Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: oma domain
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC** > Kotisivut
*Iina
Domainit yleistyvät. Olemme harkinneet meidänkin sivuillemme sellaista, mutta en tiedä niistä paljoakaan. Tässä olisi muutamia kysymyksiä, joihin kaipaisin vastausta. Lisäksi täällä voitte keskustella domaineista yleisellä tasolla.

-Mistä sellaisen saa?
-Minkä hintainen?
-Miten päivittely ja sivujen teko käytännössä tapahtuu?
-Minkä kokoinen sivutila meidän sivuillemme kannattaisi hankkia os. http://www.freewebs.com/karvaistenkavereiden
-Hyvät/huonot puolet?
-Miksi kannattaisi hankkia oma domain?

Muitakin tärkeitä asioita olisi kiva tietää happy.gif
---
Itselläni ei ole domainia, mutta olen kyllä suunnitellut webhotellia ja domainia ja lukenut/kysellyt asiasta.

- Domainin/webhotellin saa mm. http://futuron.org tai http://www.int200.net
- Hinta webhotellilla riippuu webhotellin koosta, yleensä se on vuosihinnalla.
- Domain on vain peite sille nykyiselle (www.freewebs.com/jotakin) osoittelle, webhotellissa tulee sivutila mukana. Webhotellissa olevan sivut päivittämiseen tarvitaan FTP, jolla tiedostot siirretään nettiin. FTP :n saa ilmaiseksi ladata netistä. Googlettamalla löytyy.
- Domainista kun puhutaan, ei tarkoiteta sitä sivutitaa. Webhotellin mukana tulee sivutila. Jos sulla on vain tuo yksi ainoa sivu, Paras vaihtoehto lienee webhotelleissa tuo mini -koko.
- Hyvistä ja huonoista puolista minulla ei oo kokemusta, kun ei ole vielä ainakaan käytössä.
- Jotkut tykkää siitä, että saa yhden ja helpon nimen ja kaikki sivut yhden nimen alle. Itse ainakin tuon takia hommaisin. Yleensä webhotellit toimii paremmin kuin Geot ja Freewebsit.

Domain on siis vain peite tuolle osoitteelle (freewebs.com/...), eli jos käytät tableja ja sivut aukeavat uuteen ikkunaan ylhäällä lukee tämä sinun freewebsin osoite. Webhotellissa siis pääset pois Freewebsiltä ja saat oman sivutilan. Ihan kuin sinulla nyt on freewebsissä, mutta on vain se oma valitsema www. jtn .fi/org/com/net... Eli tuon sinun lyhyen osoitteen alle saat kaikki sivusi, esim. Jos nykyiselle sivulle hommaisit niin se olisi www. sivunnimi .fi(tai jotain muuta) ja sitten kun päätät tehdä oman blogi sivun koirien sivun lisäksi olisi blogin osoite www. sivunnimi .fi/blogi tai vastaavaa.

Noniin. Tulipas taas selitettyä. Toivottavasti en puhunut ihan läpiä päähän ja tuosta sai jotain selvääkin biggrin.gif

Kannattaa katsella lisää tietoa asiasta Wikipediasta ja Googlettamalla.
-Saana-
http://www.koirauutiset.com/forums/index.php?showtopic=19752

Kannattaa lukea tuo keskustelu smile.gif
Kettis
LAINAUS(Eveliin @ 10.2. 2007, 21:18) *
Webhotellissa olevan sivut päivittämiseen tarvitaan FTP, jolla tiedostot siirretään nettiin. FTP :n saa ilmaiseksi ladata netistä.

Kyllä ainakin futuronilla voi sivut koodata myös suoraan sinne ilman FTP:tä.
Lottie
LAINAUS(Kettis @ 10.2. 2007, 22:57) *
Kyllä ainakin futuronilla voi sivut koodata myös suoraan sinne ilman FTP:tä.

