Seriliini
28.2. 2007, 10:07
Eli tälläinen aihe pystyyn, että "Näykkiikö paimenkoirasi" kun ainakin bordercollieille se on aika päivittäistä ja aina että missä tilanteissa se näykkii, onko tullut ongelmaksi, miten on kitketty pois (jos on kitketty xD) ym...
Meidän kohta 2v. bordercollie näykkii ainakin silloin kun se koirakavereiden kanssa peuhaa ja sitten erittäin ilkeä juttu että mätsäreissä se näykkii tuomaria mikä pitäisi saada pois kitketyksi (jelppiä!)
Kaikki jotka tähän kekusteluun osallistuu nii
SUURI KIITOS!
Ei paimenkoira saa närppiä yhtään ketään, olipa se kuin "rodunomaista" tahansa. Minkä vuoksi koira näykkii tuomaretia? Näykkikö se ihmisiä muutenkin? Onko se tottunut ihmisten käsittelyyn? Miten se ylipäätänsä suhtautuu ihmisiin, onko avoin, pidättyväisempi vaiko arka?
Minun koirani (collie) ei ole koskaan yrittänytkään näykkiä ketään. Treeneissä joskus innostuessaan saattaa napata hihasta tai lahkeesta kiinni, mutta näitäkin tulee harvoin ja yleensä koira tähtää tarkasti leluun.
Seriliini
28.2. 2007, 12:15
^^^Eihän se saisikaan, tiedän sen.
Sehän se syy olisi mukava tietää että miksi, kun ei koira muuten ketään näyki (paitsi leikkiessään). Sen pitäisi ainakin olla tottunut ihmisten käsittelyyn siis niin ettei se äyki kuin vain sillloin kun tuomari on menossa kohti takapäätä. Näykkimistä ei tapahdu esim. Yleisissä TOKO harkoissa ohjaajan lähestyessä
ei koira näytä mitään merkkejä siitä että se haluasi näykätä eikä silloin näykkääkään. Yleensä koira on avoin ja muutenkin sellainen sosiaalinen ja hellyyydenkipeä. Voisiko nääykkimeminen näyttelyissä viitata siihen että koira ei pidä siellä olosta vai että se haluaa suojella minua?
Seriliini
28.2. 2007, 12:25
Meillä näykkimistä ei oikeastikaan tapahdu muuten kuin näyttelyissä/mätsäreissä, joka on todella ilkeää silloin toivoisi että voisi vajota maan alle eikä enää ole enää niihin mätsäreihin menoa joissa on sellainen tuomari jota koira on närpännyt kun ne kuitenkin ei enää ees arvostele vaan on niiku me oltais ilmaa....
-Milli-
28.2. 2007, 12:26
Meillä kaksi eri rotuista paimenkoiraa, kumpikaan ei näyki ikinä. Toinen teki sitä nuorena ja se kitkettiin heti siltä pois, ja tapa onkin pysynyt pois seittemän vuotta.
Molemmissa roduissani tapaa esiintyy, ja joillain yksilöillä erittäin pahana. Itse olen joutunut "kohteeksi" kun menen erääseen paikkaan vierailemaan,koira näykkii ilosta, mutta näykkiminen tekee erit. kipeää!
Edit.Ehditkin jo vastata kysymyksiin. Siis kuka tahansa muu, missä tahansa muualla saa käsitellä koiraa takaosaa ja se ei silloin näykkää? Oletko varma, ettei koira ole jotnekin kipeä takaosastaan? Mitä koirasi kasvattaja on sanonut näykkimisestä?
Seriliini
28.2. 2007, 12:43
^^^Kahdesti tai kolmesti. Tarkaaa lukua en muista. Koira näykkää näyttelypaikalla tavallaa tuntemattomia jotka siihen koskevat takapäästä. Siitähän en ole todellakaan varma onko se sieltä jotenkin kipeä tai jotain, mutta en voi sitäkään sulkea pois. Oisiko tähän voinut vaikuttaa se että naapurimme iso sekarotuinen hyvin paljon sakemannia muistuttava koira on hyökännyt koiraamme päin tämän ollessa hihnassa puolustus kyvyttömänä. Tämä samainen koira on hyökännyt kahdesti ensin etujalkoihin ja toisen kerran takapäähän, mutta mielestäni se ei tainnut silloin osua vaan hampaat hipaisivat takapään karvoja. Kasvattaja on kyllä sanonut että nämä näykkäilyt ovat valitettavasti aika yleisiä ja ne pitäisi karistaa pois. Tuomarin käytöstä en tarkalleen muista, se on yleeensä mennyt niiin että ensin silitellään kaulusta ja sitten siirrytään taakse.
