Itselläni edessä kyseinen leikkaus (tosin vasta sitten kun olen täysi-ikäinen), ja haluaisin mielelläni kuulla kokemuksia jos täällä oleville on vastaava leikkaus tehty, tai jos jonkun tutulle tm on leikkaus tehty. Kaikki mahdollinen tieto on tervetullut.
Hieman jännittää koko homma että miten menee, koska riskinähän tietysti on, että alaleuan hermo katkeaa ja leuasta menee tunto tai että luu katkeaa väärästä kohdasta...
LaRa & Olli
11.4. 2007, 08:48
Mun kaverille tehtiin joskus muutama vuosi sitten vastaava leikkaus. Korjattiin samalla hampaita muutenkin. Oli leikkauksen jälkeen nassu aika turvoksissa ja tosi pitkään söi vaan nestemäistä ruokaa. Käytännössä velia ja mehuja pillillä. En sitten tiedä paljonko tuo johtui noista muistakin hammaspoistoista / siirroista.
Aikas perkuleen kipeenä se oli, mut lopputulos on mahtava. Pikkuisen siinä yllättäen kasvojen ilme muuttuu, kun kuitenkin leukaa siirretään jonkin verran, mutta tyytyväinen on lopputulokseen ollut!
Onko sulla vielä pitkäkin aika operaatioon?
Oon kanssa itse netistä yrittänyt etsiä kuvia, ja aika lailla on monella naama turvoksissa ja musta sen jälkeen.
Itsellä leikkaukseen aikaa vielä toden näköisesti 1-2v. kun en ihan kesken lukiota viitsi leikkaukseen mennä, niin sitten on hyvää aikaa kun on kirjoittanut.
Mulla leikkaukseen päädyttiin sen jälkeen kun mun hampaita on oiottu nyt 4vuotta (toinen ylä kulmahammas oli kitala4essa, sitä pariin otteeseen leikattiin ja siirreltiin), ja lekuri totesi, että enempää ei raudoilla pystytä tekemään ja vaihtoehtona joko raudat pois tai leikkaus. Mietittiin sitten että kun ny on yli 6000 euroa oikomiseen mennyt, että eiköhän tehdä loppuun asti, ja kuitenkin leikkaus olisi jossain vaiheessa edessä koska tuo voi aiheuttaa uniapneaa, ja pää/niska/hartia särkyä.
Itseä lähinnä jännittää juuri se, että miten kasvojen ilme muuttuu siitä, minulla kun siirrettävää on 5-7mm, ja että kuinka on kipeä ja miten paranee ja paljonko mustuu ja turpoaa.
LaRa & Olli
12.4. 2007, 11:27
Miten mulla on sellainen muistikuva, että tuolla mun kaverilla olis siirretty enemmänkin.

Siinä oli muistaakseni kyse jostain muustakin kuin hampaiden mahtumattomuudesta, että haittas jotain röörejä kurkussa. Rauda laitettiin sit vasta leikkauksen jälkeen. Et tietty sit ton oikomisen jälkeen aina vähän ilme muuttuu, kun hampaat on paikallaan.
Kyllähän se niin menee, että tuonsuuruisen operaation jälkeen on petipotilaana vielä jonkin aikaa kotiutumisen jälkeenkin. Nassu turpoo ja mustuu suhteellisen pitkäksi aikaa, mutta ei niistä alkuun ole haittaa, kun on siihen päälle vielä melkomoisissa paketeissa. Kun kävin tota kaveria sairaalassa katsomassa, niin eihän raukka meinannut saada silmiään auki. Oneksi oli äiti passaamassa kotona toipilasta. Hänellekin leikkaus tehtiin juuri vähän kirjoitusten ja yo-juhlien jälkeen.
Kipua siis tiedossa, mutta kun odotettavissa on hyvä lopputulos niin kyllä sen kestää! Ja hellittää se sitten kuitenkin aikanaan!
Juu eli kaverillasi oli siis uniapnea.
Itselläni on siis liian lyhyt alaleua, jolloin alahampaat eivät osu ylhampaiden pintaan (toisin sanoen jos koiriin vertaa niin mulla on yläpurenta). Nyt kun hampaat on oiottu kuntoon, niin kun raudat ottaa pois niin koska hampaat (ala ja ylä) eivät tue toisiaan niin ne menee toden näkösesti uudelleen vinoon.
Omalle tutulleni myös tehtiin leikkaus, mutta hänellä siirrettiin ylä ja ala leukaa sekä levennettiin molempia. Siitä on nyt 5v, eikä tunto ole vieläkään kunnolla palannut alaleukaan.. o_O
Kipua kyllä tiedossa niin, ja mustankirjava naama. Onneksi nykyisin kipulääkkeet ovat sen verran hyviä, että kipu ei ole se kaikkein kamalin (toivottavasti). Onneksi kasvoihin ei jää oysyvinä kuin kaksi pientä reikääleuan alle josta ruuvvit laitetaan kiinni ja poistetaan. Operaatio itse tehdään suun sisäkautta ja posken sisäpinnalle saattaa jäädä arpi..
Mitä lääkäreiden kanssa juttelin niin sanoivat, että sairaalassa olisi niin kauan että aamulla tehdään leikkaus ja seuraavan päivän iltana kotiin. sairaslomaa töistä yleensä 4-6vk.
Mulla oli joskus ala-asteella yöraudat. En kuitenkaan suostunut pitämään niitä, siinä meni hermo kaikilla, niin äitillä joka yritti pakottaa mut pitämään ku ite hammaslääkärilläki. En yksinkertasesti vaan voinu pitää niitä, en voinu nukkua ollenkaan. Lopulta ainoa vaihtoehto oli että oikomishoito lopetetaan, josta hammaslääkäri ei tykännyt yhtään, sanoi että mulle on pakko tehdä vanhempana just tää alaleuan siirtoleikkaus.
Mulla on siis kans "yläpurenta" (

