Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Ihanteellinen TOKO-koira?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Iga
Agilitypuolella on topicki, jossa kysellään ihanteellisen agilitykoiran ominaisuuksia ja itse kun olen henkeen ja vereen agiliitoilija enkä ToKosta suuremmin tiedä, niin rupesi kiinnostamaan, että millainen on mielestänne ihanteellinen/täydellinen TOKO-koira? Tarkoitan tässä lähinnä sellaista tokokoiraa, jolla olisi hyvät mahdollisuudet vähintään TVA:ksi. smile.gif
<Iida>
- nopea oppimaan
- ei paineistu
- nöyrä ja miellyttämisenhaluinen
- hieman pehmeä
- kestävä ja toimintatarmoinen
- keskittymiskykyinen
- sopivan vilkas
ninnuska
LAINAUS(<Iida> @ 8.4. 2007, 16:46) *
- hieman pehmeä

Miksi ihmeessä?
<Iida>
LAINAUS(ninnuska @ 8.4. 2007, 19:09) *
Miksi ihmeessä?

Hieman pehmeää koiraa on yleensä helompi kouluttaa kuin kovaa.
Neposka
Rotuna sanoisin, että Bordercollie, vaikka rotua ei tässä kysyttykään.. rolleyes.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Neposka @ 9.4. 2007, 11:42) *
Rotuna sanoisin, että Bordercollie, vaikka rotua ei tässä kysyttykään.. rolleyes.gif

Riippuu taas ihan siitä, millainen kouluttaja on..
<Iida>
Ääh, mua suoraan sanoen inhottaa, kun sanotaan, että bordercollie on ylivoimaisesti paras harrastuskoira rolleyes.gif . Bortsu vaan tuppaa olemaan tämän päivän muoti-ilmiö koiraharrasteissa ja kai ne nyt esiintyy usein palkintopalleilla, kun niitä on niin paljon. Ikään kuin muista roduista ei olisi samaan. Ehkä bordercolliessa viehättää sen "helppous".
ninnuska
LAINAUS(<Iida> @ 9.4. 2007, 10:32) *
Hieman pehmeää koiraa on yleensä helompi kouluttaa kuin kovaa.

Ei välttämättä.. kovempi koira antaa helpommin anteeksi virheitä ja kestää paineen alla työskentelyäkin..
Elviss
LAINAUS(<Iida> @ 8.4. 2007, 16:46) *
- nopea oppimaan
- ei paineistu
- nöyrä ja miellyttämisenhaluinen
- hieman pehmeä
- kestävä ja toimintatarmoinen
- keskittymiskykyinen
- sopivan vilkas

Mulle täydellin tokokoira olis just tuollanen smile.gif
Ninnura
Ja ei ne bordercollietkaan kumminkaan mitään koneita oo, et ei ne itsestään opi whistling.gif
<Iida>
^ Ei tietenkään, mutta huomattavasti helpompia koulutettavia kuin monet muut rodut wink.gif

LAINAUS(ninnuska @ 9.4. 2007, 17:25) *
Ei välttämättä.. kovempi koira antaa helpommin anteeksi virheitä ja kestää paineen alla työskentelyäkin..

Totta, olenpa saman itsekin huomannut. Mutta siitä huolimatta oman kokemuksen mukaan noiden astetta pehmeämpien koirien kanssa on helpompi työskennellä. Tosin ihmiset varmaan käsittävät "pehmeän" ja "kovan" eri tavoin, luulisin että minun "hieman pehmeä" ei välttämättä ole kovin pehmeä.
kolmikko
^
^ Aivan, onhan se ihan yksilöstä kiinni ja tietenkin kouluttajasta smile.gif
Bluebell
Miuta ärsyttää myös, kun ihmiset sanovat, että bordercollie on ehdottomasti paras toko-koira..
Tämä johtuu ainoastaan siitä, että ihmiset tahtovat bortsun niiden menestyksen akia eikä mitään
muuta rotua, jonka takia kentiltä ei muunrotuisia koiria paljoakaan löydy, niin sitten nämä bortsut siellä palkintopalleilla jyräävät.. dry.gif

Itse en edes henk. koht. bortsuista pidä. Ei minulla mitään tätä rotua vastaan ole, miulle nyt on vaan sattunut huonotuuri, kun olen tavannut/
tutustunut vain agressiivisia yksilöitä.. Mutta tsemppiä ja menestystä niille, jotka vielä "uskaltavat" kisakentille lähteä jonkun muun kuin bortsun kanssa! ^^
Liewec
^^ Mitä vikaa on agressiivisuudessa, jos koira on silti hallinnassa (tosin koiran pitää olla hanskassa vaikka se olisi kilttikin). Ihmisiin kohdistuvana se on tietysti huono juttu, mutta itse en ainakaan edellytä "kivalta koiralta" sosiaalisuutta toiisa koiria kohtaan.

