Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Juoksuinen narttu kehässä
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
Sivuja: 1, 2
Quéta
Mitä mieltä junnut ovat juoksuisen nartun tuomisesta junnu kehään? Onko se mielestäsi oikein/väärin muita kilpailijoita kohtaan? Entä tulisitko itse kilpailemaan juoksuisella nartulla junnuihin?

Elikkäs nyt kaivattaisiin mielipiteitä ja keskustelua asiasta. wink.gif
Nelet
Itse en myöskään toisi. Uroksen omistajana tiedän että jos juoksuinen narttu on lähellä ei tule yhtään mitään.
italianG
Mä olen kilpaillu meidän Doriksen kanssa kun sillä oli juoksu. Mielestäni siinä ei ole mitään "väärää", koska muutenkin näyttelyssä on aina joku, jolla on juoksu. Ja siis kehiinkin saa viedä juoksuisia narttuja, niin miksei sitten junnukehäänkin? Urokset saattavat joutua tähän samaan tilanteeseen myös kehän puolella eikä junnukehä yleensä eroa rotukehistä kuin vähän. Muistaakseni kun kisasin juoksuisen nartun kanssa, niin oli "pakko", koska koira jolla oli tarkoitus kisata, oli rotukehässä. Kyllä minä kisaan (silloin harvoin kun kisaan) mielummin ei juoksuisen nartun kanssa, koska juoksun aikana nartut ovat usein hieman allapäin. Ja koiranhan pitäisi kuitenkin pitää kehässä olemisesta biggrin.gif Tässä siis minun mielipiteeni.
<Aino>
Olen itsekäs ja vastaan että junior handler on yksilökilpailu rolleyes.gif
Weldon
Kyllä munkin mielestä junnukehään saa tulla juoksuisen koiran kanssa. Ja voi tulla. Mut ehkäpä jos vaikka kehäsihteerille mainitsis asiasta ja pyytäis et oma arvostelu on viimeisenä tms, ni helpottais selvästi muiden esittämistä. Itse en ole ikinä törmännyt tilanteeseen, jossa uros täysin sekoaisi juoksusen nartun läsnäolosta. Sitä ehkäpä yleensä vähä liiotellaa rolleyes.gif Mut eniveis, ite en ikinä kisannu juoksusen koiran kanssa ja usein parhailla päivillään oleva rotukehäkoirakin on jäänyt meijän porukassa matkasta poies. Et jos ei tahdo omalta kohdaltaan mitään jälkipolemikkia ni kannattaa viimeseen asti varmaan koittaa metsästää ei juoksuista koiraa. teehee.gif Urokset on kuitenki uroksia ja jokainen varmaan reagoi omalla tavallaan.
Pia
Aikanani kisasin suurimman osan uroksilla, ikinä ei ollut suurempaa ongelmaa juoksuisten narttujen takia. Pari kertaa meni penkin alle. (Mua nolottaa edelleen, sori Hilla se tre:llä tapahtunut blush.gif ) Mutta ei tulisi mieleenikään siitä syyttää ketään muuta kuin itseäni. Näyttelyissä on paljon juoksuisia koiria, se on sallittu säännöissä, joten that's it.

Ja kyllä, kertaalleen kisannut itse juoksuisella koiralla. En ole pahoillani cool.gif

LAINAUS
Itse en myöskään toisi. Uroksen omistajana tiedän että jos juoksuinen narttu on lähellä ei tule yhtään mitään.

Olen itsekkin useamman uroksen omistaja ja kyllä siitä tulee. Joten en nyt ihan noin yleistäisi wink.gif
pips_a
Jos nartulla on parhaimmat päivät niin en todellakaan toisi ja enpä kyllä muutenkaan.. vaikka onkin sallittua niin en halua antaa mahdollisuutta siihen, että jonkun uroksella kisaavan suoritus menisi pilalle.
Hämeenlinnassa oltiin kokoontumiskehässä ja tuomarin käytyä koirat läpi ja kun oltiin järjestyksessä ihmettelin mitä ihmeen vaihtoja edessä tehtiin ja kunnes edessä olevan pumin omistaja kysäisi onko koirani uros ja vastasin myöntävästi. Tämä vain siihen, että no tällä on juoksu, että älä ihmettele. Kysyn josko voisimme mennä heidän eteen niin se vastasi vain "kyllä näin on parempi me mennään sitä paitsi nopeempaa", en enää kerennyt vaihtaa heidän eteensä kun siinä vaiheessa lähdettiin jo isoon kehään..
No Zamihan menikaula pitkänä nartun perässä ja veteraanina alkoi vähän köhimäänkin kun panta kiristi... kaiken lisäksi se juoksuinen narttu käveli siinä edessä, kun meidän oli tarkoitus juosta hyvin ripeää vauhtia rolleyes.gif