), mutta ei kyllä oo mitään ongelmia ollu. Hammaslääkärit on mitannu aina tuota väliä multa, siis ettei alahampaat koske tonne ylähampaiden juureen. Tähän mennessä oon selvinny ilman mitään leikkauksia ja toivottavasti tulevaisuudessakin.
~Blink~
25.4. 2007, 12:21
Täälläkin yksi jolla on jonkin asteinen "yläpurenta." (virheellinen purenta, ei jalostuskäyttöön....) Ei kuitenkaan mitään Simpson-tyyppistä mega-ylähuulta

Joskus yläasteella ollessani hammaslääkäri huomautteli, että alaetuhampaat ovat melkein kitalaessa/ylähampaiden juuressa. Muistini mukaan purenta on ollut täysin sama lapsesta asti eikä suurempia haittoja ole ilmennyt.
Minulta myös puuttuu (total missing...ei näy edes röntgenissä) yksi välihammas (kulmahampaasta seuraava) ja tämä kulmahammas sitten on koko kolon keskellä. Suurta haittaa en ole tuosta havainnut olevan. Se kun ei edes näy ellei naura totaalista paskaista räkänaurua...

Hammaslääkäri sitten toi idean, että jos tahdon siihen koloon hampaan, on kulmahammas siirrettävä oikealle paikalleen, leukaa leikeltävä ja samalla korjattava tätä lievää yläpurentaa. Hintaa 10000€. Joo, kiitos mutta ei kiitos. Näistä operaatioista olisi jäänyt ilmeisesti suuremmatkin arvet joten vaihtoehto ei todellakaan houkuta... Mitään oikomishoitoa kun ei ole koskaan tarvinnut tehdä... rivi on suora ja symmetrinen. Useammankin hammaslääkärin mukaan tästä seuraa mahdollisesti myöhemmällä iällä pää- ja selkäsärkyjä mutta niitä on jo valmiiksi (esim. stressi) joten en kanna huolta, koska niitä ei välttämättä edes tule. Toinen lääkäreistä tosin totesi, että samanlainen purenta on hänellä itsellään ja hyvin kestää hengissä...
Itselläni tuo leuan siirtoleikkaus varmaan toisi tullessaan entistä kookkaammat "botox-huulet"... Ne kun eivät ole mitenkään ohuet nytkään...
Toivotaan Flavia, että sinun leikkauksesi sujuu ongelmitta. Ei sitä kenellekään tahallaan viitsi perunakasvoja toivoa.
Mulla on joku sentin alapurenta, tai jotenki silleen, että alahampaat puree kitalakeen. Sitä on yritetty korjailla raudoilla ja tämmösillä ihme kojeilla ja tuilla, mutta aina vaan suurentunu. Alusta alkaen mulle on ollu selvää, ja hammaslääkärit on sanonu, että luultavasti joudun täysi-ikäisenä leikkaukseen, jossa alaleukaa siirretään eteenpäin, kun nuo mikään ei oo auttanu.
Syksyllä meinattiin lopettaa nuo kojeiden käyttäminen kokonaan, kun ne ei oikeesti mitään auta, niin että mulla olis vaan ollu öisin joku sellanen muovijutska joka suojaa kitalakea etten pure siihen. Mut mää muistin ko olin jostain lukenu, että kiinteillä vois tuota vielä kokeilla, niin ite ehdotin niitä sitten, vaikka hankalat ja vastenmieliset suussa ovatkin, enkä ois näitä ennen mistään hinnasta laittanu, mutta lääkärit näytti vaan kuvia minkälaiset mun hampaista aikuisena tulee muuten, niin tulin sitte järkiini, et kyllä nyt pitää vähän aikaa kärsiä hampaiden eteen.
Nyt on ollu helmikuusta lähtien suu täynnä rautaa ja tommoset vieterit tuossa sivuilla kans. Alussa oli aivan kamalaa, sattu hirveästi niin etten pystyny syödä oikeen mitään ja muutenki tuntu ihan tyhmältä. Hammaslääkärien mukaan nää on auttanu, vaikka omasta mielestä puren ihan samallalailla kitalakeen kuin ennenki. Niiden mielestä myös profiili parantu, vaikka kukaan muu ei eroa ookaan huomannu. :--D Mutta olis aivan mahtavaa jos nää nyt oikeesti oliski auttanu, niin ei tarvis mennä leikkaukseen ja sais unohtaa nää kaikki oikomishoidot. Se vaan, että pitää toivoa, et nämä pysyiskin vielä semmosessa asennossa.
