Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Palstalaisten Kuulumisia
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Palveluskoiratoiminta
dobberi
Yritänpä hiukan herätellä henkiin tätäkin foorumia. blush.gif
Eli mitäs palstalaiset ovat koiriensa kanssa kesän touhunneet? Oletteko kenties aloitelleet jotain uutta harrastusta tai lajia vai oletteko edistyneet jo aloittamallanne "uralla"?

Me palailtiin alkukesästä koiran kanssa takaisin peltojäljelle. Oltiin siis jo siirrytty metsään (liian pikaista toimintaa, myönnän blush.gif ), mutta siellä mentiin niin hurjaa vauhtia, ettei jäljestämisestä voinut enää puhua. Palattiin suoriin jälkiin, joilla haetaan lisää tarkkuutta työskentelyyn ja siinä samalla puotetaan myös tuota nopeutta teehee.gif Täytyy kyllä sanoa, että hienosti on jätkä edistynyt. Vauhti on puonnut hurjasti ja nyt voidaan jo puhua jäljestämisestä biggrin.gif
Lapinkessu
Aloittelin lapinkoirieni kans jäljestäminen ja hienosti sujuu ainaki nää suorahkot makupaloilla varustetut jäljet. Pidempiä eli sellaset 70 m jälkiä ollaan tehty huimat kaks kertaa! Että ihan alkeissa ollaan, mutta kerkeepä tässä treenaamaan pohjia ens kevättä varten ennen ku lumet tulee maahan.
palikka
Kesä on menny koiraa harjoituttaessa, jäljellä mekin mennään. Mites, onko teikäläisillä ohjattuja treenejä vai ihanko itseksein joudutte puurtamaan? Ku minä joudun paljo yksin ajamaan ja jos kysyttävää tulee niin sitte ei oo keltä kysyä, sitte pitää soitella tutuille että mitenkähän nyt? Täältäkään ei ole aina paljoa apua löytyny vaikka oon kyssäreitä laittanu. thumbup.gif
sipa
Me ollaan vaan lomailtu tän eläkeläis-Belgin kanssa.. biggrin.gif Ja kun on ollut ihan liian kuuma edes lenkkeilemään pitempiä matkoja confused.gif
dobberi
palikka: Ihan itseksemme me ainakin treenaillaan. Tällä paikkakunnalla kun ei järjestetä oikein mitään koiratoimintaa sad.gif
Kesällä oltiin kyllä parilla leirillä hakemassa hiukan uusia ideoita ja koulutusvinkkejä.
Lapinkessu
Välillä treenaan yksin, mutta nyt aletaan käymään sunnuntaisin yhdessä pienen joukon kans peltotreeneissä saamassa oppia kokeneemmilta pk-ihmisiltä.
alfasusi
hmm... mulla on ollut itselläni ollut jalka paketissa koko kesän, ensin oikea polvi ja nyt vasen nilkka. hmmm... eli ei olla päästy tekemään mitään oikein kepin heittoa kummempaa.
Yritän parhaani mukaan toipua ja jos vaikka ehdittäisiin vielä lokakuussa jälkikokeeseen...
coton.fan
Eipä ihmeempiä... Tokoiltu vaan on.. Vaikka eihän me vielä varsinaisesti "palveluskoiria" olla mutta kiinnostais ja koulutukseen meen... blush.gif
alfasusi
Täällä on kyllä niin hiljaiseloa, ettei mun varmaan tarvi olla ainoa jolla on huono omatunto siitä, ettei ole käynyt kirjoittelemassa... unsure.gif
Jami pääsi synttäreiden kunniaksi pari viikkoa sitten suojelutreeneihin. Kuvia löytyy jos joku haluaa uteliaana kurkkia täältä.
dobberi
Juu, hiljaiseloa on... Aina välillä pitää käydä kurkkaamassa, jos joku vaikka ois jotain kirjotellu smile.gif
Me ollaan koiran kanssa keskitytty näin talvella vain tottikseen ja tietty lenkkeilyyn. Oli muuten tosi upeita kuvia jamista!
alfasusi
Voi kun pääsis jo jäljelle... viime kesänä ei ehitty ees kokeeseen asti... sad.gif
abc
alfasusi hienot kuvat Jamin suojelutreenistä biggrin.gif .

Tsemppiä jälkikokeisiin dogrun.gif thumbup.gif , eikös ne ole tähtäimessä rolleyes.gif tänä vuonna.
alfasusi
Joo, tänä vuonna JO. wink.gif Koira täytti just neljä vuotta ja käynyt vain kolmessa kokeessa TOISSA kesänä. rolleyes.gif
Täytyypä tässä soitella tuonne peltojen omistajille, jos vaikka sais luvan käydä peltotreenejä tekemässä. Kovin oli vaan ainakin viikonloppuna vielä märkää, ei olis ollu mitään asiaa pelloille vielä.
abc
Hei, ja aika kuluu ja nyt taitaa olla ne pellotkin jo paremmalla puolella, eli kuivumassa, onhan ainakin suotuisia ilmoja pidellyt biggrin.gif .