Samoin Rackglobalilla voi. Suosittelen ainakin tällä hetkellä Futuronia, koska Rackglobalilla on nyt ollut kaikenlaisia ongelmia mm. laskutuksen suhteen.
---
Juujuu biggrin.gif. Kiitokset tiedosta smile.gif
Fal
Huomauttaisin että domain ei suinkaan ole se, jonne sivut tehdään. Webhotelli on siis se paikka, jonne tehdään ne sivut jne, ja webhotellin mukana yleensä tulee mahdollisuus domainiin ja suurissa paketeissa alidomainiin. Domain tarkoittaa siis sitä osoitetta, eli www.domainisi.fi jne ;D ja alidomain taas on esim näin; www.alidomain.domainisi.fi ^__^ Nämä yleensä kyllä menevät sekaisin.
Nestnuuka
Omat sivuni sijaitsevat Rackglobalilla ja minulla oli puolen vuoden viive saada domain auki, joka kuului/kuuluu tuohon hotellipakettiin. Sain tosin puolivuotta tuosta hyvästä ilmaiseksi myös käyttöä sivutilalle kömmähdyksen takia shifty.gif

Rackglobalilla on myös hieman "monimutkainen" tuo sivujen laittelu, mutta kun käyttövalikkoon tottuu, niin ongelmaa ei ole. Eikä hintakaan ollut paha. Olisiko ollut n. 20 €/vuosi..? Lukuunottamatta tuota domainin viipymistä olen ollut ihan tyytyväinen paikkaan. Ainoana on vielä se, että jostain syystä ääkköset muuttuu ihmeellisiksi, jos koodailee tuolla rackglobalissa noita sivuja... Mutta kun olen jo tottunut käyttämään kotisivujen tekoon omaa koodiohjelmaa, ei tuokaan minua häiritse.

Hirmuisen isoa kotisivutilaa tuskin kovin moni ihminen tarvitsee, joten yleensä se pienin mahdollinen riittää. Oma pakettini on kooltaan myös tuo mini ja tilaa on vielä vaikka muille jakaa ;D
*Iina
Kumpi on mielstänne parempi futuron vai INT2000?
Olemme aikeissa ehkä ottaa webhotellin ja haluaisin tietää niistä enemmän. En ole mikään mestari näitten kotisivujen teon kanssa, joten onko se hirveän monimutkainen käyttää? Käytän nyt freewebsiä.
Lottie
Int2000:a haukuttiin yhdessä vaiheessa paljon ja monien muiden (ja vähän oman) kokemusten perusteella Futuron on toiminut hyvin koko ajan, eli sitä suosittelen. smile.gif Int2000:sta en paljoa tiedä; jotkut pitävät siitä ja jotkut haukkuvat. Itse kun hankin domainia, niin ei Intistä pidetty, taisi olla hinnat korkealla ainakin, en muista oliko siinä muutakin.
Sumu
Mä tykkään futuronista. meillä on siellä domain(webhotelli). todella hyvä, ystävällinen ja nopea asiakaspalvelu, mitä nyt heitä sillon alussa häiritsin aika useaan kertaan typerine kysymyksineni biggrin.gif
Jettis
Meillä on SH networkissta (www.shnetworks.net) ja tosi hyvä on ollut!

Meillä on toiseksi pienin paketti, maksaa 22 e vuodessa, tulee siis oma domain ja webhotelli.
Tiedostoja voi siirtää joko FTPllä tai sitten hallintasivuilla on oma tiedostonsiirtosysteemi (jolla mäkin siirrän, kun en jaksa FTPtä puljata).
Tiedostoja voi periaatteessa muokata systeemin omalla ohjelmalla, mutta käytännössä ei kovin toimivaa.
Mukana tulee mailiosotteita, en muista monta!:D
Eniten pidän tosta sen takia, kun siinä on oma ohjelma tiedostojen siirtämiseen!:)
Lory
LAINAUS(Lottie @ 16.2. 2007, 22:42) *
Int2000:a haukuttiin yhdessä vaiheessa paljon ja monien muiden (ja vähän oman) kokemusten perusteella Futuron on toiminut hyvin koko ajan, eli sitä suosittelen. smile.gif Int2000:sta en paljoa tiedä; jotkut pitävät siitä ja jotkut haukkuvat. Itse kun hankin domainia, niin ei Intistä pidetty, taisi olla hinnat korkealla ainakin, en muista oliko siinä muutakin.

