Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Helppiä noutamisen opettamiseen..
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Bluebell
Eli minulla on kultainennoutaja joka ei osaa noutaa.. Niin koomiselta kuin se vain kuulostaakin. ^^ Tässä on nyt
melkein neljä vuotta sitä yritetty opettaa, niin ei niin ei. Tokon aloitimme tässä helmikuussa ja tarkoituksena olisi tähdätä
kilpailuihin. Tokossahan pitää luullakseni noutaa nouto-kapulaa, joten apu olisi tarpeen..

Koira kyllä juoksee/ryntää kepin/pallon perään, mutta raahaa sitä vastakkaiseen suuntaan sen sijaan, että toisi sen minulle.
Kysyin kerran eräältä noutajan omistajalta, että mistä tämä johtuu ja hän arveli syyn olevan yhteistyö-ongelma. Koiruus
on yhden ainoan kerran tuonut minulle pallon eräänä kauniina kesä-aamuna heitettyäni sen parin metrin päähän itsestäni.
Kehuin tietysti runsaasti, ym.. Tämän kerran jälkeen palloa/keppiä ei enää luokseni ole kuulunut.

Mikä siis neuvoksi?
-Emmi-
Sun koiras osaa noutaa, muttei palauttaa...

Olitko käsi ojossa ensimmäisenä ottamassa sitä palloa pois? Se on sen aarre ja sen pitäs luottaa suhun, et sä et vie sitä aarretta siltä pois.

Sie voit harjotella vaik ihan vaa sillee et otat koiran tavallisee hihnaa ja sit otat pallon siltä pois ja annat sen takas näin muutaman kerran ja sit se alkaa jo varmaa tajuta, et sie et oo paha varas, vaan se saa aarteensa takas.

Ekaks kannattaa houkutella se koira luo ja sit ihan vaa syleillä ja rapsutella sitä eikä ottaa palloa heti ekaks pois.
Toinen on että näytät sille että sulla on namppaa ja heität sen pallon sille. Sit kutsut sitä ja heti kun se tulee annat sille namia.

Yks on että sulla on kaks pallo. Heität eka sen toisen ja sit kun se hakee sitä (pallo siis jos suussa) huudat sitä ja näytät että sulla on toinen pallo. Heti kun tulee n metrin päähän heität sen oisen pallon. Ja sit vaan lyhentää sitä matkaa kunnes se palauttaa käteen jonka jälkeen heität toisen pallon.

Kolmas vaihtoehto on naru. Esim lipputangon narua pantaan ja sit heittelee palloo. kutsut koiraa kun sillä on pallo ja jos se sie tuu luo, nykäset narusta. Jos se ei vielkää tuu, raahaat sen sillä narulla. Heti kun koira on luona ei ekana paalloo pois vaan silitellää ja hyväillää. Sit voi antaa naminkin. Ja sit vaan heittää palloa uuestaa...

Noi kaikki yllä olevat jutut voi tehä aluks vaikka narulla ja sit jättää sitä pois. Kannattaa muuten käyttää hanskoja.

Vai oliks Moona niin fiksu et se tietää millon naru ja millo ei? Sit vaan kannattaa ottaa irti...

edit: Noin me harjoteltii ku Iitu oli pieni eikä tullu luo...
Hiipivä Siiseli
Oletko kokeillut naksutinta? Jos et, suosittelen kokeilemaan. Voin laittaa sinulle jonkun linkin, jossa on ohjeet noudon opettamiseen naksulla ja muutenkin juttua naksutinkoulutuksesta.
Bluebell
En muista tuota, että otinko sen heti pois siltä, kun tapahtumasta on aikaa jo kolme vuotta..

Aina kun heitän sille pallon, se siis ryntää sen perään ja ottaa pallon suuhunsa.. Kun kutsun sitä luokseni,
se juoksee pois päin pallo suussaan, jättää pallon sinne ja tulee vasta sitten luokseni.. Mie olen siis loppu
pelissä aina se joka pallon noutaa koiruuden tutkiessa kaikkea muuta "kiinnostavaa" esim. hajuja, ohi kulkevaa liikennettä, ym..

