Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Herkkävatsaisen ruokinta
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
Minäjakoira
Kaipailen vinkkejä herkkävatsaisen koiran ruokinnasta. Nyt 7kk koiranpentu alkoin noin 1,5 kuukautta sitten oksentelemaan ja silloin oli ehkä joku vatsapöpökin. Käytiin lääkärilla monta kertaa ja loppujen lopuksi hoidettiin tylosinilla, happosalpaajalla ja antepsinilla. Samalla siirryttiin kotiruokaan. Kotiruokaan siirtyminen oli kyllä paras juttu, sillä koira ei ole ikinä syönyt niin hyvin kuin. Aiemmin luulin että on nirso, mutta kotiruoka kelpaa ( riisi, jauheliha, raejuusto ja joskus piimää ). Ruokamäärä vielä hakusessa. Nyt saa noin 250-270 g/vrk ja välillä tuntuu kovin nälkäiselle. Tuossa määrässä taitaa olla kyllä melko paljon ihan vettä, kun sitä riisiin kuitenkin jää. Koira on uros, bichon frise ja nyt painoa siinä 6,1 Kg. Saa ruoan 3 kertaa päivässä ja nyt on parina aamuna oksentanut keltaista vaahtoa ( tyhjä maha siis ). Iltaruoan on saanut klo 21-22. Nyt annoin oksennuksen jälkeen antepsinia, koira lepäili vähän aikaa ja meni sitten syömään hyvällä ruokahalulla. Kun pentu oli kipeänä marraskuussa, niin sille tehtiin vatsan tähystys ja sillä oli mahatulehdus sekä muutama pieni haavauma vatsassa. Tylosinia sai 3 viikkoa. Kaikki vinkit olis nyt tarpeen.
Nyt iltapäivällä soitin eläinlääkärille ja tylosin-kuuria jatketaan vielä. Aiemmin saanut 3 viikkoa tylosinia ja nyt uusi kuuri kuukauden ajan. Pentu ei ole oksentanut kuin muutamana aamuna, mutta tätä oksentelua ei saisi nyt olla ollenkaan ettei tule lisää ärsytystä ( sanoi lääkäri ). Toivottavasti pienen vatsa tulisi kuntoon sad.gif
Lazer
Meidän 1,5v affe uroksella todettiin "ruuansulatus" häiriö. Ripulio hirveästi ja välillä vertakin. Alettiin miettimään joskos olisi ruuassa vika.
Tuo kotiruoka voi mahdollisesti auttaa, mutta kun koira saa erilaista ruokaa eri päivinä niin se ei välttämättä ole hyväksi vatsalle, mene ja tiedä, minä kun en ole mikään elukka lääkäri wink.gif
Me aloitettiin siis heti syöttämään royal canini saksanpaimen koira ruokaa. Päädyttiin tähän ruokaan, koska olin lemmikkieläin liikkeessä töissä ja pomo suositteli kokeilemaan, se kun on erityisesti herkkävatsaisille koirille tehty. Koira on syönyt sitä nyt n. 2kk. Koira saa ruuan ohella tavallisia kaupasta ostettavia ruskeita (ei piggy) luita. Kaikki muu on jätetty pois. Joskus annan näyttelyissä joko kinkkua tai frolicin tapaisia nappuloita kehässä. Nyt on ollut kova vatsa, eikä ole ripuloinut. smile.gif
Eli kannattaa ehdottomasti kokeilla eri merkkejä. Mekin koitettiin smile.gif

