Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Juoksuinen narttu kehässä
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
Sivuja: 1, 2
Red tiger
Vaikken saakaan enää kilpailla, niin vastaan kumminkin.

Ainakin itse menisin kisaamaan vaikka koiralla olisikin juoksu. En todellakaan jättäisi koiraani pois rotukehästä juoksun takia, miksi en menisi sen kanssa junnukehään? Näyttelysäännöt sallivat juoksunartun osallistumisen, joten siihen on mielestäni tyydyttävä kunnes sääntöihin tulee muutos.
Juoksunarttu voi pilata rotukehässä uroksen arvostelun ihan samalla tavalla kuin junnukehässäkin, ja siihen on varauduttava. Lisäksi, oli koira mikä tahansa, se tulee olla esittäjällä käsissä sen verran, että esittäjä saa koiran pideltyä. Eli jos 10 vuotiaalla tytöllä on doggiuros esitettävänä, on mielestäni jossain muussa vika kuin siinä edessä olevan nartun esittäjässä. Toki olen samaa mieltä siitä, että on kohteliasta ilmoittaa koiransa juoksusta kaikille ympärilläolijoille.
Tuskin kukaan odottaa nartulleen juoksua näyttelyyn, joissain tapauksissa se vaikuttaa nartun esiintymiseen aivan yhtä paljon kuin uroksenkin.
Omppo
Netalla ja Red Tigerilla fiksut kommentit. Kyllä pitää koira ja hallittavuus sovittaa handleriin ja muistaa myös se, että siinä samassa kehässä on voitu arvostella joku muu juoksuinen koira samana päivänä aikaisemmin tai vaikka edellisenäkin päivänä. Samoin se juoksun haju siellä maassa vaikuttaa kuin mitä se vaikuttaa siellä nartun perässäkin.

Juoksuaikainen narttu kyllä tuntee olonsa varsin epämukavaksi lähes poikkeuksetta, eli ei se aina ole kiinni vain ja ainoastaan niiden urosten kisan huonosta menestyksestä; moni narttukin on poissa tolaltaan juoksujen takia eikä välttämättä ole parhaimmillaan.

Tätä asiaa on pohdittu foorumilla aikaisemminkin ja edelleen on huomattavissa samanlainen kahtiajako kuin aikoinaan: kauemmin kisanneet ja uudemmat kasvot. Ehkä kokemus tuo sitten sitä varmuutta myös tilanteessa, jossa koira ei ole parhaimmillaan? Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta päälinjat mielestäni on kyllä nähtävissä ainakin keskustelun pohjalta.

Ja ainahan täytyy muistaa myös se, että ei se kisa välttämättä mene pilalle vain ja ainoastaan juoksuisen nartun takia: Ukonilma voi yllättää, läheisen näyttelyteltan liepeet heilua epävarmaan koiraa pelottaen tuulessa, viereen voi osua kehä, jossa esiintyviä koiria esitetään myös kehänauhan toiselta puolelta huutelemalla, lattia voi olla liukas tai nurmi pitkä... Mielestäni kaikki tällaiset erilaiset, tavallisista näyttelytulanteista poikkeavat tilanteet kuuluvat niihin seikkoihin, joita junnun tulisi olla valmistautunut koirineen kohtaamaan, kun kisaan ilmoittautuu ja koiransa päättää.

smile.gif
Joyeux
Voisin tuoda juoksuisen koiran, koska jos koira kulkee niin mikäs siinä. Mutta itse oli Jämsänkoskella juoksuisen cottoninartun kanssa, arvatkaa mitä siitä tuli. Nuuhkii vain maata eikä huomioi ihmistä millään lailla. Eli kyllä se on nartun esittäjällekin joskus hankalaa.
Ronde
LAINAUS(Omppo @ 10.6. 2007, 20:53) *
Netalla ja Red Tigerilla fiksut kommentit. Kyllä pitää koira ja hallittavuus sovittaa handleriin ja muistaa myös se, että siinä samassa kehässä on voitu arvostella joku muu juoksuinen koira samana päivänä aikaisemmin tai vaikka edellisenäkin päivänä. Samoin se juoksun haju siellä maassa vaikuttaa kuin mitä se vaikuttaa siellä nartun perässäkin.