Naksuttimen käytöstä en taas ole laisinkaan kiinnostunut. Joskus aikoinaan minulla oli noutajapilli, mutta totesin ihmisen äänen, eleiden, ym..
olevan minulle huomattavasti parempia. Moona taas on siinä suhteessa ainakin minun mielestäni melko sopeutuvainen, että sille sopii niin ääni/eleet
kuin pillit ja naksuttimetkin..
Oona
Unohda heittäminen. Kuulun niihin, joiden mielestä nouto kannattaa opetella ehdottomasti takaperin, alkaen siitä luovutusasennosta ( esineen rauhallisesta pitämisestä ). Koiran pitää oppia ensin pitämään esinettä rauhallisesti suussaan ja käskystä irroittamaan.Tämähän on noudon tavoite. Noutajasi kuitenkin varamasti mielellään tarttuu esineisiin. Kun koirasi osaa pitää rauhassa esinettä ja päästää irti käskystä, voit alkaa ottaa palautusharjoituksia ns. luoksetulona. Menet metrin päähän koirasta ja kutsut luo. Koiralla tietenkin esine suussa. Joka tapauksessa _palautustilanteesta_ pitää tehdä koiralle miellyttävä ja tavoiteltava.

Kun leikitte ulkona kepeillä ja palloilla ym. niin älä heitä mitään uudelleen, mikäli koira ei sitä sinulle tuo. Jos tuo, niin sitten saa palkkioksi uuden heiton.Varsinaista noutoa, siis kisamaista noutoa, ei kuitenkaan mun mielestä kannata sotkea keppileikkeihin.
Bluebell
Itse asiassa se ei tartu esineisiin kovinkaan mieluusti.. Ja irti se kyllä osaa antaa käskystä/pyynnöstä.
Hannaa
Minun koiralleni kun olen yrittäny opettaa noutoa niin naksuttimella ei oikein onnistanut.
(tosin voi olla että etenin kuitenkin liian nopeasti)

Tässä tälläinen toisenlainen tapa:

Koirani tykkää valtavasti vetoleikeistä ja leikkiessä kun koira vetää hyvin päästän irti jolloin koira "voittaa" lelun ja kehun sitä runsaasti. En mene heti ottamaan koiralta lelua vaan annan sen kannella "saalistaan" tovin ja sitten menen koiran luokse ja rauhoittelen sitä ja otan lelun pois.
Joka kerta kun koira voitti sillä oli muikea ilme naamalla ja se suorastaan hymyili. Se oppi että jos se voittaa lelun leikittäessä niin sitä seuraa kehuminen.

Sitten jossain vaiheessa kun koira oli aina voittanut lelun se halusi taas tuntea voittamisen ihanuuden eikä mennytkään enää saalis suussaan kävelemään vaan tuli luokseni keikistelemään lelu suussa, koska halusi taas leikkiä. (en muista, mutta saatoinpa tuolloin innostaa koiraa ystävällisellä äänellä ja kävellä koirasta poispäin, jolloin koira tuli luokseni)
Koirahan toi tällöin lelun luokseni, kehuin koiraa runsaasti lelun tuomisesta ja leikitin sitä vähän, jolloin koira oppi että kannattaa tuoda lelu minulle ja pian yhdistin käskyn tuo.
Yhdistin myöhemmin tuo-käskyn yhteyteen käsimerkin joka oli sama kuin eteen-käskyssä eli vein käteni koiran nenän edestä mahani korkeudella, jolloin koira tuli eteeni ihan lähelle. Aloin vasta nyt palkata namilla (koska se tapa oli koiralleni paras, kun jos olisin alku vaiheessa käyttänyt nameja se olisi kiinnostunut enemmän nameista kuin lelusta eikä olisi kauaan pitänyt sitä suussaan, mutta nyt kun se jo tiesi mitä sen piti tehdä nami oli oiva palkkaus.)

Toivottavasti tajusitte mitä yritän selittää, minä kun olen huono selittämään biggrin.gif
tuunanen
Oisko jollain linkkejä, miten opettaa naksuttimen kanssa nouto? smile.gif
HetaK
Meillä opetettiin Ässä noutamaan niin, että kehuttiin aina kun se kantoi jotain esinettä, ja hoettiin sanaa "kiip" (ihan mikä tahansa siis käy, monilla "pidä"). Sen jälkeen aina kun on heittänyt jotain, Ässä on kantanut esinettä. Tuominen saatiin ihan vaan sillä, että kun Ässä kantoi esim. patukkaa, lähdettiin juoksemaan poispäin ja kehuttiin jos Ässä tuli patukan kanssa luo.

Ei mekään vielä osata noutokapulaa noutaa, mutta kaikkea muuta kylläkin ^^
Kiiwi
Mä meinasin jo heittää hanskat tiskiin tuon noudon kanssa. Oltiin kokeiltu kapulan suuhun laittamista ja siellä pitämistä, kapulan heittämistä ja kun toi edes vähän matkan päähän niin palkka... Viikko sitten ajattelin kokeilla vielä naksuttimen kanssa.

