Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Bordercolliet...
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2
~LiiNa~
Voisiko joku kertoa hieman bordercollieista?
Ovatko ne liian vaativia ensimmäiseksi koiraksi? huh.gif
molli
Bordercollieta ei kannata ottaa ensimmäiseksi koiraksi (kysyin vielä asiasta itse huippukasvattaja Sari Solannilta). Jos ottaa borderin sille pitäisi varata paljon aikaa ja älykkönä koirana tarvitsee paljon aktivointia mm. Toko,jälki,agility,rauniot... Ja tietysti olisi erinomaisen hyvä jos se saisi paimentaa karjaa. Eihän se nyt niin pakollista ole mutta jotkut kasvattajat haluavat kasvtin pysyvän paimennuslinjaisena. Kouluttamisessa täytyisi olla todella tarkka koska borderit ovat viisaita ja yrittävät arvata mitä omistaja aikoo seuraavaksi. Yksinolon ajaksi kannattaisi jättää paljon tekemistä koska turhautuessaan borderit voivat tehdä yllättävän paljon tuhoa.
Siinä nyt oli jotain infoa. Itelläni ei ole borderista kokemusta mutta olen kuitenkin lempirotuuni sen verran perhtynyt smile.gif
#Jossu#
Kannattaa kattoo koirat.com & koirarodut.. smile.gif
sipa
Eilen tuli just telkkarista ohjelma Ahvenanmaalla asuvasta Naisesta joka toimii kuninkaallisenan paimenena siellä. Ja Bordercolliet jotka syntyvät tähän kenneliin painentavat vain ja ainoastaan lampaita ja muille pentuja ei edes myydä. Koska se on Työkoira Ja tarvii kauheesti aktvointia sekä liikuntaa. Kerrostaloon sitä ei kannata edes harkita. No voisin sanoa että tämä nainen on ihan oikeassa, sillä aktivointia koira kyllä tarvitsee sekä paljon liikuntaa. Se ei sovi pelkäksi kotikoiraksi. Täällä meillä en ole kuullut kasvattajien vaatimuksia, tuskin ovat yhtä kovalla linjalla mitä Ahvenanmaalla.
>tinja<
Niin, onhan se ihan eritavalla esim. Iso-Brittanniassa tai australiassa, kun siellä on niin paljon lampaita ja tiloja... wink.gif Tietääkös joku miten paljon täällä suomessa käytetään bordercollieita paimennukseen..? smile.gif
Anzku
Mulla olis tuollainen harkinnassa kolmanneksi koiraksi, tykkääkö/onko hyvä yleensä agilityssä? Nimittäin sitä ja tokoa meillä sitten varmaan hankittais, tiedän yhden paikan, mihin varmaan saisin mennä harjoittelemaan paimennustakin. smile.gif
Ovatko sosiaallisia?
Canis
Tuota aktivointia painottaisin minäkin. smile.gif Muuten rotu on tietääkseni tasainen, ja melkeinpä joka koirasta saa sosiaalisen sosiaalistamalla. tongue.gif Mutta kun on paimenkoira kyseessä, kannattaa muistaa, ettei se siedä turhia hölmöilyjä eikä sitä kannata jättää lasten kanssa keskenään.

Henkilökohtaisesti ei ole kokemusta borderin luonteesta.
molli
LAINAUS(Anzku @ 15.8. 2003, 17:19)
Mulla olis tuollainen harkinnassa kolmanneksi koiraksi, tykkääkö/onko hyvä yleensä agilityssä? Nimittäin sitä ja tokoa meillä sitten varmaan hankittais, tiedän yhden paikan, mihin varmaan saisin mennä harjoittelemaan paimennustakin. smile.gif
Ovatko sosiaallisia?

