Jaa-a, kyllä meillä on sitten ihan vaatimatonta joulupöydässä... Kinkku, karjalanpaisti, graavilohta tai -siikaa, imelletty perunamuusi (johon EI tungeta siirappia, vaan se imelletään oikeasti), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, kotijuusto + tyrni- tai lakkahillo, kananmunia, suolakurkkua, rosollia, hirvi- tai poropateeta, alatoopia

Juustoista ne tavalliset, eli jotain kermajuustoa, kipparia, valko- ja sinihomejuustoa. Sitten tietenkin sienisalaattia (miel. kantarelleista) ja jos viitsin, niin teen sitä salaattia, johon tulee omenaa ja pähkinöitä-mikäsenniminytonkaan- Waldorf? ja sitten jälkkäriksi yleensä luumukiisseliä. Suklaata tieteski kilotolkulla.
Noista teen itse imelletyn perunamuussin ja kotijuuston, kiisselin ja tuon omppu- ja sienisalaatin, kaikki muut valmiina tai puolivalmisteina. Poika saa töistä joulupaketin, jossa on melkoinen määrä erilaisia Kylmäsen herkkuja, poromakkaroita yms. Siitä tulee pienelle porukalle hyvät joulunajan herkut.
PS. Mä en ole mikään kokkikolmonen, mutta mä en ole koskaan saanut niin hyvää imellettyä perunalaatikkoa, kuin itse teen

Edes äiti ei saa sitä onnistuun yhtä hyvin, ja äiti keittää sentäs pelkistä luistakin maittavaa soppaa...