Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kinkkua vai mitä joulupöytään?
Puskaradio > Puskis > K-18
s-ml
Löytyykö vielä muuta joulupöytään?
tizzian
Haa! Aloin jo jossain vaiheessa tänään naputtelemaan aloitusta jouluruoka-aiheelle, mutta jäi sitten puolitiehen! Hyvä että korjasit asian! biggrin.gif

Kuten tuloksista vielä tässä vaiheessa voi helposti päätellä niin täällä syödään sitä mitä pöytään tulee laitetuksi. Todennäköisesti kuitenki niitä perinteisiä laatikoita, kinkkua jne mutta enpä katsoisi karsaasti hyviä tortillojakaan tongue.gif Lipeäkalat kannattaa pitää kaukana minun lautasesta, enkä kyllä ihmeemmin pidä rosollistakaan vaikka sitä yleensä tulee hiukan näykittyäkin. Riisipuuro sekahedelmäsopalla sitä vastoin on hyvää.

*liikaa kirjaimia...ja liian vähän...
Mansku
No, meillä mitä pöytään kannetaan.

Ukko syö meillä koirien kanssa kinkun, minä laatikot. Saatan ottaa siivun tai kaksi koko jouluna kinkusta.. En oo mikään lihansyöjä ollu koskaan.

Rosolli ei mee alas ollenkaan vaan tulee nopeemmin ylös (kokeiltu on).. Jostain syystä mun sisuskalut ei sitä rosollia siedä..
Turunen
Mä olin pitkään kahden vaiheilla kinkku tai riista, koska molemmat kuuluu meidän joulupöytään, mutta valitsin sitten kinkun... smile.gif Eli meillä on joka joulu kinkku, riistasta tehty karjalanpaisti (tänä vuonna teeri, jänis ja hirvi) karjalanpiirakat ja suolalohi, noi on sellaisia joita on pakko olla niin ja tietty karpalojäädyke tongue.gif hitsi tässä tulee nälkä rolleyes.gif ai niin ja vielä unohtui porkkanalaatikko ja pari kiloa suklaata... whistling.gif
Annelinne
Meidän perinteinen joulupöytä on mallia tämä (mitä nyt näin äkkiseltään tuli mieleen..):

Kalapöytä
Kraavilohta
Mätiä ja sipulia smetanassa
Sinappisilliä + muita Kalamarkkinoiden marinoituja herkkuja
Kylmäsavustettua ahventa (myös marinoituja versioita)
Savulohta

Keitettyjä perunoita

Lihapöytä
Kinkku (Tottakai!!)
Maksapaté (mahdollisesti muutamaa eri laatua)

Perunalaatikko
Lanttulaatikko
Porkkanalaatikko

Salaattipöytä
Rosolli (yleensä ilman silliä)
Smetana
Vihersalaatti (perinteinen)

Leipäpöytä
Ruisleipää
Maalaisrieskaa
Setsuurileipää

Juustopöytä
Sinihome (yleensä Aura)
Valkohome (yleensä President)
Mustapekka
Ruohosipulituorejuusto
Babybell-pikkujuustoja
Emmental
Kermajuusto
Gouda

Viinirypäleitä
Omenasiivuja

Tämmöstä meillä...

Jälkkäri on yleensä pipareita ja kahvetta mutta vasta lahojen jaon jälkeen ; On toi seisova pöytä sen verran notkuva ettei maha vedä kaikkea kerralla tongue.gif
s-ml
Annelinne luetteli lähes meidän joulupöydän smile.gif Paitsi meillä on kalkkunaa, hirveä myöskin ja mitä nyt ravintola Sipulista hovimestari tuo mukanaan. Yleensä pateita ja hyydykkeitä.
Jälkkärinä aina perinteisesti puolukkaparfee.
Hugis
Mä vastasin, että syön mitä pöytään kannetaan. Meil on tietysti iso kinkku, karjalanpaistia, erilaisia kaloja, laatikot, sienisalaattia ja vaiks mitä herkkuja. Jälkkäriks meillä myös karpalojäädykettä bleh.gif
nuunuu
Me mennään anoppilaan jouluksi ja pöydästähän löytyy:

Perunoita
Kokki kolmosen raskasta salaattia
Kinkkua
Kalkkunaa
Savustettua lohta
Kasviksia
Kastiketta
Itse tehdyt laatikot(porkkana,lanttu,maksa)
Sitten on leivät ja levitteet

Jälkkäriksi on luumurahkaa ja kermavaahtoa ja jälkiruuan jälkiruuaksi on kahvit ja täytekakku.Joskus luumurahka korvataan karpalokiisselillä kun molemmat on yhtä hyviä ja kaikki ei syö luumuja.