Juoksuaikainen narttu kyllä tuntee olonsa varsin epämukavaksi lähes poikkeuksetta, eli ei se aina ole kiinni vain ja ainoastaan niiden urosten kisan huonosta menestyksestä; moni narttukin on poissa tolaltaan juoksujen takia eikä välttämättä ole parhaimmillaan.

Tätä asiaa on pohdittu foorumilla aikaisemminkin ja edelleen on huomattavissa samanlainen kahtiajako kuin aikoinaan: kauemmin kisanneet ja uudemmat kasvot. Ehkä kokemus tuo sitten sitä varmuutta myös tilanteessa, jossa koira ei ole parhaimmillaan? Toki poikkeuksiakin löytyy, mutta päälinjat mielestäni on kyllä nähtävissä ainakin keskustelun pohjalta.

Ja ainahan täytyy muistaa myös se, että ei se kisa välttämättä mene pilalle vain ja ainoastaan juoksuisen nartun takia: Ukonilma voi yllättää, läheisen näyttelyteltan liepeet heilua epävarmaan koiraa pelottaen tuulessa, viereen voi osua kehä, jossa esiintyviä koiria esitetään myös kehänauhan toiselta puolelta huutelemalla, lattia voi olla liukas tai nurmi pitkä... Mielestäni kaikki tällaiset erilaiset, tavallisista näyttelytulanteista poikkeavat tilanteet kuuluvat niihin seikkoihin, joita junnun tulisi olla valmistautunut koirineen kohtaamaan, kun kisaan ilmoittautuu ja koiransa päättää.

smile.gif

Komps.
On niin monta muutakin asiaa minkä takia suoritus voi mennä huonosti, ettei mun omatunto kyllä rupeais kolkuttamaan vaikka juoksusen nartun kanssa kehään menisinkin, mutta tärppipäiväisen kanssa en lähtisi.

Ja ihan totta mitä crim sanoi, jotkut urokset ovat ihan rauhassa juoksusen nartun läheisyydessä (ehkäpä tärppipäiviä lukuunottamatta) ja omistaja/handleri rupeaa itse vouhottamaan kun kuulee nartun juoksusta. wink.gif
Oman uroksen kanssa tullut rotukehissä koettua juoksuiset nartut, vetäähän se suuntaan ja toiseen ja haistelee, mutta eikös esim. junnuissa ole just tarkoitus saada se yhteistyö pelaamaan ja pitää osata käsitellä koiraa oikein eri tilanteissa, niinkun joku jo sanoi?

smile.gif
toiskan muori
LAINAUS(Ronde @ 13.6. 2007, 17:28) *
Komps.
On niin monta muutakin asiaa minkä takia suoritus voi mennä huonosti, ettei mun omatunto kyllä rupeais kolkuttamaan vaikka juoksusen nartun kanssa kehään menisinkin, mutta tärppipäiväisen kanssa en lähtisi.

Ja ihan totta mitä crim sanoi, jotkut urokset ovat ihan rauhassa juoksusen nartun läheisyydessä (ehkäpä tärppipäiviä lukuunottamatta) ja omistaja/handleri rupeaa itse vouhottamaan kun kuulee nartun juoksusta. wink.gif
Oman uroksen kanssa tullut rotukehissä koettua juoksuiset nartut, vetäähän se suuntaan ja toiseen ja haistelee, mutta eikös esim. junnuissa ole just tarkoitus saada se yhteistyö pelaamaan ja pitää osata käsitellä koiraa oikein eri tilanteissa, niinkun joku jo sanoi?

smile.gif

Juoksuiset nartut saavat Suomessa kilpailla sekä näyttelyissä että kokeissa. Esim. TOKOssa ne kilpailevat aina viimeisenä.
Milestäni tämä on hyvä asia. Ja uskon useiden narttujen omistajat jättävät juuri tärppipäivillä olevat nartut kotiin ihan vapaaehtoisesti. Häiritseehän se juoksu myös nartun käyttäytymistä. Ja uskon myös että useimmat narttujen omistajat ymmärtävät olla ärsyttämättä uroksia enempää kun mitä tilanne vaatii. Eli pitävät narttunsa mahdollisimman erillään uroksista silloin kun ei tarvitse olla kehässä.
Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että juoksuinen narttu saa osallistua kaikkeen toimintaan. Ja näin saatiin myös FCI:n näyttelysääntöön lopuksi kohta missä kiimainen narttu sai osallistumisoikeuden, mikäli maan laki ei sitä kiellä.
Joissakin katollisissa maissa on kiimaisen eläimen esillepano kielletty lailla. Eihän ennen saanut naisetkaan olla julkisilla paikoissa. Eli syvässä pimeässä keskiajassa.
Tuskin me siihen haluamme takaisin täällä Suomessa.
Eihän meillä enää ole edes synnyttäneet naiset saastaisia ennen "kirkkottamista".