Ja sitten aiheeseen. Oma koirani on luonteeltaan melko pehmeä. Väitän silti, että se on antanut anteeksi lukemattomia tekemiäni virheitä ja kiitettävän hyvin se kestää painettakin.
Iga
LAINAUS(crim @ 10.4. 2007, 15:24) *
^^ Mitä vikaa on agressiivisuudessa, jos koira on silti hallinnassa (tosin koiran pitää olla hanskassa vaikka se olisi kilttikin). Ihmisiin kohdistuvana se on tietysti huono juttu, mutta itse en ainakaan edellytä "kivalta koiralta" sosiaalisuutta toiisa koiria kohtaan.

Mulla vähän särähti korvaan tuo, että "Mitä vikaa on aggressiivisuudessa" ja jos sen nappaisi pois koko tekstistä niin irallisena kuulostaa mielestäni aika järkyltä. Kyllä on jossain vikaa, mikäli koira on todellakin aggressiivinen jotain kohtaan.. Olipa se sitten koirassa, ohjaajassa tai heidän välisessä suhteessaan niin itse ainakin puuttuisin moiseen käytökseen heti. Eihän koirien tarvitse olla toistensa ystävyksiä tai tulla edes toimeen, mutta sietää pitää (ainakin harrastuskoiran) muita koiria ja ihmisiä. Aggressiivistä koiraa on lisäksi varmasti hankala pidellä jos oikein rupee keittämään koiralla yli, joten mielestäni aggressiivisuuden syyt tulisi myös selvittää ja poistaa, ei vain kitkeä pois itse huonoa käytöstä.
Liewec
LAINAUS(Iga @ 10.4. 2007, 10:40) *
Mulla vähän särähti korvaan tuo, että "Mitä vikaa on aggressiivisuudessa" ja jos sen nappaisi pois koko tekstistä niin irallisena kuulostaa mielestäni aika järkyltä. Kyllä on jossain vikaa, mikäli koira on todellakin aggressiivinen jotain kohtaan.. Olipa se sitten koirassa, ohjaajassa tai heidän välisessä suhteessaan niin itse ainakin puuttuisin moiseen käytökseen heti. Eihän koirien tarvitse olla toistensa ystävyksiä tai tulla edes toimeen, mutta sietää pitää (ainakin harrastuskoiran) muita koiria ja ihmisiä. Aggressiivistä koiraa on lisäksi varmasti hankala pidellä jos oikein rupee keittämään koiralla yli, joten mielestäni aggressiivisuuden syyt tulisi myös selvittää ja poistaa, ei vain kitkeä pois itse huonoa käytöstä.

Onneksi sitä ei olekaan tarkoitus ymmärtää irrallisena osana... Koiran tulee toki sietää toisia koiria lähellään (ei kuitenkana iholla), mutta itse lasken tämän tuohon hallinnassa olemiseen, joten sikäli ajatukseni ei kauheasti poikkea tuosta kirjoituksestasi. Koiraa ei myöskään ole hankala pidellä jos se on hallinnassa.

Kyllähän niitäkin kasvattajia on jotka tavoittelevat kasvatustyössään voimakasta aggressiivisuutta - ja kyse on ihan tervepäisistä koirista ja kasvattajasta. Se riippuu niin ihmisestä millaista koiraa kukin haluaa.

Suosittelen: http://www.kolumbus.fi/kennelbacteroides/ > teoria

Pakko tulla vielä muokkaamaan yksi juttu. Toisella keskustelupalstalla asia oli selitetty todella hyvin: aggresssivisuus (tai aggressio, käytännössä näitä sanoja käytetään synonyymeinä) ei välttämättä näy päällepäin. Aggressiivisuus ei ole sama kuin epävarmuus tai hyökkäily kaikkien vastaantulijoiden kimppuun (sekin on tietysti myös aggressiivista käytöstä). Samalla keskustelupasltalla painotettiin sitä, ettei aggressiivsuus ole sama kuin huonot hermot.

