Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Vinkkejä JuniorHandler-koulutukseen
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
Siilitär
Moi!

Nyt kaivattaisiin vinkkejä JH-koulutukseen ja mistäpä sitä paremmin saisi kuin handlereilta smile.gif Meillä alkaa keväällä treenit, tarkoitus on antaa nuorille perustiedot ja -taidot JH:sta.

Millaisia JH-kursseja olette käyneet?
Mikä oli hyvää?
Mikä huonoa?
Mitä jäitte kaipaamaan?

Sitten yksi juttu mikä minulle on epäselvä eli H-kirjain joka jossain mainittiin, miten se tapahtuu? Kaikki muut on selvää kasia myöten, mutta H:ta en muista ikinä nähneeni. Ei sitä varmaan kisoissa pyydetä kuin joskus ja jouluna, mutta osa varmasti mielellään treenaa vaikeampiakin kuvioita.

Kiitoksia avusta biggrin.gif
Pihla
Enää en ikäni puolesta saa junnuissa kilpailla, mutta vastaanpa silti. En ole ikinä yhdelläkään JH-kurssilla käynyt, oman paikkakunnan harkat ovat korvanneet ne. Niin monet junnuharkat on tullut vedettyä/oltua oppimassa, että vastaan niiden tietojen pohjalta.. smile.gif

Silloin kun itse aloitin junnuharkoissa käynnin (joskus -97 biggrin.gif) niin olin todellakin melko ummikko lajin suhteen. Silloin oli hyvä, että minulle opetettiin vain perusasioita, kuten että koira kulkee yleensä aina vasemmalla puolella, miten koira laitetaan rodunomaisesti seisomaan ja kuinka nopeasti on oikein liikkua, kuinka saa hyvin kontaktin, ja millainen itse koiran kanssa työskennellessä pitäisi olla. Vasta kun perusasiat oli hallussa, pikkutyttö sai kuulla sitten tarkempia varsinaisia "junnusääntöjä", kuten vaikeapia kuvioita (L, T, 8) ja älä ole koskaan tuomarin ja koiran välissä, yms. Tässä myös vaikutti varmasti se, että alkuvaiheessa kouluttajina olivat silloisten Kajaanin kisaavien junnujen äidit, mutta jossain vaiheessa tyttäret siirtyivät kouluttamaan ja itse kilpailleiden kikat pääsivät koulutuksissa esille biggrin.gif .

Itse kouluttajana olen huomannut, että ehdottomasti pitää olla kannustava uusia harrastajia kohtaan! Vaikka junnu ei heti osaisi tehdä kaikkea oikein, tai jokin asia tökkii vaikka kuinka monesti korjaisi, niin kouluttaja ei saa muuttua missään vaiheessa tylyksi/ylimieliseksi. Palautteen annossa kannattaa myös olla tarkkana! Maalaisjärkeä pitää käyttää, eli ei ole järkevää opettaa tyyliniksejä ennen kuin perusasiat on kunnossa. Kuitenkin korjaavaa ja rakentavaa palautetta pitää antaa, sillä ilman sitä ei koulutuksista paljon hyötyä ole, paitsi kokemusta tietenkin, mikä sekin on tärkeää. smile.gif

Aikoinaan joskus 2000-luvun vaihteessa meillä oli tapana pitää kesän harjoittelujen päätteeksi harjoittelukisat, joissa kouluttaja oli tuomarina ja harkat vedettiin oikean junnukisan kaavalla, että tyttäret (silloin ei tainnut ollut meidän harkkarivistössä poikia vielä..) oppivat miten kisa in real life etenee. Se helpottaa varmasti kisaan lähtemisen kynnystä, kun on edes joskus kokenut suurinpiirtein niitä perus kisan kulkemisen kaavoja.

Yleisesti ottaen kouluttaessa kannattaa nimenomaan kannustaa junnuja kiinnostumaan lajista, ottamaan myös itse selvää, tarkkailemaan junnukisoja ja omia harkkoja (esim. videokuvan avulla), kiinnittämään huomiota omiin virheisiin ja lopulta kehittämään sen oman luonnollisen tyylin esittää koiria, josta voi tulla "tavaramerkki". Kaiken maailman aakkosilla ei kannata heti alkuun säikäyttää, mutta kyllä minä muistan miten jossain vaiheessa iski kuvioinnostus (ainakin mulle ja Hillalle biggrin.gif) ja me treenattiin sitten takapihalla ja vähän muuallakin aakkosia läpi, vaikkei niitä ikinä kisoissa kysytä. Vaikkei hankalia ihmekuvioita ja -kirjaimia koskaan kysytä, niin niiden treenaaminen kyllä parantaa "nokkeluutta" ja ketteryyttä koiran kanssa. rolleyes.gif

Suorat liikkeet, kolmio (molempiin suuntiin: mitä tuomari pyytää/näyttää?), L & T, ovat ne peruskuviot, joita eniten kahdeksan vuoden aikana tuli kisoissa vastaan. Kahdeksikko ehkä vain kerran tai kahdesti, ja sekin päivän paras -kisoissa vasta.

H-kirjain tehdään näin, ainakin minun mielestä:
Kävele ensin H:n vasen pystysuora ylös asti (koira vasemmassa kädessä), ja palaa takaisin (vähän niinkuin suorissa liikkeissä) puoleen väliin asti, vaihda koira oikeaan käteen ja kävele H:n vaakaviiva, vaihda koira vasempaan käteen ja kävele H:n oikea pystysuora ylös, palaa alas (oikea käsi), palaa koira vasemmassa kädessä H:n pystysuora puoleen väliin ja käänny takaisin H:n vaakaviivalle, kävele se loppuun, käänny vasemmallle, eli H:n vasemman pystysuoran alemmalle puolikkaalle ja palaa siihen mistä lähditkin. ph34r.gif
Siilitär
Kiitoksia biggrin.gif

Tarkoitus on aloittaa ihan perusasioista ja edetään sen mukaan miten porukka edistyy. Kuitenkin mukana on eritasoisia niin voi harjotuttaa just kuvioita niillä jotka jo osaa perusasiat etteivät kyllästy smile.gif
Hilla
Lisätäkseni vielä Heinin sanoihin...

Koiranvaihtoon kannattaa koulutuksissa "oppilaita" kannustaa ja joskus myös aivan yksinkertaisesti määrät kaikki vaihtamaan koiraa. Kannattaa myös pitää silmällä, ettei samalla ihmiselle satu aina samanrotuinen/-tyyppinen koira, jotta kokemusta tulisia mahdollisimman erilaisista roduista ja yksilöistä. Junnukehissä nuoren varmuus/epävarmuus on helppo punnita koiranvaihtotilanteessa ja niihin ei oikein voi valmentautua muuten kuin käytännössä harjoittelemalla smile.gif
Siilitär
Koulutuksiin onkin tulossa erirotuisia vieraita koiria sitten kun perusasiat on käyty omien koirien kanssa, kaikki pääsevät esittämään näitä vieraita smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.