Jotkut ovat antaneet sellaisiavinkkejä että sanoisin tuomareille että koira on arka takapäästään ja silloin yleensä tuomarit jättävät sen tutkimatta, mutta silloin se on yleensä vaikuttanut aarvosteluun niin samanlailla kuin koira olisi närpännyt! Nämä kaikki näykkäämiset ovat tapahtuneet mätsäreissä sillä virallisissa emme ole käyneet.
Miten se toimii kokonaan muussa ympäristössä kuin näyttelyssä? Jos vaikka kotipihalla joku vieras tutkii takaosaa, niin mitä sitten tapahtuu? Tai jos vaikka toko-ohjaaja koskettaa takapäätä?
Minä en ole mikään asiantuntija, mutta vaikuttaa siltä, että koira tuntee olonsa varsin epävarmaksi mätsäreissä.Siellä sinuakin varmaan jännittää, ja varsinkin tilanteissa joissa pelkäät koiran näykkäävän. Bortsut ovat yleisesti ottaen herkkiä koiria ja aistivat omistajan mielialat hyvinkin voimakkaasti. Koirasihan voi luulla, että näykkääminen "kuuluu asiaan". Siihen ei auta kuin rauhallinen koiran totuttaminen käsittelyyn myös stressavissa tilanteissa. Menette vaikka mätsäriin ihan vain turisteiksi ja sitten joku tutumpi henkilö käy rauhallisesti koiraa läpi ilman varsinaista kehätilannetta.Henkilön pitää tietysti tietää koiran taipumus näykkäämiseen.
Jännittävässä tilanteessa kipukin saattaa tuntua voimakkaammalta kuin normaalisti.Sekin voi olla mahdollista, että koira on ollut kipeä jossakin mätsärissä ja nyt yhdistää kivun tuomarin tutkimiseen ja näyttelytilanteeseen. Mikäli kiputila voidaan jättää pois laskuista, niin sitten ei liene auta muu kuin rauhallinen harjoittelu eli ihmiset tutkivat koiraa monenlaisissa tilanteissa.Ihmisten täytyy toki teitää mitä tekevät, ettei korialle tulee lisää huonoja kokemuksia käsittelystä. Sinun pitää myös itse olla rauhallinen ja varma ja tällä tavoin tukea koiraa sille epämiellyttävässä tilanteessa.
Mites koira reagoi eläinlääkärissä?
*typoja
Seriliini
28.2. 2007, 14:50
Oikeastaan sitä näykkimistä tapahtuu vain mätsäri tilanteissa, kotona ei ole mitään ongelmia. Eikä TOKOssakaan se näytä mitään näykkimisen merkkejä.
Koira on ollut eläinlääkäri käynneillä yleensä ottaen rauhallinen ja ei niinkään panikoitunut ja yritä näykki. Tämä meidän tilanne alkaa mennä vaikeaksi.
-Milli-
28.2. 2007, 15:21
Mulla tuli sellanen tunne että koira ei tykkää olla kehätilanteessa, ja "kusettaa" sitte sua näykkimällä,koska tietää että jännität (niin me kaikki teemme) ja tietää näykkimisellä pääsevänsä helpommalla, jos tuomari lopettaa koskemisen siihen.
Bluebell
28.2. 2007, 22:21
Mitä nyt olen tästä sivusta tuota Serin näykkimistä seuraillut niin ainakin
itse olen siihen johtopäätökseen tullut, että Seri on mustasukkainen muille koirille
joihin sinä olet kiinnittänyt huomiotasi (kuten silittelemällä, ym..). Se on selvästikkin
ominut sinut itselleen eikä pidä muista, sinun lähelle tulevista koirista juuri tämän takia.