Ihmiset vian sisällyttävät sanoihin eri sisältöjä. Toki on, että sanakirjat ja kaikki muut vastaavat anatavat aggressiivsuuden synonyymiksi vihamielisyyden, mutta se onkin vian puolikas totuus.
Paimenkoirat
Ihanteellinen tokokoira on mielestäni sellainen, joka tykkää tästä lajista ja on oppimisen haluinen, rauhallinen, keskittyvä...ym. Hyviä ominaisuuksia tullut jo edellisistäkin viesteistä. Olen aika samoilla linjoilla.

Sanompa minäkin tähän bortsu juttuun sanasen...
Tietysti osa roduista on "parempi" tokokoiraksi, kuin joku muu rotu. Bortsu sopii mielestäni hyvin tokokoiraksi, ja pärjää siinä myös yleensä. Tietysti yksilöitä on. Omasta mielestäni bortsu ei ole vättämättä hirveän helppo rotu koulutettavana. Oma mielipiteeni on, että kyllähän se totuus on että ne bordercolliet tuntuvat aika hyvin tokossa pärjäävän, MUTTA se vaatii oikeanlaisen koulutuksen.
En kuitenkaan tarkoita, että muista roduista ei olisi samaan kuin bortsuista... happy.gif
Seriliini
Vaikka itse bordercollien omistankin voin sanoa ettei ne mitään koneita ole vaan tarvitsevat oikeasti kunnolla koulutusta, ainakin oma koirani. Oma tarvitsee ihan älyttömästi innostusta, mutta kun sitten se asian oppii tekee se sen hyvin. Mielestäni koira voi olla vaikka pölypallo (olipas hyvä vertaus), kouluttamalla ja kouluttajasta se on aika paljon kiinni. Olen aika samoilla linjoilla jui25cen kanssa, tuosta oikeasta koulutuksesta, todellakin. Ja ainahan kuitenkaan TOKO:ssa ei ole palkintopalleilla bordercollieita, mutta aikaste yleistähän se on. Ja on niitä ihmisiäkin jotka OIKEASTI haluavat bordercollien, jonkin muunkin kuin "menestyksen" takia. Tämä oli vain mielipiteeni smile.gif
Hiipivä Siiseli
Bordercollie on hyvä rotu, jos sen osaa ottaa oikein. Hyvän kouluttajan käsissä se on erinomainen tokokoira, mutta luulen, että esim. itselleni se ei sopisi. Bortsut huomioivat aivan kaiken, mitä ympärillä tapahtuu, ja itse tarvitsen vähän "hönömmän" koiran, koska refleksini eivät ole parhaimmasta päästä smile.gif

Hyvä tokokoira on mielestäni kutakuinkin sellainen kuin on tullut esiin. Koiran pitäisi osata keskittyä, mutta sen tulisi kuitenkin olla tarpeeksi energinen ja innostua tarvittaessa. Oma koirani on oikein hyvä tokokoiraksi, se vain on pikkaisen liian epävarma tekemistäni virheistä johtuen. Vauhtia ei myöskään ole mielestäni tarpeeksi, mutta toisaalta taas keskittyä se osaa ja kykenee tekemään tarkkoja suorituksia. Vauhdin kasvaessa kasvaa myös suorituksen teknisen puolen epäonnistumisen riski - ainakin Sandran tapauksessa wink.gif
tuunanen
Laitetaan tännekin:

Tässä on nyt ollut puhetta millainen olisi täydellinen koira, mutta millainen teistä olisi täydellinen ohjaaja?
Mun mielestä ohjaajan on oltava:
*Johdonmukainen
*Nopea (palkkaamiset ym)
*Taitava lukemaan koiraansa
*Selkeä (kertoo selkeästi mitä tehdään, minne mennään jne)
*Kärsivällinen (koulutus kestää kauan)
*Oppimishaluinen (jotta voisi opettaa koiraansa paremmin)
*Mielikuvituksellinen
ja tietenkin huumorintajuinen! wink.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(tuunanen @ 15.4. 2007, 15:58) *
Laitetaan tännekin:

Tässä on nyt ollut puhetta millainen olisi täydellinen koira, mutta millainen teistä olisi täydellinen ohjaaja?
Mun mielestä ohjaajan on oltava:
*Johdonmukainen
*Nopea (palkkaamiset ym)
*Taitava lukemaan koiraansa
*Selkeä (kertoo selkeästi mitä tehdään, minne mennään jne)
*Kärsivällinen (koulutus kestää kauan)
*Oppimishaluinen (jotta voisi opettaa koiraansa paremmin)
*Mielikuvituksellinen
ja tietenkin huumorintajuinen! wink.gif

