Itse olen vasta-alkaja niin vinttarirodun kuin harrastuksen parissa, joten tietämykseni on vähäistä ja siksi olisikin mukavaa lueskella muiden kokemuksia vuosien varrelta
Sen olen ymmärtänyt, että vinttikoira juoksee tai ei, mutta siihen ei sitä varsinaista opetusta voi antaa. Toinen asia onkin saako koiran kiinnostumaan vieheestä. Toinen kiinnostuu heti ja juoksu käynnistyy itsestään, kun taas toisen kanssa saatetaan joutua tekemään jonkin asteista työtäkin, että kiinnostus vieheeseen löytyisi. Kaiken kaikkiaan opetukseen ei vinttarin kanssa tarvitse kuitenkaan panostaa kovinkaan paljon, kuten monen muun rodun kanssa, mikäli esim. kilpailla haluaisi. Joten koiran opettamisen suhteen ei tässä harrastuksessa riitä varmaankaan puhuttavaa yhtä laaja-alaisesti kuin monissa muissa roduissa. Mutta ainahan sitä kuitenkin luulisi, että JOTAIN mainittavaakin olisi
Esm. huomasin, että Luhtilaukkaajat ry. järjesti maasto- ja ratatsembalot. Maastot oli järjestetty helatorstaiksi ja oli kuulemma ollut runsaasti osanottajia. Itse käväisin koirani kanssa tämän päivän leikkimielisessä ratakoitoksessa. Olipa mukava päivä. Aurinko paistoi ja koirat juoksi. Eripituisten matkojen kirjoa kunkin koiran iän, kykyjen ja olevien kokemusten mukaan. Mahtava kokonaisuus yhdessä paketissa ensikertalaiselle seurattavaksi.
Itsekin osallistuin koirani kanssa, periaatteella, että "menee syteen tai saveen"
Vaikka vinttareihin olen "hurahtanut" niiden mielettömien juoksuhalujen vuoksi, niin oli sekin ihanaa katsottavaa, kun ei vinttarirodut, kuten esim. snautserit, sekarotuiset jne pistivät parastaan
Ihanan ihana päivä ja nyt unten maille