sheltti
8.12. 2006, 21:43
Eli koirani on noin 9 kk ikäinen suomenlapinkoira narttu, joka vetää aina hihnassa. Vapaana koira tulee hyvin mukana, mutta heti hihnaan jouduttuaan kauhea vetäminen. Olen yrittänyt opettaa sitä niin, että pysähdyn aina kun se alkaa vetää, muttei tuloksia näy vaikka tätä on tehty jo kauan.
Koirallani on reilu metrin pituinen hihna ja valjaat, pitäisikö kokeilla kuristuspantaa ?
Koiran vetäessä, kun pysähdyn, joudun odottamaan merlko kauan ennen kuin koira tulee lähemmäs ja hihna löystyy.
What can I do next?
Miiamakis
9.12. 2006, 13:33
Eipä näy ketään mitään vastanneen niin kaipa mä taasen....
Ilmeisesti tuo pysähtyminen ei sitten auta jos olet sitä jo pitkään ja hartaasti tehnyt.. Sillä tavalla sain itse opetettua dallupoikamme olemaan vetämättä. Mitään en puhunut, pysähdyin kuin seinään ja ennen kuin on koiruus tullut sivulleni ei liike jatkunut. Kyllä se sen jossain vaiheessa lopulta tajusi ja kauhealla valituksella peruutti sivulleni. Välillä tosin lenkit kesti TOOOSII kauan ja ohikulkijat kummasteli touhuani..
Jos vapaana kulkee hyvin niin oletko koittanut flexiä eli kun saa liikkumatilaa enemmän niin pysyisikö paremmin lähettyvillä vetämättä. Nyt tuo metrinen remmi voi olla aika lyhyt. Flexia ei tosin suositella jos koira vetää mutta sitten sen huomaisit.. Kuristus- tai puolikuristava panta vois myös olla ok ja testaamisen arvoinen - sitä ei tosin flexin kanssa kannata käyttää.. Yksi vaihtoehto voisi myös olla kuonopanta harjoitusvaiheessa...
Jos kuitenkin jatkat lyhyellä remmillä ja pysähtyminen ei auta niin oletko koittanut täyskäännöstä ja jatkaa vastakkaiseen suuntaan. Tämä voisi herättää koiran tarkkaavaisuuden, jolla ottaisi paremmin huomioon sun vauhtisi lenkillä..
Tässä nyt muutama ajatus.. Kannattaa vain testata mikä toimisi parhaiten.. Tosin tulokset näkyy vasta sitkeän yrittämisen jälkeen ja koirasikin on vielä kovin nuori..
sheltti
9.12. 2006, 14:01
Kiitos neuvoistasi. Ensin voisin korjata, eli siis reilu puolentoistametrin pituisessa hihnassa koiraa kuljetan.
Käytän molempia koiriani yhtä-aikaa lenkillä, ja shelttini kulkee täydellisesti fleksissä, enkä haluaisi kuljettaa kahta koiraa fleksissä, varsinkaan kun haluaisin että koira ei sitten katko fleksejä :/
Täyskäännöksiä tein opettaessani koiraa kulkemaan vapaana lähelläni, voisin kokeilla hihnassakin

Koitan etsiä kuristuspantamme ja kokeilen jos alkaisi jossain vaiheessa tuloksia näkymään
Miiamakis
9.12. 2006, 15:49
Ihan omanlaisen vaikeuden oppimiseen kyllä tuo, jos sinulla on lenkitettävänäsi kaksi koiraa. Eli toinen kulkee flexissä ja toisen pitäisi kulkea vetämättä eri kohdassa tai siis taaempana kuin kaverinsa. Koiralaumassahan ne helposti vetävät juuri siksi että on kiire samaan tahtiin toisen koiran kanssa ja välillä kilpailevat myös siitä kumpi saa "johtaa". Vai kulkeeko flexin päässä oleva koira silti vieressäsi ja tämä nuorempi yrittää yksin johtaa kulkuettanne ?
