Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: dopingasiaa
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
showdogs
Saako joku Kennelliiton antidopingsivuilla olevan lääkelistan auki?Samoin sinne ilmestyneet uutuudet:eläinlääkärin todistus ja lääkekirja eivät avaudu ainakaan minun koneella.Näytteenotto-ohjeet ja eläinsuojelusäännökset kyllä avautuvat.Mikä neuvoksi?
SanniM
minulla avautuu kyllä kaikki. meni kyllä hetkinen ennen kuin avasi ensimmäisen. mikä selain sinulla on. mulla kennelliton sivut takkuili vähän väliä ainakin ie:n kanssa.
peikkovuorelainen
Mulla on jäänyt vähän epäselväx ku miten noiden minkkiöljyjen kanssa?
Ne eivät värjää tai mitään, mut kuuluuko nekin kielettyihin? Vai miten? huh.gif
KatiT
^ En usko että dopingiksi se luetaan. Mutta itse en ole uskaltanut sitä enää laittaa turkkiin sen jälkeen, kun kaikenlainen karvan/turkin käsittely kiellettiin. Samassa yhteydessä jätin partiksen partakarvoistakin perunajauhon pois, kun en oikein tiennyt senkään käytöstä vaikka luonnontuote onkin.
Eli mä laitan öljyt nykyään jo viimeiseen huuhteluveteen, en enää suihkuta turkkiin.
showdogs
Joku versio iesta taitaa olla.Mikäs selain niitä sit aukoo?Ja vielä nörttikysymys:miksi ne toiset sit avautuu ja toiset ei?Eikä avautunu lääkelistan osalta se Lokakuinen versiokaan.Taitaa tämä vanha kompuutteri joutaa kohta museoon...
-Milli-
Miten on BIOTIINIn, EFA TABS-tabletit ja kaikki muut ruoan mukana annettaavat ÖLJYt?

innocent.gif
willow
LAINAUS(-Milli- @ 30.12. 2006, 15:36)
Miten on BIOTIINIn, EFA TABS-tabletit ja kaikki muut ruoan mukana annettaavat ÖLJYt?

innocent.gif

biotiinia itsekkin mietin.. entäs c-vitamiini? meillä tuo uros syö c-vitamiinia ja tuli juuri mieleen että pitäsköhän tänään antaa viimenen ku viikon päästä on näyttely rolleyes.gif lookaround.gif
Lovskars
Biotiinin ja c-vitamiini ovat vitamiineja, joten ne ei voi olla kiellettyjä.
Mieltäni askarruttaa perunajauho. Onkohan se kielletty? Perunajauho kun vain on niin kätsy kuivattaa ulkona kastuneita jalkoja. Toisaalta, sehän harjataan pois turkista. Ei kai se vaikuta turkin laatuun mitenkään?
Pisara
^Ihankuin oisin joskus jostain lukenut/kuullut, että perunajauhokin on kielletty. En ole kyllä yhtään varma, mutta sellanen muistikuva mulla on.
Tiibettiläinen
Mulle kommentoitiin jo koiralle laitetusta hoitoaineesta näyttelyssä. Toivottavasti tuomareilla on oikeat ja yhteneväiset linjat jatkossa, ettei turhaan tule tiputuksia pois.
showdogs
Doping-osioon:luonnonlääkkeet ja homeopaattiset lääkkeet on kielletty joten noitten vitamiini yms. valmisteiden kanssa liikutaan osittain "harmaalla alueella".Tietyillä ja tarpeeksi isoilla annoksilla on varmasti suoritusta parantava vaikutus,esim kesähelteillä jne.

Turkin käsittely-osio:näyttelysäännöissä sanotaan näin:karvapeitteen,kirsun ja ihon käsitteleminen sellaisilla aineilla,jotka vaikuttavat väriin,muotoon ja rakenteeseen,on kielletty.

Joten eikös hoitoaineella vaikuteta muotoon ja kiillon kautta väriin,perunajauhoilla muotoon?Ja munanvalkuaismarengeilla vaikutetaan varmaan muotoon sekä rakenteeseen.Ja jos kuonoa on tummennettu ripsivärillä niin muistetaan laittaa piristävä urheilujuoma kukkasumuttimella kurkkuun biggrin.gif
tuunanen
Ja perunajauhohan tavallaan vaikuttaa väriin, kyllä se likaista turkkia valkaisee. rolleyes.gif
Eiköhän meillä silti edelleen perunajauhoa käytetä.. rolleyes.gif
willow
LAINAUS(Pisara @ 30.12. 2006, 19:48)
^Ihankuin oisin joskus jostain lukenut/kuullut, että perunajauhokin on kielletty. En ole kyllä yhtään varma, mutta sellanen muistikuva mulla on.

jep itsekkin muistelisin lukeneeni perunajauhon olevan kiellettyä smile.gif
KatiT
Mä lopetin perunajauhon 'julkisen' käytön silloin kun turkin käsittely muutenkin tuli kielletyksi. Mutta kyllä partiskehän laidalla näkee sitä laitettavan partoihin, kuivaustarkoituksessa. Vaikkakin se myöskin valkaisee. Luonnontuotehan se on, mutta silti... Joku ilkeämielinen voisi siitäkin käräyttää sleepy.gif
Lovskars
Valkaiseeko se blink.gif Mihinkähän perustuu se valkaiseva vaikutus?

