Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Metsästyskoirat kotioloissa
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Metsästyskokeet & metsästys
Maikki
Isäni olisi ottamassa hirvenmetsästykseen koiraa, ja pyysi kyseleemään hieman. Koira tulisi luultavasti olemaan päivät ulkona tarhassa ja öisin sisällä tai ulkona olosuhteiden mukaan. Perheessä on myös 2 ala-aste ikäistä lasta, joten lapsiystävällisyys on vaikuttava tekijä. Eli siis millaisia ovat norjan harmaa ja jämtlanninpystykorva kotioloissa, lapsiystävällisyyttä/pitkäpinnaisuutta ym. saa muistakin roduista kertoa, mutta nuo kaksi on harkinnassa.

edit. opettelis kirjottamaan laugh.gif
Himpula
No, harmaista en tiedä mutta kerron suomenpystykorvasta.

Toi meidän pikinokka on todella rauhallinen kotioloissa ja lenkillä. Metsässä virtaa löytyy ja on todella energinen. Kuten myös kaikissa vauhdikkaissa jutuissa. Harmaahan menee hyvin tarhassa ja sisällä. Ei mitään ongelmaa, ja eikä noi ala-aste ikäset lapsetkaan varmasti ole ongelma.

Mitä näen esim. näyttelyissä harmaita, ovat aika energisiä. Mutta koulutuksestahan se on kiinni wink.gif
Kääpiö-
LAINAUS(laphari @ 9.1. 2007, 14:57)
No, harmaista en tiedä mutta kerron suomenpystykorvasta.

Toi meidän pikinokka on todella rauhallinen kotioloissa ja lenkillä. Metsässä virtaa löytyy ja on todella energinen. Kuten myös kaikissa vauhdikkaissa jutuissa. Harmaahan menee hyvin tarhassa ja sisällä. Ei mitään ongelmaa, ja eikä noi ala-aste ikäset lapsetkaan varmasti ole ongelma.

Mitä näen esim. näyttelyissä harmaita, ovat aika energisiä. Mutta koulutuksestahan se on kiinni wink.gif

Harmaa on omasta mielestäni (mitä nyt tunnen) helpompi kuin suomenpystykorva. Ja jos hirvikoiran haluaa, EN IKINÄ suosittele suomenpystykorvaa!! Vaikka jotkut niistäkin hirveä haukkuvat, on suomenpystykorva LINTUkoira! Tuo kyllä on oma mielipiteeni (ja suomenpystykorvan alkuperäinen käyttötarkoitus: Haukkuva lintukoira/Lintujen metsästys) wink.gif

Sori, oli pakko sanoa väliin biggrin.gif

Ja uskon että ainakin harmaa voisi sopia hyvin.. Mutta pihalla tulisi aina olla lämmin, vedoton ja suojaisa koppi, mihin koira pääsee suojaan ja kunnon kokoinen tarha/aitaus wink.gif
Maikki
Sellanen lämmitettävä koppi on nyt itsestään selvyys etten kirjottanut blush.gif meillä se vaan rakennettaisiin vanhaan navettaan ja siitä uloskäynti jne... isolla maatilalla asuvat niin sitä lääniä riittää, niin juoksemiseen, metsästämiseen kuin tarhan rakentamiseen. Siihen vielä ettei kukaan ehdi puuttua, että kaikki metsästävät aktiivisesti niin hirviä kuin lintujakin. Kunnon käyttöön olisi tulossa. Apua koira opetukseenkin on jo hankittu vaikka pääasiallinen koiran käsitteljä olisi varmaan isä tai minä. Paljon on tietoa etsitty mutta näitä kotiluonteita ei oikeen saa mistään selville... ja kaikkihan aina tietysti kehuu omaansa ja jättää huonoja puolia kertomatta wink.gif
Hirvikoira
Meillä on hirvikoiria tällä hetkellä 6 kappaletta (4 harmaata ja 2 valkoista) ja ne elelevät siten, että ovat päivät ulkona tarhassa ja illat ja yöt sisällä. Ihan hyvin viihtyvät, sen verran ovat tuon rutiinin oppineet, että itsekin haluavat aamulla ulos, mutta iltasella tulevat mielellään sisälle.

Se, mitä puuhastelevat sisällä, riippuu sitten koirasta. Joka päivä pitää porukka kuitenkin lenkittää, muuten elämä menee yleiseksi riehumiseksi. Sisällä enimmäkseen nukkuvat, mutta myös leikkivät ja kerjäävät rapsutuksia ja toimivat sohvanvaltaajina wink.gif .