Yleensä borderit pitävät agilitystä. Sehän riippuu aivan koirasta, mutta en tunne yhtäkään (ihan minkä rotuista) koiraa joka ei agilitystä pidä smile.gif
Bordercolliehan on yksi suosituimmista agilityroduista thumbup.gif
Cara
Minä ainakin otin bc.n ekaksi koiraksi ja hyvin ollaan pärjätty. Meillä koira saa normaalit lenkit kera tokon ja muun mukavan tekemisen. Nukkuu sisällä, riekkuu ulkona...
Jemmis
Mielestäni bc kyllä sopii ekaksi koiraksi, kunhan koirista yleisesti on tietoa rutkasti ja harrastusmahdollisuudet kunnossa.
Voi se tietysti vähän vaativa olla, mutta bordercolliet, seefferi ja belggarit (lukekaa: rodut, jotka usein "ammutaan yli") ovat koiria siinä missä muutkin.
Ehkä jotain ca be bestiaria en suosittelisi ekaksi koiraksi, mutta kyllä voisi suositella bordercollieta - aktiiviseen ja osaavaan perheeseen smile.gif.

Onnea koiranhankintaan!
Anzku
Todellakin, nyt rotu alkoi vielä enemmän kiinnostamaan, varsinkin se, että se todellakin on rotu, joka haluaa ja tykkää kaikenlaisesta tekemisestä. Silti, hankin tietoa vielä vähän lisää, ja rupean enemmän harkitsemaan rotua.. smile.gif
molli
LAINAUS(Cara @ 26.8. 2003, 16:23)
Minä ainakin otin bc.n ekaksi koiraksi ja hyvin ollaan pärjätty. Meillä koira saa normaalit lenkit kera tokon ja muun mukavan tekemisen. Nukkuu sisällä, riekkuu ulkona...

Ahaa..
No hyvä että saatiin kokemuksellista kommentia tongue.gif
Itse vain tuo Solannin Sari ei suositellut borderia ekaksi koiraksi, mutta senhän tietää vasta kun kokeilee biggrin.gif
mamselle
Kannattaa varmaan tutustua rotuun kunnolla.
Aloittaisin ehkä itse tutustumalla Suomen Bordercolliet & Australiankelpiet ry:n kotisivuihin.

Sieltä löytyy yleistä tietoa rodusta, tilastotietoa harrastuksista, ja kasvattajien yhteystietoja. Varmaan löytyy myös tietoa eri tapahtumista, joissa voi käydä ihan elävänä katselemassa, ja kyselemässä lisätietoa.

Paimennuksesta löytyy lisää tietoa Suomen Paimenkoirayhdistyksen sivuilta.

Itselläni ei ole bc:tä koskaan ollut, mutta tuttavapiirissä jonkin verran. Kokemusteni mukaan tarvitsee ehdottomasti toimintaa, sekä fyysistä, että aivojumppaa. Jos bc turhautuu, on se yleensä rasittavaakin rasittavampi koira.

Toisaalta, olen myös kuullut, että tässäkin rodussa mennään yhä enemmän näyttö- ja käyttölinjojen eriytymiseen.
penny
Bordercollie on työkoira, joten se siis todellakin tarvitsee työtä! sly.gif Seurakoiraksi pitää hankkia eri rotu. Niitä päiviä ei saa olla, jolloin olet kipeänä, paljon läksyjä, tai muuten "et ehdi olla koiran kanssa". Pivänkin toimettomana ollut bc hyppii seinille ja tekemisen puutteessa kirjaimellisesti hyppää ikkunan läpi ulos! excl.gif
Cara
LAINAUS(penny @ 26.9. 2003, 15:26)
Bordercollie on työkoira, joten se siis todellakin tarvitsee työtä! sly.gif Seurakoiraksi pitää hankkia eri rotu. Niitä päiviä ei saa olla, jolloin olet kipeänä, paljon läksyjä, tai muuten "et ehdi olla koiran kanssa". Pivänkin toimettomana ollut bc hyppii seinille ja tekemisen puutteessa kirjaimellisesti hyppää ikkunan läpi ulos! excl.gif

