Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tiibetinmastiffi-ihmisiä?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 2: Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Yenn
Meillä on kennelissä 2 kappaletta tiibetinmastiffeja, ja ainakaan vielä niistä ei täällä ole mainittu, joten; onkos täällä rodun omistajia? Jos on, niin mistä kennelistä, uros/narttu, ikä yms?

Meillä nuo kaksi ovat molemmat Of Zlazanon kennelistä, joka sijaitsee Hyvinkäällä. Uros ja narttu ovat kilttejä, vaikkakin uhmaiän vuoksi Karu aika kova rähisemään. Molemmat ovat väritykseltään Black&Tan. smile.gif

Olisi mukava jutella muidenkin tiffeihmisten kanssa wink.gif
Himpula
Täältä ei löydy tiibetinmastiffia, mutta täällä ollaan kyllä ihastuttu ko. rotuun, tai siis äitini on. Tässä vähän kysymyksiä:

- Miten tarkka on oltava ruoan kanssa?
- Mikä adjektiivi kuvaa parhaiten pentu ja murros ikä vaihetta?
- Millainen luonne, n. yleensä tipsuilla on?
Yenn
LAINAUS(laphari @ 5.3. 2007, 16:40) *
Täältä ei löydy tiibetinmastiffia, mutta täällä ollaan kyllä ihastuttu ko. rotuun, tai siis äitini on. Tässä vähän kysymyksiä:

- Miten tarkka on oltava ruoan kanssa?
- Mikä adjektiivi kuvaa parhaiten pentu ja murros ikä vaihetta?
- Millainen luonne, n. yleensä tipsuilla on?

- Kuten muillakin isoilla koirilla, kasvuhäiriöt ovat mahdollisia, sen suhteen tarkkana siis.
- No, se vaihtelee.. Sen verran mitä itse tunnen ainakin. Meidän tiffeistä urokselle sopisi vaikea, riiviö biggrin.gif narttu taas päinvastoin kiltti, helppo, rauhallinen.
- Riippuu yksilöstä, omistajan kokemuksesta ja kyvystä kestää pikku yllätykset biggrin.gif Aikuisena tasapainoinen, rauhallinen mutta valpas toimintavalmis laumanvartija.

Toivottavasti sait jotain tästä irti smile.gif
Himpula
Ehkä minä jotakin sain irti. biggrin.gif Tarvitseeko tipsu kuinka suuren tilan vartioimiseen, ja kuinka vahvasti se puolustaa omaa reviiriään? Ovatko toisille koirille ystävällisiä? (Aika pitkälti koulutus kysymys)
Yenn
LAINAUS(laphari @ 6.3. 2007, 08:40) *
Ehkä minä jotakin sain irti. biggrin.gif Tarvitseeko tipsu kuinka suuren tilan vartioimiseen, ja kuinka vahvasti se puolustaa omaa reviiriään? Ovatko toisille koirille ystävällisiä? (Aika pitkälti koulutus kysymys)

Joo se on siitä, niinku yllä sanoin, aika paljon että kuin paljon ihminen jaksaa tosissaan keskittyä koulutukseen, rotuna nimittäin tiffeille todella pitää näyttää että kuka on pomo, varsinkin urokset saattavat helposti koittaa niskan päälle uhmassa. Tosin yksilöllistä, niinkuin kaikki melkein.
No, olen kuullut rivarissakin asuvista tiffeistä jossa se ns. Oma alue on vain se muutama metri kertaa muutama metri alue. Mitä suurempi, sen parempi. Jos ei suurta tilaa ole tarjota, niin lenkitystä senkin edestä. Tietty vaikka olisi hehtaaripiha, pitää kunnolla käydä lenkeilläkin. Meilläkin on todella suuri se piha siellä, mutta muutaman kerran päivässä tiffet käy lähimetsissä lenkin. Ja kyllä se reviirinpuolustus on suurta, meilläkin ohimenevät hiihtäjät saavat hienon säestyksen ohimennessään ;D
Yenn
niin ja ulkotilasta puhun tuossa siis biggrin.gif
Himpula
Mitenkäs helppoa on ollut kouluttaa omiasi tiffejä? Mitenkäs ovat pärjänneet näyttelyissä?

Ihan uteliaisuuttani kyselen, mutta tiffeä ei meille tule ainakaan tässä elämän vaiheessa.
Yenn
LAINAUS(Himpula @ 6.3. 2007, 16:24) *
Mitenkäs helppoa on ollut kouluttaa omiasi tiffejä? Mitenkäs ovat pärjänneet näyttelyissä?

