Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Vinttarit, muut juoksijat hohoi....
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Valjakkourheilu & Rata- ja maastojuoksut
Sivuja: 1, 2, 3
abc
Ei yhtään kirjoitusta maasto/ratajuoksuista blush.gif . Olis luullut, kun vinttikoirafoorumia katsoo, että vinttareita Puskassa on, ja siitä päätellen olisin kuvitellut, että myös niiden kanssa harrastettaisiin roduille ominaisinta eli juoksua.

Itse olen vasta-alkaja niin vinttarirodun kuin harrastuksen parissa, joten tietämykseni on vähäistä ja siksi olisikin mukavaa lueskella muiden kokemuksia vuosien varrelta smile.gif .

Sen olen ymmärtänyt, että vinttikoira juoksee tai ei, mutta siihen ei sitä varsinaista opetusta voi antaa. Toinen asia onkin saako koiran kiinnostumaan vieheestä. Toinen kiinnostuu heti ja juoksu käynnistyy itsestään, kun taas toisen kanssa saatetaan joutua tekemään jonkin asteista työtäkin, että kiinnostus vieheeseen löytyisi. Kaiken kaikkiaan opetukseen ei vinttarin kanssa tarvitse kuitenkaan panostaa kovinkaan paljon, kuten monen muun rodun kanssa, mikäli esim. kilpailla haluaisi. Joten koiran opettamisen suhteen ei tässä harrastuksessa riitä varmaankaan puhuttavaa yhtä laaja-alaisesti kuin monissa muissa roduissa. Mutta ainahan sitä kuitenkin luulisi, että JOTAIN mainittavaakin olisi rolleyes.gif .

Esm. huomasin, että Luhtilaukkaajat ry. järjesti maasto- ja ratatsembalot. Maastot oli järjestetty helatorstaiksi ja oli kuulemma ollut runsaasti osanottajia. Itse käväisin koirani kanssa tämän päivän leikkimielisessä ratakoitoksessa. Olipa mukava päivä. Aurinko paistoi ja koirat juoksi. Eripituisten matkojen kirjoa kunkin koiran iän, kykyjen ja olevien kokemusten mukaan. Mahtava kokonaisuus yhdessä paketissa ensikertalaiselle seurattavaksi.

Itsekin osallistuin koirani kanssa, periaatteella, että "menee syteen tai saveen" biggrin.gif . Luokassa 6-12 kk:n ikäiset oltiin, joten sen mukaan rataosuus oli n. 50m:n etusuora.

Vaikka vinttareihin olen "hurahtanut" niiden mielettömien juoksuhalujen vuoksi, niin oli sekin ihanaa katsottavaa, kun ei vinttarirodut, kuten esim. snautserit, sekarotuiset jne pistivät parastaan tongue.gif .

Ihanan ihana päivä ja nyt unten maille yawn.gif .
sipa
Wautsi.. Mira kävi oikein juoksemassa.. Hienoa.. thumbup.gif Ilmeisesti teillä meni se juoksu hyvin.. Laitappas jatkossakin infoa teidän juoksuista.

Mua harmittaa kauheesti, kun toi vinttikoirarata purettiin pois, tosta meidän läheltä.. Käytiin aina katsomassa juoksuja ja afgaaneja siellä oli suurin osa, kun oli sen kerhon vuokraama kenttä.. Me saatiin sitten käyttää sitä koirapuistona kun siellä ei ollut niitä harkkoja.. biggrin.gif Torstai päivä oli pyhitetty kokonaan vinttareille.. Nyt siellä on vihreä tyhjä niitty sillä paikalla ja käyn välillä siellä kävelemässä ja Bono saa juosta vapaana..
abc
Juu, se rata oli siellä monia vuosia. Kumpaankos alueseen se kuuluukaan Lintuvaaraan vai Karakallioon? Vai peltoa siellä vieläkin ohmy.gif . En ole VanhaaTuruntietä mennyt aikoihin, niin en oo ollut tietoinen, että pelto on tallella vieläkin biggrin.gif . Olisin voinut veikata, että ovat rakentaneet alueen täyteen rakennuksia, kun Leppävaaran ja Lintuvaaran alueet ovat olleet niin kiivaassa rakennusvaiheessa ja taloja noussut kuin sieniä sateella.

Taisivat niihin aikaan sen radan sulkea, kun Tuomarinkartanoon tuli uusi rata.

Hyvää aluetta se vanha alue Bonon kirmailuille. Ajattelepas, jos siellä vielä olis vinttaritapahtumia, niin siellähän me Sinun ja koiriemme kanssa treenaltaisiin joka ilta JUOKSUA biggrin.gif . Paraskin sanomaan, että joka ilta, kun tiedän, ettei mun kuskit niin kiinnostuneita oo mun harrastuksesta, että joka ilta... laugh.gif .

