Siinähän noita neuvoja on tullutkin useammanlaista

. Jos on kaupunkikoira kyseessä, niin seiso-käskyn opetus käy hyvin myös katujen ylityksissä. Itse pysähdyn aina ennen kadun ylitystä ja samalla annan käskyn seiso. Jos ei ole liikennettä, niin heti pysähdyksen jälkeen, seuraa-käsky, ja yli kadun. Toiset opettaa koiraa istumaan ennen tienylitystä, mutta minun mielestäni seiso-sana on sen puoleen hyvä, että jos liikennettä ei ole, niin lyhyellä pysähdyksellä pääsee nopeammin etenemään kuin jos käsky suoritettaisiin istumisen kautta.
Muista myös, että sanat istu ja seiso ovat kaksitavuisia, ja painotus melko liki toisiaan. Koira ei tunne sanoja, mutta äänen painotuksen ja siksi käskyjen painotuksessa tulisi olla tarkka, että koira ymmärtäisi kumpaa asiaa tarkoitat. Minulla oli kerran kaveri, joka käytti sit (ruotsin istu) käskyä istuttaessa, jotta koiralle ero seiso-sanaan tulisi selvemmäksi.
Jos koira jo hallitsee automaattisesti perusasennossa istumisen, niin se tapahtuu jo varmasti ilman käskyäkin, joten siinä vaiheessa on hyvä ottaa seiso harjoitusta aivan erillisenä harjoituksena, kuten noista aiemmistakin neuvoista ymmärsin. Jos koira pistää peppua maahan, kun sanot seiso, niin silloin kevyesti mahan alta nostaen koira seisoma-asentoon ja sanot seiso, muistaen samalla, että se seiso sana erottuu painotukseltaan tai äänensävyltään erilaiselta kuin istu-sana.
Kikkoja on monia, joten ei muuta kuin kokeilemaan eri vaihtoehtoja