Olemme päätyneet siihen, että Puskaradiota pyörittävä Invision Power Board ohjelmamme päivitetään ohjelman uusimpaan versioon, joka julkaistiin ennen joulua. Nykyinen 1.3 versio on jo useamman vuoden vanha ja uusi versio tarjoaa lukuisia uusia ominaisuuksia.
Päivittämistä on lykätty jatkuvasti siksi, ettei allekirjoittaneella ole yksinkertaisesti riittänyt aika ohjelman kääntämiseksi suomeksi. Niin on valitettavasti nytkin, mutta toinen toistamme auttaen selviämme, vaikka Puskaradio olisikin englanninkielinen ainakin alkuun. Toiveena ja tavoitteena, kun on, että jossain vaiheessa ainakin välttämättömin saadaan käännettyä suomeksi.
Uskon, että jokainen selviää viestien lukemisesta ja vastaamisesta ja uuden viestiketjun aloittamisesta vieraallakin kielellä. Uusien hienouksien käyttäminen voi olla hankalampaa ja minäkin olen varmasti uuden ylläpito puolen kanssa monta kertaa vielä sormi suussa.
Päivittämisessä on aina omat riskinsä. Keskustelut voidaan kyllä varmuuskopioida ennen päivittämistä ja niiden ei pitäisi hävitä mihinkään. Sen sijaan Lähettiin varastoimanne viestit on syytä tässä vaiheessa itse kunkin ottaa talteen omalle koneelleen, sillä niiden olen kuullut usein häviävän päivitysten yhteydessä.
Jokainen toivottavasti muistaa myös oman salasanansa. Sillä päivittämisen jälkeen pitää kirjautua uudelleen sisään. Salasana tuppaa unohtumaan, jos on ruksannut kohdan "muista minut" eikä joudu koskaan salasanaansa käyttämään. Kannattaa myös tarkistaa, että sähköpostiosoite on oikein, sillä esim. salasanan palauttaminen ei onnistu, jos sähköpostiosoite on vanhentunut.
Muistilistaa siis:
- Lähetin viestit talteen!
- Muistathan, mikä on salasanasi?!
- Tarkista sähköpostiosoitteesi oikeellisuus!
Uusi viestiketju voidaan sitten aloittaa kaikille kysymyksille, joihin ihan varmasti törmäämme, kun opettelemme itse kukin uuden käyttämistä.
Itse olen sitä mieltä, että uusi ohjelma tarjoaa muutamia sellaisia ominaisuuksia, jotka ovat erityisen tervetulleita. Esim. jokainen voi omia asetuksiaan säätämällä blokata näkyvistä tietyn jäsenen viestit - ei vain Lähetin, vaan kaikki! Näin, jos jonkun jäsenen viestit on omasta mielestä pääsääntöisesti turhia, voi ne kadottaa näkyvistään.
Useammasta viestistä lainaaminen tulee mahdolliseksi. Tai onhan se nytkin mahdollista, mutta vaatii enemmän "käsityötä".
Nikin vaihtoa ei tarvitse enää pyytää ylläpidolta, vaan jokainen voi vaihtaa sitä omista asetuksistaa, mutta ei sentään joka päivä. Itse asiassa ylläpito voi joko estää tämän mahdollisuuden tai määritellä kuinka usein sitä voi vaihtaa...
Tässä vain muutamia juttuja mainitakseni. Suurinta osaa en tiedä vielä itsekään, sen näkee sitten kun päivitys on tehty.