Tervehdys. Olen jo päältä 40-vuotias, minulla eiole läksyjä, vaan jalka murtui "kesken" parhaan mettälenkin...on ikävää, jos olet sitä mieltä, että koiraa ei voi ottaa, jos joskus "täytyy" olla kipeä...Minun koirani saavat yleensä kunnon lenkit, kera aktiviteetin ( noustiin juuri tokossa evl:llään)
Eli Suomeksi kirjoita vastaus, jos sinulla on oikeaa tietoa, eikä vaan harhakäsitystä rodusta.
Cara
" unohdin" mainita, että minun energinen ( työlinjainen) bordercollie ei hypi läpi ikkunasta...Toivoisin jatkossa, että rotua kritisioisi vain he, joilla oisi kongreetsista kokomusta elää bc:n huoltajana..( lue: hoidat koiran itse, vanhempasi eivät puutu asiaan.) No mutta hyvvää syksyä kaikille tasapuolisesti ja muistakaa nauttia hetkistä, jotka vietätte tämän mahtavan , mutta erikoisen koiran kanssa.
Sharon87
No itse en kyllä suosittelisi bortsua kenellekään ensimmäiseksi koiraksi blink.gif varsinkaan, jos sinulla ei ole KOTONA lampaita / lehmiä (et asu maatilalla) TAI koko ajan paljon ajanvietettä ja puuhaa aivoille + kropalle ja koirasi joutuu olemaan jonkin verran ilman ihmisseuraa päivittäin. Tuhot voivat olla iltapäivisin merkittävät... shifty.gif
Kaiku
No mulla on toisena koirana borderi (siis mulla on ollut ennen tätä yksi koira) ja ihan hyvin ollaan pärjäilty ainakin vielä, Kaiku on kyllä vasta 7 kk.
Ja kyllähän se selvästi on vaativampi kuin entinen lapinkoirani ja tekemistä se kyllä tarvii ihan mahottomasti. Kaiku on tosi oppivainen (sekä hyvissä, että huonoissa asioissa confused.gif .) )
Mutta miksei se vois olla myös eka koira jollekkin joka on osaava ja uhraa aikansa ja panostuksensa koiraan, mutta itse en olisi kyllä pärjännyt borderi ekana koirana!