Rotukehään vielä voisinkin viedä nartun (kunhan ei ole parhaimmat päivät meneillään), mutta käytäisiin nopeasti kehässä ei sen enempää pyörittäisi esillä hajuineen...
Himpula
Mä en ottaisi juoksuista narttua, en ainakaan omaani koska ovat silloin kirjaimellisesti ihan pimpommeja. laugh.gif
Anma
LAINAUS(<Aino> @ 9.1. 2007, 21:59)
Olen itsekäs ja vastaan että junior handler on yksilökilpailu rolleyes.gif

Tuoki on kyllä totta et junior handler tosiaan on yksilö kilpailu. wink.gif

Itse olen aloitteleva junnu ja koira jolla kisaan on vielä niin nuori ettei pahemmin nartuista välitä joten minua se ei pahemmin haittaa. Kun taas siskoni ja dalmatialainen jolla hän kisaa voivat samantien sanoa hyvästit sijotuksille :'D
Nelet
LAINAUS(pips_a @ 9.1. 2007, 22:39)
Jos nartulla on parhaimmat päivät niin en todellakaan toisi ja enpä kyllä muutenkaan.. vaikka onkin sallittua niin en halua antaa mahdollisuutta siihen, että jonkun uroksella kisaavan suoritus menisi pilalle.

Tällä kannalla minäkin olen. Tai jos muuta koiraa ei löydy niin tekisi niin kuin Weldon tuossa ylempänä mainitsi tai ainakin ottaisi sitten väliä jos esim. uros takana.
-Emmi-
Mie oon luullu et juoksusta narttuu ei saa viiä junnukehään... huh.gif blush.gif

Mut mie en oo kisaanu juoksusella nartulla, enkä varmaan tuukaan kisaamaan. Itse kisaan mm. nartuilla jotka ovat heti selässä kun toisella on juoksut... Että voi se olla niinkin... wink.gif
Pisara
LAINAUS(italianG @ 9.1. 2007, 22:57)
Ja siis kehiinkin saa viedä juoksuisia narttuja, niin miksei sitten junnukehäänkin?

Saako kehiin tosissaan viedä juoksuisen nartun? blink.gif blink.gif .
~Blink~
Samaa mieltä Ainon kanssa. Junior Handler on yksilökilpailu. Eihän se tietenkään ole mukavaa uroksen omistajia kohtaan kisata juoksuisella nartulla. Mutta kilpailun tarkoitus ei ole miellyttää muita kilpailijoita, vaan itseään ja tuomaria. Tarjoaa sitten tuomarille vaikka paperinenäliinan pöydällä ollessa tai jotain. smile.gif Miksi jättää oma kisa välistä tms. vain sen takia että _muilla_ voisi mennä kisa pilalle?? Kohteliasta tosin on ilmoittaa edellä ja perässä meneville, että kyseessä on juoksuinen narttu, että voi tarvittaessa pitää pidempää välimatkaa.

Unohtui aivan. Tiedän kyllä mitä on olla kehässä uroksen kanssa joka sekoaa täysin haistaessaan juoksuisen nartun... Mutta eipä ole kiellettyäkään.
Pia
LAINAUS(Pisara @ 10.1. 2007, 08:10)
Saako kehiin tosissaan viedä juoksuisen nartun? blink.gif blink.gif .

Saa, miksi ihmeessä ei saisi ?

Yhtenä vuonna oli se älyvapaa sääntö, ettei saisi, mutta onneksi se poistui sen ensimmäisen vuoden jälkeen.
besk
Tokihan junnukehään ja näyttelyyn yleensäkin saa juoksunartun viedä.

Itse olen sitä mieltä, että se esitettävä koira (ja omat hermonsa wink.gif )pitäisi pystyä hallitsemaan, oli siinä samassa kehässä kuinka monta juoksunarttua tahansa. Siitähän junnukisassa tietääkseni on kyse, rodunomaisesta esittämisestä ja käsittelystä. Eikös siihen kuulu myös se, että saa sen koiran esiintymään myös ns. poikkeustilanteissa?
-Niko-
^Totta totta. Mutta jos on sellane rodun edustaja, ettei pysty esittään jo on hajuja?
Minä olin Max:in kanssa oulussa ja siellä oli ollut juoksusia narttuja kehässä. No Max kuono kiinni lattiassa liikkeissä. Seisottaan sentään pysty. wink.gif
Havahava
Minun mielestä ei ole mitään ongelmaa mennä juoksuisen nartun kanssa kehään. Aivan kuten Aino sanoi, junnut on yksilökilpailu, ei siinä tarvitse vastustajiaan miellyttää. (en nyt tietenkään tarkoita sitä, että mentäisiin tekemään mitään järjettömyyksiä ja pilaamaan tarkoituksella vastustajan kisa, fair play wink.gif!)