No, olis tosiaan kiva saada jotain suuntaa antavaa listaa niistä kemikaaleista jotka on kiellettyjä - voisi sitten tarkistella omat shampoo- ja hoitoainepullot.
mammanpoika
Saakohan cokista laittaa koiran tassunpohjiin? Sitä kun on joskus laitettu, ettei ne luistele muovialustoilla.

Aussit on siinä mielessä helppoja, että eipä niitä tartte oikein millään käsitellä. Ennen näyttelyä kun ei missään nimessä kannata mennä pesemäänkään, turkin pitäis olla karkea (ei nyt liasta mutta...), ja peseminen pehmentää. Pari kertaahan nuo vuodessa pestään, turkki ei kauheasti ylipäätään likaannu.
-Milli-
Perunajauho kiinnostaa todella. Nimimerkillä märkäpartainen PON ja sen omistaja
Tiibettiläinen
Jos ei shampoo ja hoitoaine muuta koiran turkin väriä ja laatua, niin saa niitä käyttää.
KatiT
LAINAUS(Lovskars @ 31.12. 2006, 12:36)
Valkaiseeko se blink.gif Mihinkähän perustuu se valkaiseva vaikutus?

Väärä sanavalinta ehkä. Ei valkaise, pysyvästi. Mutta puhdistaa kyllä, sekä kuivattaa.
Lovskars
No laitoin mailia tästä perunajauhosta sille Kennelliiton doping-asioita hoitavalle naiselle, joten odotamme mitä hän vastaa.
-Saana-
Saakohan noita merilevätabletteja antaa koiralle, nyt kun on tuo dopingjuttu?
Itse en huomannut listassa mainintaa, mutta mutta...

http://www.findogs.fi/kauppa/products.php?p=ebfeee
mammanpoika
LAINAUS(-Saana- @ 1.1. 2007, 16:39)
Saakohan noita merilevätabletteja antaa koiralle, nyt kun on tuo dopingjuttu?
Itse en huomannut listassa mainintaa, mutta mutta...

http://www.findogs.fi/kauppa/products.php?p=ebfeee

Tuota, mä luulen, että tuskin tuo kielletty on. Samalla perusteella vois kieltää vaikka porkkanasoseen käytön wink.gif Mä syötän tuolle omalleni talvisin porkkanasosetta, ettei kirsun ja kajalien väri haalistu kokonaan. Auttaa se smile.gif Tosin mulla kyllä se porkkanasose on myös äärettömän ahneen koiran vatsantäyttöäkin, pysyy kynttilät yms. syömättä.
KatiT
Juu, merilevää saa antaa. Luinkin sen ihan jostain liittyen tähän dopingkeskusteluun, kun meillä on PlagueOff käytössä ja sen tiimoilta kyselin.
Jasubulli
^Minä taas kuulin, että Plaque Off on kiellettyjen listalla... Mistä näissä enää kärryllä pysyy...
Lazer
Niin, sellaista shampoota ja hoitoainetta SAA käyttää, joka ei värjää käsiäsi, näin ollen se ei myöskään värjää koiran turkkia.
Otin itse selvää kun pesen koiraani Crown Royale merkkisillä tuotteilla.

Plague Offia VOI käyttää koska siinä on niin pieniä määriä sitä "kiellettyä" ainetta, että se ei testeissä näy eikä vaikuta koiran suoritukseen tms.
showdogs
Tietääkö kukaan "ei dopingkuntaan" kuuluva rangaistuspuolesta mitään?Vai tuleeko se testitulosten perusteella?Ajanpuutteen vuoksi en ehdi lukaista Suomen hippoksen tai esim.vinttikoiraliiton puolelta rangaistuskäytäntöjä,mutta hevospuolella tulee ainakin ajokieltoja,sakkoja jne,mutta siellähän on käytössä nuo rahapalkinnot,jotka koventavat kilpailua/tuomioita.
KatiT
LAINAUS(Jasubulli @ 1.1. 2007, 17:39)
^Minä taas kuulin, että Plaque Off on kiellettyjen listalla... Mistä näissä enää kärryllä pysyy...

Juu, no ei sitten pysy enää... Ilmankin tuota pärjää kyllä. Mutta merileväähän se on... R. Aho kyllä vastasi että merilevää voi käyttää. Mutta liekö nuo muutamat sidosaineet tekevät siitä dopingia. On vielä tutkittava tarkemmin...

^^ En huomannutkaan, että tuossahan tuosta jo mainittiinkin. smile.gif
Pekkaj
Eikö ole helpompi boikotoida näyttelyitä siihen asti että nämä uudet säännöt ovat selvillä?

Niin teen ainakin minä, joten ette tule näkemään minua ensi vuoden aikana rajojenne sisällä...

Monet urputtavat mielessään, mutta se ei johda mihinkään muuhun kuin omaan huonoon vointiin. Tämä on harrastus ja meidän tulisi ns ladata akkuja siellä eikä menettää energiaa.

