Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Seuraamisongelma
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
<Iida>
Gitan kanssa on ongelmia seuraamispaikan kanssa. Välillä se poikittaa, välillä edistää ja välillä jätättää ja nuo kaikki mahtuvat hyvin mm. alokasluokan lyhyehköön seuraamiskaavioon. Välillä se saattaa edistää/jätättää koko treenin ajan, mutta useimmiten vaihtelee. Kontakti kyllä pysyy (ei siis jätätä metrejä, vaan esimerkiksi n. 20 cm), mutta paikka vaihtelee miten sattuu.

Miten tuon opettaa pois? Meille tulleessaan se pelkästään edisti, itseasiassa poikitti, joten aloin palkkaamaan vaihtelevasti sivulle ja taakse. Ihan hetken seuraamispaikka pysyi oikeana, mutta sitten kun alettiin harjoittelemaan liikkeestä pysähtymistä (siis seuraamisesta seis ja koira istuu perusasentoon), maahan menoja ja seisomisia tuli tuo jätättäminen mukaan.

Mainittakoon myös, että vire on meidän yksi suurimmista ongelmista ja se liittyy tietysti kaikkiin liikkeisiin. Välillä energiaa on liikaa (sählää, edistää, ennakoi), välillä taas sitä on liian vähän (jätättää, yleinen kiinnostuksen puute).
Liewec
Kuulostaa tuo virejuttu vähän samalta kuin Mintullakin, vaikka itse en tietenkään Mintun kanssa ole treeninyt mutta kuitenkin.

Vilmalla teen yleensä näinä hypervirepäivinä jolloin neiti hosuu ja edistää siten, että otan hyvin hidasta seuraamista ja yleensä vielä käännöksia ja paljon, etenkin vasemmalle. Tällöin myös palkkaan aina vasta perusasennosta tai jostain jättävästä liikkeestä. Hyperpäivinä jätän myöskin yleensä patukkapalkkauksen väliin ja käytän jotain nameja. Eli siis silloin itse olen liioitellun rauhallinen. Edistämiseen auttaa myös palkkaaminen vasemmalla kädellä (eli nami annetaan koiralle vesemmalla kädellä, vaikka se namipussi olisikin oikeassa taskussa).

Ennakointia meillä ei ole koskaan ollut, koska melko harvoin otan kokonaisia liikkeitä. Pysäyttävistä liikkeistä teen samalla treenikerralla yleensä kaikki kolme jolloin jos koira ennakoi, se tekee yleensä väärin -> ei saa palkkaa vahingossakaan ennakoinnista.

Jätätykseen en osaa antaa mitään vinkkejä kun meillä ei sellaista ole ollut. Mutta jos Gitta jätättää, niin älä silloin ota jättäviä liikkeitä ainakaan kauheasti, vaan vaikka juoksemisia yms.

Oletko huomannut katsoa mistä tuo vireen vaihtelevuus johtuu?
<Iida>
LAINAUS(crim @ 29.11. 2006, 19:08)
Oletko huomannut katsoa mistä tuo vireen vaihtelevuus johtuu?

Sitä olen paljon miettinyt enkä oikein ole päässyt minkäänlaiseen lopputulokseen. Nyt olisi tarkoitus videoida viikon treenit, jolloin mukaan luultavasti mahtuu näitä hyviä ja huonoja päiviä. Kattoo ny, jos videolta osais sanoa enemmän.

Gitan kohdalla tietysti vaikuttaa myös aikaisemman omistajan tekemiset ja palkkaamiset, joista en juurikaan tiedä. Meille tulleessaan se ei uskaltanut yrittää itse mitään (rangaistuksen pelossa?) ja edelleen pienikin oma hermostuminen (huokaisu tms.) tai epäonnistuminen (joku juttu joudutaan ottamaan uudestaan) vaikuttaa koiran mielialaan heti.
Liewec
LAINAUS(laphari @ 1.12. 2006, 07:38)
...mutta meillä pysyy aika hyvin kun tarpeeksi hyvällä makupalalla "pietään" paikoillaan.

Tässä ollan nyt kuitenkin puhumassa oikeasta seuraamisesta, ei sellaisesta jossa koiraa namin avulla vedetään perässä.

Toinen juttu joka tuli mieleeni, on että jos huomaat Gitan tekevän hommia vian puolella teholla, niin laita Gitta sivuun ja ota Manun kanssa jotain. Sitten ovit koittaa Gitan kanssa uudestaan, jos ei vieläkään toimi niin otat Manun kanssa jotain ja lopetat siihen (eli G jäisi ilman treeniä -> ei-kivaa koiralle -> tekisi ehkä paremmin hommia kun tajuaisia homman juonen).