Ja tähän ns. takapää ongelmaan antaisin neuvoksi, että kun teille tulee kotona vieraita, ym..
niin pyytäisit heitä "leikkimään tuomaria" ja tarkastamaan Serin takapään. Aina kun Seri olisi
kiltisti, palkitsisit herkulla, ym.. Ja jos Seri alkaisi näykkiä "tuomaria" toruisit Seriä tiukasti.
Itse en tiedä toimiiko tämä, mutta ei tuon kokeilemisessa pitäisi mitään menettääkään.
Älä nyt pahastu, mutta näihin johtopäätöksiin olen tullut..
Seriliini
1.3. 2007, 08:28
LAINAUS(-Milli- @ 28.2. 2007, 15:21)

Mulla tuli sellanen tunne että koira ei tykkää olla kehätilanteessa, ja "kusettaa" sitte sua näykkimällä,koska tietää että jännität (niin me kaikki teemme) ja tietää näykkimisellä pääsevänsä helpommalla, jos tuomari lopettaa koskemisen siihen.
Toi ehkä sellain lähinnä sitä mitä mie ite oon aatellu eli se ei todellakaan oo kovin ilostunu seisoessaan siellä kehässä kun ei oikeestaan niinku muuta tehdä ku seisota ja juosta lyhyitä matkoja. Kui yleensähän tuo on ylienerginen koira. Tosin voi tuo mustasukkaisuuskin olla esim. kun eilen lenkin ja ulkoilun jälkeen koira pääsi naapurin cockerin kanssa leikkimään ja sitten vähän leikkikaveria silitin niin medän Seri oli kyllä hieman mustasukkainen ja tunki siihen väliin. Mutta se ihmetyttää miksei se ennen ole tehnyt noin että se näykkii...
Toinen juttu on sitten se, ettei koirasi luota vieraaseen ihmiseen. Oma koirani ei tykkää siitä, että vieraat ihmiset koskettelevat sen takaosaa (esim. tarkastavat juoksun kokeissa). Se suostuu siihen, mutta sillä on todelakin sellainen ilme, ettei se pidä siitä. Sen sijaan jos se pitää jostian ihmisestä, se tunkee rohkeasti takasansa heidän syliinsä rapsutettavaksi.
Miten tuomarit ovat näykkimistilanteissa lähestyneet koiraasi? Yllättäen?
Periaatteessahan tuomarin tehtäviin ei kuulu varoa arvostelutilanteessa, he olettavat automaattisesti että koira on kosketeltavissa joka paikasta. Siksipä kannattaa sanoa, että tämä on arka takapään kosketuksesta tai muuta vastaavaa, osaavatpahan varoa sitten.
Oletko aivan varma ettei ole kipeä mistään? Kannattaa ainakin yrittää totuttaa siihen että monet ihmiset koskettelevat, aina mieluiten siten että siitä saa palkkion. Näin koira oppii, että vaikkei se olisikaan omasta mielestään niin mukavaa, se kannattaa antaa tehdä koska siitä saa palkkion.
Näyttelyissä ei ole mitenkään yleistä että ihmiset pitävät esimerkiksi koiransa kuonosta kiinni kun koiran takapäätä tutkitaan. Kuonosta kiinni pitäminen ei vaikuta arvostelun laatuun millään tavalla, näykkääminen vaikuttaa aina huonolla tavalla.
Näykkiminen on aina huono asia, toivottavasti saat apua/syyn siihen että miksi koirasi näykkii. Siihen asti vointeja sinne
Seriliini
2.3. 2007, 09:33
LAINAUS(crim @ 1.3. 2007, 12:19)

Miten tuomarit ovat näykkimistilanteissa lähestyneet koiraasi? Yllättäen?
Oikeastaan se on aika vaikea slittää, mielestäni se on ollut sellaista tyyliä miten tuomarit nyt yleensä lähestyvät ((onpas kuvaavaa ^_^) )Ekana kaulaa rapsutellaan ja sitten siirrytään takapäähään. Tosin eilen huomasin että koira yrittää suojella minua kun oltiin kaverini ja hänen sakemanninsa kanssa lenkillä....
