Ei liity varsinaisesti tokoon, mutta yleiseen tottelevaisuuteen kyllä.
Meidän on pitänyt jo pitkän aikaa aloittaa 5-vuotiaan cavaliernarttumme kouluttaminen perustottelevaiseksi, tarkemmin hiljaiseksi. Nyt tarvitsen vain lisäohjeita kouluttamiseen ja vastauksia kysymyksiin.
1. Sesse eli ko. koira haukkuu, kun se jätetään "yksin" (sillä on kaverinaan toinen koira). Heti kun porukka alkaa pukea ulkovaatteita päälle, alkaa räksytys. Sesse on oppinut, että yksin jäädessään se saa esim. pallon, jossa on sisällä nameja ja josta se saa selvittää namit ulos. Se siis alkaa haukkua saadakseen nameja jossain muodossa. Haukunta loppuu vasta kun lelu annetaan sille ja ihmiset menee äkkiä ulos. Miten hiljaiseksi tässä poislähtötilanteessa?
2. Naapurien mukaan Sesse haukahtelee kuullessaan naapurista toisen koiran haukuntaa. Tässä ongelma on sikäli vaikea, että meidän on mahdoton vaientaa naapurin koiraa, josta Sessen haukkuminen johtuu. Ihmisten ollessa kotona se ei välitä yhtään, vaikka kuulisi naapurin koiran haukkuvan. Ja siis tietääksemme muussa tapauksessa Sesse EI hauku yksinollessaan. Mahdollista vaikuttaa Sessen haukkumiseen, onko?
3. Vastaantulevat koirat. Itsellä pää lyö ihan tyhjää. Olen yrittänyt kiinnittää Sessen huomion nameihin toisen koiran tullessa vastaan, mutta ei toimi läheskään aina. Mitä muita keinoja on opettaa koira rauhalliseen ohitukseen? Ohituskurssille yritetään päästä, ilmeisesti täällä päin sellainen järjestetään.
4. Ovikello ja vieraat ihmiset kotona. Sesse haukkuu - mitenkäs muuten - myös ovikellolle ja ovesta sisään tuleville vieraille/puolitutuille ihmisille. Ovikellohaukkumisen olen ajatellut ratkaista tällä "Koirani vai minä"-tyylillä, eli jos Sesse haukkuu, kuljetaan namien kanssa aina olkkariin ja ovi avataan vasta kun koira on koko matkan olkkarista ovelle hiljaa. Seuraavaksi ongelmaksi muodostuu kuitenkin ovesta sisään tuleva henkilö. Otetaanko tässä käyttöön vieraalle nami käteen ja vieras sitten antaa sen Sesselle sisälle tullessaan?
5. Sitten pienin ongelma, takapihalla haukkuminen. Pieni haukkuminen ei haittaisi, mutta jos Sesse säntää täyttä päätä aidan eteen ja alkaa räkyttää tyhjää, alkaa hermot olla kovilla. Tänään aloin tehdä niin, että jos Sesse alkaa haukkua jatkuvasti, menen suoraa tietä sen luokse, otan syliin ja kannan sisälle. Voiko toimia pitkällä harjoittelulla?
Näiden ongelmien ratkaiseminen ja poiskoulutus olisi helpotus omistajalle, naapureille sekä itse Sesselle. Sitruunapanta meille tulee vuokralle viikon päästä pariksi viikoksi (itse en siitä paljonkaan pidä, sillä tiedän kokemuksesta että saattaa ruiskia sitruunanhajua ihan ilman haukkumistakin. Mutta toinen taho sanoo että se haetaan koulutuksen tueksi.). Sitä ei kuitenkaan pidetä kuin koirien ollessa kahdestaan.