Itse olen myös uroksen kanssa kisannut, joten tiedän mitä se on, kun edellä on juoksuinen narttu. Mutta siinä ei auta muuta kuin pistää kaikki taitonsa peliin, ja kiinnittää koiran huomio itseensä. Tai sitten ei pidä kisata ollenkaan sellaisen uroksen kanssa, joka menee totaalisesti sekaisin, koska se koettelee niin koiran kuin handlerin hermoja! Ja kun siitä ei pääse mihinkään, joka näyttelyssä on juoksuisia koiria, ja meilläkin havakehissä on ollut varmasti jokaikinen kerta. Siitä on vaan yritettävä selviytyä kunnialla läpi. smile.gif
Kääpiö-
Perjaatteessahan voi viedä juoksuista narttua.. Onhan niitä kaiken maailman aineita, että uroskoirat eivät haistaisi.. Monet niistä aineista tehoavatkin vallan hyvin.. Mutta en minä veisi, ainakaan jos olisi joku toinen koira, millä voisi kisata..
Pia
LAINAUS(-Niko- @ 10.1. 2007, 13:29)
^Totta totta. Mutta jos on sellane rodun edustaja, ettei pysty esittään jo on hajuja?

Siinä on pistettävä sitten kaikki taidot ja jipot peliin. Sitten jos ei todellakaan pysty niin sitten tulematta kehiin sellaisen koiran kanssa. Juoksunarttuja on ja tulee olemaan junnukehissä.

Miten ihmeessä tälläiset koirat selviää normaali kehissä ? Ihmettelee hän.
Nekku
Mä nyt sitten eroan vähän muiden mielipiteistä ja sanon, että musta ei ole kiva jos joku tulee juoksuisen nartun kanssa kehään. "Vakkarikoirat" sattuu vissiin kaikki olemaan narttuja ja en ole vienyt juoksuisena kehään..
Avispa
LAINAUS(besk @ 10.1. 2007, 11:25)
Tokihan junnukehään ja näyttelyyn yleensäkin saa juoksunartun viedä.

Itse olen sitä mieltä, että se esitettävä koira (ja omat hermonsa wink.gif )pitäisi pystyä hallitsemaan, oli siinä samassa kehässä kuinka monta juoksunarttua tahansa. Siitähän junnukisassa tietääkseni on kyse, rodunomaisesta esittämisestä ja käsittelystä. Eikös siihen kuulu myös se, että saa sen koiran esiintymään myös ns. poikkeustilanteissa?

Täysin samaa mieltä, komppailen.
Mutta jos mahdollisuus on ei juoksuisen nartun kanssa mennä kehään, ainakin harkitsisin asiaan. Mutta jos juoksuisen nartun kanssa kontakti tms pelaa hyvin ja ei-juoksuisen-koiran kanssa ei mitään kontaktia tms. Valitsisin silti sen juoksuisen. wink.gif
Netta
LAINAUS(-Niko- @ 10.1. 2007, 15:29)
Mutta jos on sellane rodun edustaja, ettei pysty esittään jo on hajuja?

Mutta onhan siellä kehässä hajuja vaikka millä mitalla, jos ei juoksunarttuja niin kaikkea mahdollista muuta. Jos koira on niin vahvasti hajujen perään, ettei siihen saa kontaktia (ja hei, sitä kontaktia ei tosiaan kannata pitää itsestäänselvyytenä, työtä on tehtävä ennen kuin voi hyvällä omallatunnolla vedota siihen että "tää ei vaan ota kontaktia"), on ehkä parempi valita kisakaveriksi joku toinen. Ja jotkut urokset tuntuvat sekoavan narttujen lähellä aina, oli juoksua tai ei. Ei nyt ehkä kannata lähteä sille linjalle, että "kiusallaan" tuo juoksunartun näyttelyyn, mutta en minä kisaa sen vuoksi aikoinaan väliinkään jättänyt. Joissain tapauksissa tuntuu, että juoksuinen narttu on helppo selitys sille, miksi kisa meni pieleen. En väitä etteikö se joskus olisi syynä, mutta monesti voi kontaktin puute ja huono suoritus johtua ihan muusta, ja jos joku kanssakilpailija sopivasti ilmoittaa kilpailevansa juoksuisen koiran kanssa, on helppo vedota siihen että "no tää oli ihan sekaisin kun siellä oli juoksunen narttu.." Yllättävän usein muutenkin suorituksen mennessä poskelleen vedotaan jollain lailla koiran käytökseen. Tällaisissa tapauksissahan se handlaustaito juuri tosiaan mitataan! Jos koiralla on sellainen päivä, ettei se jaksa keskittyä, on handlerin homma saada yhteistyö pelaamaan. Handlerin taitoja siellä kehässä kuitenkin mitataan, ei koiran.
Rochas
Jos selviää hyvissä ajoin että koiralla on juoksut alkanut /tulevat alkamaan kisaan mennessä, olen yrittänyt etsiä toista koiraa. Jotkut nartut ovat juoksussa perässävedettäviä ja luimuja, eipä sellasta tee mieli nlyyn raahata. rolleyes.gif

Mutta kuitenkin pari kertaa on tullut tilanne kun en ole ehtinyt /välittänyt etsiä toista koiraa kisaan (enkä näillä kerroilla tietääkseni ole kenenkään kisaa pilannut). Eipä junnukisaa sen takia kannata jättää väliin et "muut vois puhuu tykkää pahaa koska mun narttu on juoksussa". Jos haluaisi miellyttää muita junnuja, niin kannattas jättää menemättä ollenkaan ettei vie vahingossakaan heidän sijoituksiaan laugh.gif .