Olen samaa mieltä, mutta lisäisin vielä yllätyksellisyyden. Ohjaajan pitää osata pitää treenit koiralle jänninä niin, ettei koira tiedä koskaan, milloin palkka tulee tai mikä palkka on (nami, lelu..).
Sindy-
Itse pidän saksanpaimenkoirasta tokokoirana, ne ei oo sellasia lässyköitä, mut ei ne taas oo mitään hirveen kovapäisiäkää, koska itse komennan koiraani jos komennan, ja en pidä siitä jos koira ottaa nokkiinsa hieman kovemmasta käskystä.
^En tarkoita tuolla kovalla komentamisella mitään väkivaltaa vaan ihan kunnon käskyjä.
Omppo
Oma näkemykseni ihanteellisesta tokokoirasta on aika laaja. Mikäli kuitenkin puhutaan ihanteellisesta tokokoirasta juuri minulle, niin:

- hermot, hyvät sellaiset, ei paineistu, ei muistele vanhoja
- hieman pehmeä, muttei liian pehmeä, antaa kuitenkin anteeksi virheet
- omaa hyvän työskentelymotivaation ja tahtoo miellyttää
- antaa ulospäin iloisen, varman kuvan itsestään
- helposti luettavissa, eli koira, josta näen sen mielialan ym. helposti
- vilkas
- muutakin kuin toimiva tokokoira - minulle koira on ensisijaisesti monipuolinen harrastuskoira, ei yhden lajin ihme
hellu.
Haa, nää on kivoja, hauskaa fantasioida koiralla tai ohjaajalla jollaista ei koskaan tule olemaan wink.gif

täydellinen tokokoira:

- hermot
- hieman kova, ei mene rikki virheistä
- omaa hyvän työskentelymotivaation ja tahtoo miellyttää/tai ainakin haluaa tehdä
- vilkas, aktiivinen, kontaktihakuinen

täydellinen ohjaaja:

*Johdonmukainen
*omaa hyvän koiranlukutaidon
*Selkeä
*Kärsivällinen
*Oppimishaluinen
*itsevarma
*hyväntuulinen
*koiran näkökulmasta ehdottoman luotettava ja varma
*tietää koiran oppimismekanismit (yleisesti) ja tuntuu oman koiransa
*tavoitteelinen ja määrätietoinen
*nöyrä
Manteli
LAINAUS(<Iida> @ 9.4. 2007, 16:04) *
Ääh, mua suoraan sanoen inhottaa, kun sanotaan, että bordercollie on ylivoimaisesti paras harrastuskoira rolleyes.gif . Bortsu vaan tuppaa olemaan tämän päivän muoti-ilmiö koiraharrasteissa ja kai ne nyt esiintyy usein palkintopalleilla, kun niitä on niin paljon. Ikään kuin muista roduista ei olisi samaan. Ehkä bordercolliessa viehättää sen "helppous".

Minulla on kaksi koiraa. Toinen on lyhytkarvainen collie 5kk ja toinen bordercollien ja berninpaimenkoiran sekoitus ja olen kisannut seropini kanssa paljon epävirallisissa ja nyt on vähän yli kaksi vuotias ja meillä on ensi kuussa ensimmäiset viralliset toko kisat joihin menemme.
seropini on siis kuin isokokoinen bordercollie ulkonäöltään. On oppinut nopeasti MYÖS VIRHEET (mut ollaan saatu korjattua ne).
Olen kanssasi samaa mieltä et useimmat on sitä mieltä että bordercollie on 'helppo koira' ja on helppo oppimaan, mutta kun bortsu oppii myös virheet nopeasti.

Eräs tuttavani sanoi kun hänellä oli bortsu pentue jonkin aikaa sitten (ei enää). Oli opettanut että koirat eivät saa tulla sohvalle ja ne olivat aina lattialla eivätkä menneet sohvalle ikinä, kunnes yhtenä iltana hän otti YHDEN pennun vähäksi aikaa sohvalle syliinsä kun katsoi telkkaa. Tuttavani jätti itselleen sen koiran jonka otti sohvalle vähäksi aikaa ja kuinka ollakaan nyt se sama koira kuulemma makaa AINA sohvalla vaikka kuinka omistaja on yrittänyt opettaa sitä pois niin ei usko..

Ja kun toko kisa tuloksia kattelee yleensä on näin että bordercollie on joko voittaja tai häviäjä, yleensä niillä ei ole sitä 'kultaista keskitietä'.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.