Ja meillä syö vieläkin tosi huonosti, välillä syö aamulla ja illalla kupin tyhjäksi, useimmiten niin että aamuruoka kelpaa tuossa 16.00 ja iltaruoka 24.00... sleepy.gif
Ei voi siis turvottaa nappuloita kun ei koskaan tiedä milloin se ne syö!
Rimppana
Käytä lihana vähärasvasta naudanlihaa, broilerlihaa, kalkkunanlihaa, pakaste seitä, kananmunaa joko raakana tai kypsänä. Raejuusto, AB-piimä tai Gefilus-piimää olisi myös hyvä olla ruokavaliossa mukana. Jos olet antannut jauhelihan nyt kypsänä, niin pysy kypsässä lihassa ja kananmunassa. Lisäksi anna päivittäin Citro-Oskaa joka sisältää vitamiinit-hivenaineet-kalkin-fosforin, saa apteekista. Voisit myös antaa 1tl/vrk kylmäpuristettua auringonkukka, pellavansiemen, lohiöljyä turkin ja ihon takia. Jotain maitohappobakteerivalmistetta voisit myös antaa päivittäin. Ite käytän yhellä koirallani jatkuvasti ympärivuoden Pect Balans maitohappobakteeri valmistetta, sitä löytyy 900g ja 180g purkeissa apteekista, eläinkaupasta, maatalouskaupoista. Millasilla suhteilla valmistat kotiruuan, elikä riisin ja lihan määrä? Mitenkä pentusi voi tällä hetkellä?
Hugis
Mulla on tuo toinen herkkävatsainen, mutta jos kuivamuonaa haluan syöttää, niin Jameswellbelovedin nappulat toimii ja pysyy sisällä. Vehnä- ja naudanliha-allergiat on todettu, jotain muutakin tunnistamatonta yliherkkyyttä varmasti on, oireilee lähinnä korvillaan. Nuo maitohappobakteerit on myös toimineet hyvin, jos jostain syystä on syönyt epäsopivaa ruokaa.
Minäjakoira
Koira voi tällä hetkellä ihan hyvin ja nyt kun on saanut antibioottia viime perjantaista lähtien, niin ei ole oksentanut kertaakaan. Ruoka maistuu tosi hyvin ja olenkin pähkäillyt ruokamäärän kanssa. Nyt on saanut sellaiset 270 g ruokaa vuorokaudessa ja söisi varmaan enemmänkin. Koira on ihan hoikassa kunnossa ja nyt on parina päivänä saanut vähän enemmän ruokaa. Tuo määrä on noin 3 dl. Kuinkahan paljon pienen koiran vatsa "vetää ruokaa" ? unsure.gif Riisiä ruoassa on vähän yli puolet ja sitten lihaa noin 30 % ja loput raejuustoa. Olen keittänyt lihan erikseen ja vasta sitten sekoittanut yhteen riisin kanssa. Ruokaan saisi tietenkin lisää rasvaa keittämällä lihan ja riisin yhdessä, mutta tulisiko liian rasvaista ? Koira on tosi energinen ja tarvitsisi vähän lisää "läskiä" luiden ympärille. Kunhan vain osaisin tehdä oikein että vatsakin tulisi kuntoon.
Rimppana
Kiva kuulla, että pentusi voi hyvin tällä hetkellä. Oma pentuni joka on 11vk ja painaa 5-6kg syö 600g ruokaa vuorokaudessa. Annan ruuan 3 kertaa vuorokaudessa, elikä ton perusteella maha vetää tollasen määrän ihan hyvin. Itelläni on isompia koiria, jotka aikuis painoiltaan ovat 19-21kg. En osaa sano tuleeko ruuasta liian rasvasta, jos kypsennät lihan riisin kanssa yhdessä, kokeilemalla sen näkee. Jos ymmärsin oikein pentusi lihan, riisin, raejuuston suhteen vuorokaudessa, niin lihan osuus on liian alhainen, kun kyseessä on kumminkin energinen pentu. Laitan sulle tähän yhden liharisotto ohjeen, jonka pienen koiran 5-6kg pitäisi syödä vuorokaudessa. Jaa annos 3-4 osaan vuorokaudessa.

250-300g lihaa
1 dl riisiä (raakana mitattuna)
5-6 dl vettä

Voit korvata puolet lihan määrästä raejuustolla, jos haluat. AB-piimää tai Gefilus-piimää olisi hyvä antaa joka aterialla ruuan joukkoon tai jälkkäriksi. Annathan jotain vitamiini-kalkki valmistetta päivittäin? Jos haluat saada muitakin kotiruokaohjeita, niin ilmoittele. Tulethan aina välillä kertomaan miten pentusi voi. Itteäni kiinnostaa kuulla miten teillä menee.