Olen kisannut paljon vars yhen uroksen kanssa jonka esittämisen tekee entistä hankalemmaksi jos on juoksusia narttuja mukana, mutta vaiks se vähän hermoja raastaa niin ihan hauska sitä on muistella, eikä se kertaakaan ole kisaani pilannut. wink.gif
Susu
LAINAUS(Nekku @ 10.1. 2007, 16:43)
Mä nyt sitten eroan vähän muiden mielipiteistä ja sanon, että musta ei ole kiva jos joku tulee juoksuisen nartun kanssa kehään. "Vakkarikoirat" sattuu vissiin kaikki olemaan narttuja ja en ole vienyt juoksuisena kehään..

Ja mä olen täsmälleen samaa mieltä tässä asiassa. smile.gif
AnniH
Itse veisin juoksuisen koiran junnukehään aika varmasti, koska jos on todellakin treenattu sitä kaikkea varten ja yhtäkkiä koiralle tulee juoksu -tottakai!
Sitäpaitsi kaikki eivät saa koiraa niin nopeasti tilalle jos koiralle tulee juoksu yllättäen. huh.gif En ainakaan itse usko. Eli vastaus on, että veisin. Poijjat saattavat kyllä mennä hiukan sekaisin ja pilata mahdollisuudet, mutta minkäs sille mahtaa. Yleensä ei voi ennustaa nartun tarkkaa juoksupäivää.
pips_a
LAINAUS(-netta- @ 10.1. 2007, 18:41)
Mutta onhan siellä kehässä hajuja vaikka millä mitalla, jos ei juoksunarttuja niin kaikkea mahdollista muuta.

Täytyy tohon huomauttaa, että jouksusen nartun hajuja ei voi kyllä verrata muihin hajuihin... se on ihan oma lukunsa.

Useimmat urokset joilla olen kisannut ovat sattuneet olemaan astuvia uroksia niin sehän sitten onkin menoa.
Havahava puhuu ihan asiaa, mutta empä siltikään lähtisi tieten tahtoen juoksusen nartun kanssa kehään, koska tiedän tasan tarkkaan, että urokset (ja varsinkin astuvat urokset, jalostusurokset) hullaantuvat sen verran paljon siitä.

Tää on vähän sellainen juttu, että jokainen ajattelee eritavalla.. enkö nyt missään nimessä syytä, että ne ketkä sanovat, että menisivät jouksusen nartun kanssa kehään niin ajattelisivat ja tieten tahtoen yrittäisivät pilata muiden suoritukset, mutta ymmätenette varmaan mitä tarkoitan wink.gif

collie: kyllä sen nartun juoksun pystyy aika tarkkaan ennustamaan. Kyllä mäkin osaan aika tarkkaan kertoa millon kelläkin olisi juoksua odotettavissa ja sen mukaan osaan vielä laskea, että kun yhdellä on juoksu samassa talossa niin eiköhän sitä sitten kaikilla nartuilla ole aika nopeesti (narttujen hormoonit rolleyes.gif ). Ei tietenkään päivälleen. SIIS puhun nyt omista nartuista!

En mäkään junnukoiraa miettiessä ala ekana miettimään millon sillä on juoksut, mutta jos se myöhemmin tulee esille niin alan kyllä suosiolla katsomaan josko kisaisinkin jollain muulla koiralla. Enkä kyllä koe, että yrittäisin mielistellä muita junnuja sleepy.gif ja tiedän, että jokaisesta näyttelyssä on juoksuinen narttu, enemmänkin. Se on sitten huono tuuri jos se osuu juuri omalle kohdalle, mutta yritän itse ainakin välttää "ettei olisi juoksuinen narttu hihnan päässä" biggrin.gif

edit:// tuli vielä mieleen, että omalla tavallaan olisi kiva jos esim. junnu kehässäkin jos joku joutuu juoksuisen nartun kanssa kehään tulemaan niin voisi siinä ennen kehää vähän ilmoitella, että uroksen omistajat osasivat vähnä varoa ja varautua, mutta toisaalta kun ajattelee niin jos siinä vaiheessa avaisi suunsa ja sanoisi, että mulla on muuten juoksuinen narttu hihan päässä niin voisi saada aika paljon ilkeitä katseita ja ihmiset mutisisivat "no oliko pakko raahata se juoksunen narttu tänne" sleepy.gif

edit:// täytyi vielä lukea läpi ja korjailla jotain, ettei tulisi mitään harhaan johtavia kirjoituksia... hope so osasin ilmaista kaiken oikein tarkoittamallani tavalla biggrin.gif
Quéta
Vastaanpas nyt itsekin tänne. wink.gif