Mä tykkään Intistä, kalliimpi kuin Futuron se kyllä on, mutta itselläni on toiminut moitteettomasti jo monta vuotta, ei yhtään huoltokatkoa tms muistaakseni. Ainoa vika palvelussa on se, ettei kuvia saa ladattua kuin yhden kerrallaan, mutta sekin on vain laiskuudesta kiinni pitääkö sitä virheenä vai ei biggrin.gif
Kiiwi
Onko aina kaikki domainit maksullisia? happy.gif
Kohta pääsen siirtämään sivut soneralle, niin voiko sen kanssa käyttää domainia myös? Minäkin olen vähän pihalla näistä jutuista...
Lottie
Kyllä domain maksaa (lähes) aina, mutta hinta on vain ~10€ (pelkkä domain).
Tilaa sait siis Soneralta, mutta voit kuitenkin ottaa domainin siihen yhteyteen, jolloin se udelleenohjataan tuohon soneran osoitteeseen mihin siis teet itse sivut.
JennaS
Kuinka paljon tarttis suurinpiirtein sivutilaa tällaisille normikotisivuille (http://koti.terrieri.net/kuolakuonot)? Sivut saattavat laajentua, mutta turhaa tilaa ei tosiaan olis tarkoitus hankkia smile.gif
*Iina
http://www.freewebs.com/karvaistenkavereiden Kuinkahan paljon meidän sivut tarvitsisivat futuronilta sivutilaa? Riittäisikö se extra mini?
Lottie
No esim. Geocitieksellä on tilaa 15MB eli jos sinne on mahtunut niin sitten se mini (yleensä ~50MB) riittää hyvin. wink.gif Jos ei ole kovin isoja kuvia hirveesti niin hyvin riittää, mulla on webhotellissa 50MB tilaa ja 2000MB siirtokaistaa ja vielä on monen sivuston ja kymmenien kuvien jälkeen tilaa reilusti. Peruskotisivuille riittänee siis tuo 50MB ja jos käy ahtaaksi niin ainahan sitä tilaa saa lisää. smile.gif
Suzy
"Vinkkinä": meidän nykyiset omat ja ess sivut ovat molemmat samalla domainilla ja tilaa on se 50MB smile.gif eli aika paljon mahtuu.
*Iina
Kauanko kestää, kun domainin on tilannut, että sen saa käyttöön? Onko webhotellia vaikea käyttää?
Suzy
Me kun aikanamme tilasimme domainin, saimme heti tilauksen jälkeen sähköpostiin laskun, jonka maksoin samantien. Maksun jälkeen meni 1-3 päivää kun sain tunnukset ja vahvituksen ja heti käyttöön smile.gif
JennaS
Meillä meni laskun maksamisen jälkeen 3 päivää että sain tunnukset käyttööni. Ja ainakin tuo futuron on ihan hirvittävän helppo käyttää, vaikka luulin etten sen kanssa ikinä pääsisi yhteisymmärrykseen smile.gif
*Iina
Ai sen saa niin nopeasti. Minä ajattelin kuukautta biggrin.gif
Mona P.
Webhotellin ja/tai domainnimen saa käyttöön yleensä viimeistään 6 päivän päästä siitä, kun maksu näkyy palveluntarjoajan tilillä (:

Itselläni on nyt toinen webhotellipaketti menossa Futuronilta, sitä ennen oli kaksi Rackglobalilta. Pidän todella paljon Futuronista, ei ole ollut mitään ongelmia ja asiaspalvelu on ollut hyvää. Sillä aion jatkaakin. Rackglobal tökki :<.
Minulla on ExtraMini-paketti (22e/vuosi, 50MB), suht paljon tiedostoja ja kuvia on jo tallessa, ja vieläkin on yli 45MB tilaa :D
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.