Korjasin risotto ohjeesta vesi määrän, tuli ensin väärä vesi määrä laitettuu.
Pörröpää
Myös meidän bichon friséllä on "aina" ollut herkkä vatsa. Sen kanssa on kokeiltu erimerkkisiä nappuloita, yrjölänpuuroa, barfia ja nyt luutonta raakaruokintaa. Ongelmaksi epäilin närästystä. Koira yökkäilee ilman, että ulos tulee oksennusta, sellaista burp, burp, burppailua sekä ruuan jälkeen että tyhjällä vatsalla aamuyöstä. Välillä sille tulee hirveä pakko ahmia mitä tahansa ruohosta pieniin oksiin. Röntgenkuvissa näkyi muutosta mahalaukussa, mutta verikokeen tulokset olivat normaaleja. Diagnoosiksi tuli krooninen gastriitti. Lääkkeenä se on nyt saanut happosalpaajaa (Zitac) ja oksentelua estävää lääkettä (Metopram). Lisäksi suositeltiin ruuaksi allergianappuloita. Yritän noudattaa lääkärin ohjeita, mutta minulla on pieni asenneongelma noihin nappuloihin ainoana ravintona. Lähinnä se juontaa aiemmista huonoista kokemuksista. Lisäksi nappulat saavat aikaan ihottumaa varvasväleissä ja suupielien hankaamista.

Olen ihan sekaisin erilaisten ruokintasuositusten kanssa. Toiset sanovat, että voi antaa raejuustoa ja hapanmaitotuotteita, toiset taas kieltävät, koska ne lisäävät mahan happoisuutta (?). Mitkä ruuat voisivat vähentää mahahappojen liikaeritystä? Esim. kurkku vaikuttaa elimistöön alkalisesti, mutta kuulemma aiheuttaa närästystä. Samoin kalkki voi lisätä mahahapon erittymistä. Ilmeisesti olisi hyvä, jos maha tyhjenisi suhteellisen nopeasti. Toisaalta esim. kauralima tekee hyvää vatsalle, mutta toisaalta kauran kuidut hidastavat mahan tyhjenemistä.

Samoin ihmettelen, miten ruoka sulaa, jos haponeritys estetään happosalpaajilla. Olisiko parempi edistää mahan alkaalisen liman muodostusta, ja miten? Eikö mahahappojen vähäisyys myös altista bakteeritulehduksille ja ruokamyrkytyksille?

Taisin vain sekoittaa vielä enemmän, sorry ! unsure.gif
Minäjakoira
Meillä kun alettiin joulun jälkeen vielä lääkekuuri uusiksi, niin silti oksensi pari kertaa. Toisella kerralla tuli paksua limaa ja siinä ihan vähän verta. Tämän takia tehtiin vielä varjoainekuvaus, jonka tulos oli että ruoka menee vatsalaukusta eteenpäin ehkä hieman normaalia hitaammin. MItään selvää tukosta ei kuitenkaan näkynyt. Eläinlääkäri jo mietti että täytyykö kuitenkin leikata ja katsoa ( kaikki tukokset eivät kuitenkaan näy kuulemma kuvissa ). Leikkausta ei kuitenkaan tehty ja siirryttiin Hills i/d-ruokaan ja siitä sellaiseen kosteaan purkkiversioon. MItään lääkkeitä ei anneta. Viimeiset 2 viikkoa mennyt hyvin ja nyt vielä kuukausi jatketaan tuolla ruoalla. Pari kertaa olen huomannut että aivan kuin aikoisi yökätä, mutta se ei tule "vatsasta asti" vaan enemmänkin kurkusta. Kuuluu ikäänkuin sellainen nielaisu. Koira voi kyllä ihan hyvin. Sitten kuukauden päästä katsotaan tilanne, jos vaikka päästäisiin kokeilemaan taas kotiruokaa.
Rimppana
^ Hienoa että koirasi voi noin paljon paremmin tällä hetkellä. Aikasemmin kun kysyit tuleeko riisi-liha risotosta rasvasempaa, jos lihan kypsentää samaan aikaan riisin kanssa. Ja siihen en osannut sanoo mitään, kun olen itse syöttännyt koirilleni kaikki lihat, sisäelimet, kalan, kananmunan aina raakana. Jos vielä meinaat kokeilla kotiruokaa koirallesi, niin herkkävatsaisille sopii myös hirssi, sitä saa suurimoina ja hiutaleina (keittoaika 3 min. ) Riisistä suosittelen Risellan puuroutuvaa riisiä on sulavuudeltaan parempi, kuin tumma riisi. Riisiäkin saa hiutaleina (keittoaika 3 min. ) Lihoina suosittelen niitä mitä olen aikaisemmin tänne kirjottannut. Kiva kun kävit kertomassa miten teillä menee happy.gif
Pörröpää
Etsiessäni googlettamalla tietoa siitä, voisiko mahan vointia parantaa ravinnolla, eksyin Antioksidanttiklinikan artikkeliin hapottomasta mahasta ( http://www.antioxidant.fi/art_hapotonm.html ).