P.S.Cara puhuu asiaa! wink.gif
Chevy
Joo o, ihan pakko kommentoida... Mielenkiintoisia näkökulmia Bortsukasta..
Itse 5 bortsukan kanssa olleena vähän kummastuttaa tuo asenne "ylivilkkaasta" BC:ta
Borderi on vilkas ja älykäs koira, erittäin ihana kumppani joka vaatii aikaa omistajaltaan ( Mutta niin vaativat kaikki aktiiviset ja älykkäät rodut ). Ensimmäiset kaksi vuotta on satsattava aika paljon, -siis touhuamiseen koiran kanssa ( pätee moneen muuhunkin rotuun kuin BC:een ).
Borderi oppii älykkäänä koirana hyvin, -myös virheet ja oikotiet asioihin.. (jos toimii suurimman osasta aikaa samalla tavoin, koira ennakoi tilanteet... Agilityssä ilmenee aikahyvin "esteen varastamisena" - Ohjaajan asento vihjaa koiralle esteen ja koira ilman erikäskyä suorittaa jo sen... Itse olen joutunut opiskelemaan paljon omaa elekieltäni kun koirat lukevat minua...
Aikuiselle ihmiselle ( Sopii myös perheeseen.. ) todella hyvä rotuvaihtoehto, pitää vaan olla aikaa aktivoida koiraa psyykkisesti sekä fyysisesti.. BC on pehmeä ja kova koira samassa paketissa, opetuksen pitää mielestäni olla määrätietoista ja positiivista, koira rakastaa olla omistajalleen mieliksi kunhan omistaja on oikeudenmukainen koiraa kohtaan...
( Eihän vaadita koirilta asioita -mitä heille ei ole opetettu, ei ihminenkään osaa kaikkea heti alusta -vaan elämässä opitaan askelkerrallaan.. dogrun.gif )
Koirana border collie on hyvin monipuolinen, rotuyhdistyksen sivuilta saa lisää tietoa, meillä koirat ovat sisällä rauhallisia ja ulkona vilkkaampia.
Border Colliesta pitää muistaa ettei se sovi tarhakoiraksi, sen kuuluu olla laumansa kanssa. Meillä seuraavat kuin varjo huoneesta toiseen... Vanhukset tosin saattavat nukkua omilla paikoillaan perheen arkirutiineissa, mutta jos ulos on lähdössä niin silloin saa monta seuralaista mukaan... tongue.gif
Meillä on elämässä ollut monenlaista tilannetta ja borderit ovat hyvin sopeutuvaisia, aina on ollut vain muistettava että he vaativat jonkinlaista aktiviteettia, muuten he keksivät sen itse.. Ja se ei välttämättä ole ihmisen mielestä paras mahdollinen juttu.. teehee.gif
Paimentamisesta; itse en "herättäisi" vaistoja paimentamiseen ellei ole aikonut jatkossakin käydä silloin tällöin paimentamassa.. Ja muutenkin BC:n kanssa on hyvä opettaa hyvä "kontakti" alusta pitäen, koska silloin koira "kysyy" ohjaajalta hyväksynnän kiinnostavan kohteen paimentamiseen ( Rusakot, polkupyöräilijät, autot..yms ) ja minun koirani lopettavat ihan vain termistä kielletty ( Siis koirani katseella (-katsovat minua silmiin-) kysyvät ja minä sanon "kielletty" niin he jättävät rauhaan mitä tahansa siellä sitten onkaan..) cool.gif
Borderi käyttää katsetta osana paimentamista ja käyttää myös perheessä katsetta erinlaisiin tilanteisiin, esim. tulee tuijottamaan kun luet kirjaa tai katsot tv:tä kunnes on aivan pakko katsoa koiraa ja sitten koira katsoo vuoron perää esim. ulko-ovelle vuoron perään sinuun.. mitäköhän se haluaisi.. ( tässä tilanteessa koira " opettaa" omistajaansa... ) rolleyes.gif
No, tässä minun vaatimattomia rönsyileviä mielipiteitä Bordercolliesta, rodusta jonka edustaja tulee aina elämään kanssani...
-Näkökulmia on yhta monta kuin on ihmisiä...
Kannattaa jututtaa rodun parissa olevia ihmisiä ja sitten muodostaa mielipiteensä rodusta.. ( Esimerkiksi; koiranäyttelyt ja toko- sekä agilitykisat ovat aikahyviä paikkoja, mutta menethän juttelemaan mielellään heidän suorituksensa jälkeen... cool.gif )
Chevy