Täytyy kyllä sanoa ettei todellakaan ole mitään takeita ettei koira olisi kipeä sieltä , mutta kotona se ei sitä niin tunnusta ja silloin se suostuu takapään koskemisiin. Kiitos ja pitäis nyt varmaan tää saada jotenkin selvitettyä
Nestnuuka
2.3. 2007, 10:13
Nepo näykkii silloin, kun se ei halua minun tekevän jotain = käskee minua. Tähän olen puuttunut sanomalla takaisin koiralle riippuen tilanteesta joko murahtamalla/ajamalla pois tai pitämällä poskinahasta kiinni niin kauan kunnes koira lopettaa. Joskus sille olen joutunut sanomaan hieman kovemminkin, koska käytös oli yhdessä vaiheessa erittäin paha ongelma.
LAINAUS(Seriliini @ 2.3. 2007, 07:33)

Oikeastaan se on aika vaikea slittää, mielestäni se on ollut sellaista tyyliä miten tuomarit nyt yleensä lähestyvät ((onpas kuvaavaa ^_^) )Ekana kaulaa rapsutellaan ja sitten siirrytään takapäähään. Tosin eilen huomasin että koira yrittää suojella minua kun oltiin kaverini ja hänen sakemanninsa kanssa lenkillä....
Minkälainen tilanne oli, jos koira yritti suojella sinua? Jos koira tosiaan tuomarin tutkimisen kokee uhkaksi, se vaikuttaa aika epävarmalta.. Ja oma jännittämisesi tosiaan varmasti lisää epätoivottua käytöstä -> lisää koiran epävarmuutta. Sitten ei auta kuin totuttelu.Monessa paikassa, monessa tilanteessa ihmisiä koiraa hypistelemään. Ja tietysti niin, ettei koira pääse näykkimään.
Seriliini
2.3. 2007, 13:12
Tilanne oli aika yksinkertainen, että käveltiin van siinä ihan vierekkäin ja heti jos jompi kumpi alkoi nyt murisemaan yhtään niin koiramme oli jo tavallaan asemissaan. Se kulki muutenkin koko ajan vierelläni ja ei ollut ihan kokonaan oma itsensä (ei jäänyt haistelemaan maata tai mitään...)
Itse en saanut edes koskea kaverini koiraan tai mitään. KOira alkoi myös valitettavastyi näyttämään sitä agressiivisuutta.
bellfegor
2.3. 2007, 18:08
kannattaisko kokeilla koiralle toista handleria mätsäriin ja katsoa, näykkiikö se silloin, eli onko kyse suojelusta vai jostain muusta. koira voi oireilla kipuaan kovin monin tavoin vaikkei valitakaan kosketettaessa. esim. ystäväni bullmastiffiuros söi koko sisustuksen lantiokipujen vuoksi, mutta eläinlääkärillä katseli vaan katonrajaa ja lähes vihelteli, kun lääkäri väänteli takajalkoja. lääkäri tuumas, että onpas pojalla kova kipukynnys. koira juoduttiin myöhemmin lopettamaan lannerankaongelmien vuoksi. koira saattaa myös murista ja uhitella lähelle tuleville jo valmiiksi, jos sitä sattuu johonkin. ikäänkuin varottaakseen. jos kysymys on vain koiran halusta suojella, kannattaa koittaa liikkumista erilaisissa paikoissa ja tehdä samalla koiralle selväksi, kuka on lauman pomo, joka päättää rähjätäänkö vai ei. yleensä koiralaumassa eivät alempana olevat ole oma-alotteisia rähjääjiä, jos pomo on paikalla.
Nestnuuka
2.3. 2007, 21:08
LAINAUS(Seriliini @ 2.3. 2007, 13:12)

Itse en saanut edes koskea kaverini koiraan tai mitään. KOira alkoi myös valitettavastyi näyttämään sitä agressiivisuutta.
Siis koirasi ei antanut sinun koskea?