Se yhteistyö on todella poikaa. Kaikissa tilanteissa. rolleyes.gif
~goldens~
Itse olen kisannut viime vuonna juoksunartun kanssa. Ei ollut tarkoitus pilata muiden kisaa, mutta en myöskään jättämään omaa välistä. Enkä nähnyt syytä miksi en voisi kisata, kun tärppipäivät olivat jo menneet ja koira oli häkissään kauempana kehästä. Asiasta ilmoitin etukäteen perässä tuleville ja varmasti edessäkin oleva kilpailija kuuli, kun varoitin juoksusta. Kisä meni meidän osalta hyvin. smile.gif Siinä mitataankin sitten enemmän taitoja sekä uroksen että juoksunartun kanssa kisaajalle. Kyllä sillä nartullakin hormonit jyllää kun tietää ja haistaa, että samassa kehässä on uroksia. biggrin.gif
Ja normaaliahan käytöstä tämä koirilta on ja uskon että useimmat tuomaritkin ymmärtävät.
salama
Olen itsekin kisaillut juoksuisella nartulla, sekä uroksella, joka oli samaan aikaan kehässä juoksuisen nartun kanssa.Uroksen kanssa ei ollut kivaa,
ja nartun kanssakaan ei ollut kivaa kun piti koko ajan hokea:"sori,mut voisitko mennä hiukan kauemmas"jne...

Nykyään itse vältän menemästä juoksuisen nartun kanssa kehään, mutta vastaankaan en ole, sen kun "lain mukaan" saa kehään tuoda
Ida K
Hmm, tää on vähä kakspiippunen juttu. Toisaalta ymmärrän niitä uroksen omistajia joiden koirien päät "sekoavat" juoksuisen nartun astuessa samaan kehään, kyllähän sen koiran huomio on siinä vaiheessa hankala saada keskittymään siihen handleriin tjn. Mutta niinkun moni on sanonut, junnut on yksilökilpailu ja siinä juuri mitataan sen junnun taitoja. Haastava tehtävä se joka tapauksessa on, etenkin jos uros on sellasta oikein viriiliä tyyppiä biggrin.gif Itse olen ollut juoksuisen nartun kanssa kehässä ja sain kyllä hyvin vihaisia katseita osakseni ja eräs tyttö tuli jopa huomauttamaan minulle asiasta. En kylläkään usko, että olisin juoksuisella nartulla kisannut muuten kuin tässä tilanteessa ; ei ollut toista koiraa ja sain tietää koiralla olevan juoksu vasta näyttelypaikalla. Omaa koiraa en oikeastaan edes harkitisi vieväni kehään juoksun aikana, meinaan nyt siis rotukehää. Mutta koska juoksuisen nartun tuomista kehään ei ole missään säännöissä kielletty, en näe siinä mitään ongelmaa. Tietty jos on mahdollisuus kisata jollain toisella koiralla, niin toki voisi sitten kisailla sillä ja mahdollisesti säästää jonkun handlerin hermoja/voimia! smile.gif
¤janette¤
Itse en näe minkäänlaista estettä olla kisaamatta juoksuisen nartun kanssa. Jos koiralla alkaa juoksut en todellakaan ala etsimään uutta koiraa vain sen takia, ellei kyseinen narttu mene täysin sekaisin juoksujen aikana.

Olen kisannut monta kertaa uroksella niin että edessä on ollut juoksuinen narttu. Jotkut urokset eivät ole huomanneetkaan koko narttua koska pidän etäisyyttä tai jotkut on menny taas täysin sekaisin vaikka olen yrittänyt pitää etäisyyttä.