Joo o, ihan pakko kommentoida... Mielenkiintoisia näkökulmia Bortsukasta.. Itse 5 bortsukan kanssa olleena vähän kummastuttaa tuo asenne "ylivilkkaasta" BC:ta
Borderi on vilkas ja älykäs koira, erittäin ihana kumppani joka vaatii aikaa omistajaltaan ( Mutta niin vaativat kaikki aktiiviset ja älykkäät rodut ). Ensimmäiset kaksi vuotta on satsattava aika paljon, -siis touhuamiseen koiran kanssa ( pätee moneen muuhunkin rotuun kuin BC:een ). Borderi oppii älykkäänä koirana hyvin, -myös virheet ja oikotiet asioihin.. (jos toimii suurimman osasta aikaa samalla tavoin, koira ennakoi tilanteet... Agilityssä ilmenee aikahyvin "esteen varastamisena" - Ohjaajan asento vihjaa koiralle esteen ja koira ilman erikäskyä suorittaa jo sen... Itse olen joutunut opiskelemaan paljon omaa elekieltäni kun koirat lukevat minua... Aikuiselle ihmiselle ( Sopii myös perheeseen.. ) todella hyvä rotuvaihtoehto, pitää vaan olla aikaa aktivoida koiraa psyykkisesti sekä fyysisesti.. BC on pehmeä ja kova koira samassa paketissa, opetuksen pitää mielestäni olla määrätietoista ja positiivista, koira rakastaa olla omistajalleen mieliksi kunhan omistaja on oikeuden mukainen koiraa kohtaan...( Eihän vaadita koirilta asioita -mitä heille ei ole opetettu, ei ihminenkään osaa kaikkea heti alusta -vaan elämässä opitaan askelkerrallaan.. dogrun.gif ) Koirana border collie on hyvin monipuolinen, rotuyhdistyksen sivuilta saa lisää tietoa, meillä koirat ovat sisällä rauhallisia ja ulkona vilkkaampia. Border Colliesta pitää muistaa ettei se sovi tarhakoiraksi, sen kuuluu olla laumansa kanssa. Meillä seuraavat kuin varjo huoneesta toiseen... Vanhukset tosin saattavat nukkua omilla paikoillaan perheen arkirutiineissa, mutta jos ulos on lähdössä niin silloin saa monta seuralaista mukaan... tongue.gif Meillä on elämässä ollut monenlaista tilannetta ja borderit ovat hyvin sopeutuvaisia, aina on ollut vain muistettava että he vaativat jonkin laista aktiviteettia, muuten he keksivät sen itse.. Ja se ei välttämättä ole ihmisen mielestä paras mahdollinen juttu.. teehee.gif Paimentamisesta; itse en "herättäisi" vaistoja paimentamiseen ellei ole aikonut jatkossakin käydä silloin tällöin paimentamassa.. Ja muutenkin BC:n kanssa on hyvä opettaa hyvä "kontakti" alusta pitäen, koska silloin koira "kysyy" ohjaajalta hyväksynnän kiinnostavan kohteen paimentamiseen ( Rusakot, polkupyöräilijät, autot..yms ) ja minun koirani lopettavat ihan vain termistä kielletty ( Siis koirani katseella (-katsovat minua silmiin-) kysyvät ja minä sanon "kielletty" niin he jättävät rauhaan mitä tahansa siellä sitten onkaan..) cool.gif Borderi käyttää katsetta osana paimentamista ja käyttää myös perheessä katsetta erinlaisiin tilanteisiin, esim. tulee tuijottamaan kun luet kirjaa tai katsot tv:tä kunnes on aivan pakko katsoa koiraa ja sitten koira katsoo vuoron perää esim. ulko-ovelle vuoron perään sinuun.. mitäköhän se haluaisi.. ( tässä tilanteessa koira " opettaa" omistajaansa... ) rolleyes.gif
No, tässä minun vaatimattomia rönsyileviä mielipiteitä Bordercolliesta, rodusta jonka edustaja tulee aina elämään kanssani...
-Näkökulmia on yhta monta kuin on ihmisiä...
Kannattaa jututtaa rodun parissa olevia ihmisiä ja sitten muodostaa mielipiteensä rodusta.. ( Esimerkiksi; koiranäyttelyt ja toko- sekä agilitykisat ovat aikahyviä paikkoja, mutta menethän juttelemaan mielellään heidän suorituksensa jälkeen... cool.gif )
LonelyWolf
ovat.
Once
LAINAUS(LonelyWolf @ 11.11. 2004, 14:14)
ovat.