Suosittelisin vahvistamaan teidän kahden välistä suhdetta. Ei ylimääräistä huomiota ja jos huomiota koirallesi annat, sinun tulee kutsua koira luoksesi jne., eikä ruokaa saada koskaan ilman tekemistä, sinä tervehdit kaikki vieraat, ei koira jne. On paljon muitakin juttuja, joilla voit suhdetta vahvistaa, kuten erilaiset harrastukset yms. Tilanteesi kuulostaa siinä mielessä vähän samalta kuin oman koirani kanssa, ettei koirasi luota ihan täysillä sinuun ja on epävarma ympäristöstään. Tämä voi liittyä myös ikään, mutta silti suosittelen vahvistamaan suhdettanne entistäkin tehokkaammin.
Suosittelen myös tarkistamaan, ettei koiralla ole tosiaan mitään kipuja. Edellä onkin jo sanottu, että ne voivat olla aika yllättäviäkin aiheuttamaan "ongelmakäytöstä".
Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen: Hihna käytös, ruokinta joissain tapauksissa esimerkiksi.
Vieraan, mutta kokeneen handlerin kokeilemista minäkin suosittelisin seuraavassa kehässä.
Sekavaa, mutta toivottavasti tästä saa selvää
Hmm.. Ikinähän koira ei saa näykkästä tuomaria missään rotukehässä yms, koska sitten voi tulla suoraan hylky tai EVA.
Suosittelen, että kokeilet jotain toista ihmistä esittämään/kokeilemaan esittää koiraasi.
Lempi on joskus nappassut jotain ihmistä nuorena murkkuikäisenä, mutta nykyään se ei kyllä ihmisiä näyki. Jos toinen koira ärsyttää sitä, niin saattaa napata pienesti kiinni, mutta ei ihmisiä. Näykkiminen ei ole siis tällä neidolla ongelma.
Siiri on joskus myös nappassut jotain, joka sitä on ärsyttänyt esim. jos joku menee häiritsemään sitä, kun se nukkuu, niin se saattaa näykkästä pienesti tosin näykkäisy ei osu vaan se näykkäisee ilmaa tavallaan varoitukseksi.
Adolf saattaa näykkästä toista koiraa pienesti ihan vain ärsyttääkseen/pomottaakseen. Ihmistä se ei ole koskaan näykkässyt enkä usko, että se näykkäseekään koskaan.
Miinakaan ei ole koskaan ihmistä näkkässyt. Eikä oikeastaan koiraakaan. Ehkä joskus ahdistavassa/pomottamis tilanteessa on saattanut toista koiraa, muttei muuten.
Sofia ei ole koskaan näykkässyt ketään.
Periaatteessa koirien välinen näykkiminen on "normaalia". Meillä ainankin tytöt pitävät huolen omasta takapäästään, sinne ei kukaan vieras koira (=uros) saa mennä liian tungulla. Normaalit tutustumistilanteet ok. Samoin vanhempi koira komentaa yleensä nuorta koiraa näykkäisemällä, jos nuori koira käy liian villiksi. Näin ne oppivat laumakäyttäytymistä. Joten tämä puoli minusta ok. Agressiivisuus on asia erikseen.
Nestnuukalla ihan hyviä vinkkejä suhteenne parantamiseen.
Kiia ei minua näyki, mutta koirakavereitaan kyllä aika tavalla. Ei kuitenkaan millään pahalla tavalla, kunhan nyt vähän turkissa tai korvassa tai hännässä roikkuu... x) Osaa kyllä lopettaa (joskus) jos kaveri ei siitä tykkää. Joskus veljeni juostessa pihalla ryntää haukkuen perään, olen ihan varma että nyt se näykkäisee, koska siltä se vaikuttaa. Jos taas minä juoksen niin ei välitä yhtään.
Ei näyki, mutta tekee joskus huomionhakuisesti/ rupee komentamaan (?) sitä, että vapaana ollessaan tarraa lahkeeseen kiinni. Oon kokeillu kieltämistä, ja niin, että en huomaa ollenkaan. Mielestäni tuo huomioimattomuus toimii ehkä paremmin, koska sillon kun kiellän, koira saattaa ruveta haukkumaan ja riekkumaan siinä ympärillä, kun en kiinnitä huomiota lähtee jonnekkin muualle ilman mitään haukkumisia tms. Jos jollain on antaa tähän jotain muuta vinkkiä, niin otan kyllä mielelläni vastaan.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.