Voisin viedä juoksuisen nartun kehään, jos en todellakaan saisi mitään muuta koiraa tilalle junnuihin. Mutta tärppi päivillään olevaa narttua en toisi kehään.. Ja jos tulisin juoksuisen nartun kanssa junnuihin, niin ilmoittaisin edessä ja takana olevalle asiasta. Ja pyrkisin mahdollisiman pitkään ennen kehää pitämään koiraa boxissa tms, jos se vain on mahdollista. Eikä minusta sinänsä ole mitään pahaa tuoda juoksuista narttua kehään, kun se näyttelysäännöissäkin on sallittu. Kunhan muistaa ilmoittaa edessä ja takana olevalle juoksuisesta nartustaan, ettei satu vahingossa mitään välikohtauksia. rolleyes.gif Onhan se toisaalta inhottava uroskoirien esittäjiä kohtaan, joiden koira menee täysin sekaisin, mutta kuten osa sanoikin, siinä on sitten laitettava kaikki taitonsa panokseksi. smile.gif
Netta
LAINAUS(pips_a @ 10.1. 2007, 22:04)
Täytyy tohon huomauttaa, että jouksusen nartun hajuja ei voi kyllä verrata muihin hajuihin... se on ihan oma lukunsa.

Viittasinkin lähinnä -Niko-:n tekstiin, jossa puhuttiin myös hajuista yleensä. Kyllä muutkin hajut voivat joidenkin koirien pään saada sekaisin, vaikka tiedostan kyllä että juoksuisen nartun haju on vähän eri luokkaa. Pointtina lähinnä se, että muitakin häiriötekijöitä on, mutta sen kanssa on vain elettävä, tai jäätävä kotiin (:
besk
Tiedänpä itsekin tuon juoksunarttudilemman ihan omasta kokemuksesta ja melko tuoreesta muistista voin kaivaa kaksi juttua rotukehien puolelta ja yhden esihistoriasta, omilta junnuvuosiltani. Harvemmin itse kuitenkaan juoksunarttua vein junnukehään ja sama on yleensä pätenyt omiani lainatessa, aina ei kuitenkaan saa toista, korvaavaa koiraa. Ja niinkuin on jo todettu, viisaampiani toistaen, onhan siellä ne muiden juoksujen hajut joka tapauksessa.

Viime messarissa meidän Olivialla oli parhaat päivät, päätettiin miehissä olla viemättä sitä sinne, koska Olivia yksilönä olisi stressaantunut kyseisestä näyttelypäivästä ja myös ollut "yksi haju lisää".

Tullnissa viime vuonna Ollilla alkoi juoksut menomatkalla ja meitin bussissa oli yksi uros, joka oikeasti oli ihan sekaisin reppana aina kun Olli oli lähistöllä, mutta kyllä siitä selvittiin, sellaistahan sattuu. Ei siis hypätty linkusta pois puolimatkassa vaan reissattiin koko matka Bitch-pullojen voimin.

Omilta junnuvuosiltani muistan erittäin vireän nuoren afgaaniuroksen, jolla kisailin aika paljon ja afgaaneja esittäneet tietävät, että nuoret afgaanit eivät muutenkaan ole niitä maailman varmimpia esiintyjiä. Kuitenkin tätä kaveria oli kiva esittää ja yhdessä kisassa meidän edessä oli juoksuinen narttu, koira ei suostunut minkäänlaiseen yhteistyöhön (osasyynä toki aikaisemmin mainitsemani "hyvä handleri saa koiran esiintymään jne..." biggrin.gif)ja kun sitten junnut pistettiin puoliksi, käväisin kysymässä jotta saanko kisata koirani kanssa pienten koirien ryhmässä, ihan vaan koiran takia. Junnut siis jaettiin kahteen ryhmään koska kisaajia oli paljon ja kehä pieni. Menin siis ihan muualle ekan ryhmän ajaksi ja hajut toki olivat kehässä, hajujen aiheuttaja kehän laidalla mutta koiran huomio kiinnitetty tällöin johonkin muuhun, en nyt kuollaksenikaan muista mihin. Ei sitten kuitenkaan päästy jatkoon, tuomari sanoi syyksi sen, etten pystynyt käsittelemään koiraa kehässä. Hänen mielestään suoritukseen ei saanut vaikuttaa, vaikka naapurikoiralla oli juoksu. Toki harmitti, mutta se on pelin henki ja ihan oikein tuomari mielestäni toimi.
Paimenkoirat
Itse en ole koskaan kisannut juoksuisen nartun kanssa. Enkä usko, että tulen koskaan kisaamaankaan. Itsestäni ei olisi kivaa jos olisin kehässä uroksen kanssa ja edessa tai lähistöllä olisi juoksuinen narttu, ja suoritus menisi tämän takia pilalle. wink.gif
Flavia
Itse ainakin olen kisannut juoksuisen nartun kanssa, ja mielestäni en näe siinä sinänsä mitään pahaa, paitsi jos nartulla on juuri silloin herkkupäivät, tai että se on kovin kärttyinen muolle koirille.