Juu, Mira sijoittui kakkoseksi yhden toisen wipun kanssa ja Miran veikka vei voiton. Mutta jos lähdöt olisi olleet kaikille samat, eli yhtäaikaiset ja kellokin näyttänyt murto-osia sekunneista, niin kuka tietää mikä lopputulos ois ollutkaan. Se oli nimensä mukaisesti tsembalo-tapahtuma, niin kukin sai valita juoksuttaako koiraa yksin vai yhteislähtönä, ja lähteekö koira lähtökopin läpi vai sen edestä viivalta ja kello noin tarkkuudella. Yhdenkään eri pituisten matkojen juoksijoista ei juossut ryhmässä, kaikki antoivat koiransa juosta yksin. Niin ja se kaikkein paras asia tapahtumien kulussa oli, että kaikki osallistujat saivat palkinnon tuloksista riippumatta laugh.gif .

Juu, ja kyllähän minä jatkossakin..., jos tapahtumia tulee ja osallistutaan. Varsinaiset kisat jää kuitenkin ensivuoteen, kun wipukoilla täytyy täyttyä se 15 kk ennenkuin niihin saavat osallistua.
sipa
Se rata on oikeastaan noiden kaikkien välimaastossa, että en oikein osaa sanoa mihin se kuuluu, mutta veikkaan Leppävaaraa kun urheilupuistokin on siinä yhteydessä.. Eilen kävin taas duunin jälkeen siellä ja ihan tyhjyyttään ammotti paikka, ei näkynyt ketään että hyvä meidän olis siellä juosta, tai Bonohan se juoksi ja minä kävelin.. biggrin.gif

Wau, onnea Miralle sijoituksesta, että ihan kakkonen oli.. thumbup.gif ja velipoika oli eka.. Ihan selvästi juoksija ainesta molemmissa..
wiputar
No minä voisin tänne ilmottautua ihan vaan "kannatusmielessä" laugh.gif
Meillä on vasta yksi treenikesä takana ja seuraava alkaa tuossa 14.6. Viime kesänä käytiin kolme tai neljä kertaa treeneissä, mutta ukko juoksi lähinnä juoksemisen ilosta, ei niinkään itse tarkoituksen vuoksi.
Viehe oli kyllä minusta vähän huono... Muovisen eristysnauhan palasia ja pikku tuppo karvaa seassa. Olin jotenkin kuvitellu vieheen "aidommaksi", nuo liehuvat muovinauhat kun näytti melkein pelottavilta kun pitivät melko kovaa ääntäkin unsure.gif
Mutta nyt tänä kesänä otetaan tosta oma tommonen loppun kaluttu köysilelu vieheeks, niin saattaa koirallakin kiinnostus herätä ihan eri tavalla smile.gif
Kisoissa ei olla käyty eikä varmaan tulla käymäänkään, luulen että vapaana juokseminen muitten vinttareitten kanssa ilman viehettä on enempi tuon ukkelin mieleen smile.gif
abc
LAINAUS(wiputar @ 5.6. 2007, 12:38) *
No minä voisin tänne ilmottautua ihan vaan "kannatusmielessä" laugh.gif

Tuossa ajatuksessa on hohtoa thumbup.gif .

Noista vieheen näöistä ei meillä piitata. Ollaan treeneissä juostu pienen hiiren kokoisen litteän lätkän perässä ja sitten kun tonne tsembaloihin mentiin, niin siellä viehe oli paaaaljon suurempi kuin vappuhuiska. Muovisia kait siinäkin ne nauhat, eikä mitään karvaa joukossa. Kyllä mä ensin aattelin, että antaas katsoa lähteekö koiruli perään. Kyllä lähti. Mutta mulla onkin ihan mitään näkemätön ja kuulematon koira silloin, kun se ajonsa alkaa. Kaikki liikkuva saa siltä aivot tyhjäksi muulta kuin; perään pitää päästä ja heti ja vikkelään. Mun koiruli ottaakin noi viehe jutut ihan liiankin vakavasti.

Mutta kiva, kun tulit joukkoon. Sinullahan on ihan kohta se "Juuso"kin tulossa, ja siitä sitten kertoilemaan, miten sillä innostusta riittää vieheen perään. Ja kyllä se vanhempikin saattaa innostua vielä. Pistät nuoremman aina ensteks juokseen ja annat vanhemman katsoa menoa, niin eiköhän siinä rupea senkin into viehettä kohtaan kohoamaan biggrin.gif .

Sanonpa tässä samalla, että aivan mukavasti se omakin kiinnostus lajia kohtaan rupeaa nousemaan, kun näkee miten innokkaana oma koira juoksee.
wiputar
Kyllä mä edelleen raahaan tuon juoksutreeneihin, kiinnostu vieheestä tahi ei. Pääasia on kuitenkin, että koira pääsee vähän revittelemään ja näkemään muitakin vinttareita smile.gif
abc
Just noin sen olla pitää, että koira pääsee revittelemään thumbup.gif .

Sillä minäkin noissa harkoissa käyn, kun muutoin ei kaupunkialueella juuri revitellä. Jos ollaan kahden koirapuistossa, niin ei juokse, vaan nuuskuttelee vain hajuja ja sitten jos on muita, niin saa olla tarkkana seurasta. Joka koirallehan ei passaa, että whipu on sitä itseään nopeampi biggrin.gif .