Ja noitahan sitten tehdään paljon jotta viimeiset rippeet syödään tapanina ja päivässä saa syödä niin paljon kuin haluaa, mutta vähintään 2 kertaa on ruoka lämmitetty päivän aikana.

Voi kauhia. Tulee taas syötyä. Menisi viikko äkkiä. Tahtoo jouluruoka pöytään
tizzian
Annelinne & s-ml teillä ei sitten vissiin ihmeemmin perusteta noista jouluaterioista tongue.gif
mammanpoika
Jaa-a, kyllä meillä on sitten ihan vaatimatonta joulupöydässä... Kinkku, karjalanpaisti, graavilohta tai -siikaa, imelletty perunamuusi (johon EI tungeta siirappia, vaan se imelletään oikeasti), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, kotijuusto + tyrni- tai lakkahillo, kananmunia, suolakurkkua, rosollia, hirvi- tai poropateeta, alatoopia wink.gif Juustoista ne tavalliset, eli jotain kermajuustoa, kipparia, valko- ja sinihomejuustoa. Sitten tietenkin sienisalaattia (miel. kantarelleista) ja jos viitsin, niin teen sitä salaattia, johon tulee omenaa ja pähkinöitä-mikäsenniminytonkaan- Waldorf? ja sitten jälkkäriksi yleensä luumukiisseliä. Suklaata tieteski kilotolkulla.

Noista teen itse imelletyn perunamuussin ja kotijuuston, kiisselin ja tuon omppu- ja sienisalaatin, kaikki muut valmiina tai puolivalmisteina. Poika saa töistä joulupaketin, jossa on melkoinen määrä erilaisia Kylmäsen herkkuja, poromakkaroita yms. Siitä tulee pienelle porukalle hyvät joulunajan herkut.

PS. Mä en ole mikään kokkikolmonen, mutta mä en ole koskaan saanut niin hyvää imellettyä perunalaatikkoa, kuin itse teen smile.gif Edes äiti ei saa sitä onnistuun yhtä hyvin, ja äiti keittää sentäs pelkistä luistakin maittavaa soppaa...
Hugis
Mä en taida enää lukea tätä ketjua, tulee ihan kammo nälkä bleh.gif Onneks tänä vuonna oon välttäny noi pikkujoulut, niin ei oo ehtiny kyllästyä jouluruokiin ennen aikojaan. Ens maanantaina tosin meen kantakapakan joulupöytään, kun haluavat hyville asiakkailleen tarjota ruuat. Vähän esimakua siis...
LaRa & Olli
LAINAUS(Annelinne @ 13.12. 2006, 19:32)
Juustopöytä
Sinihome (yleensä Aura)
Valkohome (yleensä President)
Mustapekka
Ruohosipulituorejuusto
Babybell-pikkujuustoja
Emmental
Kermajuusto
Gouda

Viinirypäleitä
Omenasiivuja

Tän voisin ottaa meillekin! bleh.gif

MEillä siis mennään sillä mitä pöytään kannetaan!
Aattona anopilla, joulupaivänä isovanhemmilla ja tapanina mun porukoilla. Ite ei tartte siis laittaa mitään. Väliviikolla maistuu sitten vaikka kebab! biggrin.gif Meinan, että on ton jälkeen aika täynnä noita jouluisia! Naudan paistia ei kukaan vielä tainnut mainita, sellainen löytyypi anopin joulupöydästä ja äidillä on yleensä ollut hirvenliha-kastiketta.

Meidän perheen perinteenä on joulupuuron nauttiminen aamiaisena, eli äitini keittelee riisipuuron, mustikkasopan (perinne) ja väskynäsopan aamuksi. Mekin ollaan nyt parina vuonna käyty aamupalalla siellä kun lähellä asuvat, vaikka ei niin ruokavalioon sovikaan! Poikkeus vahvistaa säännön, kuten ala-asteen enklannin opettajalla oli tapana sanoa.
sipa
SYÖKÄÄ KANAA !! laugh.gif No ei varmasti syödä.. Kyllä se on KINKKU.. Ja se mennäänkin heti alkuviikosta ostamaan..