blink.gif en tajuu tai oon tyhmä.
luminenä
Hei!
Oli pakko kirjautua jäseneksi, jotta voin osallistua tähän keskusteluun. Olen itse mieheni kanssa juuri odottelemassa bc-pentumme syntymää, takana viiden kuukauden taustatyö. Kaikki ollaan aiheesta luettu, ollaan käyty tuntikausien metsälenkeillä yhteensä 10 eri bortsun kanssa, ja nähty niitä myös kotioloissa ja agilityradalla. Olen myös kokeillut agilityohjausta kolmella eri bortsukalla ja hoitanut bortsutyttöä viikonlopun ajan. Olen tutustunut kahteen kasvattajaan, ja heistä toinen asuu kerrostalossa, mutta se ei tuota ongelmaa, koska koirat saavat kylliksi liikuntaa ja virikkeitä, ja ne ovat oppineet rauhoittumaan sisätiloissa. Bortsuthan siis eivät tarvitse sisätiloissa paljon tilaa,sen kun lösähtävät tyytyväisenä sohvalle nukkumaan, jos ne on opetettu rauhoittumaan treenien välillä. Ja mielestäni MITÄÄN koiraa ei tulisi ottaa, jos ei ole valmis käyttämään siihen aikaa ja tarmoa.

Agilitykoirinahan bordercolliet ovat melko suvereeneja, ja agilityä silmällä pitäen mekin olemme juuri tuohon rotuun päätyneet.

P.S. Ihmetyttää, kuinka monet hankkivat koiria ottamatta lainkaan selvää asioista. Sitten niitä vedetään lenkillä perässä, ei minkäänlaista kontaktia narun päässä raahautuvaan koiraparkaan, joka ei tiedä mitä siltä odotetaan.
CoLLieS
Tunnnen hyvin yhden bordercollien eikä se myöskään mun mielest kovin hyvin sovellu ekaksi koiraksi, sillä se on suht vaativa koira.. confused.gif
poodeline
[COLOR=blue]MÄ olen harkitsems bc neljänneksi koiraksi... biggrin.gif mut aussie on toinen vaihtoehto... olen lukenut niistä jo paljon mut nyt pitäs päästä näkee molempia rotuja kehään, omis kotiolois ja kenties jossain harrastuksessa. dogrun.gif

itellä kun ois aikomus agilityyn tokoon ja viestiin!!!
australianpaimenkoira
mä en oikeastaan paljoo ittekkään tiiä niistä mutta ei sellasta varmaankaan ihan ekaks koiraks kannata hankkia confused.gif mut kyllä sellasen olis ihana saada!!!! wub.gif
Wupsu
en tiedä niistä paljon mitään.... mutta ei sitä kyllä ekaksi koiraksi kannata hankkia jos ei ole paljoa kokemusta bc:sta.... dogrun.gif
Lovskars
Meillä oli bordercollie. Siinä oli älykäs koira. Sain sen vuonna -93, ja sen kanssa oli kiva tehdä töitä, lue harjoitella agilityä, tokoa ja pk:ta.
Mielestäni bc on työkoira. Sen kanssa tulee harrastaa. Vieläkin voisin ottaa bordercollien, jos minulla vain olisi aikaa harrastaa sen kanssa.
Meidän bc ei muuten oppinut hyppimään. Agilityssä se oli muuten haka, mutta repi alas 80% rimoista, aina!
Wupsu
eipä oo rodusta kauheesti tietoo mutta sen tiiän että kauheen söpöjä ne kyllä on wub.gif laugh.gif
Koira_kouluttaja
Monet täällä meuhkaavat siitä, että Bordercollieta ei voi/kannata hankkia, jos ei ole lehmiä/lampaita paimennettavana... Tuo koskee ehkä ulkomaita, (en tiedä paljoa ulkomaisista bordercollieista..) mutta Suomessa melkein kaikki Bc:t ovat show-linjaisia ja pärjäävät hyvin jopa kerrostalossa, jos saavat tarpeeksi liikuntaa!! smile.gif
Eli minusta Show-linjainen Bc sopii hyvinkin ensinmäiseksi koiraksi, jos ymmärtää sen suuren toiminnanhalun ja liikunnan määrän. Bc työkoiria en ottaisi ekaksi koiraksi.

Show-linjaiselta Bc:ltä on jalostettu melkein kaikki paimennusvietti pois, joten sitä ei kannata minnekkään maatilalle raahataxD Show-linjaisen kanssa pärjää vallan mainiosti SUUUURELLA liikunnalla ja aktivoinnilla:)
Once
Olen jo pitkään miettinyt bordercollieta ja luettuani tätä topiccia olen varma että haluan sellaisen. Tosin en vielä pitkään aikaan voi otta bordercollieta, sillä vanhempani eivät suostu. Omistan 5-vuotiaan shelttiuroksen ja siinä on vanhempieni mielestä ihan tarpeeksi. Joten uuden koiran hankinta on minulle ajankohtainen vasta sitten kun muutan omaan kotiin..