En tiedä toimiiko, mutta moni on sanonut, että kun on ottanut pennun kanssa ensin jotain pikkuista kontaktijuttua, niin aikuinen autossa odotellut tekee kyllä kumman hyvin sitten kun sen vuoro koittaa. Vaikkei nyt siis pennuista puhutakaan, mutta kuitenkin...
Hiipivä Siiseli
Itse tekisin myös noina huono vire-päivinä noin kuin crim sanoi, eli tekisin sen toisen koiran kanssa jotain tosi kivaa Gitan nenän alla mustasukkaisuuden herättämiseksi.
Älä myöskään ota liian pitkiä treenejä, ettei koira ehdi kyllästyä, lopeta, kun on vielä kivaa smile.gif

Sandralla oli hyvin samanlaisia ongelmia vielä viime keväänä. Välillä se edisti ja poikitti yhtä aikaa ja välillä laahusti perässä vailla kontaktin häivää. Nykyään se enää edistää ja poikittaa, yhä pienenevissä määrin.. Seuraamisesta on tullut voittajaluokassa niin hirmusen kivaa kun saa heitellä pyllyä paikalla käännöksissä ja loikkia takaperin/sivuttain askelluksissa smile.gif
Meille tuohon ongelmaan auttoi yksinkertaisesti treenaus.. Palkkaa ei tullut, ellei koira ollut oikealla kohdalla, ja alussa autoin vähän kädellä oikean paikan löytämisessä. Meillä siis käytetään naksua, ja se on helpottanut tuota hommaa tosi paljon. Nyt ongelma on tosiaan jo lähes poistunut, ja välillä seuraamispaikka on jo tosi hyvä.
Sandran kanssa oli sellainen jännä juttu noina hidasteluaikoina, että kisoissa se seurasi aina innokkaasti ja reippaasti. Seuraa vieläkin, vaikka jätättäminen on jo loppunut smile.gif

En sinuna harjoittelisi jääviä liikkeitä enää seuraamisen yhteydessä. Anna koiran vaikka käyskennellä ympärilläsi ja anna sitten pysähtymiskäsky ja palkkaa onnistumisista. Lenkeillä jos koira kulkee vapaana, käske sitä välillä pysähtymään tai maahan tai istumaan ja palkkaa taas onnistumiset. Kun nämä onnistuvat, voit välillä pysäyttää sen seuraamisesta, mutta älä tee sitä usein, ettei ala ennakoimaan.
Sandra ennakoi pysähtymistä tosi pahasti, ja kisoissa ollaan jo sen verran käyty, että se tietää pidemmän seuraamispätkän jälkeen tulevan liikkeestä istumisen ja ennakoi siinä hidastelemalla.

Tulipas paljon tekstiä, toivottavasti jaksat lukea smile.gif
<Iida>
Jep, noin olen itseasiassa tehnytkin ja siitä on ollut apua smile.gif

Torstaina otettiin tokotreenit videolle niin, että vedettiin alokasluokan liikkeet läpi (palkkaus liikkeiden välissä). Tuntui, ettei koira ollut täysillä mukana ja että taas olis ollu fleguilupäivä. Noh, videolta kun katselin niin sehän näytti oikein hyvältä! Seuraamispaikka oli koko ajan oikea, kontakti herkeämätön ilman mitään turhaa häsellystä. Ehkä mie oon turhan kriittisesti arvioinu tota koiraa, eihän se nyt herran jestas jo luonteensakaan puolesta työskentele niin kuin mali biggrin.gif . Silloin kun vire on omasta mielestäni ollut hyvä niin silloin homma on mennyt enemmänkin sähläyksen puolelle --> paljon virheitä, ennakointia, poikittamista jne. Hyppyä lukuun ottamatta kaikki liikkeet meni mielestäni 9-10 arvoisesti, mitä nyt Manun alokasluokan arvosanoihin on vertaamista.

Itse toki tykkäisin, että seuraamisessa olis enemmän vietikkyyttä, mutta tuskin sitä tuolla moottorilla koskaan saa. Nyt kun ei oikeastaan enää edes pk-puolelle tähdätä niin tuollainen tavistokoseuraaminen on ihan ok. Tai siis sitähän juuri tokotokossa haetaan.
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(<Iida> @ 2.12. 2006, 12:03)
Jep, noin olen itseasiassa tehnytkin ja siitä on ollut apua smile.gif

Torstaina otettiin tokotreenit videolle niin, että vedettiin alokasluokan liikkeet läpi (palkkaus liikkeiden välissä). Tuntui, ettei koira ollut täysillä mukana ja että taas olis ollu fleguilupäivä. Noh, videolta kun katselin niin sehän näytti oikein hyvältä! Seuraamispaikka oli koko ajan oikea, kontakti herkeämätön ilman mitään turhaa häsellystä. Ehkä mie oon turhan kriittisesti arvioinu tota koiraa, eihän se nyt herran jestas jo luonteensakaan puolesta työskentele niin kuin mali biggrin.gif . Silloin kun vire on omasta mielestäni ollut hyvä niin silloin homma on mennyt enemmänkin sähläyksen puolelle --> paljon virheitä, ennakointia, poikittamista jne. Hyppyä lukuun ottamatta kaikki liikkeet meni mielestäni 9-10 arvoisesti, mitä nyt Manun alokasluokan arvosanoihin on vertaamista.

Itse toki tykkäisin, että seuraamisessa olis enemmän vietikkyyttä, mutta tuskin sitä tuolla moottorilla koskaan saa. Nyt kun ei oikeastaan enää edes pk-puolelle tähdätä niin tuollainen tavistokoseuraaminen on ihan ok. Tai siis sitähän juuri tokotokossa haetaan.

No sehän on sitten tosi hyvä, että seuraaminen on nättiä smile.gif Itse alussa, kun aloitimme tokon treenimisen oikein kunnolla, halusin koiran kulkevan mahdollisimman edessä- ja se ei ole tosiaankaan nättiä.. Onneksi Sandra oli laiskanpuoleinen silloin eikä oikein jaksanut innostua seuraamisesta liikaa smile.gif

Toi treenien/kisojen videoiminen on tosi hyvä juttu, pitäisi itsekin joskus ottaa videolle joku kisa, mutta kun ei ole tuota kameraa.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.