Mielestäni voit ottaa kumman rotuisen tahansa sisäkoiraksi. Lasten kanssa pärjäävät molemmat, harmaa on tosin kooltaan pienempi eikä ehkä juokse lapsia kumoon niin helposti. Pennun vanhempien luonteisiin kannattaa kiinnittää huomiota, mukavaluonteisilla vanhemmilla on yleensä myös kilttejä pentuja.
Puuhis
Meillä on suomenajokoira tuolla tyylillä että päivät tarhassa mutta illat ja yöt sisällä. Olen kuullut rauhallisistakin ajoista sisätiloissa mutta kyllä meillä tuo välillä hulmuaa niin että oksat pois laugh.gif
Mutta osaa siis olla nätistikin, onpahan poika vaan hiukan tavallista eloisampi. Ei ole meitä haitannut, yhteiselo on ollut mukavaa.
Pentuaikana oli pääasiassa sisällä ja osasi kyllä tehdä tuhojaan vaan ne on nyt jäänyt pois. En voisi kuvitella nukkuvani ilman ajokoiraa kainalossa. wub.gif
Himpula
Kääpiö- Enpä ole sanonutkaan että kannattaa ottaa suoppi hirvikoiraksi, kysymyshän oli mielestäni se että millaisia metsästyskoirat ovat sisätiloissa? wink.gif
Kääpiö-
LAINAUS(Maikki @ 8.1. 2007, 22:21)
Eli siis millaisia ovat norjan harmaa ja jämtlanninpystykorva kotioloissa

Laphari lueppa tuo, lainattu aloittajan viestistä wink.gif
Himpula
LAINAUS(Maikki @ 8.1. 2007, 22:21)
saa muistakin roduista kertoa, mutta nuo kaksi on harkinnassa.

Lueppa viesti loppuun asti wink.gif
-Emmi-
^Voi että teitä kahta... rolleyes.gif

Sorry OT!
Kääpiö-
^ Joojoo

Mut laphari, edelleen mielestäni aloittaja etsii hirvikoiraa rolleyes.gif
ja minä en hlökohtaisesti ikinä ottaisi suoppia hirvikoiraksi wink.gif biggrin.gif

ja taas aiheeseen biggrin.gif
Nirppu
Mulla on itäsiperianlaika joka asuu päivät ja yöt tarhassa ulkona. Hyvin pärjää kovillakin pakkasilla ilman lämmitystä, itseasiassa kuivalla pakkasilmalla nukkuu ulkona kopista. Mutta jos sataa räntää tai vettä niin silloin menee koppiin sisälle.

Jos haluaa varmasti toimivan hirvikoiran niin silloin nuo harmaat rodut ehkäpä paras vaihtoehto, mutta miten lie noilla se linnunmetsästyspuoli hallussa, siitä en tiedä.
Itse tykkään tuosta itälaikasta sen takia että se on monipuolinen metsästyskoira. Eli haukkuu hirveä, lintua ja parhaimmat karhuakin. Luonteesta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Koira on rauhallinen ja eikä meillä ole ollut lapsienkaan kanssa mitään ongelmia. Kissat tuota koiraa kiinnostaa vähän turhan paljon. Sisällä tuo meiän koira ei kauheasti edes viihdy, kun on oppinu ulkona olemaan niin tulee sisätiloissa liian kuuma.
Laika ei yleensä ole ensimmäisenä eikä välttämättä toisenakaan syksynä valmis hirvikoira, se siis vaatii vähän enemmän aikaa, eli hätäsille tämän rotuinen koira ei sovi.

Ja noista kahdesta harmaasta rodusta taitaa tuo norjanharmaa olla pikkuisen rauhallisempi kuin jämtlannipystykorva. Ainakin siltä vaikuttavat, henkilökohtaista kokemusta ei ole.

muoks.piti vähän lisäyksiä kirjottaa
Himpula
Pakko laittaa vielä tähän, minun mielestäni aloittaja kysyy n. yleisesti millaisia on metsästyskoirat kotioloissa, niinhän otsikossakin lukee. Kyllä minä pystykorvaa ihan hirvenmettästykseenkin toisaalta voisin suositella, mutta lintua sillä kyllä täytyy myös mettästää.
Flavia
Itsellä ei kotoa löydy mitään hirvikoiraksi sopivaa, mutta serkku kasvattaa harmaita, ja ainakin hänen koiransa ovat ihania kotimussuja, vaikka käyvätkin metsällä ja kokeissa aktiivisesti. Tosin koulutuksellakin on oma virkansa.