Sitten syödään laatikoita ja silliä yleensä perunoiden ja herneiden kera, sekä paljon kinkkua. thumbup.gif
sa-an-ri
"sitä syödään..."

Pitäisi miettiä mitä hankkii... Kalkkunasta on puhuttu, ja ainakin perunalaatikkoa tulee olemaan bleh.gif Ja pitäähän ne muutkin laatikot hankkia, kun muuten ei ole joulua smile.gif Katsoo nyt laugh.gif
Noel
Minusta kaikki mainituista paitsi kinkku on oltava laugh.gif
s-ml
Meillä satsataan tuohon aaton ja joulupäivän juhla-ateriaan, ne ovatkin sitten vuoden aikana nykyään enää ainoat kerrat. Se ei tarkoita, että ruokaa olis kilottain vaan vähän monia eri lajia. Kinkku on vain kolme ja puoli kiloa, paljoa pienempää ei kannata paistella. Lämminsavulohipateeta teen jostain 300-400g kalaa, joten järin suuria annoksia eivät ole. Siltikin ruokaa jää.
Myös kattaukseen ja tunnelmaan satsataan, kyllä sen näin kerran vuodessa tekee ihan mielellään. Nyt on vain niin vähän porukkaa meillä, se on outoa.
onninen
Kinkkua syödään ja sen pitää olla suomalaista viljapossua!
Tapaninpäivänä tarjolla on jouluhauki.
Jälkiruoka on jätetty kokonaan pois, kun sitä ei kukaan kuitenkaan meistä syö ja juustotarjotin ja kahvi & tortut ja kakut nautiskellaan vasta myöhään illalla, kun istutaan iltaa suurella porukalla. Itse jouluateria syödään iltapäivällä vain "oman väen" kanssa.
Olis jo joulu wub.gif
Max
Kyllä jouluna pitää kinkku pöydässä olla! Meillä joulupöytään kuuluu lisäksi peruna-, lanttu- ja maksalaatikkoa (jota en itse kylläkään syö), silliä, graavilohta, rosollia, herneitä, keitettyjä perunoita ja vaaleaa ja tummaa leipää. juomaksi maitoa, kotikaljaa tai punaviiniä. joskus ollaan tehty myös vihreä salaatti jouluaterialle. Sitten jälkkärinä on joulutorttuja, pipareita, glögiä, kahvia, teetä... viime jouluksi tein myös vadelmajäädykkeen ja se oli namia se! tongue.gif
Nälkähän tässä jo tulee! tulisi jo joulu! tongue.gif
Kehäkettu
Kinkkuhan se jouluna pöydässä on, vaikkakin usein jää runsaitten kalojen takia melkein paitsioon syödessä, kun kukaan ei enää jaksa. tongue.gif Itse en tee joulupöytää - vanhemmilla vietän jouluni ja hiukkasen vaan auttelen.
Lamppu
Kone sanoo, että olen jo äänestänyt, mutta en ainakaan tunnusta...

Mutta siis KINKKUA RUISKUORESSA ja LEIVINUUNISSA PAISTETTUNA! Sellaista sain viime jouluna ensi kertaa ja ensimmäistä kertaa mulle kinkku myös maistui, suosittelen!

Pöytään kuuluu myös naudanpaistia, kaikki laatikot, rosollit ja sienisalaatit, kalaa.... Siis perinteinen ja sinappia myöten itsetehty jouluruoka! Joulutorttutaikinakin kyhätään itse.... Anoppi opettaa, joten ehkä joskus osaan minäkin blush.gif
s-ml
Niinpä, MinnaR, tuo kinkku olisikin hyvää, mutta mistä sen leivinuunin tekee confused.gif
Tulee mieleeni joulumainokset, joka kodissa on takka, jonka edessä niitä lahjoja taljalla istuen availlaan. Mutta meillä onkin joulupalmu smile.gif
Henrietta
Meillä jouluruokaa käydään syömässä ainoastaan äidin luona, itse en ole jouluruokien ystävä ja ennemmin syön jotain muuta. Jouluaterialla keskityn kalkkunaan ja kalaruokiin. Kotiin ei ole koskaan tullut ostettua jouluruokia ja aika orpoa varmaan olisi alkaa miettimään mitä kaikkea pitäisi hankkia jos joulupäivälliset pitäisi järjestää...
Jasubulli
Kinkku ja aurajuusto perunat. Luumukiisseliä jällkäriksi. Laatikoista en välitä. Kalkkuna ihan ok.