Olen ollut siinä luulossa, että koirani krooninen mahatulehdus johtuisi liikahappoisuudesta, mutta tuossa artikkelissa, loppupuolella on otsikkojen ”Rohtolääkinnän vaikutuksista”, ”Limakalvojen luonnolliset suojalääkkeet” ja ”Biologiset lisäravinteet” alla oli siinäkin tapauksessa vinkkejä, jota ajattelin kokeilla. Mm. geelimäinen piihappo saattaisi auttaa yöksi, Antepsinin sijaan. Olen jo nyt antanut ohranoraspuristemehua, mutta sitä näköjään voisi antaa yhdessä Spirulinan ja Chlorellan kanssa. Jospa ne auttaisivat parantamaan kroonista tulehdusta. Näköjään myös kalanmaksaöljyä kannattaa antaa.

Kaalituoremehu kuulostaa aika rajulta kipeään mahaan. En ehkä ihan ensimmäiseksi uskalla kokeilla.
jööttifani
Kuivanappulat on hyviä. Mulla oli koiralla krooninen vatsatulehdus ja sitä hoidettiin lääkityksen jälkeen i/d ruualla. Sen jälkeen vaihdoin Eagleen jossa on erilaisia maitohappovalmisteita valmiiksi ruuan seassa. Mä syötän Holisticia (Ankka-kaurapuuro) joka on toiminut todella hyvin. Sittemmin olen lisännyt ruokavalioon Eaglelta myös Powerin kisakaudeksi.
Pörröpää
Minäkin olen syöttänyt koiralle noita maitohappobakteereja. Tosin siinä muodossa, että olen lisännyt perheen aamukaurapuuron lämpimiin jämiin (koira on pienikokoinen) parin maitohappobakteerikapselin sisällön. Olen antanut sen muhia hellan kulmalla lämpimässä puolesta vuorokaudesta melkein vuorokauteen, jolloin se tuoksuu raikkaan happoiselta. Sen jälkeen puuro säilyy jääkaapissa muutaman päivän. Voi puuron hapattaa piimällä tai jugurtillakin, mutta kapseleissa on useammansorttisia bakteereja (enempi on parempi?!). Hapatettu puuro on koiran herkkua!