Mutta minulla heräsi sellainen kysymys, että onko kellään kokemuksia leikatusta bc nartusta/uroksesta agilityssä? Onko sen käyttäytyminen kovin erilaista verrattuna leikkaamattomaan? En tiedä tulisinko leikkaamaan tulevan bortsuni, riippuu siitä asuuko luonani jo muita koiria.
Miki*
Laitetaampas vähän eloa tähän keskusteluun baa.gif
Elikkä. Mistä kennelistä Borderinne ovat?

Itselläni ei ole borderia mutta isän veljeltä löytyy todella mahtava yksilö wub.gif
Himpula
Olisi kiva nähdä sitten että mitä eroa on paimennuslinjasella ja show linjasella borderilla? Minäkin olen hurahtanut tähän rotuun juuri sen takia kun on noin aktiivinen. wub.gif
Pötkylä_
Pakko nyt vielä tuohon aikasempaan keskusteluun ottaa vähän kantaa.
Mutta, minusta on niin, että koiraa otettaessa kannattaa ottaa huomioon sen alkuperäiset vietit (tässä tapauksessa siis paimennus). Todennäköisesti pennulla kuin pennulla on alussa kova intressi pyöriä, autoja jne. kohtaan, paimennusmielessä jota tulee tietenkin tulla rajoittamaan. Parhaimmillaan bchän toteutuu varmasti juuri lammaspaimenena, mutten näe miksi se kärsii jossei sitä saa toteuttaa.

Ylivilkkaudesta. Bordercollieta aktivoidaan LIIKAA, jolloin siitä siis tulee ylivilkas höseltäjä, jona rotu nykyään tunnetaan usein tunnettavan. Ajatellaan, että bortsu on niin vilkas, ja sitä sitten helposti aktivoidaan liikaa.

Bc'tä en omista, omassa koirassa on tätä ylipuolet ja selvästi on tullut samoja piirteitä (muutenkin kuin ulkonäössä) tullut esille; pienenä paimennusvietti, tuijottaminen, samantyyppinen paimentaminen, ja muutenkin sen syttyminen esim. lehmiä paimennettaessa (pääsi kerran kattomaan kaverin mummon tilalle), vilkkaus/energisyys, arvaukset mitä seuraavaksi jne. Rotuun olen toki tutustunut kerran on sen verran kauan lempirotuni ollut (~8vuotta), ja puolitutullani on myös tällainen.

Itse en kyllä välttämättä ottaisi bortsua, jos ei pääse harrastamaan mitään, tai ei ole vapaana pito mahdollisuutta. (jos ei jälkimmäistä, niin en edes harkitsisi) Harrastaminenhan ei siis tarkoita kunnianhimoista kisaamista, vaan harrastamista. wink.gif

Tämmösiä mielipiteitä minulla. w00t.gif
Seriliini
Bordercollie on kyllä aika vaativa koira. En ihan suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi. Mutta se oli oma mielipiteeni.... Ja TUTUSTUKAA bordercollieihin muutenkin hyvin ja harkitkaa hartaasi ennen ostoa!
Lovskars
Meillä on ollut bordercollie, ja siinä oli kyllä hieno koira!
Panda oli ihan tuota näyttelylinjaa, australias-uusi-seelantilaista.
No olihan Panda vilkas koira, mutta ei kuitenkaan ihan mahdoton. Olin 15 vuotias kun sain Pandan. Sen kanssa tehtiin ihan normaaleja lenkkejä, ei edes mitenkään pitkiä, sen kanssa käytiin agilitytreeneissä kerran viikossa ja aluksi myös toko/pk-treeneissä kerran viikossa. Sen kanssa oli vaikeaa aluksi, koska se oli hyvin arka pentuna, mutta pikku hiljaa sen itseluottamus syveni ja siitä tuli oikein hieno koira.
Kyllä Pandastakin huomasi jos ei ollut saanut tarpeeksi tekemistä, koira rupesi "hyppimään seinille" mutta sitten vähän treenailtiin sitä sun tätä, niin kyllä se siitä.