Tein siis niin että istuin lattialla ja heiluttelin kapulaa Aman edessä, niin että se kiinnostui ja yritti saada sitä kiinni. Sitten päästin ihan edessäni siitä irti ja kun Ama otti kapulan suuhun ja nosti päätään --> kapulasta kiinni ja naks! Tein näin pidentäen aikaa piikkuhiljaa. Ja jos Ama ei malttanut odottaa ja tiputti kapulan ennen naksausta --> ei palkkaa ja uusi yritys vähän pienemmän pitoajan kanssa. Aika nopeasti tajusi että kapulaa pitää pitää suussa naksaukseen asti. (Mutta pitää muista että naksaukeen vaaditaan myös että kapula on omistajan kädessä ennen kuin koira päästää irti. Se on aika vaikeaa, vaikka se kuulostaa helpolta. biggrin.gif)
Sitten kun Ama tajusi tämän homman, niin nousin seisomaan. Tai no, heitin kapulan kun olin vielä matalana, mutta kun Ama haki sitä, niin nousin ylös. Aluksi otin kapulan melko nopeasti pois, mutta pidensin aikaa taas pikkuhiljaa. Tämän vaiheen Ama oppi aika nopeasti...
Kun Ama osasi hakea kapulan vähän matkan päästä ja tuoda sen lähelleni, niin että sain otettua sen sen suusta, aloin peruuttaa muutaman askeleen taaksepäin. Nyt Ama jo otti muutaman askeleen kapula suussaan! happy.gif Tässä vaiheessa voi mennä meljo kauas sillä välillä, kun koira hakee kapulaa ja pyytää sitten luokse.

Me ollaan päästy nyt tähän pisteeseen. Seuraavaksi olisi sitten sivulle tulo ja istuminen... Ja tsemppiä kaikille tuohon noutamisen opettamiseen. thumbup.gif
Lempo
Niinkuin tuo Kiiwi tossa jo selitti tota naksutinhommaa niin meillä on se ongelma että vaikka kuinka miulla olis maailman parasnaksutin tai mikä tahansa keino(minkä tähän mennessä olen kuullut) niin koira ei pidä kapulaa tai lelua suussa niin kauan kuin haluan.
Ensin tietty aina mahdollisimman vähän aikaa ja sitten pidennettään vähän ja palkataan vaihtelevasti jne. mutta kun ei toimi! Eihän myö viälä edes AVOssa kisata mutta kun koira nauttii noudosta mutta ei kapulan pitämisestä. Sé noutaa kyllä kovaa vahtia ja tuo käteen saakka mutta kunei pidä sitä!
pItäis varmaan hankkii naksu kun entine katos rolleyes.gif
alsu
Täällä meillä on aivan sama ongelma, neljä vuotta meilläkin on sitä yritetty päähän takoa :'D pitääpäs lukea huomenna topic oikein ajan kanssa (:
Red tiger
LAINAUS(Lempo @ 6.10. 2007, 21:02) *
meillä on se ongelma että vaikka kuinka miulla olis maailman parasnaksutin tai mikä tahansa keino(minkä tähän mennessä olen kuullut) niin koira ei pidä kapulaa tai lelua suussa niin kauan kuin haluan.

Vaikka sulla olis minkälainen naksutin, niin se ei itsekseen kouluta koiraa.
Luepa tarkasti tuo minkä Oona kirjoitti.