Suosittelisin ensin opettavasi nuoremman kulkemaan nätisti ilman toisen koiran vetoapuja... Muutoin voi ollakkin aika vaikea tehtävä kun ei tämä nuorempi välttämättä oikein ymmärrä mitä siltä vaaditaan kun toinen kaveri kulkee eri paikassa
Mutta ei muuta kuin yrittämään - eiköhän se siitä vielä joskus
sheltti
9.12. 2006, 19:34
Toinen koira kulkee fleksissä samalla kohtaa kuin lappalaiseni (vetävä) tai taempana, ei siis missään vaiheessa vetävän koirani edellä.
Miiamakis
9.12. 2006, 21:04
Tässä siis myös näkee miten eri tavalla jokainen kulkee.. Ehkä pitäis vaan ensin opettaa nuorempi kulkemaan "oikein" tai siis niin kuin itse sen haluaisit kulkevan.. Ja sitten ottaa toinen koira mukaan. Todennäköisesti kuitenkin vanhampi koiraa saa nuorempaan virtaa/vauhtia/rohkeutta enempi kuin yksin kulkiessaan... Kannattaa ehkä testata..
Jos koira vetää, sille ei mielestäni pitäisi ostaa flexiä. Flexiä tulisi käyttää vasta kun koira osaa kulkea nätisti myös normaalissa hihnassa.
sheltti
9.12. 2006, 21:54
LAINAUS(crim @ 9.12. 2006, 21:22)
Jos koira vetää, sille ei mielestäni pitäisi ostaa flexiä. Flexiä tulisi käyttää vasta kun koira osaa kulkea nätisti myös normaalissa hihnassa.
Näinhän juuri yritetäänkin tehdä
Seriliini
3.1. 2007, 11:26
Tiedän yhden mutta aika hitaan keinon estää vetäminen. On toiminut meillä ainakin. Eli heti kun koira alkaa vetää lähdet vain kävelemään takaisin sanomatta mitään ja sitten kun koira kävelee nätisti/vetämättä on kehujen ja palkinnon vuoro.
Tuota keinoa käytettiin myös siinä ohjelmassa (Koirani vai minä), jossa oli aivan mahdottomia ja kunnolla kouluttamattomia koiria ja niihin ainakin auttoi tuo. Tosin en kyllä yhtään tiedä kuinka kauan kesti opettaa, mutta uskon, että tuo voisi teillekin toimia, sillä luulen, että koirasi oppii kyllä nopeasti...
jööttifani
31.1. 2007, 15:05
Jos koira vetää niin EI flexiä. Se on koiralle lähes sama kuin jos se kulkisi irti. Itse luovuin yrittämästä ja annan koiran vetää. Ostin valjaat joten eipähän riko itseään.
Vaihda suuntaa aina kun koira kiskoo, toi oli neuvona mulle. Mutta meillä kävi niin että sahasin tuntitolkulla samassa paikassa joten unohdin koko jutun. MUTTA mun koira on pieni joten se ei niin hirveästi haittaa sen vetäminen...
Flexi on vissiin vähän kaks piippuinen juttu. Kiia vetää pannalla ja remmillä ihan hirveästi, mutta vaihtaa tavallisen remmin flexiin niin eipähän vedä enää yhtään. Eikä vedä Serikään, vaikka se kulkee kauniisti kyllä muutenkin. Meillä Seriin tehosi se, että kun remmi kiristyi, niin itse nykäisin takaisinpäin. Oma kärsivällisyyteni ei vain yksinkertaisesti riittänyt / riitä edelleenkään siihen, että aina remmin kiristyessä pysähtyisin ja odottaisin taikka kääntyisin takaisin.
Meilläkin tuo tolleri vetää jonkin verran hihnassa, mutta fleksi päässä ei.