Itsellä ei uroskoiria ole, mutta mitä tutuilta uroksienomistajilta (joilla on narttuja samassa talossa) kuullut, niin jos uros on päässyt pari kertaa astumaan, se ei edes yritä mennä nartun luokse jos ei ole oikea aika, ja hyvin esiintymään opetettu koira ei kesken "suorituksen" yritä tunkea muualle.. Tosin painotetaan jälleen, että jokainen koira on yksilö.
willow
Itse olen kisannut juoksuaikaisen nartun kanssa mutta en kannata sitä. Monesti villen kanssa kisatessani olen kiroillut mielessäni nuoren uroksen sekoamista kun edessä tai muuten vain lähellä on juoksuaikainen narttu. Ville menee aina ihan sekaisin ja alkaa ikävästi ruikkia eikä keskity mihinkään. Kisaamisesta tällöin ei tule mitään! Muita ajatellen itse en kisaa nartulla jolla juoksut ellei muuta vaihtoehtoa ole. Itsellä on ainakin monet jh kisat menneet "pillalle" villen sekoamisen takia rolleyes.gif smile.gif
Liewec
En kisaa junnuissa, mutta jos kisaisin, kisaisin todennäköisesti juoksuista välittämättä.
Daraaa
Mä en itse tykkää siitä, että junnuissa kisataan juoksuisen nartun kanssa. Pitäisi kuitenkin olla sen verran epäitsekäs ja ajatella edes hieman muita, sillä ei kovinkaan showkonkari välttämättä osaa olla välittämättä juoksuisesta nartusta.
Itse olen kisannut aikamoisen kehäkettu uroksen kanssa, ja kun se haistaa juoksuisen nartun niin sitten ei esiintymisestä tule kovin hyvää : koira itkee, vaihtaa asentoa vähän väliä ja tuppaa vetämään liikkeessä. Näin mulle kävi SM-finaalissa, vaikka lopulta koiran hyvin sain haltuuni rolleyes.gif
Samoin kajaanissa lauantaina kisakoirani, reilu vuoden ikäinen uros haistoi juoksuisen nartun, eikä ollut ainoa : eräs toinen nuori kaveri tapasi tämän hurmaavan tytön ja yritti kaikin konstein päästä luo. Oma koirani meni muuten hienosti, mutta liikkeessä veti haistaessaan tytön.
Mielestäni olisi siis mukava jos ajattelisi sitä, että olisiko itsestä mukavaa jos toinen toisi juoksuisen nartun nenun eteen, ja nuori käsissäsi oleva uros sekoaisi totaalisesti
AnniH
Mielipiteeni muuttui. Kuulin joiltan hiukan kokemuksia ja itsellänikin on sellaista -- unsure.gif

Mielestäni ei ole kovin hyvin uroksilla kisaavia kohtaan, että kehässä on juoksuinen narttu, mutta siltä ei voi koskaan välttyä. Yleensä aina on joku joka on tuonut juoksuisen koiran kehään ja poijjat ovat sitten ihan sekaisin. Viimeksi kun kisasin huomasin kyllä, että jollain oli juoksuinen narttu. Sellaista käytöstä pojalla oli dry.gif Mutta tosiaankin jos ei saa toista koiraa tilalle ja on todellakin ihan pakko ottaa koira mukaan niin mikäs siinä. Emme me handlaajat jotka uroksella kisaamme voi sitä määrätä, mutta joidenkin kisan pilaa todellakin vain se juoksuinen koira. Itse en tiedä ottaisinko juoksuista narttua. En luultavasti. Riippuen tilanteesta. Minusta ei ole ainakaan hauska pilata muiden suoritusta juoksuisella nartulla, mutta kuten olen tuossa jo sanonut ehkä ottaisin ehkä en.
~Lotta
LAINAUS
Minusta ei ole ainakaan hauska pilata muiden suoritusta juoksuisella nartulla, mutta kuten olen tuossa jo sanonut ehkä ottaisin ehkä en.