Ihan uteliaisuuttani kyselen, mutta tiffeä ei meille tule ainakaan tässä elämän vaiheessa.

Juu kysele vain smile.gif No, mä en niin hirveästi tiedä, ku Kati, kennelimme omistaja siis on tämän miehensä kanssa hoitanut, mutta tottelevaisia ja kuuliaisia koirat ovat. Oikeastaan mitään ToKo-liikkeitä ei erikseen olla opetettu, sillä näyttelyyn koulutettavat koirat ollaan opetettu sillä, että palkkion saa sitten kun seisoo.
Voin tähän suoraan nuo tulokset laittaakin smile.gif

KARU: ROP PU1 SERT JUK1 JUN-ERI NUO1 ERI
LALA: ERI EH kasvattajaryhmä KP
Himpula
Ihan kivastihan nuo ovat pärjäilleet näyttelyissä Karu ja Lala. Joskus näkee taittokorvasista lappareista kuvia jotka näyttävät ihan tiffeiltä mutta kuono huomattavasti kapeampi. xD Ehkä sen lapparilla kuuluukin olla biggrin.gif Itse olen tavannut henkilökohtaisesti erään tiffen jonka nimi oli Oona. Oikein mukava luontoinen oli, eikä vieraista paljoakaan välittänyt.
Yenn
LAINAUS(Himpula @ 7.3. 2007, 15:51) *
Ihan kivastihan nuo ovat pärjäilleet näyttelyissä Karu ja Lala. Joskus näkee taittokorvasista lappareista kuvia jotka näyttävät ihan tiffeiltä mutta kuono huomattavasti kapeampi. xD Ehkä sen lapparilla kuuluukin olla biggrin.gif Itse olen tavannut henkilökohtaisesti erään tiffen jonka nimi oli Oona. Oikein mukava luontoinen oli, eikä vieraista paljoakaan välittänyt.

Jep sellasii noi on useimmiten smile.gif
Yenn
LAINAUS(laphari @ 6.3. 2007, 08:40) *

Oho, olit kysynyt tuotakin, siis:
On yleensä aika ystävällisiä muille koirille, tosin nuoret urokset ottavat helposti koviakin yhteenottoja. Nartut joskus myös sellaisia, että "ei voisi vähempää kiinnostaa". Lalakin oli mm. Voittaja 2006 näyttelyssä koko päivän kyljellään nukkuen lattialla, 3 ihmistä raahasi kehään kun tuli oma vuoro ;D Eli ympärillä olevat koirat, ihmiset tai mikään ei hetkauttanut.
Himpula
biggrin.gif Tuommonehan koira se olisikin, taietaankin luopua lappareista ja vaihtaa tuommoseen mukavan rauhalliseen koiraan. No ei biggrin.gif Mitenkäs tiffet esitetään? Olisi varmaan helpompi jos kaikki kysymykset listaisin yhteen viestiin mutta, kysymykset aina vaan plumpsahtaa päähän. Mitenkäs sitten, jos pihaan tulee joku vieras ihminen, mikä on silloin reagointi? Tai jos vierasihminen on hihnan päässä?
Yenn
LAINAUS(Himpula @ 8.3. 2007, 12:34) *
biggrin.gif Tuommonehan koira se olisikin, taietaankin luopua lappareista ja vaihtaa tuommoseen mukavan rauhalliseen koiraan. No ei biggrin.gif Mitenkäs tiffet esitetään? Olisi varmaan helpompi jos kaikki kysymykset listaisin yhteen viestiin mutta, kysymykset aina vaan plumpsahtaa päähän. Mitenkäs sitten, jos pihaan tulee joku vieras ihminen, mikä on silloin reagointi? Tai jos vierasihminen on hihnan päässä?

Ei se kuule aina ole rauhallinen ;D
Tiibetinmastiffi on todella paljon reviiriään ja laumaansa suojeleva, joten ei ole kauhean suositeltavaa alueelle tulla, itse en ainakaan menisi jos en tietäisi millainen koira.
Jos koira luottaa ihmiseen, käyttäytyy samoin kuin kenen vain kanssa. Mutta niinkuin minkä rodun edustaja vain, on normaalia että koira testaa ihmistä ensimmäisillä kerroilla.

