Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Käytöstapoja, kiitos!
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
-Mia-
Ei liity varsinaisesti tokoon, mutta yleiseen tottelevaisuuteen kyllä.

Meidän on pitänyt jo pitkän aikaa aloittaa 5-vuotiaan cavaliernarttumme kouluttaminen perustottelevaiseksi, tarkemmin hiljaiseksi. Nyt tarvitsen vain lisäohjeita kouluttamiseen ja vastauksia kysymyksiin.

1. Sesse eli ko. koira haukkuu, kun se jätetään "yksin" (sillä on kaverinaan toinen koira). Heti kun porukka alkaa pukea ulkovaatteita päälle, alkaa räksytys. Sesse on oppinut, että yksin jäädessään se saa esim. pallon, jossa on sisällä nameja ja josta se saa selvittää namit ulos. Se siis alkaa haukkua saadakseen nameja jossain muodossa. Haukunta loppuu vasta kun lelu annetaan sille ja ihmiset menee äkkiä ulos. Miten hiljaiseksi tässä poislähtötilanteessa?

2. Naapurien mukaan Sesse haukahtelee kuullessaan naapurista toisen koiran haukuntaa. Tässä ongelma on sikäli vaikea, että meidän on mahdoton vaientaa naapurin koiraa, josta Sessen haukkuminen johtuu. Ihmisten ollessa kotona se ei välitä yhtään, vaikka kuulisi naapurin koiran haukkuvan. Ja siis tietääksemme muussa tapauksessa Sesse EI hauku yksinollessaan. Mahdollista vaikuttaa Sessen haukkumiseen, onko?

3. Vastaantulevat koirat. Itsellä pää lyö ihan tyhjää. Olen yrittänyt kiinnittää Sessen huomion nameihin toisen koiran tullessa vastaan, mutta ei toimi läheskään aina. Mitä muita keinoja on opettaa koira rauhalliseen ohitukseen? Ohituskurssille yritetään päästä, ilmeisesti täällä päin sellainen järjestetään.

4. Ovikello ja vieraat ihmiset kotona. Sesse haukkuu - mitenkäs muuten - myös ovikellolle ja ovesta sisään tuleville vieraille/puolitutuille ihmisille. Ovikellohaukkumisen olen ajatellut ratkaista tällä "Koirani vai minä"-tyylillä, eli jos Sesse haukkuu, kuljetaan namien kanssa aina olkkariin ja ovi avataan vasta kun koira on koko matkan olkkarista ovelle hiljaa. Seuraavaksi ongelmaksi muodostuu kuitenkin ovesta sisään tuleva henkilö. Otetaanko tässä käyttöön vieraalle nami käteen ja vieras sitten antaa sen Sesselle sisälle tullessaan?

5. Sitten pienin ongelma, takapihalla haukkuminen. Pieni haukkuminen ei haittaisi, mutta jos Sesse säntää täyttä päätä aidan eteen ja alkaa räkyttää tyhjää, alkaa hermot olla kovilla. Tänään aloin tehdä niin, että jos Sesse alkaa haukkua jatkuvasti, menen suoraa tietä sen luokse, otan syliin ja kannan sisälle. Voiko toimia pitkällä harjoittelulla?

Näiden ongelmien ratkaiseminen ja poiskoulutus olisi helpotus omistajalle, naapureille sekä itse Sesselle. Sitruunapanta meille tulee vuokralle viikon päästä pariksi viikoksi (itse en siitä paljonkaan pidä, sillä tiedän kokemuksesta että saattaa ruiskia sitruunanhajua ihan ilman haukkumistakin. Mutta toinen taho sanoo että se haetaan koulutuksen tueksi.). Sitä ei kuitenkaan pidetä kuin koirien ollessa kahdestaan.
Hiipivä Siiseli
Tuohon haukkumiseen en osaa paljoa apuja antaa, koska itsellämme on hyvin paljolti samoja ongelmia kuin teillä. Hiukan isommassa mittakaavassa tosin, kun isommalla koiralla on mahtavampi ääni.. Ja vielä kaiken lisäksi todella ruma sellainen.