Pekka J dogrun.gif

(saa lainata vapaasti)
Lamppu
LAINAUS(mammanpoika @ 1.1. 2007, 13:16)
Pari kertaahan nuo vuodessa pestään, turkki ei kauheasti ylipäätään likaannu.

Meitin Lotta-aussi täyttää kohta kaks, eikä sitä ole vielä ikinä pesty. Tarttiskohan blush.gif Ei varmaan kun se tuoksuu vain kukkasille wink.gif

Mitä dopingiin tulee, niin ei tilanne voi enää sekavampi olla sneaky2.gif Jotain saa ja jotain ei sly.gif
Lazer
me ei syödä muuta kun nappuloita ja lohiöljyä. Turkkiin ei laiteta muuta kun shamppoo ja hoitoaine. Näillä menään! biggrin.gif
Lovskars
Sain vastauksen koskien tuota perunajauhoa.

LAINAUS
perunajauho voidaan katsoa kuuluvan kiellettyjen aineiden listalle. Turkista kun ei saa löytyä mitään ylimääräistä ja perunajauhosta voi, vaikka sen harjaisi kokonaan pois, jäädä sinne siitä huolimatta jäämiä.

Harmi. Pitää sitten kuljettaa koirat häkissä näyttelyalueelle ja käydä aamulla ennen lähtöä tekemässä "aamuhädät" jotta tassut ehtisi kuivua matkan aikana.
KatiT
Juu, noin arvelinkin vaikka se ei nyt varsinaisesti dopingin alle enää menekään. Vaan tuohan liittyy siihen aikaisempaan pykälään, kun turkkeihin enää ei saanut lisätä mitään ylimääräistä..
Silloin jo mä jätin perunajauhot pois partisten parroista...
nipeti12
onko tämä dopingin ?

siis suun meri levä
ProDen Plaque Off suun hygieniaan 60 g shifty.gif
Mansku
Kävin ihan uteliaisuuttani katsomassa Ruotsin kennelliiton sivuilla Dopingreglementet ja siellä oli tosi hyvä lista ja vieläpä eri väreillä taustattu eri vaikutusajoittain lääkkeet ym..

Ruotsin Kennelliitto

Vasemmassa reunassa on kohta Dopingreglementet, klikkaa sitä ja saat auki sivun. Siellä taas on kohta: Svenska läkemedelssubstanser i ATC-ordning med karenstider samt substanser och grupper av ämnen utanför läkemedelsregistret (ATC = Anatomical Therapeutic Chemical) pdf:nä.. Klikkaa kohtaa Läs mer ja saat auki kyseisen listan.. Jos joku vaan jaksaa sitä selata.. smile.gif

Oispa meilläkin noin täydellinen lista.. Löysin sieltä vaikka mitä mielenkiintoista tietoa.. Vaikka tuskin meillä suomessa edes kaikkia noita lääkemerkkejä käytetäänkään..

Oman koiran kohdalla tuli kysymysmerkki vaikutusajoista jopa eläinlääkärillä, kun uusia lääkkeitäkin on tullut.. Koirani sai aivan uutta (yleisesti ihmisillä käytettävää lääkettä) koirille kokeiltavaa lääkettä. Eikä osannut sanoa varoaikaa.. Sain sen sit toiselta lääkäriltä tietooni.. Tämä koirani on poissa näyttelyistä ainakin tämän kuukauden, kunnes olen 100% varma ettei lääkettä enää löydy koirastani..
Japsi
Ja tuo Dopingreglemente löytyy Verksamhet:n alta. smile.gif

Olisi Suomen Kennelliitolla tuossa hieno tavoite. Annammeko ruotsalaisten olla tässäkin asiassa parempia..? whistling.gif
<Iida>
LAINAUS(nipeti12 @ 3.1. 2007, 12:00)
onko tämä dopingin ?

siis suun meri levä
ProDen Plaque Off suun hygieniaan 60 g shifty.gif

Ei ole dopingia.
Lovskars
LAINAUS(Japsi @ 3.1. 2007, 14:03)
Ja tuo Dopingreglemente löytyy Verksamhet:n alta. smile.gif

Olisi Suomen Kennelliitolla tuossa hieno tavoite. Annammeko ruotsalaisten olla tässäkin asiassa parempia..? whistling.gif

Onhan ne ruotsalaiset ollu parempia tuossa suhteessa jo monta vuotta. Tuokin lista on vuodelta 2003.
Mansku
LAINAUS(Lovskars @ 3.1. 2007, 18:59)
Onhan ne ruotsalaiset ollu parempia tuossa suhteessa jo monta vuotta. Tuokin lista on vuodelta 2003.

Sen pdf kuvan ja Läs mer tekstin alla oli tällanen merkintä:

(justerad version 2005-07-12)
Japsi
LAINAUS(Lovskars @ 3.1. 2007, 18:59)

Nimenomaan.. Siispä, eikö asialle voisi siis tehdä jotain. sly.gif
nipeti12
Iida kiitos tiedosta biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.