Mielestäni harmaat ovat melko leppoisia luonteeltaan, tosin juuri se koulutus ja opettmainen on iso asia, eli jos et halua remmiräyhää, niin opeta koira muihin koiriin pentuna..
Sierraah
Harmaata suosittelen. Virtaa kyllä löytyy ja ovat pitkäpinnaisia ja kilttejä. Omalla kokemuksella jämtit ovat vallattomampia.
Sikko
Anteeksi kun tungen itseni tähän topikkiin, mutta kun meillekin on tuo toisen koiran, nimenomaan hirvikoiran, hankkiminen ajankohtaista. Kumpi olisi helpompi aloitteleville jämtti vai harmaa? Isä meillä on lähinnä enemmän jämttin kannalla, mutta itse jotenkin olen oppinut tykkäämään enemmän harmaista. : D Sitten sitä vielä, että kuinka kovan koulutuksen metsäkoira tarvii, että oppii käyttäytymään kuten kunnon kansalaiset (=kulkemaan vetämättä lenkillä ja käyttäytymään muutenkin sivistyneesti)?
Himpula
Ihan samallalailla ne oppii kuin muutkin koirat, mutta ei välttämättä ole yhtä miellyttämisen haluinen kuin joku palveluskoira..
Sikko
LAINAUS(Himpula @ 5.4. 2007, 07:21) *
Ihan samallalailla ne oppii kuin muutkin koirat, mutta ei välttämättä ole yhtä miellyttämisen haluinen kuin joku palveluskoira..

No mutta siis. Et tainnut ihan ymmärtää. Kysyin että kuinka kovaa koulutuksen pitää olla metsästyskoiran kanssa.
Himpula
Siis mitä tarkoitat kovalla koulutuksella??
Nirppu
Vetämättä hihnassa kulkeminen ja "sivistyneesti" käyttäytyminen opetetaan ihan samalla tavalla kuin muillekkin koirille. Ei metsästysrodut noissa asioissa mielestäni tarvitse sen kovempaa koulutusta kuin muutkaan rodut, kun pennusta asti asioita aletaan harjoittelemaan.
Sikko
Ääh, työ ette nyt tajunnu. On koirarotujen motivaation ja miellyttämishalun välillä eroja. Esim. beagle ja bichon havanais ovat ihan erilaisia koulutettavia. Havan olen itse ainakin saanut opetettua paljon helpommin, kuin metsäverisen beaglen.
Nirppu
LAINAUS(Sikko @ 9.4. 2007, 22:43) *
Ääh, työ ette nyt tajunnu. On koirarotujen motivaation ja miellyttämishalun välillä eroja. Esim. beagle ja bichon havanais ovat ihan erilaisia koulutettavia. Havan olen itse ainakin saanut opetettua paljon helpommin, kuin metsäverisen beaglen.

Tottakai ne on erilaisia koulutettavia kun ovat täysin eri käyttöön tarkoitettuja. Mutta edelleenkään metsäveriset koirat eivät tarvitse kovaa koulutusta, määrätietoisempi ja jämäkämpi ehkä pitää olla kuin miellyttämishaluisten koirien kanssa, mutta se ei ole mielestäni "kovaa" koulutusta. Olen yhden koiran "kovaa koulutusta" vierestä kattonut eikä se minua ainakaan miellyttänyt.

Metsästysroduista pystykorvat ovat koulutettavina ehkäpä helpoimmasta päästä. Ajokoirat ja seisojat voivat olla aikalailla kovapäisempiä jolloin tarvitsevat jämäkämpää otetta koulutuksessa.

Ja selvennykseksi vielä että minä olen käsittänyt kovan koulutuksen niin että koiraa oikeasti rangaistaan (fyysisesti) jos se tekee vähänkään väärin ja tällläistä koulutusta ei tarvitse mielestäni minkään rotuinen koira.
Himpula
Niin, musta ainakin nää meidän kaks pystistä oli aika helppo kouluttaa mutta kuitenkin varmasti ihan erilaisia kouluttaa kuin joku seura tai palveluskoira rotu.
Sikko
LAINAUS(Nirppu @ 10.4. 2007, 10:24) *
Tottakai ne on erilaisia koulutettavia kun ovat täysin eri käyttöön tarkoitettuja. Mutta edelleenkään metsäveriset koirat eivät tarvitse kovaa koulutusta, määrätietoisempi ja jämäkämpi ehkä pitää olla kuin miellyttämishaluisten koirien kanssa, mutta se ei ole mielestäni "kovaa" koulutusta. Olen yhden koiran "kovaa koulutusta" vierestä kattonut eikä se minua ainakaan miellyttänyt.

Metsästysroduista pystykorvat ovat koulutettavina ehkäpä helpoimmasta päästä. Ajokoirat ja seisojat voivat olla aikalailla kovapäisempiä jolloin tarvitsevat jämäkämpää otetta koulutuksessa.