Oma koirani ei voinut sietää noutokapulaa. Omat lelut, kengät, riistapukki kyllä kelpasi, mutta kun otin noutokapulan esille, niin leuat liimaantuivat yhteen. Lopulta naksuttimen kanssa sain koirani noutamaan.
Sun ei tarvitse käyttää naksutinta jos et halua, vaan ota tilalle hyvä -sana.
Itse tein niin, että opetin kapulan koiralle ensin kosketusalustana. Koira koskee kapulaan, naks, nami. Samba on koira, joka helposti kokeilee uusia juttuja, joten joillakin voi vaatia pitempään ja enemmän kärsivällisyyttä. Älä etene liian nopeasti! Seuraavaksi odotin, että Samba yrittää ottaa kapulan suuhun/turhautuessaan nostaa sitä --> naks, nami ja valtavat kehut! Tässä vaiheessa en vaatinut antamaan kapulaa käteen, vaan lattiat kolisi ja paukkuin kun kapula lenteli pitkin seiniä. Kun Samba tiesi, että kapulaa voi siirtää suussa, otin se käteen, ja käskin sen ottaa kapula kädestä. Seuraavaksi vaihdoin naksun "pakkoon" eli kun Samba otti kapulan, odotin hetken, "IRTI" ja valtava palkka. PIKKUHILJAA pidensin aikaa. Jos pudotti kapulan, heti uudelleen kapula suuhun, ja pari lyhyempää harjoitusta.
Kun koira osaa pitää kapulaa suussa, jätä se istumaan paikalle kapula suussa, ota pari askelta (HUOM: vain pari askelta!) taaksepäin, ja kutsu koira joko eteen tai sivulle. Olettaen tietysti että koira HALLITSEE eteen tai sivulle istumisen. Jos koira pudottaa, kapula uudestaan suuhun, ja toista. Jos homma ei etene, tee pari lyhyttä pitämisharjoitusta, ja mene niin, että koiran tarvitsee siirtyä vain hiukan jotta se tulee sivulle/eteen, ja nopea luovutus, mutta vain käskystä.
Kyllä se siitä pikkuhiljaa kun vain muistaa olla kärsivällinen, eikä etene liian nopeasti.
Samballa kesti kauan oppia noutaminen, joillakin se tulee tosi helposti.
Szél
Me aloitettiin tänään 6kk vanhan bernin kanssa noutamisen harjoittelu. Harjoitellaan ainakin aluksi pelkällä laudan pätkällä ja otetaan myöhemmin kapula, neidillä kun on paha tapa järsiä kaikkea puuta (en viitsisi välttämättä ostaa kallista kapulaa joka on rikki ja täynnä hampaan jälkiä parissa päivässä). Ehdollistin Tiran naksuttimeen jo ihan pienenä ja ollaan harjoiteltu kosketuskeppiä, tänään lisättiin siihen vihdoinkin käskysana.
Tira tajusi heti, että tämä on samantyylinen esine kuin se keppi. Muutama epäluuloinen vilkaisu "kapulaan" ja naksaus, sitten pentu menikin jo tökkimään kuonolla. Päästiin nyt siihen vaiheeseen, että Tira tökkii kapulaa ja alkoi "kaapimaan" sitä etutassuilla. Siis siirteli pitkin lattiaa mutta ei kuitenkaan ottanut suuhun. Varmaan jatketaan naksuttelua tökkimisestä mutta pitääkö etutassujen käyttämisestä palkata?
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Szél @ 14.10. 2007, 17:45) *
Me aloitettiin tänään 6kk vanhan bernin kanssa noutamisen harjoittelu. Harjoitellaan ainakin aluksi pelkällä laudan pätkällä ja otetaan myöhemmin kapula, neidillä kun on paha tapa järsiä kaikkea puuta (en viitsisi välttämättä ostaa kallista kapulaa joka on rikki ja täynnä hampaan jälkiä parissa päivässä). Ehdollistin Tiran naksuttimeen jo ihan pienenä ja ollaan harjoiteltu kosketuskeppiä, tänään lisättiin siihen vihdoinkin käskysana.
Tira tajusi heti, että tämä on samantyylinen esine kuin se keppi. Muutama epäluuloinen vilkaisu "kapulaan" ja naksaus, sitten pentu menikin jo tökkimään kuonolla. Päästiin nyt siihen vaiheeseen, että Tira tökkii kapulaa ja alkoi "kaapimaan" sitä etutassuilla. Siis siirteli pitkin lattiaa mutta ei kuitenkaan ottanut suuhun. Varmaan jatketaan naksuttelua tökkimisestä mutta pitääkö etutassujen käyttämisestä palkata?

Älä palkkaa tassujen käyttämisestä. Jos nyt opetat koiralle, että on hyvä lääppiä tassuilla sitä kapulaa, se tekee sen aivan varmasti kisoissa, ja tavasta on tosi vaikea päästä eroon. Ethän kuitenkaan yritä opettaa sitä kantamaan kapulaa etutassuilla? wink.gif Naksua vaan silloin, kun nenä on kapulassa, ei silloin kun tassu on kapulassa. Koira kyllä tajuaa äkkiä, mikä kapulan idea on, ja että se pitää ottaa suuhun, kunhan muutaman kerran pääset siitä palkkaamaan.