Tuo takapihalta haku-konsti varmasti toimii teoriassa hyvin, jos koira nauttii ulkona olosta. Silloinhan sisälle meno on sille rangaistus haukkumisesta, ja kun se hiffaa, että haukkumisesta seuraa sisälle meno, se todennäköisesti tajuaa pysyä hiljaa.
Meillä tuo konsti ei kuitenkaan ole toiminut. Sandra haukkuu, kun se haluaa ulos, ja kun se haluaa ulkoa takaisin sisälle. Näissä tilanteissa se haukkuu kimeällä äänellä ja vinkuvasti, mutta vahtiessaan pihaa se haukkuu matalalta ja tosi kovaa.. Tein itse juuri tuota, että otin koiran sisälle sen alkaessa huutaa ohikulkijoille, mutta eipä siitä ole paljoa apua ollut noin koulutuksellisessa mielessä. Tätä siis on jatkettu jo ainakin vuosi, mutta Sandra on tainnut tajuta vain sen, että haukkumalla tyhjälle pääsee sisään.. Näin päättelen siitä, että sen vartiohaukku muuttuu hetken huudon jälkeen sisäänpääsyhaukuksi rolleyes.gif
Tämä on toki helppo tapa saada koira hiljaiseksi, mutta eipä siitä tosiaan koulutuksellista hyötyä ainakaan meidän kohdallamme ollut.

Noissa ohitustilanteissa itse ottaisin isomman välimatkan ohitettavaan ja koittaisin sitten niitä nameja/ jotain tosi kivaa lelua. Siitä sitten onnistumisten myötä pikkuhiljaa lyhentämään välimatkaa. Mutta mene ihmeessä ohituskurssille, jos sellainen on tarjolla smile.gif
-Mia-
Saattaa muuten meilläkin käydä samalla tavalla tuon takapihajutun kanssa, Sesse nimittäin joskus haukkuu päästäkseen sisälle. Tuli vasta nyt mieleen. Kokeilen kuitenkin.
Nestnuuka
LAINAUS(-Mia- @ 31.3. 2007, 17:49) *
Miten hiljaiseksi tässä poislähtötilanteessa?

Koira on selvästi yhdistänyt takkien pukemisen yms. uloslähtiessä toimitettavan asian tekemisen pallon saamiseen.
Ensinnäkin: Älä koskaan anna koirallesi sitä mitä se haluaa silloin kun se haukkuu. Tämä on tietenkin vaikea toteuttaa kerrostalo tms. asunnossa, mutta usein koira tajuaa homman jujun muutamasta kerrasta. Eli pallo tulee vasta, kun koira on hiljaa.
Toinen hyvä tapa on se, että alatte tekemään valeuloslähtöjä. Eli aluksi eteiseen mennään kuin laittaakseen takkia, mutta sitten mennäänkin puuhailemaan jotain muuta. Koiralle pitää saada päähän sellainen mielikuva, että takin päälle laittaminen ei aina tarkoitakkaan pallon saamista.

Mahdollista vaikuttaa Sessen haukkumiseen, onko?

Tuskin teillä on mitenkään mahdollista vaikuttaa koiran haukkumiseen, jos se johtuu naapurin koirasta. Ei ainakaan itselläni tule mitään keinoa mieleen...

Mitä muita keinoja on opettaa koira rauhalliseen ohitukseen?

Ohitusharjoitukset aloitetaan siitä, että toinen koira menee kaukaa ohitse niin, ettei tilanne ole omalle koiralle vaikea. Nameja aletaan syöttämään ennen kuin koira hoksaa toisen koiran! Eli sinun tulee olla nopea ja aloittaa palkkaus ennen kuin koira reagoi toiseen koiraan.
Ohitukset suoraan voivat olla kinkkisiä, mutta silloin sinun on tehtävä valintoja: Joko käännyt ennen toisen koiran liian lähellä oloa jollekin sivutielle tai menet vaikka sitten ojan yli metsän puolelle ja alat syöttämään koiralle taas nameja. Välimatkaa lyhennetään vasta kun koira kestää edellisen välimatkan.
Mikäli koira pääsee riehumaan/rähjäämään niin jatkat vain matkaa sanomatta koiralle yhtään mitään. Vedät koiran vain matkaasi. Epäonnistumisia varmasti tulee, mutta niille ei mahda mitään.