Mainitsen tässä ihan sivuasiana, että jos eräiden jutut kiinnostaa off topicissa, niin tuu juttelemaan. Ja aina saa tehdä omia valintojaankin jutun juurista. "Niitä, näitä tiilenpäitä" ei ole vain mun mietteitä, vaan avoin. Nimeämällä kenen mietteitä, poissuljin lasten osallistumisen, kun kuitenkin kaikki kirjoittajat ollaan jo aikuisia. Nää Puskan lapset ovat fiksuja, ovat tajunneet jujun miks viestiketju on nimetty smile.gif .
wiputar
LAINAUS(abc @ 7.6. 2007, 17:50) *
Just Sillä minäkin noissa harkoissa käyn, kun muutoin ei kaupunkialueella juuri revitellä. Jos ollaan kahden koirapuistossa, niin ei juokse, vaan nuuskuttelee vain hajuja ja sitten jos on muita, niin saa olla tarkkana seurasta. Joka koirallehan ei passaa, että whipu on sitä itseään nopeampi biggrin.gif .

Ouh, niin tutun kuuloista... Viimksi oltiin kahden puistossa ja ukko vilisti pitkin aitausta noka maassa. Kymmenen minuutin päästä tuli jo jalkoihin pyörimään siihen malliin, että oli parempi lähteä kotiin smile.gif
wiputar
Eikös Puskassa oikeasti ole muita juoksujalkaisia? unsure.gif
Huomenna mennään kesän ekoihin treeneihin, jos vaan ei sada. Tänään ukkeli pääsee taas dogsitterin seurassa revittelemään yhen iiiiison bernin kanssa smile.gif
wiputar
Ei sitten tarvinnu mennä juoksemaan kun vettä tuli taivaan täydeltä dry.gif
Ida-Maria
Me käydään myös treenailemassa ja ollaan nyt oltu treeneissä kolme kertaa.
Eilen kopitettiin ekaa kertaa kokonaan ja hyvin meni smile.gif Seuraavaks pitää vaan hankkii se kuonokoppa...
Nyt sitten odotellaan sitä vuoden ikä, että päästään mittauttamaan.
Koirani on siis 10 kk whippet.
Midian
Me harrastetaan maastojuoksua, mutta ei käydä enää maastoharkoissa, kun afgaani nartut oppii helposti oikomaan ja Iines näköjään osaa jo homman kun voitti ensimmäiset kisansa.

Ratapuoli myös kiinnostaisi, vaan se on jäänyt... Midian kävi kerran Mikkelissä harkoissa (vuonna 2003) ja hyvin meni.
Ida-Maria
Pitäis löytää metallinen kuonokoppa tuolle whippetille. Sen löytäminen ei sitten ollutkaan niin simppeliä...Suurin osa kaupoista myy vaan muovisia. Joissain kaupoissa on vääränlaisia-metallisia, mut ne ei käy, jos kilpailemaan aikoo (ja muutenkin ne oli ihan jumbo-kokoa) dry.gif

Eli vinkkejä saa antaa, että mistä kannattaisi kysellä kuonokoppia wink.gif
abc
Eipä ole minullakaan tietoa, että mistä kuonokoppaa sais hankittua ja millainen sen pitäisi olla ohmy.gif . No, enpä ole asian kanssa kiirehtinytkään, kun meilläkin menee ekoihin koejuoksuihin vielä muutama aika, mutta siihen mennessä se koppa pitää varmaan viimeistään hankkia.

Minä en nyt voi kysellä noita kuonokoppa-asioita, kun ei olla päästy anturapipisen kanssa juoksemaan treenipaikalle, missä olis niitä ihmisiä keltä kuonokoppa-asiaa voisi kysellä. Arvion mukaan ollaan ehkä vielä n. viikko aloillamme, mutta heti kun taas mennään muiden juoksijoiden joukkoon, niin sitten yritän muistaa kysellä kuono-koppa asiaakin siinä juoksemisen lomassa biggrin.gif
wiputar
Juoksukoppia tekee Jukka Valkeinen Jämsänkoskella, puhelinnumero: 014 746223.
Modatkaa pois jos ei saa mainostaa...
wiputar
Ylihuomenna olisi taas viehetreenit Jokimaalla. Toivotaan, että tällä kertaa ei sataisi thumbup.gif , pääsisi Juusokin "pupun" perään juoksemista kokeilemaan.
wiputar
Juu ja näillä säillä tuskin on treenejä crybaby.gif
Lieköhän tänä kesänä yhtään sateetonta treenipäivää? sleepy.gif
abc
wiputar, älä nyt vielä menetä toivoasi ilmojen suhteen, vastahan tää kesä on alullaan biggrin.gif .