Aloin syöttää maitohappobakteeripuuroa siksi, kun koira oli toistuvasti antibioottikuureilla ja pelkäsin, että sillä menee suolisto pysyvästi huonoon kuntoon. En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta olen ajatellut, että valmiiksi "henkiin herätellyt", aktiiviset bakteerit ehtivät vaikuttaa koiran lyhyessä suolistossa paremmin, kuin lepoitiöinä olevat.
Pörröpää
Minäjakoira, mitä tuo Hills i/d-ruoka mahtaa sisältää? Saimme siitä näytepussin eläinlääkäriltä, mutta pussin kyljessä ei lue mitään koostumuksesta tai vaikuttavista aineosista. En uskalla ihan sokkona antaa sitä koiralle. Myöskään googlettamalla ei löydy tietoa. Lukisiko siinä varsinaisessa ruokatölkissä mitään sisällöstä? Minua kiinnostaisi kovasti, miten/millä tavalla se hoitaa vatsaa.

PS. Muutin nikkiä, kun aiemman kanssa kävi hassusti. Luulin, että username on nikki ja display name on se teksti, joka näkyy kuvan alla cool.gif . Tästä lähtien olen Pörröpää pörröpäisen koirani mukaisesti, kun muut ajattelemani vaihtoehdot oli jo varattu.
Pörröpää
Anteeksi, Minäjakoira, jos terrorisoin aloittamaasi aihetta, mutta kun tämä aihe kiinnostaa ja koskettaa minuakin, enkä katsonut aiheelliseksi aloittaa toista ketjua samasta aiheesta. Ja kun tämä vielä on luomufoorumikin confused.gif . Lupaan koettaa hillitä itseni jatkossa. Mutta kun mielestäni tämäkin linkki on niin mielenkiintoinen(http://www.teknia.fi/upload/Tutkimustietoa_marjoista.pdf):

”Jos potilaalta löydetään helikobakteeri ja hänellä on lisäksi maha- tai pohjukaissuolihaava, aloitetaan helikobakteerin häätöhoito yhdellä tai useammalla antibiootilla. Helikobakteerin häätö vähentää haavan uusiutumista ja estää vuodot ja puhkeamiset.

Karpalomehusta eristetty tanniininkaltainen fraktio esti helikobakteerin kiinnittymistä mahan limakalvolle in vitro (Burger ym. 2000, Shmuely ym. 2004). Jos näin tapahtuu myös ihmisen mahassa, karpalovalmisteet voisivat estää helikobakteeritulehduksia. Tutkijat (Shmuely ym. 2004) ovatkin esittäneet, että karpalovalmisteiden käyttö yhdessä antibioottien kanssa helikobakteerin häätöhoidossa parantaisi hoitotulosta.

Marjat voivat vaikuttaa helikobakteeriin myös muulla tavoin kuin estämällä niiden kiinnittymistä mahan limakalvolle. Mustikka, pensasmustikka, karpalo, vadelma ja mansikkauutteet estivät helikobakteerin kasvua in vitro, tehokkaimpia olivat mustikka ja pensasmustikka (Chatterjee ym. 2004). Klaritromysiini, helikobakteerin häätöhoidossa käytetty antibiootti, tehosti marjojen vaikutusta. Tämänkin tutkimuksen tulos viittaa siihen, että marjavalmiste yhdessä antibiootin kanssa voisi sopia helikobakteeri-infektion hoitoon.

Myös VTT:n tutkimuksissa (Nohynek ym. 2006) on osoitettu marjauutteiden teho helikobakteeria vastaan. Sekä lakka, vadelma, mansikka, mustikka että mustaherukka estivät tehokkaasti helikobakteerin kasvua.”
Minäjakoira
Tuo i/D ruoka on tarkoitettu ruoansulatushäiriöiden yhteydessä taikka haimavikaisille koirille. Nyt minulla ei ole purkkia tässä vieressä, mutta muistaakseni liha oli kalkkunasta ( tai sitten ei rolleyes.gif ). Kuitenkin ideana on se että ruoka on mahdollisimman helposti sulavaa ja sen on vähärasvaista. Ruokaa on sekä nappuloina että sellaisena kosteana purkkiruokana. Meillä nyt syöty tuota 6 viikkoa ja kaikki on mennyt hyvin. Koira ei ole oksentanut kertaakaan ja on muutenkin ollut ihan kunnossa. Huomenna olisi aika soittaa eläinlääkärille että saadaan tietää miten jatketaan.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.