JH todellakin yksilölaji eikä sitä tarvitse mennä kehään juoksuisen nartun kanssa anteeksi pyydellen. Kuten tuossa on aikaisemmin mainittu ei se uroksen huonokäytöksisyys ole aina sen nartun vika. Jotkut urokset vain saattavat haistaa herkemmin erillaisia hajuja, toiset eivät taas noteeraa hajuja millään lailla.

Juoksuisella nartulla saa osallistua eikä sitä tarvitse hävetä jos sellaisella kisaa.
beyav
ja juoksuja on eri "tasoisia", joistakin ei tule melkein yhtään häiriötä, joistakin tulee hirveästi smile.gif
Roxy
On se aika väärin muita vastaan mutta jos ei ole vaihtoehtoja niin on sitten pakko. Pitäisi kyllä osata hallita uroksen kummiskin..
Kickboxer
Mutta tässäkin jutussa pitää ymmärtää myös molempia osapuolia. Tottahan se on, että on olemassa uroksia jotka ovat herkkiä kiimaisten narttujen perään. Ja sekin, että kiimaiset nartut saa tuoda junnukehään. Uuden junnukoirankaan löytäminen ei aina ole se ihan helpoin juttu. Itse olen aika usen junnuissa omalla koirallani, joka on uros.
Maatu
Mielestäni juoksuisen nartun kanssa kisaaminen on ok, KUNHAN mainitsee kanssakilpailijoille reilusti asiasta ja pyytää vaikkapa saada tulla kehään viimeisenä, jotta toisten häiritseminen olisi mahdollisimman vähäistä. Itselläni on kotona sekä uroksia että narttuja, ja mielestäni uroskoira pitäisi pystyä hallitsemaan kehässä, vaikka kuinka olisi juoksuinen narttu lähellä. Omat urokseni ovat aika kovia juoksupyllyjen perään, mutta kehässä pärjää kyllä, kunhan muistaa itse hallita hermonsa ja yrittää pitää koiran ajatukset itsessään.

Mielestäni on epäreilua kanssakilpailijoita kohtaan, jos ei kerro nartullaan olevan juoksua. Tätä tapahtuu junnukehissä harmillisen usein. Jos kisaa juoksuisen koiran kanssa, täytyy myös olla pokkaa sanoa se ääneen. Itse olen aina kertonut jos hihnan päässä sattuu juoksuinen tyttö olemaan. Pyrin myös pyytämään päästä viimeiseksi yksityis arvosteluun ja pitämään hieman pidemmän välmatkan edessä olevaan pariin jos mahdollista.
Tottahan sekin on, että uros haistaa juoksuisen nartun kilometrien päähän, mutta jos ei omaa urostaan saa pidettyä aisoissa, niin kannattaisi ehkä miettiä, että onko se vika sitten kuitenkaan pelkästään nartun omistajassa, joka koiran toi näyttelyyn.

Eli tiivistettynä mielipiteeni on, että senkus tulee juoksuisen nartun kanssa kehään, kunhan varoittaa uroksen omistajia ja huolehtii että häiritsee mahdollisimman vähän muiden suoritusta.

Toivottavasti tekstistä saa pointtini irti. biggrin.gif Kirjoitin tätä hieman puolihuolimattomasti, joten epäkohtia voi hyvinkin olla...
Kati
^ Aika lailla samaa mieltä kun edellisessä.
Itelläni on kaks urosta toinen on ihan hurja ku jollain nartulla on juoksut ja toinen sitten ei välitä suunnilleen mitään. rolleyes.gif
Jigsaw
Mun mielestä juoksuisen nartun saa viedä junnukehään, mutta mun mielestä toivottavaa olis että kilpailija(joka esittää juoksuisen nartun) etsii ennen kilpailua sen henkilön, joka on mahdollisesti kehässä sitten takana ja ilmoittaa "Hei, olen (esim)Niina Niinanen, olen teidän kanssa samaan aikaan junnukehässä ja ajattelin vain ilmoittaa, että sillä koiralla, jonka esitän, on juoksut. Joten jos esität uroskoiran niin osaat varautua". Olis todella mukavaa sille, joka on juoksuisen nartun takana mahdollisesti uroksen kanssa.