Mun on nyt niin helppo sanoa, kun ei olla itse päästy juoksemaan pinch.gif . Mutta kunhan päästään, niin arvaa vaan oonko ihan raivona, jos sadekelejä treeni illoiksi pukkaa sneaky2.gif .
wiputar
Hmph! Ja kuten jotkut ovat saattaneet K-18:ta lukea, niin Remulla on polvi tikattu confused.gif Että se niistä juoksutreeneistä hetkeen aikaan Remun osalta sad.gif
abc
Juu, joku on lukenut. Ja samainen joku hymyilee nyt, kun oivallan, että muillakin on vaikeuksia siteen kanssa. Minäkin olen siteen pysymisestä kirjoitellut off topicin tiilenpäissä smile.gif .

Taitaa nää wiput olla aika "koipeliineja" ja jos ehdin, niin huomenna saatan tiilenpäissä jatkaa meidän sairauskertomusta, vaikkei meillä siteitten kanssa olekaan ongelmia. Mutta koivessa on sad.gif . Eli mun puolesta sais nyt sataa vaikka kuinka, kun ei vieläkään vieheen perään päästä.
wiputar
^ No höh! Paranemisia sinnekin suunnalle! flowers.gif
Tää lähtee lukee tiilenpäitä shifty.gif laugh.gif
italianG
Mulla on molemmat koirat (italiaano ja whippet) ymmärtäny vieheen perään kerrasta. Ja eikä tota oikeen voi opettakaan, koira kiinnostuu tai ei. Maastokisoissa ollaan italiaanon kanssa käyty ja koira onkin jo käyttövalio! Mutta whippet on vasta 10 kk, joten ens kesänä kisoihin sitten... happy.gif

Meiltä lähimmälle radalle on 250 km, joten sinne ei oikeen päästä treenaamaan. Italiaanolle ainakin kyllä kirjat hankitaan ja mennään kisoihin joskus.

Pienet Tassut Valkeakoskella myyvät kuonokoppia ja kuulemma ovat hyviä! Koppia myydään yleensä kisoissa, mutta ne voi kyllä tilata kotiinkinn. Kannattaa googlettaa tuo, niin löytyy kotisivut happy.gif
wiputar
Jaahas... Huomenna olis sitten kesän ekat harkat JOS EI SADA! thumbup.gif
abc
wiputar, iloisia uutisia, ainakin Hesassa paistaa aurinko laugh.gif , siis ainakin tähän aikaan päivää. Pidetäänpä peukkuja, että jo tänään vihdoin ja viimein pääsisitte harkkoihin thumbup.gif . Meilläkin illalla harkat, vaikka ollaan me jalan puolesta käyty jo muutama aiempikin kerta koitoksissa.

Mun piti vielä palata kirjoittamaan, että muista sitten varoa itseäsi pitkän tauon jälkeen. Mulla on treeni-innon muistoja käsivarressa hauis lihaksen alapuolella. Tosi kiihkomielinen treenaaja on mun kaveri. Kun kuljetan viehettä lähtöpaikalle, niin se pomppii kuin mielonen saadakseen saaliin kädestäni ja silloin sen hampaat tikkaa mua. On tällä hetkelläkin sellaiset jäljet mulla kuin rankemminkin ois ruhjottu. Mustankeltaisen puhuvat mustelmat ja tietenkin tikkausten kohdalta ruskeahkot ruvet kuin koristeena. Ja silti mulla on hyvä mieli, kun tulee käytyä noissa treeneisä smile.gif .
wiputar
Täälläkin paistaa aurinko!! happy.gif
Täytynee käydä kuitenkin varuiks Forecan sivuilla kattomassa säätutkasta onko sateita tulossa iltaa kohden. Lahdessa sataa AINA confused.gif

*muoks* Tai sit käy niin, että lämpöä on +25 astetta ja harkat perutaan sen takia... mellow.gif laugh.gif
abc
No, onpas teillä omituisia rajoja harkkojen pitoon. Meillä mennään kelillä kuin kelillä. Alkukesästä tuli muutamana kertana rankkasade ja silloin vetäjä sanoi ekalla kerralla, että jos niin rankasti sataa jatkossa treeni-iltoina niin sitten siirretään juoksemiset seuraavaan iltaan. Seuraava sadeilta sattuikin niin, että alkoi ryöpätä kuuroja, mutta koska oltiin paikalla niin treenailtiin silti.