Mietiskelen tässä, että kun yksiksenne treenailette, niin siitäkö sitten lähdette kokeisiin "kylmiltään", vai käyttekö jossain valvotussa (ohjatussa) treenissä ennen koitosta unsure.gif . Minä tässä pähkäilen nuoren koirani kanssa, että mitenkähän etenisin, kun en säännöistä tiedä, mutta harjoitellaan kuitenkin päivittäin dogrun.gif . Tosin meidän treenit ovat vasta alkeisella asteella tottiksessa laugh.gif .
alfasusi
Äsken juuri tultiin pellolta. kuva ja selostus treenistä
Kyllä ennen koetta kannattaa käydä muutama vieraan ihmisen tekemä jälki. Samalla voi pyytää jäljen tekijää kulkemaan perässä ja kommentoimaan suoritusta. Myöskin kannattaa harjoitella vaikka kaverin kanssa tuomarille ilmoittautumista, näet vähän kuinka koira reagoi semmoisiin juttuihin.
abc
alfasusi siitä on niiin kauan, kun olen ollut palveluskoiraimmeinen, ja silloinkin äitinä ja kulujen maksajana. Nyt kyselen siksi, koska jo säännöt ovat muuttuneet, mutta toki kaikki muukin. Jos esm. minulla olisi auto, niin asiat olisivat yksinkertaisia selvyyden saamiseksi, mutta kun täältä olen lukenut, että jotkut yksikseen harjoittelevat, niin mietin, että miten he sitten osaavat valmistautua kokeisiin jne unsure.gif .

Eli kysymykseni lähti omalta osalta siihen, että nyt on noita pentukursseja, kestoiltaan 7 kertaa, jona aikana pentu ei ole vielä mitään oppinut ja siellä vain katsekontaktia treenailtiin koiraan, koiran olematta käskyn alla. Vaikka kuinka pohdin, niin en ymmärrä, että henkilö kenellä ei ole milloinkaan ollut koiraa tai ei ainakaan treenattua koiraa, niin miten hän oppii koiraansa treenaamaan niin, että esim. kilpailuun voisi mennä. Omalta osaltani on kuitenkin hieman helpompaa, koska meillä on ollut palveluskoira, vaikka se oli yksi tytöistäni, joka sen koulutti smile.gif , mutta olin hyvänä kakkosena, koska olin tukijana tongue.gif .
alfasusi
Yksikseen kun harjoittelee, niin siinä on vaarana se, että toistaa jotain tyhmää omaa virhettä kerrasta toiseen. Sitten sitä miettii, että mikä ihme on kun koira ei toimi... tai toimii hassusti...
Kannattaa ainakin pitää treenipäiväkirjaa, niin siitä voi päätellä sitten paljon siinä vaiheessa kun tulee 'tenkkapoo'.
En usko että kukaan voi pelkästään 'kotipihalla treenaamalla' valmistautua kokeeseen. Paljon löytyy koulutuskentiltä tapauksia, että omistaja selittää vaivautuneena, kun se vielä kotona osasi kaiken....
Pentukurssien idea ei ole opettaa niinkään koiralle teknisiä juttuja, vaan juju on siinä, että pentu oppii keskittymään ohjaajaansa vaikka on leikkikaverit vieressä. Tämä on just sitä, että kyllä se vielä kotona toimi... Vaikka koira osaakin jotain asioita, niin kun tulee uusi ympäristö ja ulkopuolisia ärsykkeitä, niin on vaara, että se ohjaaja ei olekkaan enää se kaikkein kiinnostavin. blink.gif
Kysy vain lisää jos tulee jotain mieleen...
abc
alfasusi olen samaa mieltä kanssasi, että kyllä siinä sivussa pitäisi joku olla katsomassa opintoja, että sujuvat ns. oikeaoppisesti. Laitoin tänään kouluttajalle tietoa juuri tästä omasta tietämättömyydestäni. Kyllä ne vastaukset löytyy tällaisella alueella kuin H:ki, mutta pienillä paikkakunnilla saattaa olla vaikeampaa.

Pentukurssi missä minä kävin, otettiin yksi koira kerrallaan, ja muut laitettiin autoon "huilimaan". Koska minulla ei ollut autoa pääsimme aina ekana "esiintymään", minkä jälkeen lähdimme kotiin. Oli vielä pakkasaika enkä jäänyt sinne kauemmaksi seurailemaan mitä niiden toisten kanssa juteltiin tai ohjattiin.

Koirani täytti juuri 6 kk, kun pentukurssi päättyi ja mielestäni sitten olisi pitänyt olla sitä jatkuvaa koulutusta, mitä ennen oli. Tämä yhdistys oli juuri viime syksynä päättänyt näistä kurssimuodoista eli 7 kertaa/kurssi (pentu ja BH-kurssi). Ei tämä itseäni häiritse, vaikkei opetusta enempää olisikaan, mutta aloittelijat tai yleensä pidemmälle tähtäävät, tuskin näiltä kerroilta kaikkea oppii.

Nyt odottelen vastausviestiä koulutusohjaajalta, ja kyllä minä sinne BH-kurssille menen, vaikkei minun koiraani voikaan hioa, kun tieto-taito minulla on heikko, ja tuskin minä tai koirani vielä osataan niin paljon, että mitään hiomista suorituksissa olisi.
dobberi
Piti tulla tänne heti heittelemään teitä kysymyksillä, kun huomasin, että palstalla on jotain liikehdintää blink.gif

Eli siis, lumet ovat aikalailla sulaneet ja mieli tekisi kovasti koiran kanssa jäljestämään. (Eilen muuten avasimme virallisesti "treenikausi", kun tehtiin kevään ensimmäinen esineruutu!) Tilanteemmehan on se, että koko viime kesä tehtiin peltojälkeä, kun toppuuteltiin koiran vauhtia ja haettiin lisää tarkkuutta. Pk-jäljelle kuitenkin olisi aikomus tähdätä, eli metsään olisi jo kova hinku. Missä vaiheessa voimme siirtyä metsään? Pitääkö esim. kevään ensimmäiset jäljet tehdä vielä pellolle vai voidaanko siirtyä heti metsäjäljelle? Minkälainen aluskasvillisuus siellä on koiralle helpoin, mikä vaikein? dogrun.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.