Kerran katselin yhdessä näyttelyssä, kun eräs tyttö esitti juoksuista narttua, takana olleen tytön uroskoira tunki nenänsä sen juoksuisen leidin ahteriin, ja tämä juoksuisen nartun esittäjä kivahti "ammu toi sun panokoiras jos et hallitse sitä". Olin ihan WOOOOT, koska tuo juoksuisen nartun esittäjä oli ollut kehän laidalla jutellen vain vanhemmilleen ja parille kaverilleen(seurasin sitä, koska tykkäsin sen esittämästä koirasta) eikä se tyttö ollut maininnut kanssakilpailijoille mitään juoksuisesta nartusta.
Soen
^ Tuo on kyllä jo aiavn kohtuutonta käytöstä. Omasta mielestäni joko kesäsihteerin tai tuomarin täytyisi jo kyseistä esittäjää (siis sen juoksuisen nartun) huomauttaa hyvistä käytöstavoista. Totta kai, eihän sitä koiraa saisi päästää liian lähelle, oli juoksut tai ei, mutta jos toinen ei ole kertonut, ei toinen ole osannut edes varautua. Ja kertoa täytyy, ihan niinkuin Maatu hienosti kertoi.
Itselläni on kotona sekä narttu, että uros, ja oma narttuni menee enemmän sekaisin omista ja muiden juoksuista kuin uroksemme. Olen kerran ollut näyttelyssä (rotukehässä tosin) narttuni kanssa, kun sillä oli juoksut. Katsoin kyllä, ettei kukaan päässyt koirani lähelle, onneksi olimme kehässämme ainoat thumbup.gif .

Mutta omasta mielestäni siis on ok, jos kisaa juoksuisella nartulla, mutta ainakin pitäisi ilmoittaa kehäsihteerille, ja pyytää tosiaan, että saa mennä viimeisenä yksilöarvosteluun, ja kun kaikki ovat kehässä, ilmoittaa kaikille lähimpänä oleville kilpailijoille juoksuista, aina parempi, jos ennen kehää, niin osaa ennen kehää jo varautua.
Ja omasta mielestänikin urosten pitää yrittää kestää narttujen juoksut. Ja jos on pelko, tai jopa tieto, ettei kyseinen koira pysy aisoissa, jos paikka on juoksuinen narttu, niin kannattaa jättää se koira kotiin, koska näyttelyssä saattaa olla muitakin juoksuisia narttuja, eikä vain juuri junnu kehässä. Kannattaa aina miettiä kaikki valmiiksi, ja varmistua, että pystyy hallitsemaan koiransa, joka on siinä hihnan päässä. rolleyes.gif
emilia.M
Olen aivan samaa mieltä siskoni kanssa, eli maatun! teehee.gif
Lumitassu
Olen myös osaksi samaa mieltä Maatun kanssa!

Mutta sanon kuitenkin, tuli sitten kuraa niskaan tai ei, että....

Junnuihin voi valita kisakaverin mistä rodusta vaan. Koiranäyttelyissä on sadoittain koiria valittavana, tämä onnistuu jopa 10 minuutissa! (kokeiltu on! wink.gif ) ...Eli, varmasti olisi muitakin vaihtoehtoja kuin ottaa juoksuinen narttu. (Mutta sen verran täytyy ajatella muita, että edes ilmoittaa koirallaan olevan juoksut).

Jos ajatellaan, että on 20 osallistujaa, 10 esittäjän koirat ovat uroksia, niin näiden koirien esittämiseen tämä 1/20 oleva juoksuinen narttu vaikuttaa todennäköisesti. Tätä mahdollisuuttahan vähentäisi hiukan tuo muiden huomioon ottaminen, mistä Maatu kirjoitti.

Tuosta urosten hallitsemisesta vielä...!

Toiset urokset ovat enemmän kiinnostuneita nartuista, joilla on juoksut, kuin toiset, mutta joka tapauksessa se vie ainakin vähän uroksen huomiota. (elleivät makupalat ole jotain taivaallisen hyviä! wink.gif )

Jos puhutaan nyt niistä uroksista, jotka ovat aivan lääpällään juoksuisiin narttuihin, niin...