Ja kuumaa on ollut joka kerta. Aurinko paistaa suoraan kentälle. Asteista en tiedä mitään, tänäänkään, mutta oon ollut jo hetken kotona ja aina vaan naama punoittaa kuin kuumimpien löylyjen jälkeen. Ja ihan vesinorona juoksee hiki koko kehossa. Mä kyllä ihmettelen, että miten mun koirani jaksaa juosta tälläisilla keleillä, etenkin, kun sillä itsellään on jo ruumiin lämpötila niin korkealla, että melkein patalappuja tarvitsisin, kun sitä koskettelen, myös viileillä keleillä.
wiputar
Lähettiin eilen köröttelemään kohti Lahtea täältä aurinkoisesta, suorastaan helteisestä Heinolasta.
Eiköhän lähemmäs Lahtea tullessa osunu pieni sadekuuro kohdalle. Mitä lähemmäs Lahtea päästiin, sitä mustanruskeammiks pilvet muuttu. Moottoritieltä ei meinannu keskustan kerrostaloja edes nähdä kun siellä tuli niin hirveesti vettä.
Mutta! Jokimaallapa ei tullukaan tipan tippaa vettäexcl.gif thumbup.gif
Remu juoksi yhen vedon ja lähti kyllä vieheen perään, mutta ei kyllä mitään tappajakoiran elkeitä osottanu. Meni siis suht samlla lailla kun viime kesänäkin.
Juuson kun päästi vieheen perään, niin se vaan jäi tojottaa mua "mitäs mun nyt pitää tehdä"-ilmeellä... Niimpä mä sitten taisin hengästyä vieheen perässä juoksemisesta enempi kun Juuso rolleyes.gif . Otettiin toinen veto heti perään, mutta se nyt meni vielä heikommin kun eka laugh.gif.
Jospa ens treeneissä sitten sais Juuson edes ylipäänsä juoksemaan lookaround.gif
abc
LAINAUS(wiputar @ 27.7. 2007, 14:03) *
Eiköhän lähemmäs Lahtea tullessa osunu pieni sadekuuro kohdalle. Mitä lähemmäs Lahtea päästiin, sitä mustanruskeammiks pilvet muuttu. Moottoritieltä ei meinannu keskustan kerrostaloja edes nähdä kun siellä tuli niin hirveesti vettä.

Taisi mennä usko ilmojen suhteen tossa vaiheessa? Onneksi se aurinko kuitenkin oli löytänyt sekin tiensä sinne harkkapaikalle thumbup.gif . Teillähän on pitkä matka treeneihin. Siinä ei toiaankaan tiedä millaista ilmaa määränpäässä on. Meillä mennään n.15 minuutissa pikkuautolla, mutta jos joutuisin yleisiä kulkuneuvoja käyttämään niin eiköhän ainakin tunti saattaisi yksi sivu mennä.

Sulla on treenit noista ilmoista kiinni ja mulla puolestaan, että saan privaatti kuljetuksen.

Taitaa Remu olla rauhallista sorttia ja Juusohan on vielä vauva. Mä en juokse yhtään ton vieheen kanssa, mutta aina mulla on täys läähätys päällä jo viimeistä edellistä keikkaa tehtäessä. Meillä juoksutetaan 4 kertaa kutakin koiraa, riippuen koiran tahdosta, innosta ja hieman iästä. Miraa vedätetään 5 matkaa aina silloin, kun ei ole pitkää jonoa odottamassa vuoroaan.

Meillä lähdetään sitä mukaan paikalta pois, kun oma vuoro on ollut. Minä jäisin mielelläni joskus seuraamaan muidenkin juoksua, mutta en mä voi tyttöjäni mun harrastukseni takia pidätellä paikan päällä. Näin ollen en ole onnistunut näkemään muiden wipujen menoa. Edellisellä kerralla oli mies kahden italian vinttikoiran kanssa vuorossaan heti meidän perään ja vieheen kelaaja sanoi minulle, että vaaleampi italiaano on melko pinkoja. Mies laittoikin ensin sen vaalean juoksemaan, joten koiran ekan juoksun näin. Ja todentotta sehän tikkasi just samaan malliin kuin mun koirani. On kiva nähdä noita jalan käyttöjä ja eri tyylejä, jotta oppii itsekin puntaroimaan noita juoksijoita.

Toivotampa teidän seuraavallekin treenikerralle aurinkoista iltaa Jokimaalle smile.gif
wiputar
No juu, kyllä mä jo meinasin kääntää auton nokan kohti pohjosta kun ne pilvet näin! Mutta kun matkaa on tosiaan se n. 40km ja oltiin jo hyvin läellä määränpäätä niin päätin mennä kattomaan ihan sen paikallisen ilman tilan.

Joo, mä tiedän ton pk-seudun yleisillä kulkuneuvoilla etenemisen, etenkin jos joutuu vaihtamaan.
Nimim. syntynyt ja asunu Vantaalla vuoteen 2004 asti smile.gif

Minä kyllä katon kaikkien vedot, yleensä koiria on n.10. Nyt oli 3 itskua, 2 affea, 1 basenji ja olikohan 6 wipua smile.gif
Whippet lähtee kyllä kaikkein nasevimmin, isommilla kestää hetki että saavat täyden höngän päälle wink.gif

Seuraavat treenit on kahen viikon päästä cool.gif
Turunen
Voih! kun lukee näitä teidän kirjoituksia täällä niin iskee himo päästä katsomaan noita juoksijoita livenä smile.gif missähän olisi meitä lähin rata ja ottaiskohan ne tuon ajurin sinne juoksemaan biggrin.gif
Olisi kiva mennä katsomaan sitä rotu raceakin, varmasti näkemisen arvoinen tapahtuma dogrun.gif
wiputar
Turunen, ei tuohon itse viehehommaan tarvii edes rataa smile.gif. Jokimaallakaan ei ole sii mitään varsinaista rataa, eikä vedot tapahdu edes otse raviradalla. Viehettä vedetään sillä tiellä, mita pitkin hepat hölkkää raviradalle smile.gif.

