Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Seisominen
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Nappero
Miten aloitatte liikkeestä seisomaan jäämisen opettamisen kun koira istuu, kun pysähtyy koska seuraa....ja on siihen tottunut että kun ohjaaja pysähtyy niin istuu! Apua!
Nintsu
Lähtisin siitä, että koiralle opetetaan seiso-käsky muussa kuin seuraamistilanteessa, niin että kun koira ei ole käskyn alla, ja sille annetaan käsky "seiso", se osaa pysähtyä seisomaan, käsky on saatava niin varmaksi että vaikkapa kesken leikin koira voidaan käskeä seisomaan (vetoleikki, ohjaaja otta lelun -> käsky (kun koira tottelee) -> vapautus, leikki jatkuu).
Sitten siirrytään siihen, että ohjaaja voi liikkua (ei seuraamista) ja antaa käskyn, ja kun koira tämän osaa, voidaan siirtyä opettamaan liike seuraamisen yhteydessä niin, ettei ohjaajan tarvitse välttämättä pysähtyä, vain hidastaa vauhtia ja palkata sitten koira edestä smile.gif

Joitakin tapoja liikkeestä seisomisen opettamiseen on myös Tokosivuilla
Miiamakis
Itse opetin niin, että seuraamisen yhteydessä sanoin "paikka" samalla kun annoin vasemmasta kädestä makupalan koiran naaman eteen - tämä pysäyttää samalla koiran liikkeen. Itse astelin sitten koiran eteen, jottei liikkuisi käskyn jälkeen. Eteen siksi ettei tule tuota automaattista istumista liikkeen pysähdyttyä... Palkka siis heti liikkeen pysähdyttyä yhdessä käskyn kanssa.. Pikkuhiljaa kun koira tämän tajuaa voidaan itse jatkaa pari askelta eteenpäin ja heti paluu ja palkka vielä vahvistamaan onnistunutta paikalla olemista... Ja jne. pikkuhiljaa vaikeuttaen..
abc
Siinähän noita neuvoja on tullutkin useammanlaista thumbup.gif . Jos on kaupunkikoira kyseessä, niin seiso-käskyn opetus käy hyvin myös katujen ylityksissä. Itse pysähdyn aina ennen kadun ylitystä ja samalla annan käskyn seiso. Jos ei ole liikennettä, niin heti pysähdyksen jälkeen, seuraa-käsky, ja yli kadun. Toiset opettaa koiraa istumaan ennen tienylitystä, mutta minun mielestäni seiso-sana on sen puoleen hyvä, että jos liikennettä ei ole, niin lyhyellä pysähdyksellä pääsee nopeammin etenemään kuin jos käsky suoritettaisiin istumisen kautta.

Muista myös, että sanat istu ja seiso ovat kaksitavuisia, ja painotus melko liki toisiaan. Koira ei tunne sanoja, mutta äänen painotuksen ja siksi käskyjen painotuksessa tulisi olla tarkka, että koira ymmärtäisi kumpaa asiaa tarkoitat. Minulla oli kerran kaveri, joka käytti sit (ruotsin istu) käskyä istuttaessa, jotta koiralle ero seiso-sanaan tulisi selvemmäksi.

Jos koira jo hallitsee automaattisesti perusasennossa istumisen, niin se tapahtuu jo varmasti ilman käskyäkin, joten siinä vaiheessa on hyvä ottaa seiso harjoitusta aivan erillisenä harjoituksena, kuten noista aiemmistakin neuvoista ymmärsin. Jos koira pistää peppua maahan, kun sanot seiso, niin silloin kevyesti mahan alta nostaen koira seisoma-asentoon ja sanot seiso, muistaen samalla, että se seiso sana erottuu painotukseltaan tai äänensävyltään erilaiselta kuin istu-sana.

Kikkoja on monia, joten ei muuta kuin kokeilemaan eri vaihtoehtoja thumbup.gif
sipa
Meillä toimii toi "paikka" sana, istumaan en enään pyydä sillä siinä käy just noin mitä a.b.c jo mainitsikin, ja kun meillä on vilkas liikenne suurimman osan lenkitysaikoja niin se vie vaan turhaa aikaa.. Bonolla on muutenki hirveä kiire tien yli että sitä me nyt harjoitellaan että osais joku kaunis päivä ylittää tie rauhallisesti ilman matalalentoa..
Seriliini
Mikä olisi hyvä käskysana? Miten helposti seiso ja seuraa käskyn koira sekoittaa?
Omppo
Kyllä seiso ja seuraa on painoltaan ihan erilaiset: Seiso sanassa paino alulla, kun taas seuraa loppuu pitkään a:han. Jos et halua ottaa tota seiso-käskyä, niin ota stop.
iikku
Meikäläinen oli "huomaamattaan" opettanut koiransa seisomaan odota-käskyllä aina kun mentiin ulko-ovesta. Tokoa treenatessa käytin sanaa seis, mikä ei ollutkaan yhtään niin vahva kuin odota (odottamisesta koira oli saanut todella hyvän palkkauksen sillä kun se pääsi ulos lenkille, oli odottamisen arvoista). Pitkään väännettiin seis-sanan kanssa ja koko ajan jotain puuttui liikkeestä. Sitten kokeilin odota-käskyä niin koira on pysähtynyt kuin seinään. Elikkä seisomista voi hyvinkin treenata monissa eri tilanteissa, ajattelematta että nyt treenataa koetta varten. Melkeinpä paras palkka tulee just ruokakipolla tai esim. ulko-ovella. Varmasti kaikki koirat ovat innoissaan kun pääsevät ulos lenkille.

Meillä on opetettu seisominen ensin peruuttamalla (siis itse peruutan) ja siitä pienellä vartalon liikkeellä olen pysäyttänyt koiran, koskematta siihen. pysähtymiskäskyä toistettiin ja koiraa kehuttiin, käytiin välillä palkkaamassa ja taas vähän itse peruutin jne.. Pikku hiljaa vartalon liike väheni ja nyt riittää ihan pelkkä käsky. Toinen tapa olisi esim. hihna takajalkojen edessä ja sillä koiran stoppaus.
Oikeastaan meille opetettiin tuo seisominen vielä niin, että kun koira ei vielä tietänyt seis-käskyn merkitystä, niin sitä ei sanottukaan siinä kohtaa kun koitettiin saada koira pysähtymään, vaan vasta sen jälkeen kun se jo oli pysähtynyt. Ja samalla kehuttiin/palkattiin. Ja käskyä toistettiin siinä pariin kertaan siinä ennen palkkausta.
heidi.
Itse olen opettanut/opettamassa niin, että seuraamisesta käännyn koiran eteen, samalla kun koira pysähtyy niin käsky "seis" ja palkkaus taakse. Meillä ainakin toimii smile.gif
Bluebell
Meillä koiralla on käskysanana paikka. Ennen oli seiso, mutta koira sekoitti sen seuraamiseen ja jatkoi vain matkaa.
Paikka on siitä meillä hyvä sana, että itse paikalla makuussa sanon vain maahan enkä paikkaa ollenkaan, joten liikkeessä
seisominen on ainoa liike jossa paikka sanaa käytetään.

Mutta kai se on aikalailla yksilöstä kiinni oman kokemukseni mukaan.. Jotkut koirat sekoittavat ja jotkut ei.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.