Mä jotenki ajattelin, että leikkauksessa jos olis, niin alaleuka siirtyis niin eteenpäin, että näyttää että mä olisin pelkkää leukaa ja et siis alaleuka olis aivan liian eessä. Ja siis tietenki vielä enemmän kaikki riskit, ja raha.
villis. : Ei mullakaan oikeastaan mitään sen kummosempia ongelmia ole tuosta leuasta ollut. Ainut vaan että nyt kun selvisi että leuka on liian lyhyt ja kerrotiin mitä haittavaikutuksia sillä voi olla (pääkipu, niska&hartia&yläselän kipu jne) oon alkanut yhdistämään lähes jatkuvan pää ja hartiasäryn tuohon.
~Blink~ : Mulle tosiaan sanottiin että tuosta leuasta saattaa toden näköisesti seurata uniapnea. Mulla sinänsä vielä hyvä juttu, että oon alle 18v, ja hammashoitoni kuuluu kunnan piikkiin (vaikka perivätkin pari vuotta reilun 650e omavastuun LAITTOMASTI ) ja nyt kun oikoja teki kustannusarvion hampaiden oikomisesta, oli kunasta tullut päätös että "hoito suoritetaan loppuun" käsitän siis että maksavat myös tuon leikkauksen. Ja jos ei maksa niin ainakin osa menee ilmeisesti sairaskuluvakuutuksen piikkiin..
marih: Mulla oli kanssa hampaat tosi kipeet silloin kun sain raudat. Muistan kun sain ne varmaan torstaina ja perjantaina ähettiin siskon kanssa Oulun äitienpäivä näyttelyyn, oli hiukan nälkä sielä näyttelypaikalla kun ei voinut syödä mitään kun hampaita sattu niin pirusti ja huulet oli sisältä ihan verillä kun vaha jäi kotiin..
Vissiin tarkotat "vietereillä" jaspereita jotka lykkää leukaa kokoajan eteenpäin? Mulla oli ne kahteen otteeseen mutta aina kun otettiin pois niin leuka meni takasin vaikka yritin tosissani enkä vetänyt sitä tahallani takasin päin.. Kolmatta kertaa ne ei sit enää laittanu niitä kun molempia käytiin aina korjailemassa kun ne katkes vähän väliä, isästä tulikin sit oikee mestari niiden rikkinäisten rautojen irrottamisessa kun itse en jaksanut tongeilla pudertaa kaaria poikki
Mä kanssa pelkään että leuka tulee liian eteen tai et tulee joku tulehdus tms. Kun aina kun noi lääkärit mittaa sitä et paljoko pitäis siirtää leukaa niin ne painaa ton leuan ihan niin taakse kun se menee, eikä mittaa siitä kohtaa missä se mulla luonnollisesti on...
Voi vaan kuvitella et miten pirusti tuo leikkaus maksaa, kun mut on jo kerran leikattu niin, että hammas vaan paljastettiin (tehtiin sähköveitsellä viilto kitalakeen ja laitettiin hampaaseen kiinnike) tälle hintaa 470e...
Turunen
12.5. 2007, 11:05
Itselläni voi olla myös tuo leikkaus vielä edessä päin

Isälläni on sama vika, mutta koska hän on jo niin vanha eivät tehneet leikkausta vaan sai muovisen "puruluun" öisin pidettäväksi, syynä siis kuorsaaminen ja uniapnea. Myös mulla on oireina kuorsaminen, uniapnea, niska- ja hartia kipu, sekä lähes jatkuva päänsärky, pitäisi mennä käymään lääkärillä ja selvittää tilanne, mutta jotenkin sitä aina löytyy tekosyitä, että ei vielä...
Mulla kanssa molemmilla vanhemmilla leuka liian takana, mutta ei niillekkään oo ikinä siitä mitään sanottu, eikä vaivana oo muuta kuin kuorsaus
Itellä tosiaan lähes jatkuva päänsärky, alussa söin särkylääkettä jos jomotti aivan tajuttomasti, mutta nyt en enään edes jaksa, koska helpotus ei kestä kauaa... Mäkään en oo lääkäriin "jaksanut" mennä, koska syy on tiedossa ja hoito tulossa (toivon tosiaan että leikkauksesta on apua!).
Mulla ei oo uniapneaa ikinä tutkittu, mutta kun sitä tuli ajatelleeksi ja sairaudesta otin enemmän selvää, tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti mulla on uniapnean esiaste.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.