Tossa kuva esitystavasta, kuvassa on muuten Lala wink.gif

Himpula
Joo, no ei ne ehkä ikinä kuitenkaan ole niin vilkkaita kuin nuo lappalaiset? Mitenkäs sitten kovapäisyys? Ovatko kovinkin jukuripäisiä? En minäkään menisi pihaan, jos en tietäisi minkälainen koira siellä on. Söpö muuten tuo Lala <3
Yenn
LAINAUS(Himpula @ 9.3. 2007, 09:23) *
Joo, no ei ne ehkä ikinä kuitenkaan ole niin vilkkaita kuin nuo lappalaiset? Mitenkäs sitten kovapäisyys? Ovatko kovinkin jukuripäisiä? En minäkään menisi pihaan, jos en tietäisi minkälainen koira siellä on. Söpö muuten tuo Lala <3

Uroksillä se kovapäisyys.. HUH HUH! Uhmassa ainakin useat on ihan luupäitä biggrin.gif Vaikkakin, TAAS, yksilöllistä. Mutta kyllä suurin osa on. Ja toki nartuillakin on, mutta on ne paljon helpompia kouluttaa ellei ole todella miel.haluinen.
No löytyy noistakin noita supervilkkaita yksilöitä, mutta en nyt usko että ihan ku lappalaiset. Ainakaan vauhdissa wink.gif
Ja Lallu kiittää =)
tahvo
täältä löytyy yksi tiibetinmastiffi narttu thumbup.gif Venus on nimi ja ikää 8 vuotta happy.gif
tahvo
Jenya!!!

Näin silloin sut siellä rastilassa mätsärissä happy.gif mulla oli se kääpiöpinseri ja tiffi.

Voisin kanssa vähän kertoa tiibetinmastiffista kun tuo juntti on asunut meillä 8 vuotta,siinä on nähty ja koettu kaikkea.Hyvin yleiseltä vaikuttaa että tffit ei pidä autolla matkustamisesta,hyvin hankalia saada autoon.Nyt vasta muutama vuosi sitten koira on tajunnut että siinä ei ole mitään pelkäämistä hypätä autoon:)

Harrastuskoiraksi en varsinaisesti suosittele rotua,mutta miksi ei ihan huvikseen voisi jonkun agility kurssin käydäwink.gif Ollaan venuksen kanssa käyty agilityn alkeiskurssi ja koira tykkää aivan mielettömästi kun pääsee hyppimään ja kiipeilemään.Kentän portti pitää vain olla kiinni aina koska muuten kyllä koira karkaa..Sen takia en voi edes harkita jatkavani mitään harrastusta koska koira haluaa vain karata:(Mätsärit on ollut meille kova sana;) ollaan ravattu yli sadassa mätsärissä.Venus tietää koska ollaan kehässä ja käyttäytyy sen mukaisesti(hyvällä tavalla).Viime aikoina kun ikä alkaa painaa on lisääntynyt agressiivisuus jonka takia välttelemme koirapuistoja ja mätsäreitä,virallisia näyttelyitä taas alamme entistä enemmän kiertämään läpi jotta saataisiin se ensimmäinen ja viiminen serti...Hyviä puolia on nartussa paljon,mutta myös hyonoja puolia yhtälailla.Juoksu on kerran vuodessa joka on todella helppo juttu.Huonoja puolia on että koira on kuin kissa,pelkää vettä ja käyttäytyy kuin olisi koko lauman johtaja.Arvojärjestys on hyvä selvittää hyvissä ajoin.! Minun pikkusisko ei voi mennä venuksen kanssa näyttelyihin koska venus alkaa suojella jenniä ja hyökkää liian lähelle tulevien ihmisten/koirien päälle.Pari kertaa(eli noin sata kertaa) olen venuksen kanssa ottanut yhteen ja välit ovat silleen selvät että ollaan kavereita(vinkki.Tiffin kanssa kannattaa olla hyvä kaveri,ne loukkaantuu helposti).

Sitten vähän että mistä ottaisit pennun.Jos sinulle riittää että saat oman pihan vahdin niin voit ottaa pennun mistä vain,mutta jos meinaat tuota näyttelykoiraksi niin itse lähtisin hakemaan koiran ulkomailta.Suomestakin löytyy hyviä ja kauniita koiria.Mutta jotenkin koko puuttuu kaikista koirista.Ja valitse tarkkaan pentu,ota avoin ja rohkea pentu älä ota sellaista "jämä"pentua mitä kukaan muu ei halunnut,meillä on nyt sellainen...

Onnea tiffin kanssa jos joku sellaisen ottaa:D
Yenn
Itsellekkin hyödyllistä tietoa wink.gif Juu muistan, todellakin, tiffejä kun ei mätsäreissä oikein näy :> Meijän kennelin uros on muuten sitten nykyään enää yhtä sertiä vaille FIN MVA ! wink.gif Hieno mies se Karu on wink.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.