Minusta bc voi kyllä ottaa ihan ekaksikin koiraksi, mutta sen kanssa on tehtävä jotain. Ei riitä pelkkä lenkki ja sohvalla loikoilu.
Nuorena niitä pitäisi kuljettaa eri paikoissa että ne tottuu, tulee mörkökausi jolloin ne pelkää kaikkea, sitten tulee kausi kun yrittävät paimentaa autoja, pyöräilijöitä, lapsia, koiria...
Paimenkoirat
Meille seuraavaksi koiraksi bordercollie. Aikasintaan vuodenpäästä, aijankohta vielä kyllä todella auki....Hyvää kannattaa odottaa. Tarkoitus alkaa harrastamaan tokoa, agia, ehkä muutama näyttely vuodessa ja (jälki??). Siinä sitä haastetta kerrakseen!:)
Zei
Tässä minun "pikkumieheni" Tammikallion Zurron "Wau"

Ja sitten asiaan:
Pennunhan paimennusvietit/taipumukset riippuvat aika pitkälti, mistä linjasta koira on. Pelkkä autojen jahtailu/muiden koirien kyttääminen ei tarkoita sitä, että koira olisi käypä lammas/nauta/vuohipaimen. Varsinkin lypsy- tai lihakarjan paimennukseen tarvii kestävyyttä ja luonnetta ottaa vastaan muutama kavion heilautus jne. Lampaiden paimennus on oikeastaan kaikkein helpointa, sillä lampaat pysyvät luonnostaan laumassa.

Totta, bordercollie on erittäin aktiivinen koira ja tarvitsee virikkeitä. Sitä siis ei missään tapauksessa kannata ottaa seurakoiraksi pelkästään. Bordercollie sopeutuu lienee kaikkiin muihin lajeihin hyvin, paitsi suojeluun siitä ei ole.

Wau on paimenlinjainen ja sen tulevaisuuden harrastuksia ovat (toivon mukaan) PK-lajit <haku, jälki, (viesti)>, lammaspaimennus, agility ja toko.
Seriliini
^^ Ihan erinäköinen kun omani. Väritys ovn aivan ihana.

Onko hieman enemmän pojassa työlinjaa?
Zei
Siis Waun isähän on ruotsintuonti ihan täysin paimenlinjainen (Trentino's Great Meet) ja emä Tending True Blue Troll, että on siinä työlinjaa ihan mukavasti. Onko kuvaa omastasi, Seriliini?
Seriliini
Vihdoin saan kuvan Seristä tänne :

Eli tuon näkönen on meidän koiruutemme biggrin.gif
Zei
^Nätti =)
Seriliini
Kiitti laugh.gif
tuunanen
Wau on aika selkeesti työlinjanen. smile.gif Sen näen jopa minä, joka en ole perehtynyt bortsuihin ollenkaan.. Nätti on. smile.gif
Zei
Tuo on musiikkia korvilleni, kun kuulen Waun näyttävän työkkäriltä. Uskokaa tai älkää, rakastan niiden "luikeroa/karua" ulkonäköä.

Ei kyllä show-linjaistenkaan ulkonäössä mitään vikaa ole smile.gif
Seriliini
Löytyisikö bordercollieistanne kuvia (mukava olisi nähdä xD) ?
Ja jottai muuta tietoa thumbup.gif
Maavi
Meille on EHKÄ (iso ehkä) tulossa bortsu jossain vaiheessa wub.gif Kolmas koira olis.
Seriliini
Oi! Kiva juttu! Kannattaa thumbup.gif
Varpunen
Meille tuli juuri bordercollien pentu. Huomaa kyllä eron shelttiin, joita meillä on jo ennestään kaksi. Pentu on paljon vilkkaampi, tuhoisampi ja rohkeampi. Oikea energiapommi! dogrun.gif
Seriliini
jee! Onnea! Aivan ihana rotu wub.gif //Haluaa kuvia//
Saako kysellä mistä pentueesta/kennelistä?

Mulla se bc pentukuume jaksaa vaan kasvaa...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.