Oon tosissaan miettiny, josko hommais ongen tms. ja kävis itekseen tässä Heinolan raviradalla vähän sitä heiluttelemassa smile.gif. Täällä tuo ravirata taitaa olla koirilla ahkerammassa käytössä kun hevosilla (siellä on kaikki agility ja koirakoulu-tsydeemit) laugh.gif
Turunen
Mun oli ihan pakko etsiä tästä läheltä viehejuoksutus paikkoja ja thumbup.gif joensuussa Poks järjestää maastovieheharjoituksia eli nämä tapahtuu ilmeisesti jossakin luonnon helmassa, pellolla?? Toivottivat myös muun rotuiset koirat tervetulleiksi shifty.gif Mutta kaikista eniten mua epäilyttää että entä jos tuo Sissi karkaa jonnekin, vaikka oikea jäniksen perään lookaround.gif Siellä Poks:n sivuilla oli ihania, todella lennokkaita kuvia, laitankin linkin teille http://www.poks.fi/
wiputar
^ Rohkeesti mukaan vaan! Aina kannattaa kokeilla! biggrin.gif
Mekin käydään treeneissä ihan KOIRIEN takia, pääsevät tekemänn vähän jotain erilaista.
Eikä mua haittaa pätkääkään vaikka kumpikaan ei oo päässy hommasta jyvälle - vaikka winttareita ovatkiii rolleyes.gif

Ja ainaskin tuolla meijän "Salpureitten" vetohommelissa vedot on jäsenille maksuttomia ja "vieraille" olikohan 2€/kerta (ei siis veto vaan "päivähinta". Joskaan koko vuoden jäsenyys kyseiseen seuraan on muistaakseni "hulppeat" 7€ tai jotain, eli paha!

Jäänpäs innolla odottelemaan teijän juoksukokemuksia wink.gif
Turunen
LAINAUS(wiputar @ 28.7. 2007, 17:57) *
Jäänpäs innolla odottelemaan teijän juoksukokemuksia wink.gif

No meidän juoksukokemukset taitavat jäädä väliin tältä kesää, kun mulla alkaa pian taas tuo koulu ja kohtahan mä saan viedä Sissin juoksemaan metsään oikeiden "vieheiden" perään dogrun.gif Mutta katsotaan ensi kesää, pysyispähän tuo koiruus vähän paremmassa kunnossa myös kesäisin ja ainakin minun kannalta helpommin kuin nykyisin whistling.gif
abc
Heips, enpä usko,että Sissi minnekään karkaisi. Tässä olen nyt sen vertaa jo nähnyt, että nuori koira saattaa olla innoissaan ja vieheen tavoittamisen jälkeen vasta lähtee tekee ylimääräisiä lähikierroksia tekemään, tutustuakseen joko pikkasen ympäristöön tai vain käymällä moikkaamassa vuoroaan odottavia. Mutta jo muutaman treenikerran jälkeen jäävät vieheen luo odottamaan emäntää/isäntää ja "fiksuimmat" kuljettavat saaliin takaisin ohjaajalle, ettei ohjaajan tartte ees takas juoksennella. Tähän viime mainittuun tyyliin toivoisin omani joskus yltävän, kun mitenkään en jaksais aina noutaa sitä viehettä, etenkään näillä helle keleillä. Meillä mennään nurmikentällä ja lievässä nousu suunnassa, suuntaan minne koira pinkaisee sen vieheen perään ja sitä ylämäkeä on ohjaajankin mentävä hakiessaan vieheen takaisin lähtötilanteesen.

Yks basenji on jo useamman kerran käynyt treeneissä, mutta toissa kerralla tykästyi mun koiraani, kun odottelimme vuoroamme vieri vieressä ja saivat toisiinsa tutustua. Tää tykästyminen tuli eilisiltana esiin, kun me oltiin jo poislähtö vaiheessa ja basenji pinkaisi ensimmäisen juoksunsa. Juoksi ja nappas kyllä vieheeseen niinkuin kuuluikin, mutta sen jälkeen riensi meidän luoksemme. Sen vain käväisi, että moikkas ja sitten palasi takaisin juoksuhommiin smile.gif .

Samat sanat täältä kuin Wiputtareltakin, että jäädään innolla odottamaan Turusen ja Sissin juoksukokemuksia thumbup.gif

Ps Eiköhän me Wiputtaren kanssa jakseta odotella ensi kesäänkin, kunhan vaan sitten meette, että niitä kuulumisia kertyy biggrin.gif .
Midian
Myö ollaan käyty muutaman kerran tuolla POKSin harkoissa. Ollaan juostu kerran pellolla ja pari kertaa hiekkamontulla. Kuviakin kait löytyisi.

