Eli siis astutus tarkoitukseen vuokraamisesta kyse. En nyt ole aikeissa mitään narttua astuttaa, mutta ihan uteliaisuudesta kysyn paljonko olette antaneet 'palkkaa' vuokrasta nartun omistajalle?
Minulla on sellainen käsitys, että monesti nartun vuokra on yhden pennun hinta. Itse olen tehnyt tätä molempiin suuntiin sellaisella sopimuksella, että kun rodun pentuekoko on keskimäärin 4 pentua, niin jokaisesta syntyvästä pennusta maksetaan omistajalle 1/4 pennun hintaa, eli keskimääräisellä pentueella tulee yhden pennun hinta, mutta jos pentuja tulee vähän, niin kasvattaja ei ole ihan pulassa.
LAINAUS(MariaX @ 10.4. 2007, 08:57)

Minulla on sellainen käsitys, että monesti nartun vuokra on yhden pennun hinta. Itse olen tehnyt tätä molempiin suuntiin sellaisella sopimuksella, että kun rodun pentuekoko on keskimäärin 4 pentua, niin jokaisesta syntyvästä pennusta maksetaan omistajalle 1/4 pennun hintaa, eli keskimääräisellä pentueella tulee yhden pennun hinta, mutta jos pentuja tulee vähän, niin kasvattaja ei ole ihan pulassa.
Mitäs jos syntyykin vain yksi pentu??
Henrietta
17.4. 2007, 18:50
Olen oman narttuni vuokrannut diilillä yhden pennun hinta ja riskinä on ollut se, että syntyy vain yksi pentu. Mutta molemissa tapauksissa kyseisen linjan säilyminen kasvattajalla oli tärkeätä ja sen takia kasvattaja oli valmis tähän sopimukseen. Itse en tätä rotua halunnut koskaan kasvattaa. Asia mikä on hyvä kirjata sopimukseen on myös korvaus siitä, jos koira menehtyy synnytyksessä tai sen jälkeen. Meidän tapauksessa kasvattaja vakuutti koirat yhdessä sovitusta summasta, varmuudeksi jos jotain tapahtuu. Koirien kohdalla ei ole vastoinkäymisiä tapahtunut, mutta hevosen menetin synnytyskomplikaatioon kun se oli leasing-sopparilla toisella henkilöllä. Onneksi tämänkin asia oli etukäteen sovittuna ja en kärsinyt huomattavaa rahallista tappiota hevosen menetyksessä. Eihän se raha hevosta takaisin tuonut, mutta mahdollisti samalla koulutustasolla olevan ratsun hankinnan. Kyseinen leasing-sopparin haltija ei koksaan olisi pystynyt omasta taskustaan korvaamaan ratsun hintaa takaisin.
Yhden pennun hinta, se on yleinen minunkin korvaani kuultuna ja sitä itsekin pidän jos narttua vuokraan.
Rahaa ei voi liioin ajatella, tuskin kasvattamisella rikastuisi muutenkaan, joten ei suurempia murheita sitten jos syntyy vain yksi pentu, sukua se yksikin pentu voi jatkaa.
Tuo nartun vakuuttaminen olikin hyvä pointti. On aina muistettava myös ne riskit mitkä liittyy kantoaikaan ja synnytykseen, ihan sinne pentujen luovutukseen asti.
Niin eli käytännössä katsoen, jos syntyy vain yksi pentu, nartun vuokraaja pitää sen mutta maksaa siitä hinnan kasvattajalle? Eli plus miinus nolla

Joo itse varmaan noudattaisin samaa käytäntöä..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.