Mutta tänä vuonna ei taida meille tulla joulua cry.gif . Meni kaikki joulumieli heti kertaheitolla.
Annelinne
Meillä on aina ollu jouluperinne tuon pöydän suhteen. Suku kokoontuu ja jokaisella on oma vastuualue.

Itse en muuta joulussa odota kuin tuota ruokapöytää.

Kaiken pitää olla puts plank, ulkonäkö myös smile.gif
mammanpoika
Jesss mä olen oikein tosissani nyt iloinen, kun Satu ja Ville jää tänne jouluksi! Satu on siis miniä ja Ville on poikani, eikä me olla oltu jouluna saman katon alla vielä kertaakaan. Meille tulee oikein sitten perhejoulu, kun äiti tulee myös tänne. Satu tekee ilmeisesti rosollin ainakin, ja kovasti tuo on nyt leiponutkin smile.gif Minä teen sen imelletyn pottumuussin, siihen minen anna kenenkään muun koskia, siihen ei siirappia sotketa!

MinnaR ja sitte sitä kinkkua ruiskuoressa -reseptiä tännepäin, kiitttooos!
Sundae
Tietysti kinkku smile.gif Meillä se kuuluu ihan perinteisiin ja joka joulu on ollut kinkkua pöydässä niin kauan kuin minä vain muistan biggrin.gif
Lamppu
LAINAUS(mammanpoika @ 15.12. 2006, 23:29)
Jesss mä olen oikein tosissani nyt iloinen, kun Satu ja Ville jää tänne jouluksi! Meille tulee oikein sitten perhejoulu, kun äiti tulee myös tänne.

MinnaR ja sitte sitä kinkkua ruiskuoressa -reseptiä tännepäin, kiitttooos!

Kuulostaa hvyältä smile.gif

Ei tuo ohje tosiaan vaikea ole wink.gif Kinkku taisi viime vuonna olla 5vrk jääkaapissa sulamassa ja sitten paistopäivänä huoneenlämmössä koko pvn (5kg kinkku, HK:n harmaasuolattu, ei luuta). Kinkun pinta taputellaan talouspaperilla kuivaksi. Sen jälkeen koko kinkku vuorataan (kinkkua ei saa näkyä yhtään, mutta pohjaan ei tarvi laittaa) ruistaikinalla, taikinan liepeet laitetaan kinkun alle. Ihan siis vain ruisjauhoa ja vettä sekoitetaan ja tehdään siitä taikina. Taikina kaannattaa jättää pussiin varuiksi, koska jos taikina kinkun päällä repeilee jossain vaiheessa, reijät kuuluu tukkia. Me laitoimme kinkun yöksi leivinuuniin noin 150 asteen lämpötilaan (oikea lt. taitaa olla 120) ja siellä se oli noin aamu viiteen... Silloin lt. uunissa oli noin 100 astetta. Sitten se kuori vaan pois ja senkin voi syödä pahimpaan nälkään. Vuola, kinkku on valmis! blush.gif Minä kyllä en osallistunut kinkun paistoon viime vuonna, vaan anoppi ja mieheni, joten toivon mukaan muistin ohjeen oikein... Ööö... kuulin just et siihen laittettiin lopuksi sinappikorppujauhokuorrutus päälle... Jos ihan oikeasti kiinnostaa sekin osuus, niin selvitän biggrin.gif

s-ml Oot sä lähdössä pois Suomesta jouluksi kun palmuista juttelet?
s-ml
MinnaR, tässä on on mun joulupalmu. Se sai nyt eka kertaa valot oksilleen. Tämän alla voi kuvitella olevansa ties missä, mutta tuo kasvaa ihan täällä kotona. Mummelin peräpää näkyy peilin kautta, sen piti tietysti olla kuvausavustajna smile.gif Meiltä kyllä puolet porukasta on tänä jouluna ulkomailla, mutten minä.

