Mantteleista sen vertaa vielä, että ilman niitä ei kisaan pääse ja jos on huonosti kiinnitetty esim. liian löysästi tai kireälle, niin lähettäjällä on valtaa keskeyttää sellaisen koiran osallistumista lähdössä. Ja juoksijalla tulee olla se numero manttelissa, joka lähtöön on annettu sekä mentävä siihen koppinumeroon, mikä arvonnassa on annettu, muutoin tulee hylätty suoritus.
Joo, kyllähän siellä kisapaikalla on täysi työllisyys koirien ohjaajillakin, että kaikki valmistelut paikalla osuu kohdalleen. Myös lääkärintarkastukseen on mentävä ennen jokaista juoksemisen lähtöä. Että vähän väliä on osuttava aina johonkin jonoon, että pääsee tilanteesta toiseen koiransa kanssa suht sujuvasti.
Kaksi treeni kertaa käytiin ennen kisapäivää. Ensimmäinen kerta talven jälkeen radalle ja koirani oli ihan kiihkossaan, kun hoksas, että pääsee lempihommaansa. Niin innokas oli, että kopissa irtosi kynsi, kun halusi raapimalla luukun aukeavaksi heti, että pääsis säntää vieheen perään. Juoksuajaksi sai muutaman sadasosa sekunnin paremmaksi, mihin viime syksynä jäätiin viimeisellä treenikerralla, joka silloin oli meille samalla koejuoksu. Seuraavalla viikolla käytiin vielä kerran kierros pyrähtämässä treenipaikalla ja

juoksuaika olikin huonontunut oleellisesti tuohon matkaan, josta aikoja olimme seurailleet. Olin sataprosenttisesti varma, että kynnen vaurio olis haitannut juoksua, sillä muuta syytä en ajan heikkenemiseen keksinyt. Vaikka samalla ihmettelin, että mitenkä se juoksuun vaikuttais, sillä olinhan nähnyt koirani vauhdin silloinkin, kun sillä se märkiminen jylläs anturan sisällä eikä se tehnt haittaa, vaikka jokaaskeleella joutuikin painaa kipeän anturapohjan maata vasten. Tää kannuskynsi ei edes hiponut maata.
No, en kuitenkaan perunut kisailmoitustamme, sillä olin päättänyt, että nyt jos koskaan haen ITSELLENI sitä kisakokemusta. Ja kuten sanoin tuossa aiemminkin, niin kokemuksia tuli roppakaupalla. Ei harmittanut koiran jumbotilakaan, vaikka suunnattomasti ihmettelinkin, että mistä syystä se aika oli entisestäänkin edelleen heikentynyt. Kynnen irtoamista edelleen vahvasti epäilin, koska haava oli auennut ja vähäsen vertakin siitä valunut ja muutakaan syytä en hitailuun tajunnut.
Olen huomannut juoksukisojen vuoden ohjelmistosta, että pääkisan eli jonkun tittelin saavuttamis juoksun lisäksi on aina myös toisenkinlainen kisa samanaikaisesti järjestetty, jota sanotaan sijoituskilpailuksi. Viime mainitussa saa itse valita sen matkanpituuden mihin koiransa haluaa laittaa.
Kun kyselin eräältä kokeneelta (vuosikymmenten) whippetkilpailuttajalta, kumpaan kisaan koirani ilmoitan, niin hän ehdotti erikoiskisaa. Kun oltiin juostu ja tapasin samaisen henkilön, joka myös oli tuloksestamme ymmällään, hän kysäisi, että milloinkas koirallani on ollut kiima. Ja kun kerroin, että just oli hiljan ollut, niin siinä se sitten ratkes arvoitus, että miksi vauhti oli hiipunut. Tämä asia muutoin tuli itselleni täysin yllätyksenä, että ainakin juoksija whipunarttujen (muista vinttareista en tiedä) kiiman jälkeisenä aikana vauhti huononee ihan 2-3 kk:n ajaksi. Ja niinpä tää kokenut ihminen siinä sitten sanoi, että jos olis tiennyt kiiman olleen äskettäin, niin olis ohjannut meidät sijoituskilpaan. Tänä 2-3:n kuukauden aikana koiraa ei saisi rasittaa, vaan sille sopis silloin vain sellaiset lyhyemmät juoksupyrähdykset.
Niinpä, vaikka kokemuksia mullakin on koirista ja etenkin nartuista, niin yksikään muu rotu ei ole osoittanut näin näyttävällä tavalla kiimansa vaikutusta kehonsa muutoksilla kuin mitä tämä juoksijawhippet. Vieläkin asiaa ihmettelen, vaikka olen lihasten löysyyden tuntetut ja muutosta normaalitilanteessa elämisessäkin havainnut.
Ja mun juoksijanarttuni ei ole ainoa, vaan kaikki kokeneet kilpailuttajat tietävät tämän tosiasian koiriensa kanssa. Ajatelkaapa niitä, joiden koirien kiima sattuu just esim. kisakauden kynnyksellä. Ensteks kiima aika ja sitten vielä se 2-3kk, niin siinä ajassa ehtii mennä kesä ja sen myötä koko kisakausi pyllylleen , kun se kisakausi on niin lyhyt. Siinä saa vain sitten toivoa koko talven, ettei seuraavana kesänä kävis samaan tapaan. Meillä ehkä käy paremmin, sillä toivossa ollaan, että ennen tämän kesän viimeisiä kisoja ollaan taas vireämpiä juoksuvauhdille, sillä peruskunto on jo nyt kohdallaan, mutta kiiman aiheuttamaa lihasten löysyyden vahvistumista joudutaan vielä odottelemaan. Kiiman aiheuttamaa löysyyttä ei treeneillä paranneta, vaan iinä on annetava luonnonkululle oma kiertoaikansa.
Jeps, että tässä näitä kokemuksia tuli ja pää on kaikesta pyörällään. Mielenkiintoista kaiken kaikkiaan. Mulla ei ole tän ekan whipun kanssa ollutkaan muuta kuin ihmettelemistä, miten paljon ne poikkeavat monellakin tavalla koirista

.