Ovikellohaukkumisen olen ajatellut ratkaista tällä "Koirani vai minä"-tyylillä
Otetaanko tässä käyttöön vieraalle nami käteen ja vieras sitten antaa sen Sesselle sisälle tullessaan?

Kyseisen ohjelman tyyleistä en tiedä, mutta vähän samankaltaista minä ehdottaisin. Eli koiralle ehdollistetaan samantapainen toiminta ovikellosta eli ovikello merkitsee ruokaa. Herkun voi viedä vaikka sellaiseen huoneeseen, missä koira voi sitä rauhassa syödä sillä välin kun vieraat tulee sisään. Jos koira pöhisee vieraille, veisin sen tilanteesta pois. Vaikkapa jonkin koiraportin taakse, missä se voi räksyttää niin kauan kuin sielu sietää. Pois pääsee vasta kun ollaan hiljaa. Tämä voisi tukea myös tuon lähtiessä haukkumisen ongelman ratkaisemista. Eli taaskaan haukulla ei saa mitään.

Kun koira on hiljaa, voit sen käydä päästämässä portin takaa. Ennen sitä pyydät koiran istumaan ja vasta luvan pyytämisellä se pääsee huoneesta pois / katsomaan vieraita. Vieraat ovat koiraa kohtaan väliinpitämättömiä. Jos koira alkaa taas haukkua, niin koira huoneeseen takaisin. Kun koiraa viedään huoneeseen, ei sille sanota sanaakaan. Se vain jätetään sinne.

jos Sesse alkaa haukkua jatkuvasti, menen suoraa tietä sen luokse, otan syliin ja kannan sisälle. Voiko toimia pitkällä harjoittelulla?

En usko, että tuolla on mitään vaikutusta haukkumiseen. Koira voi pikemminkin oppia siihen, että haukkumalla voi päästä sisälle. Tässä voi auttaa sitruunapanta.

Näiden ongelmien ratkaiseminen ja poiskoulutus olisi helpotus omistajalle, naapureille sekä itse Sesselle. Sitruunapanta meille tulee vuokralle viikon päästä pariksi viikoksi (itse en siitä paljonkaan pidä, sillä tiedän kokemuksesta että saattaa ruiskia sitruunanhajua ihan ilman haukkumistakin. Mutta toinen taho sanoo että se haetaan koulutuksen tueksi.). Sitä ei kuitenkaan pidetä kuin koirien ollessa kahdestaan.

Sitruunapanta on sikäli huono, että se voi ottaa signaalin myös naapurin koiran haukkumisesta ja näin ruiskuttaa sitruunanestettä oman koirasi päälle. Siksi en suosittele pannan käyttöä oikeastaan muussa tapauksessa kuin tuossa yllämainitsemassa ongelmassasi, jolloin voit seurata, ruikkiiko panta silloin kun joku toinen haukkuu.
-Mia-
Nestnuuka, kiitos paljon vastauksista. Varsinkin tuo ohittaminen on vieläkin suurena ongelmana kun en ollut keksinyt siihen ratkaisua, otan nyt itseäni niskasta kiinni ja menen itse kaikki ulkoilut Sessen kanssa. Lueskelin tänä viikonloppuna tuota Pertti Vilanderin Koirankorjauskirjaa, jossa kehotetaan käyttämään kolinapurkkia, jonka sitten meille jo askartelinkin. Kokeilen sitä ensin ovikelloon, voi mennä naapureilla hermot ton porttihomman takia, mutta jos ei purkki toimi niin sitten kokeillaan tota toista keinoa. Sitä voisi myös viskellä takapihalle koiran haukkuessa. Tosin nyt se on hiljentynyt todella paljon, luulen että tuo sisälle hakeminen toimii. Se nimittäin harvoin tulee omasta tahdosta sisälle.
Meille saattaa nyt tulla omaksi sitruunapanta, se on toki tehokas, mutta Sesse tulee siitä ilmeisen stressaantuneeksi, lähtee karkuun ja alkaa täristä kun panta otetaan esiin ym.

Tuota kirjaa lukiessa alkoi tuntua, että meilläKIN on johtajuusongelma.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.