Midianilla meni Lahden maastokisoissa ihan kivasti. Midian kisasi veteraani mestaruudesta, oli 2/2 ja sai sertin. Jyväskylän maastoissa miun tytöt juoksivat yhdessä. Kaikki meni aluksi hyvin, mutta sitten Midian kaatui ja loukkasi takajalkansa. Olin ihan varma, että keskeyttää, kun jäi sinne pellolle seisomaan. Lähti kumminkin vieheen perään, mutta vauhti oli todella hidasta. Onneksi mitään ei ollut kuitenkaan poikki (käytiin kuvaamassa jalka).

Nyt pidetään taukoa ja Midian on vielä puoli viikkoa lepolomalla (käy vain hihnalenkillä, sekä kaikki riehuminen ja hyppiminen on kiellettyä). Sen jälkeen vähitellen aletaan taas kuntoa kasvattamaan. Saa nähdä tuleeko Midian enää kisaamaan, vai jääkö jo suosiolla eläkkeelle (Midian on jo 6,4 vuotias). Iineksen kanssa ois tarkoitus vielä joihinkin kisoihin lähteä, vaikka sillä onkin vauhti hukassa, liekkö valeraskaus alkaa vaikuttamaan, vaikka ei sillä koskaan oo ollut mitään näkyviä oireita. Toisaalta pääasiahan on, että koirat tykkää ja Iineksellä ois intoa vaikka muille jakaa...
wiputar
Mä meinaan ostaa oman käsivetovehkeen cool.gif happy.gif
Tossa parin kilsan päässä on ravirata, joten voin sitten käydä siellä vetelemässä aina kun isltä tuntuu happy.gif .
Ja tiedän neljä muutakin wipu immeistä tästä lähistöltä, jotka tulis varmasti mielellään mukaan vetoihin biggrin.gif
abc
LAINAUS(wiputar @ 16.8. 2007, 11:55) *
Mä meinaan ostaa oman käsivetovehkeen cool.gif happy.gif

Hieno idea sorcerer.gif . En aio latistaa oivalluksiasi biggrin.gif , mutta käväisipä mielessäni, että niinköhän laitteita saa mistään ostetuksi unsure.gif . Muistelisin lukeneeni joskus lemmikkipalstojen vinttarisivustolta asiasta, kun joku tonenkin oli ajatellut hankkia vehkeen itselleen. Ellen ihan väärin muista, niin vastaus oli siellä, ettei niitä ole myytävissä. Ja jos vielä paremmin muisti tässä aamuharmaassa minulla pelaa, niin muistaakseni siitäkin oli juttua samassa ketjussa, että vehkeen voi itse rakentaa ja millaisin vempaimin se onnistuu. Taisivat vielä puhua siinä samassa koneellistetunkin rakentamisesta. En tässä käynyt tarkistamassa viestiketjun otsikkoa, mutta mielestäni aihe ei ole voinut kadota kovin kauas, koska aiheiden vaihtelu ei ole yhtä vilkasta siellä kuin pp:ssä.

Mutta muutoin ideasi ei ole lainkaan huono thumbup.gif . Varmasti niihin treeneihin osallistuisi moni muukin koirakummajainen kuin ainoastaan whipu biggrin.gif
wiputar
LAINAUS(abc @ 17.8. 2007, 07:40) *
Hieno idea. En aio latistaa oivalluksiasi , mutta käväisipä mielessäni, että niinköhän laitteita saa mistään ostetuksi.

Mutta muutoin ideasi ei ole lainkaan huono. Varmasti niihin treeneihin osallistuisi moni muukin koirakummajainen kuin ainoastaan whipu

Harrastajien foorumilla niitä on nyt muutama kaupan smile.gif Tiedän, että vempain olisi periaatteessa suht' helppo itsekin tehdä, mutta minä en sitä ala tekemään ja isännältä se voisi viedä... noh... määrittelemättömän pitkän ajanjakson dry.gif
Hintaa vehkeellä on hitusen alle 200e, joten ei mikään ihan älyökykallis smile.gif Ja koitan kovasti metsästää kimppaostajaa, mutta jos ei kukaan halua/pysty maksella sitä kanssani niin ostan sen sitten itelleni.

Olen ajatellut, että ens kesäksi voisin suunnitella "vetokalenterin" ja tehdä jotkut flayerit kaupan seinille jne. smile.gif
Ja nimenn omaan siis ihan kaikille karvaturreille biggrin.gif.