Luuletko, että jonkun muun mielestä se on hauskaa? Ne jotka ottavat kisakaverikseen juoksuisen nartun, niin taitaa olla että he eivät saa siihen hätään toista koiraa ja vaikka saisivatkin niin kaikki eivät halua kisata vierailla/toisilla koirilla.
Rochas
Jeap, en ihan tosissaan usko että kukaan tahallaan haluaisi pilata muiden kisaa tuomalla juoksuisen nartun kehään laugh.gif .
-Maija-
No en kyllä itse ottaisi kehään juoksuista! blink.gif
Monien muidenkin suoritus menee päin SITÄ, jos omistaa uroskoiran.
Eihän sitä "juoksunhajua" voi millään peittääkkää. dry.gif
Henkilökohtaisesti en tykkää tästä, sillä minullakin on kisa mennyt muutamasti pieleen, ollessani uroksesn kanssa junnuilemassa.
Esimerkiksi Porvoossa v.06, oltiin päästy jo n.12 parhaan joukkoon, ja jouduin nartun taakse jonossa. Ja kappas kappas, sillä nartulla olikin juoksut! angry.gif
Eihän sille tietenkään mitään voi, jos omalla ainoalla koiralla alkaa juoksu, eikä ketään muuta ole tarjolla.Mutta jos omistaa toisenkin koiran, tai on mahdollisuus lainata joltain tutulta tms. unsure.gif
Omppo
Aino, Elina, Tintti... Olen samaa mieltä; JH on yksilökisa, juoksuinen narttu on ihan ok ja kyllä pitää sitten itse miettiä, että jos uros on kovin tyttöjen perään, niin kannattaako sitä sinne kehään sitten ottaa - sehän saattaa saada hyvän hajun jostain ihan muualta, kehän ulkopuolelta. Tai että esim. aikaisemmin päivällä on samassa kehässä ollut rotukehäarvostelussa juoksuinen narttu - ei sa tuoksu siitä maasta ihan heti häviä.
AnniH
LAINAUS(~Lotta @ 16.1. 2007, 15:52) *
Luuletko, että jonkun muun mielestä se on hauskaa? Ne jotka ottavat kisakaverikseen juoksuisen nartun, niin taitaa olla että he eivät saa siihen hätään toista koiraa ja vaikka saisivatkin niin kaikki eivät halua kisata vierailla/toisilla koirilla.

Sitä sanoinkin tuossa edellisessä viestissä.
Liewec
Itselleni tuli tässä viaheessa mieleen sellainen juttu, että usein urosten omistajat eivät edes huomaa koirissaan mitään eroa ennen kuin joku kertoo että kisassa oli juoksuinenkin narttu mukana. Sen jälkeen kaikki onkin juuri tämän nartun vika..

Itselläni oli viime vuonna Suurleirillä lainakoirana uroskoira, joka oli kyllä kiinnostunut nartuista, erityisesti yhdestä kauniista flatista. Koiran käytöksen perusteella olisi hyvinkin voinut ajatella että ko. koiralla oli juoksu, mutta ei ollut. Sen sijaan leirillä olleet juoksuiset nartut eivät saaneet Numalta mitään huomiota, että näinkin voi käydä, myös sellaisne koiran kanssa joka normaalisti kiinnostuu nartuista vasta tärppipäivinä.
anna :D
Itse olen viimeiseen asti pyrkinyt välttämään juoksuisen koiran kanssa kehään menoa, ihan kaikkien kannalta. Mutta sen kerran kun tuo meidän Elsa (jonka kanssa mieluiten kisaan) on turkissa, niin miksen sitä joskus juoksuisena saattaisi kehiin viedäkkin?!.. Itse ne urokset joiden kanssa olen kisannut ovat sattuneet olemaan konkareita, joten pulmia juoksuasioiden suhteen ei ole tullut. Mutta ymmärrän hyvin, miksi monia ärsyttää kehiin tuotavat juoksuiset nartut.
Kun niitä ns. huonoja kisoja tulee, joskus enemmän ja joskus vähemmän, niin mielestäni silloin kuuluu ottaa oppia seuraavaa kertaa varten, eikä jäädä harmittelemaan. ( oli edessä juoksuinen narttu tai ei..) Itse pyrin ainenkin parantamaan seuraavaan kertaan. Ja vaikka kisakoira kuinka temppuilisi, haukkuisi, murisi.. ja asioisi kehään, niin mietin silti omaa suoritustani. Mitä hyvää, huonoa.. Eihän tuo nyt niin totista touhua ole.
LimeLight
En ole ikinä kilpaillut juoksuisella nartulla, mutta jos junnuilua olisi viel jäljellä niin kyllä voisin niin tehdä.
JH on kuitenkin yksilökilpailu. Mutta juoksuisella nartulla kilpailijat voisivat silti kohteliaasti ajatella myös muita
ja käyttää niitä bitch-pulloja, pitää välimatkaa ja kertoa edessä ja takana oleville että tällä on juoksut.
Mikäs siinä jos narttu ei luimistele ja ole perässä vedettävä, itse en raahaisi juoksujen aikan huonosti käyttäytyvää
narttua kehiin koska oma suoritus menisi myös pilalle.

Kyllähän junnukehissä muutenkin päästetään koiria aivan liian lähelle toista, ärsyttää ne jotka päästävät
oman koiransa surutta edellä olevan p*rseeseen juostessa tai seisottaessa. Samaa kohteliaisuutta voisi
siis pyytää kaikilta, mutta erityisesti jos juoksuisen nartun kanssa kisataan.