Itse olen käyttänyt tuota Hennin mainitsemaa tapaa, eli aina kun koira vetää niin ihan pieni nykäys. Ei mitään hirveää kiskomista niin, että koirankin paikat menevät rikki, vaan ihan sellainen pieni taaksepäin veto, joka tuntuu koirasta epämukavalta. Varmaan paremmin nämä pysäytys ja käännös toimivat, mutta itse olen liian laiska kilometri kahdessa tunnissa -vauhtiin.
meillä 3 vuotiaalle dallulle on auttanut erittäin paljon kuristuspanta, ja aina kun vetää nykäistään takaisin. Näin opetti minulle meidän toko ohjaajamme. olemme havainneet jutun hyväksi. Ei kuitenkaan saa kiskoa liikaa, niin että koiran niskat taittuvat.
Nestnuuka
26.4. 2007, 17:09
En välttämättä suosittelisi valjaisiin siirtymistä, sillä useimmat valjaat on suunniteltu niin, ettei niillä koiran tulisi vetää. Etenkin sellaiset valjaat ovat huonot, joissa menee koidan rintakehän yli poikittain remmi. Tämä estää koiraa liikkumasta oikein ja aiheuttaa helposti vetävällä koiralla jumeja. Ainoa, mikä ei välttämättä niin aiheuta jumeja on ihan huskyvaljaat, jotka on tarkoitettu vetämiseen. Näidenkin tulee olla koiralle yksilölliset, ei liian isot tai pienet.
Vetäminen on monilla iso ongelma ja ainakin itse olen harvoin kuullut pysähdystaktiikan toimineen. Yksinkertaisesti syy on varmasti siinä, ettei ihmisillä ole aikaa nähdä vaivaa pysähtelyn kanssa. Lenkit pitenee ja näin ei jää aikaa muulle.
Itse käytin myöskin nyppäämistä, mutta siten, että nyppääminen loppui vasta kun koira lopetti vetämisen. Nyppäisyn ei todellakaan tule olla kova vaan niin pieni, että kuristava kaulapanta vähän kilahtaa. Remmi ei saa myöskään lyödä koiraa.
Fleksiä en suosittele mistään kohtaa vetävälle koiralle. Sillä ei ratkaista ongelmaa, vaan se on yhä olemassa. Samoin kuin kuonopannan kanssa. Avuista on jossain vaiheessa päästävä eroonkin
Valjaista mekin luovuttiin just vetämisen takia, kun silloin se saa vetovoimaa paljon enemmän.. Kuristava panta oli vähän aikaa, mutta Bono sain senkin purtua poikki.. Ostettiin ihan tavallinen nahkapanta ja nyt mennään sen kanssa välillä pysähtyen ja jos aikoo vetää enemmän niin silloin se saa palata sivulle joka kerta, vaikka lenkit kestääkin kauemmin. Yskin ollessa se meneekin jo ihan kivasti, mutta koirakaverien läheisyydessä se innostuu viellä kiskomaan, ja tätä me nyt harjoitellaan.
Bluebell
30.7. 2007, 15:03
Meillä käytettiin kultaisellanoutajalla vedonesto valjaita, joilla koira sitten ajan kanssa oppi, että ei vedetä. Nykyisin en enää niitä kylläkään
käytä, sillä nyt koiralla on pahana tapana jatkuva hajujen haistelu ja valjaiden kanssa en pysty kunnolla kontrolloimaan päätä, joten koira
saa haisteltua hajua välillä liikaakin. Noutaja hihnan laitan aina kaulan/pään liittymiskohtaan eli kurkunpäähän, jos liikumme näyttelyssä tai
muussa vastaavassa, ruuhkaisessa paikassa. Näin koiraa on helppo hallita ilman voimankäyttöä, sillä tällöin koira kulkee nätisti.
Kuonopanta. (vaikka ei se ole ratkaisu kaikkeen.) Mutta meillä auttoi;)
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.