Ja selvennykseksi vielä että minä olen käsittänyt kovan koulutuksen niin että koiraa oikeasti rangaistaan (fyysisesti) jos se tekee vähänkään väärin ja tällläistä koulutusta ei tarvitse mielestäni minkään rotuinen koira.

Kova koulutus ei tarkoita rankaisemista, eikä ole lähelläkään mitään fyysistä rankaisua. Enkä todellakaan voisi rankaista koiraa fyysisesti. Tarkoitin sillä, että esim. terrierit ovat 'kovia' ja tarvitsevat sen takia erilaista koulutusta kuin pehmeät koirat kuten vaikka havat tai muut seurakoirat. : D Tää meni nyt hirveän vaikeaksi mutjoo.
Nirppu
LAINAUS(Sikko @ 13.4. 2007, 19:07) *
Kova koulutus ei tarkoita rankaisemista, eikä ole lähelläkään mitään fyysistä rankaisua. Enkä todellakaan voisi rankaista koiraa fyysisesti. Tarkoitin sillä, että esim. terrierit ovat 'kovia' ja tarvitsevat sen takia erilaista koulutusta kuin pehmeät koirat kuten vaikka havat tai muut seurakoirat. : D Tää meni nyt hirveän vaikeaksi mutjoo.

No nytpähän selvisi tuo että mitä sinä kovalla koulutuksella tarkoitat, kuten varmaan huomasit niin sanoja ja termejä voi tulkita erilailla.

Rotu sinänsä ei minusta määritä sitä minkälaista koulutusta koira tarvitsee, vaan sehän riippuu siitä koirasta. Olen nähnyt noitakin terrierejä monen luonteisia, toiset helppoja ja toiset vähän enemmän "paukapäitä".

Samoin metsästysroduissa koirien luonteet vaihtelee melkoisen paljon. Itselläni on ollut kaksi itäsiperianlaikaa joista toinen (jo edesmennyt) oli pennusta asti arka ja miellyttämisen haluinen, sille ei tarvinnut kuin kerran asiasta sanoa ja sen jälkeen koira toimi. Nykyinen taas on melkoinen jästipää jonka kanssa asioita kerrataan kerta toisensa jälkeen eikä tunnu menevän kaaliin.

Noiden "harmaiden" rotujen kanssa en ole ollut henkilökohtaisesti tekemisissä, mutta sivusta seuranneena ja tuttujen kasvattajien kertomuksien perusteella voin sanoa että niistäkin löytyy koiria laidasta laitaan.

Käsitykseni mukaan näistä pystykorvaisista roduista karjalankarhukoira on se "kovin" rotu, sieltä löytyy melkoisen kovaluonteisia koiria, mutta myöskin niitä helpompia.

Yleensähän narttuja pidetään uroksia helpompina, mutta tässäkin asiassa on poikkeuksia nähty.

Eli mielipiteeni tiivistettynä, rotu ei määritä koiran vaatiman koulutuksen luonnetta vaan sen määrittelee koira itse.
Sikko
^^Jep. Niinhän se tosiasiassa on, mutta silti pitää yleistää. Ei kai kukaan voisi rotumääritelmän perusteella hankkia koiraa, koska jos siinä sanotaan että rotu varautunut vieraita ihmisiä kohtaan, voi joku rodun edustaja hyppiä innoissaan vieraiden luo vaikka rotumääritelmässä toisin sanottiinkin. Ja vaikka tapaisikin kys. rodun edustajia, ei voi tietää millainen rotu on, koska kaikki koirat ovat erilaisia. Koirien hankkiminenhan olisi täyttä arpapeliä? Sitähän se vähän tietenkin onkin, mutta kyllä rodusta pitää joku yleinen käsitys olla. Allekirjoitan siis täysin tuon mitä sanoit, että "Rotu ei määritä koiran vaatiman koulutuksen luonnetta vaan sen määrittelee koira itse". Mutta jokaisesta rodusta on silti määriteltynä se, minkälaisia useimmat rodun edustajat ovat kouluttaa.

Siitä vielä, että tosiaan tuo havani on juuri tuollainen ihmetapaus. Rotumääritelmässä kuvaillaan rotua iloiseksi ja vieraanvaraiseksi + herkkähaukkuiseksi. Tämä meidän yksilö juoksee vieraita ihmisiä karkuun henkihieverissä eikä osaa haukkua. Eli ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta kysyin yleisesti että onko koulutettavuus helpon sorttinen vai vaikea. Varsinkin kun itse olet omistanut aikalailla kaksi erilaista ääripäätä sinun on helppo sanoa noin.

Pitää varmaan ottaa aika paljon selvää pennun suvusta ja pennun vanhemmista, että tietää että minkälainen pentu sieltä on kotiin tulossa.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.