Pienen aseteltavan uroskoiran luulisi pysyvän paikallaan seisotuksessa. Varmaan isommatkin pysyvät hyvin otteessa kun ne ovat koko ajan kosketuksissa esittäjää ja hänen tiukassa otteessaan. Mutta kyllä niidenkin urosten käytös saattaa muuttua, vaikka kuinka asettelisi... Vapaasti esitettävillä uroksilla pakkaa olla sitten sellainen tapa, että niitä ei välttämättä meinaa saada pysymään paikallaan, ainoastaan sillä namupalalla, tai ellei esittäjä lähde hirttämään sitä koiraa, että se pysyy paikallaan... Siis, mikäli se narttu on siinä edessä! Ja liikkeissä veikkaisin, monen liikkuvan kirsu maassa nuuskien ihania hajuja...! wub.gif rolleyes.gif

Anna^^
Itse kun esitän sekä uroksia että narttuja, niin tietää ehkäpä jo tässä vaiheessa miten kannattaa menetellä.
Toivottavasti ei tuu ny murinaa mistään, mutta:
Viime syksynä olin kisaamassa Hugo-foxilla eräässä näyttelyssä ja huomasin takana olijan koiralla juoksut. Koiran esittäjä ei sanonut kenellekkään mitään, ja Hugo sitten piippas ja venkuloi koko kehän, mikä sapettaa vieläkin aivan suunnattomasti. dry.gif

Itse olen sanonut muille kehässä olijoille jos koirallani on juoksut niin se on reilua kaikkia kohtaan.
Anuski
Minun mielestäni juoksuisen nartun kanssa voisin mennä kehään, mutta se olisi vääri sellaisia kohtaan joilla on uros koira. Mielestäni niiden jotka menevät juoksuisen nartun kanssa kehään olisi " velvollisuus " sanoa lähellä oleville että tällä koiralla on juoksu. Mulla on kokemusta siitä kun edessä on juoksu narttu ja itsellä on uros koira. Se on aivan kauheaa, koira vetää ja saattaa jopa alkaa ulvomaan keskellä kehää..

Tässä minun mielipiteeni..
Lumitassu
LAINAUS(Anuski @ 5.6. 2009, 10:52) *
Minun mielestäni juoksuisen nartun kanssa voisin mennä kehään, mutta se olisi vääri sellaisia kohtaan joilla on uros koira.

Joo, ihan samaa mieltä... Tää on vähän jyrkästi sanottu, mutta, mitä muuta se juoksuisen nartun esittäjä ajattelee kuin itseään jos tuo kehään semmoisen koiran, joka saattaa aiheuttaa puolelle kanssakilpailijoista ongelmia... rolleyes.gif
Soen
^ ja ^^ sekä ihan yleisesti, niin eipä se kauhean reilua ole toisia narttukoirienkaan omistajia kohtaan. Eli oli edessä narttuja tai uroksia, on reilua silti ilmoitta juoksuista. Nimimerkillä omistaa narttukoiran, joka menee vähän pihalle toisten koirien juoksuista. rolleyes.gif
pikkuessi
Viisainta yleensä aina olisi että jättäisi juoksuisen nartun näyttely/junnutauolle juoksun ajaksi. Mutta jos muita junnukoiria ei ole, niin se on ihan eri asia.
Jos menet juoksuisen nartun kanssa kehään, niin kannattaa sanoa ainakin parille takana olevalle että koirallani on juoksu, ja parille edessä olevalle. Voit myös sanoa kaikille sen ja pitää hieman välimatkaa takana/edessä olevasta koirasta. Siinä on sitten aina riskinsä jos ottaa juoksuisen nartun kehään.

Tuo on sitten oma mielipiteeni.

EDIT// kirjoitusvirhe...
Nooraa
Itse toin kyllä vantaalle juoksusen nartun whistling.gif kun oli rotukehäänkin ilmotettu että ei viitsinyt ihan vessanpytystä rahaa alas vetämään. Ei siitä kyllä kuitenkaan mitään tullu, parhaat päivät ja kun oli kiinnostunu kaikesta muusta... Vaihtelu virkistää, sano mummo kun kissalla pöytää pyyhki : D Nooh nyt on juoksu on ohi eikä (pitäisi) olla ongelmaa porvoossa.
Suomenlapinkoirat
olen samaa mieltä että juoksuisen nartun kanssa saa mennä KUNHAN ilmoittaa kanssakilpailijoilleen koirallansa olevan juoksut ja pyytäisi kehä sihteeriä pyytämään lupaa tuomarilta olla viimeisenä jonossa kisan ajan.kun koiraa ei noin vain puskasta tempaista
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.