Itse hankkisin kyllä sen ihan oikean kapulan, eivät ne kuitenkaan ihan hirmu kalliita ole. Tavallisen kapulan saa reilulla kympillä (koosta riippuen, pienempi tietysti halvempi kuin iso), ja ohjatun kapuloita saa (yleensä) 3 kappaletta 15 eurolla. Koiran voi opettaa olemaan pureksimatta sitä kapulaa jo alusta lähtien, niin se ei hajoa heti eikä myöhemminkään smile.gif On myös koiralle helpompi opetella heti alusta lähtien oikean noutokapulan kanssa niin, että se saa ottaa vain keskeltä kiinni eikä kapulaa nostella laipoista.
Liewec
Laitan nyt tähän samaan viestiä, toivottavasti ei haittaa.

Kyseessä on 4-kuinen belgityttö, jolle olisi tarkoitus lähteä opettamaan noutoa. Nouto liikkeenä tulee kehiin vasta myöhemmin, mutta haluan pohjustaa sitä sillä ,että opetan pennun tuomaan mulle lelujaan tms. Ongelaman meillä on kuitenkin se, ettei pentu käytännössä tuo minulle mitään. Lähtee ennemminkin karkuun.

Tähän asti olen tyytynyt palkkaamaan Gingaa kun se antaa minun tulla lähelleen kun se pitää "aarrettaan". Palkkaan tästä namilla, harvoin otan lelua käteeni. Joskus otan aarteen pois, annn namin ja sitten annan aarteen takaisin.

Jos pennulla on joku lelu ja pyydän sitä tulemaan luokseni, se yleensä tulee, mutta pudottaa lelun tullessaan.

Toisen koiran kanssa kaiken pitäisi olla helpompaa, mutta nin ei aina vain ole. Vilmalle opetin noudon vasta 2-vuotiaana, ja silloin sillä oli jo pohjatyö tehty (osasi tuoda keppejä, leluja...). Ku nvain muistaisi miten sen tein wink.gif
Lempo
Tuohon Crimin ongelmaan ei miulla kyllä mitään rakentavaa kommenttia ole oikeastaan sleepy.gif
Mutta kannattaa muistaa että ei missään nimessä ota sitä lelua pois... shifty.gif Meillä Lempi jo lelun tuo sivulle asti joskus mutta suussa ei pidäsad.gif
Red tiger
Crim: Kannattaa kokeilla niin, että laitat koiran liinaan, ja leikit sen kanssa jollain lelulla. Sitten kun annat koiran voittaa, päästät sen liinassa niin pitkälle kuin se haluaa (saa vähän omia aarretta). Kutsut koiran luokse, jos ei tule, nyppäys liinasta ja uusi käsky -> kun tulee luokse, taistele lelusta ja anna taas voittaa jne.
Jos koira pudottaa lelun kun nyppäät liinasta, niin kelaa koira pois lelun luota liinalla, ja "varasta" lelu koiralta -> leikki uudestaan, mutta anna koiran jahdata nyt lelua hieman pitempään ennen kuin annat sen purra leluun. Koira tajuaa nopeasti ettei lelua kannata pudottaa. -> taas koira voittaa, ja pyydät sen luokse, kun tulee lelun kanssa, niin valtavat kehut ja lyhyt leikki -> koira saa lelun takaisin. Leikki/treeni loppuu siihen, että koira saa kantaa lelun pois kentältä, ja se otetaan koiralta pois vasta sitten, kun otat liinan pois.
Tällä tavalla sain saman ongelman ratkaistua n. kymmenessä minuutissa.
Seriliini
Mun pitäs hankkia kapula, mutta koosta en yhtään tiedä miten painava tai iso se pitää olla.
Vinkkejä?
tuunanen
LAINAUS(Seriliini @ 17.10. 2007, 17:33) *
Mun pitäs hankkia kapula, mutta koosta en yhtään tiedä miten painava tai iso se pitää olla.
Vinkkejä?

meillä on 2 kapulaa toinen itse tehty ja kevyt, toinen ostettu 450g. Painolla ei kai ole väliä tokossa (ainakaan alimmissa luokissa?), mutta jos koira pitää kapulaa varovasti, painavampi kapula on parempi. Koiran on pakko pitää kunnolla kiinni, ettei kapula tipu.
Liewec
Meillä on Vilmalla 200g kapula, tiedän, se on pieni, mutta tokossa sillä ei ole väliä. Nyt voittajassa ollaan saatu isompia kapuloita kun ne on järjestjien tuomia, mutta hyvin koira on ne noutanut. Välillä tosin treenataan myös 650g ja 1000g kapuloilla, mutta harvemmin.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.