Niin ja kyllä se uros pitää hallita vaikka juoksuisia narttuja olisikin lähellä. Niitä kohtaa arkielämässäkin kuitenkin
niin paljon että pulassa olet jos et koiraasi hallitse hajuilta. Ja kokemusta löytyy multakin uroksen kanssa kisaamisesta ja
hallinnasta juoksuisten narttujen lähellä...
Varpunen
Saako juoksuista narttua muka viedä edes kehään? Tarkoitan siis että sehän on näyttelysääntöjen mukaan kiellettyä ja ne pätevät myös junnukehässä. Vai olenko väärässä?

Ainakin dopingsäännöt ovat voimassa myös junnukehässä.
Soen
LAINAUS(Varpunen @ 28.5. 2007, 13:09) *
Saako juoksuista narttua muka viedä edes kehään? Tarkoitan siis että sehän on näyttelysääntöjen mukaan kiellettyä ja ne pätevät myös junnukehässä. Vai olenko väärässä?

Aikoinaan olikin niin, ettei selvästi kiimaista narttua saanut kehään viedä, mutta tämäkin on poistettu käytöstä. Nykyisin näyttelyyn ja kehäänkin saa mennä juoksuisen nartun kanssa. wink.gif
Netta
Sen vielä sanon, että tuntuu vähän hassulta, miten urosten kanssa kilpailijat peräänkuuluttavat juoksunarttujen handlereilta sitä epäitsekkyyttä, ettei tulla pilaamaan toisten kisaa. Missä on se vastapuolen epäitsekkyys, kun oletetaan, että yksi mahdollisesti oman kilpailun kustannuksella jättää kaavailemansa koiran kotiin, ettei toisille tule paha mieli?

Sitä huomaavaisuutta kilpakumppaneitaan kohtaan voi osoittaa muutenkin: antamalla tilaa kehässä, olemalla ystävällinen ja kohtelias, ja jos mukana on juoksunarttu, varoittamalla kanssakilpailijoita asiasta happy.gif Ainahan voi käydä niin, että oma koira jostain syystä päättää, että edessä tai takana seisova lajitoveri on kerta kaikkiaan sietämätön, mutta silloinkin täytyy vain pärjäillä. Koirat on kuitenkin koiria, eikä niiden käyttäytymisestä ole ikinä 100% takeita, vaikkei juoksunarttuja olisi lähimaillakaan. Tällainen itsestä riippumaton tekijä vain tuntuu niin helpolta kuittaukselta omalle epäonnistumiselle, tai siltä joskus vaikuttaa.
*Noora*
hmm, tätähän asiaa on ennenkin pohdiskeltu tällä palstalla!
mulla itellä on vähän ristiriitainen käsitys tätä asiaa kohtaa,
mut mut mä ymmärrän hyvin niitä uroksilla kisaavia junnuja joilla menee kisa päin
jotain sen takii että joku kiltti junnutyttö tai poika tuo juoksuisen koiran kilpailuun!
mutta ymmärrän myös niitä henkilöitä, jotka eivät välttämättä saa mitään
toista koiraa kilpailuihin jne. hmm, mut en silti tiiä. itse en tulisi juoksuisen koiran
kanssa kuin hätä tilanteessa! olen yhesti kilpaillu juoksuisen koiran kanssa,
koska juoksu alkoi sillon kun olin jo näyttelypaikkakunnalla.
mä oon nähny niitä junnutuomareita jotka sanoo että "jos joku kilpailee juoksuisen koiran kanssa
on hyvä ja menee jonon taakse!" musta tämä on reilua jokaista kilpailijaa kohtaa, että
se juoksuinen narttu ei oo siinä eessä kaikkien urosten perässä! tuo jonon perälle
menemien edesauttaa ainakin vähän sitä! tai sit toinen musta on ihan hyvä ja kohteliasta
ainakin sanoo niille vuoroaan odottaville että mulla on juoksuinen koira älkää tulko ihan lähelle jos
teillä on uroksii jne.. tää on mun mielipide ko asiasta!
Liewec
Kyllä ne urokset sen juoksunartun haistaa vaikka se olis jonon perässäkin. Varsinkin jos se on aluksi ollut jonkun uroksen edessä tms ja siitä siirtynyt jonon perään. Itse jos juoksuisen koiran kanssa menisin näyttelyyn, niin kokisin ainakin sen tehtäväksnei, että nartulle laitetaisiin narttusuihketta. Ei se kaikkiin uroksiin tehoa, mutta osaan kuitenkin.
*Noora*
^^ niin, en sanonutkaan että se ei sitä haistais, mutta se voi kyllä helpottaa jos menee sinne perälle smile.gif
LimeLight
Netalla hyvä kommentti. Mikä tahansa voi pilata toisen suorituksen mutta ei sitä varten jäädä kotiin ja jätetä kisaa välistä.
Kuitenkin kuten Nettakin sanoi se huomaavaisuus pitäisi ottaa huomioon varsinkin juoksuisen nartun kanssa kisattaessa.
Mua ärsyttää yli kaiken ihmiset jotka eivät sanalla mainitse että nartullaan on juoksut ja surutta päästävät koiran luo..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.