Me aletaan täällä Heinolassa salaa treenaamaan roturacea varten ja voitetaan kaikki mennen tullen! ph34r.gif kiss.gif w00t.gif
zwiebel
Mäkin löysin vihdoin tän ketjun biggrin.gif Oma italiaanopentuhan mulla on vasta 8 kk ikäinen, mutta se on aivan hulluna vieheeseen. Viime treeneissä juoksi koko kierroksen ja tappaa pupua ihan tosissaan. Harmi vaan se on vain 34 cm korkea, joten KV- aikoja se ei varmaan koskaan tule juoksemaan rolleyes.gif Nooh, mutta kun koira rakastaa juoksemista ja itekin tykkään käydä kisoissa niin mikäs siinä happy.gif

Odotan innolla että päästään Javan kanssa koejuoksuihin ja kilpakirjan hankkimaan ja ensimmäisiin kisoihin ! Sehän on vasta ensi kesän lopulla luultavasti, mutta innokkaita ollaan jo smile.gif

Tänään oltiin just kisoissa HVK CUPissa Tuomarinkartanossa. Kuviakin löytyy, voin pistää linkkiä tänne kun saan kuvat koneelle. Mun pennun emä Luna voitti HVK CUPin ja jäi 0.05 sekuntia eli siis 5 sekuntin sadasosaa KV-ajasta .. Se on vähän kyllä vielä pyöreässä kunnossa, kun sen valeraskaus ei ole ihan mennyt ohi. Kivat kisat oli, sääkin suosi. Onneksi meillä on rata noin lähellä ja harkat kesäisin maanantaisin ja tiistaisin. Porukka treeneissä on todella mukavaa ja koirat nauttii ! wink.gif
wiputar
^ Tervetuloa vaan tänne ketjuun! biggrin.gif
Itskut on sitten niin maan mahtavan näkösiä saalistaessaan pupua laugh.gif , kaverilla on kaks itskua ja aina viehetreeneissä ne saa juoksullaan hymyn nousemaan huulille thumbup.gif
agathar
en ehtinyt kunnolla topicia lukemaan, mutta kyllä, meillä kisataan. salukini on juossut tänäkesänä ekan kautensa maastoissa, ja unkarilainen odottaa ikää että pääsee kisaamaan smile.gif tuun raportoimaan lisää heti kun ehdin.
abc
Eihän siitä niin mahdoton aika ole, kun Dali oli vielä pentu ja jo nyt kiitää kisailemassa rolleyes.gif. Kylläpäs aika tosiaan mennä vilahtaa äkkisesti.
Paljon onnea ja iloa Sinulle, Agathar, myös Ferin kanssa thumbup.gif . Jos aika menee yhtä nopeasti kuin Dalin kanssa on mennyt, niin kohtahan sitten Ferikin on radoilla viilettämässä biggrin.gif .
agathar
No niin. Dali on tosiaan tällä kaudella juossut ekat kisansa. Tosi hienosti on mennyt noin nuoreksi pojaksi ja konkareilta saatu palaute on ollut mieltä ylentävää! Uskon kyllä että dalista kehittyy vielä melkoinen menijä. Ei oo taipumusta oikomiseen ja jos pari häiriköi, dali laittaa vaan pökköä pesään eikä välitä mitään. Sillä kyllä näyttäs pää kestävän. Vielä ollaan tällä kaudella tuomarinkartanolle menossa.

feri on saanut jo käsivieheeseen tutustua, ja ajoviettiä löytyy siltäkin, ja paljon. tänä kesänä ois tarkotus että sille vois treeneissä parit rissan pätkät vetää.
zwiebel
Viikonloppuna SMM-kisat Mustialassa. Kukaan tulossa? Itse menossa italiaanoporukalla sunnuntaina smile.gif Ja kuvia sunnuntailta saa sitten luultavasti täältä päin !
Ida-Maria
Meiltäkin taas vähän kuulumisia:
Saatiin hankittua se kuonokoppa, mutta muovinen. Metallinen olis vielä hankinnan alla.
Käytiin viime tiistaina mittauttamassa Luca: 50,6 cm. Eli ei ollut ylikorkea! Ens tiistaina olis sitten soolokoejuoksu... Ja maastokirja-anomus pitäis pistää postiin.
Että tällasta meillä wink.gif

Muoks. vielä

Käytiin juoksemassa soolokoejuoksu ja ryhmäkoejuoksu hyväksytysti.
Maastokirjatkin käytiin postista hakemassa perjantaina. smile.gif
agathar
Dali sai ekan sertinsä HVK:n kisoissa 29.9. huikeilla pisteillä 540! sijoittui toiseksi.
wiputar
^ Onnittelut upeasta suorituksesta! biggrin.gif
abc
Agathar, Sinullahan hieno uutinen on kerrottavana thumbup1.gif . Onneksi olkoon Dalin menestyksestä flowers.gif Siitä on hyvä jatkaa harrastusta, kun tietää, että koira juoksee ja nimenomaan sen vieheen perässä biggrin.gif .

Ida-Mariakin on pistänyt tuulemaan ja vienyt koiransa soolo- ja ryhmäkoejuoksuihin ja nyt on sitten maastokirjakin hankittu, joten ei muuta kuin tsemppiä vain virallisiin koitoksiin thumbup.gif .

sleepy.gif , mulla on kaikki vielä edessäpäin. Vasta ensi keväänä meillä ruvetaan tosissaan ratameininkiä kokeilemaan dogrun.gif .
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.