hemuli
Kinkkua kinkkua kinkkua tongue.gif

Ja tänä vuonna jo senki takia, että voitin tosta lähikaupan arpajaisista kinkun thumbup.gif
Kehäkettu
s-ml:än jouluasetelman vois hyin kuvitella olevan jossain Persian shaahin hovissa, ei pelkästään palmun takia. Mulle tuli itämainen fiilis. smile.gif
KatiT
Kinkku ja laatikot olla pitää, vaikkei niitä kukaan söisikään w00t.gif
Perinteinen kattaus on meilläkin, vaikka lapset huonosti innostuvatkaan juuri mistään, eikä mullekaan mene ehkä kuin perunalaatikko ja rosolli blush.gif Sillä menolla joulueväitä on tarjolla vappuun saakka ja kinkkua on kaikkialla biggrin.gif
sahku
Kinkkua sen olla pitää (ainakin koiran mielestä biggrin.gif ). Sinä sivussa tulevat laatikot sun muut. Meilläkään ei (minun lisäksi siskoni) pidä oikein muista kuin perunalaatikosta, joten aika yksipuoliselta näyttää se meisän lautanen jouluaattona rolleyes.gif
onninen
LAINAUS(Mansku @ 13.12. 2006, 18:25)
Rosolli ei mee alas ollenkaan vaan tulee nopeemmin ylös (kokeiltu on).. Jostain syystä mun sisuskalut ei sitä rosollia siedä..

Voi, rosolli on mun herkkua, mä voisin syödä jouluna pelkkää rosollia lanttu- ja porkkanalaatikon kanssa. Kalat on myös hyviä, mutta kun broidi on innokas kalastaja, on meille nuo kalajutut ihan arkiruokaa, niin ei jouluna sitten paljoa tule niitä syötyä.

Tuosta palmusta mulle tuli mieleen yksi "etelässä" vietetyistä jouluista, siellä monin paikoin joulukoristeet ja -valot on ripusteltu palmuihin ja kaktuksiin cool.gif Melko koominen näky näin suomalaisittain.
KatiT
Muuten... kuuluuko teidän mielestä rosolliin silli? sleepy.gif Minusta se on silloin sillisalaattia kyllä, mutta meillä se on aina valmistettu sillin kanssa, mummolasta saakka. Kaupassa kun rosollilaatikkoa katsoo, niin ei siinä kyllä ole smile.gif
sipa
Rosolli on ilman silliä ja sillisalaatti myydään ihan sillisalaatti nimellä.. Mä ostin just viikonloppuna rosollia ja että oli hyvää.. bleh.gif

Kotona meillä laitetaan rosollia, ei siis sillisalaattia..
KatiT
Meillä äippä puhuu rosollista, ja silti siinä on silliä aina thumbdown.gif Minen tykkää..
dobberi
Kyllä meillä päin kaupassa löytyy rosollia sekä sillillä että ilman. Eli vaikka siinä silliä on, niin silti se on rosolli nimellä. Jos ei hoksaa aineosa-luetteloa vilkasta, niin saattaa siis olla jompaa kumpaa vain.. Mutta mun mielestä siis, itse kysymykseen vastattuna, rosolliin ei kuulu silli.. biggrin.gif
Lamppu
Ei silli meidän rossolliin kuulu. Kaupan rosollista en tykkää, sekin täytyy olla itse väännettyä tai sitten sanon ei kiitos smile.gif
Turunen
Meillä ei oikein kukaan tykkää rosollista, joten ollaan päädytty laittaa tarjolle vain itsesäilöttyjä kurkkuja ja punajuuria smile.gif
Eihän silli kuulu rosolliin blink.gif ei ainakaan meillä päin...
s-ml
Hämeessä kuuluu tai kuului. Lapsena rosolli oli pilattu sillillä, siis aivan hirveää. Jäi vuosiksi siitä kammo, nyt se on jo (ilman silliä) yksi suurimmista joulun herkuista.
Hugis
Mä en niin rosollista välitä, sillillä tai ilman... Mutta äsken kävin lähikapakan joulupöydässä, niin aina sitä pitää vähän lautasen nurkkaan ottaa... Mutta jos joskus oman joulupöydän teen, niin irtopunajuurilla tulee rosolli korvattua smile.gif

Kyllä on maha nyt turvoksissa kinkusta ja laatikoista...
sipa
Rosolliin kuuluu viellä se vaalenapunainen kermavaahto.. thumbup.gif Silloin se maistuu vielläkin paremmalle.. laugh.gif

Tänään sitä saa jouluruokaa syödä täällä töissä, ja käy varmaan ihan samalla tavalla kuin Hugiksellekin.. laugh.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.