Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tietoa tuomareista?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Charlie
Olemme menossa ihka ensimmäisiin toko kokeisiin Charlien kanssa. 22.4. Ulvilaan
Haluaisin tietää etukäteen tuomareista eli vielä en tiedä kumpi tuomari tuomaroi , mutta voisistteko kertoa näistä kahdesta tuomarista
Ilkka Stén ja Juha Kurtti. Kuinka tarkkoja ym...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille
Liewec
Mun mielestä ei kannata paljoakaan pohtia onko joku tuomari tiukka tai ei. Jos koira osaa liikkeet, se saa niistä pisteitä vaikka arvostelijana olisikin tiukka tuomari. Eikä koira lepsultakaan sen paremmin loppujen lopuksi niitä pisteitä saa.. Itse en ole huomannut että yksikään tuomari olisi toista tiukempi tai lepsumpi. Jokainen on arvostellut sääntökirjan mukaan, sehän määrittelee aika tarkasti kuinka paljon pisteitä kustakin virheestä otetaan.

Meillä on kerran ollut tuomarina Juha Kurtti, ja mielestäni ihan tavallinen tuomari. Siloin pidin ehkä tiukkana kun hän otti pisteitä siitä että kävelin vinoon, mutta toisaalta tuo pistevhennyt määritellään sääntökirjassakin (ohjaajan epämääräinen kävely) että ihan sääntöjen mukaan arvosteli.
Neomia
Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Mielummin otan ansaitun ykkösen kuin ns. räkäykkösen. Tuomarin pitää arvostella sääntöjen mukaan eikä lepsua. Toki on niitä pilkunviilaajiakin jotka näkevät virheitä joka paikassa. Arvostan enemmän sellaisia asioita miten tuomari kommentoi koirakkoa, miten käsittelee koiraa jne. Minä tykkään saada palautetta miten liikkeet menee.

Näyttelyissä tämän tuomarikyselyn etukäteen ymmärrän vielä, koska ei kannata maksaa isoja näyttelymaksuja siitä jos tuomari ei tykkää tietyn tyyppisistä koirista. Tokossa jos koira on tarpeeksi taitava niin se saa ykkösen miltä tuomarilta vain.

Ilkka on mukava tuomari. Kurtti on tuolla Ulvilassa alokasluokassa. Hänestä en sen enempää tiedä kun en ole ollut koskaan hänen tuomaroitavanaan.
-Emmi-
No mie tiien yhen tuomarin (nimee en tähä hätää muista) kuka kysy ohjaajalta paikalla makuun jälkeen: "Monta käskyä annoit?" ohjaaja: "Kolma." tuomari: "En kuullut kuin kaksi, joten saatte 7." Miusta toi on aika lepsu... rolleyes.gif
Henny
Olen samaa mieltä crimin ja Neomian kanssa, että ei kannata miettiä yhtään kuka on tuomarina. Itse ainakin kun katselen sopivia tokokokeita, en vilkaisekaan tuomarin nimeä. Tiedän toki itsekin erään tuomarin, joka antoi mielestäni pisteitä turhan helposti, mutta arvosteli yhtä kaikki sääntökirjan mukaisesti.
Tanja L
Ei yllä olevista tietoa eikä niillä tuomareilla muutenkaa paljoo väliä ole. Yhtä meillä vältetään ja syystä.. Kolme kertaa käynyt sillä tokoilemassa kahdella eri koiralla ja aina epäonnistuttu surkeesti
Liewec
LAINAUS(Tanja L @ 11.3. 2007, 18:04) *
Ei yllä olevista tietoa eikä niillä tuomareilla muutenkaa paljoo väliä ole. Yhtä meillä vältetään ja syystä.. Kolme kertaa käynyt sillä tokoilemassa kahdella eri koiralla ja aina epäonnistuttu surkeesti

Tuskin kuitenkaan tuomarista johtuva juttu?
Tanja L
Jostain syystä mä jännitän sillä tuomarilla enemmän kuin muilla. Eka kisa sen tuomaroidessa meni aivan käsille. Tuomari kyllä oli oikeen asiallinen, innostava ja hauskakin mut jotenkin siitä vaan sitte jäi mun päähän joku vamma w00t.gif
Siilitär
Minusta tuomareita kannattaa katsoa siinä mielessä että osa antaa palatteen ikävällä tavalla, tyyliin teistä ei ikinä tule mitään. Semmosella tuomarilla käyntiin voi ensikertalaisen, lapsen tai muuten herkemmän kisaura tyssätä. Itse sitä jo osaa suhtautua, yleensä en muista kehässä saaduista hyvistäkään palautteista mitään joten olen antanut kaikkien tuomarin sanomisten mennä ohi korvien ja keskittynyt seuraavaan liikkeeseen.
SPRINKLERI
Voi kamala jos tuosta suoraan kävelystä sakotetaan. Tässä yhtenä päivänä meillä oli Nukan kanssa treenien aiheena ihan ohjaajan suoraan käveleminen, ja voi jessus millasta serpentiiniä se oli. Heh, tähänkö se nyt tyssäs. thumbup.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Rimm @ 5.4. 2008, 12:16) *
Kyllähän "serpentiinikävelystä" yleensä sakotetaan, paitsi alokasluokassa se nyt ei välttämättä ole niin hirveän tarkkaa, ainakaan kaikilla tuomareilla. Meillä ekassa kokeessa oli Anne Nokelainen, joka kyllä huomautti jotakin tyyliin, että suoremminkin olisi voinut kävellä, muttei alentanut sen vuoksi pisteitä.

Kenelläkään tietoja tokotuomarista nimeltä Marita Packalén? Hän on meillä Kouvolassa 27. päivä tuomaroimassa, olisi ihan kiva tietää, millainen tyyppi on kyseessä; tiukka, löysä..?

Packalén on tuttu tuomari täällä päin - hirmu mukava kyllä, ja tosi tarkka on siitä, että koiraa kohdellaan ja komennetaan nätisti. Alokasluokasta numeroita tulee aika helpolla, me saimme häneltä 194 pistettä tokisa kisoistamme. Seuraamisesta ainakin tuli kymppi, vaikka yksi perusasento oli vino, mutta muuten se kyllä oli tosi nättiä. Ja ei alokkaassa vielä ihan kaikesta tarvitsekaan niin nipottaa. Muistaakseni myös kommentoi suoritusta jonkin verran, tai sitten sekoitan Puolakkaan ne kerrat..

Mutta riippuu kyllä, missä luokassa kisaat, sillä ylemmissä on kyllä melkoisen tarkka liikkeiden oikeista suorittamisista. Muistamisen arvoista on kyllä tosiaan se, että hän haluaa koiraa pyydettävän tekemään jotain, ei käskettävän. Eli karjumiset kannattaa unohtaa wink.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Rimm @ 5.4. 2008, 19:51) *
Kiitti! Ilmeisen hyvä tuomari, tärkeintähän tokossa (kuten muissakin lajeissa, tietenkin) on se, että koiraa kohdellaan nätisti ja että silläkin on kivaa.

Juu, itse kyllä arvostan kovasti. smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.