LAINAUS(Iga @ 10.4. 2007, 10:40)

Mulla vähän särähti korvaan tuo, että "Mitä vikaa on aggressiivisuudessa" ja jos sen nappaisi pois koko tekstistä niin irallisena kuulostaa mielestäni aika järkyltä. Kyllä on jossain vikaa, mikäli koira on todellakin aggressiivinen jotain kohtaan.. Olipa se sitten koirassa, ohjaajassa tai heidän välisessä suhteessaan niin itse ainakin puuttuisin moiseen käytökseen heti. Eihän koirien tarvitse olla toistensa ystävyksiä tai tulla edes toimeen, mutta sietää pitää (ainakin harrastuskoiran) muita koiria ja ihmisiä. Aggressiivistä koiraa on lisäksi varmasti hankala pidellä jos oikein rupee keittämään koiralla yli, joten mielestäni aggressiivisuuden syyt tulisi myös selvittää ja poistaa, ei vain kitkeä pois itse huonoa käytöstä.
Onneksi sitä ei olekaan tarkoitus ymmärtää irrallisena osana... Koiran tulee toki sietää toisia koiria lähellään (ei kuitenkana iholla), mutta itse lasken tämän tuohon hallinnassa olemiseen, joten sikäli ajatukseni ei kauheasti poikkea tuosta kirjoituksestasi. Koiraa ei myöskään ole hankala pidellä jos se on hallinnassa.
Kyllähän niitäkin kasvattajia on jotka tavoittelevat kasvatustyössään voimakasta aggressiivisuutta - ja kyse on ihan tervepäisistä koirista ja kasvattajasta. Se riippuu niin ihmisestä millaista koiraa kukin haluaa.
Suosittelen:
http://www.kolumbus.fi/kennelbacteroides/ > teoria
Pakko tulla vielä muokkaamaan yksi juttu. Toisella keskustelupalstalla asia oli selitetty todella hyvin: aggresssivisuus (tai aggressio, käytännössä näitä sanoja käytetään synonyymeinä) ei välttämättä näy päällepäin. Aggressiivisuus ei ole sama kuin epävarmuus tai hyökkäily kaikkien vastaantulijoiden kimppuun (sekin on tietysti myös aggressiivista käytöstä). Samalla keskustelupasltalla painotettiin sitä, ettei aggressiivsuus ole sama kuin huonot hermot.
Ihmiset vian sisällyttävät sanoihin eri sisältöjä. Toki on, että sanakirjat ja kaikki muut vastaavat anatavat aggressiivsuuden synonyymiksi vihamielisyyden, mutta se onkin vian puolikas totuus.