Vaikka kotona onkin nyt merkittävästi pienempi koiramäärä, niin pitäähän sitäki vähän kyniä... Ja näin meillä ihan koiramäärästä huolimatta:
Missä asut? Hämeenkyrössä
Minkä rotuinen koirasi on? borderterriereitähän mulla
Kuka trimmaa koirasi (itse/kasvattaja/trimmaaja...)? Itse olen aika kivasti oppinut ottamaan, mutta ei kädet vielä kestä koko alasottoa kerralla (harjoitusta harjoitusta), joten äiti noita tuossa sivussa siivoaa. Yleensä meillä menee työnjako siten, että äiti tekee suuripiirteisen työn, itse väännän koirat sitten aina näyttelyihin kuntoon ja pidän yllä yleistä siisteyttä. Kasvattaja ottaa aina silloin tällöin, kun pitää taikoa turkki pitkästä tukasta, mutta lähinnä Maireen turvaudutaan oppimistarkoituksissa. Mairelle kuuluu myös valtava kiitos trimmaustaidoistani, katsomalla ja matkimalla oppii uskomattoman paljon!

Nikin trimmaamisen hoitaa kokonaan Maire, sillähän se asuukin ja itse en osaa näyttelytasoista blue&tan-trimmausta tehdä (opettelen kyllä, kun vaan olis harjoituskappale).
Kuinka usein? Kyllä meillä koiria siivotaan viikottain tai ainakin muutaman kerran kuukaudessa. Näyttelykausi tietysti tihentää tahtia ja hiljaisella ajalla voivat olla kuukaudenkin verran melkein kokonaan ottamatta. Korvia, häntää ja naamaa, sekä tietysti tassuja tulee kuitenkin otettua aika säännöllisesti, että pysyy siisti yleisilme eivätkä karvat haittaa elämää.
Mitä maksaa? Itse työ menee aika ilmaisesta, kasvattajalle toki kustannetaan sitten aina työn määrästä ja kohteesta riippuen, mutta aika halvaksi käy näinkin. Mutta jos aletaan laskea kuluja trimmausvälineistä, pöydistä, matkakuluista... Ehkä on parempi olla laskematta. Ja pitäiskös tähän laskea vielä mukaan ne näyttelykulutkin, minkä takia noita tarvis kunnossakin pitää?