Joo o, ihan pakko kommentoida... Mielenkiintoisia näkökulmia Bortsukasta..
Itse 5 bortsukan kanssa olleena vähän kummastuttaa tuo asenne "ylivilkkaasta" BC:ta
Borderi on vilkas ja älykäs koira, erittäin ihana kumppani joka vaatii aikaa omistajaltaan ( Mutta niin vaativat kaikki aktiiviset ja älykkäät rodut ). Ensimmäiset kaksi vuotta on satsattava aika paljon, -siis touhuamiseen koiran kanssa ( pätee moneen muuhunkin rotuun kuin BC:een ).
Borderi oppii älykkäänä koirana hyvin, -myös virheet ja oikotiet asioihin.. (jos toimii suurimman osasta aikaa samalla tavoin, koira ennakoi tilanteet... Agilityssä ilmenee aikahyvin "esteen varastamisena" - Ohjaajan asento vihjaa koiralle esteen ja koira ilman erikäskyä suorittaa jo sen... Itse olen joutunut opiskelemaan paljon omaa elekieltäni kun koirat lukevat minua...
Aikuiselle ihmiselle ( Sopii myös perheeseen.. ) todella hyvä rotuvaihtoehto, pitää vaan olla aikaa aktivoida koiraa psyykkisesti sekä fyysisesti.. BC on pehmeä ja kova koira samassa paketissa, opetuksen pitää mielestäni olla määrätietoista ja positiivista, koira rakastaa olla omistajalleen mieliksi kunhan omistaja on oikeudenmukainen koiraa kohtaan...
( Eihän vaadita koirilta asioita -mitä heille ei ole opetettu, ei ihminenkään osaa kaikkea heti alusta -vaan elämässä opitaan askelkerrallaan..

)
Koirana border collie on hyvin monipuolinen, rotuyhdistyksen sivuilta saa lisää tietoa, meillä koirat ovat sisällä rauhallisia ja ulkona vilkkaampia.
Border Colliesta pitää muistaa ettei se sovi tarhakoiraksi, sen kuuluu olla laumansa kanssa. Meillä seuraavat kuin varjo huoneesta toiseen... Vanhukset tosin saattavat nukkua omilla paikoillaan perheen arkirutiineissa, mutta jos ulos on lähdössä niin silloin saa monta seuralaista mukaan...
Meillä on elämässä ollut monenlaista tilannetta ja borderit ovat hyvin sopeutuvaisia, aina on ollut vain muistettava että he vaativat jonkinlaista aktiviteettia, muuten he keksivät sen itse.. Ja se ei välttämättä ole ihmisen mielestä paras mahdollinen juttu..
Paimentamisesta; itse en "herättäisi" vaistoja paimentamiseen ellei ole aikonut jatkossakin käydä silloin tällöin paimentamassa.. Ja muutenkin BC:n kanssa on hyvä opettaa hyvä "kontakti" alusta pitäen, koska silloin koira "kysyy" ohjaajalta hyväksynnän kiinnostavan kohteen paimentamiseen ( Rusakot, polkupyöräilijät, autot..yms ) ja minun koirani lopettavat ihan vain termistä kielletty ( Siis koirani katseella (-katsovat minua silmiin-) kysyvät ja minä sanon "kielletty" niin he jättävät rauhaan mitä tahansa siellä sitten onkaan..)
Borderi käyttää katsetta osana paimentamista ja käyttää myös perheessä katsetta erinlaisiin tilanteisiin, esim. tulee tuijottamaan kun luet kirjaa tai katsot tv:tä kunnes on aivan pakko katsoa koiraa ja sitten koira katsoo vuoron perää esim. ulko-ovelle vuoron perään sinuun.. mitäköhän se haluaisi.. ( tässä tilanteessa koira " opettaa" omistajaansa... )
No, tässä minun vaatimattomia rönsyileviä mielipiteitä Bordercolliesta, rodusta jonka edustaja tulee aina elämään kanssani...
-Näkökulmia on yhta monta kuin on ihmisiä...
Kannattaa jututtaa rodun parissa olevia ihmisiä ja sitten muodostaa mielipiteensä rodusta.. ( Esimerkiksi; koiranäyttelyt ja toko- sekä agilitykisat ovat aikahyviä paikkoja, mutta menethän juttelemaan mielellään heidän suorituksensa jälkeen...

)