Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Australianpaimenkoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
CoToN
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia australianpaimenkoirista. Turkinhoidosta? Luonteesta? KOulutettavuudesta? Terveystilanteesta?

Löytyykö yhtään rodun asinatuntijoita biggrin.gif
CoToN
Eikö kukaan tiedä rodusta mitään??
sipa
Käy katsomassa http://www.tunturisusi.com/koiralinkit/ Ja sieltä vaikka roduista tai kasvattaja sivuilta löydät tietoa.
CoToN
Juu, oon käyny kattomassa, mutta olis ollu kiva kuulla kokemuksia.
Annuli
En ole rodun asiantuntija, mutta käyn kyllä asinatuntijasta rolleyes.gif

Mulla on 2 vuotias narttu ja olen erittäin tyytyväinen rotuun

aloitanpa nyt jostain..

Eli turkki: sitä on toisilla paljon, toisilla vähän, mutta helppo hoitoinen ja aika hyvin itsepuhdistuva. Toisilla takkuuntuu joskus, toisilla ei ollenkaan. Harjaa ja pesua silloin tällöin, sadepäivät käy smile.gif

Koulutettettavina erinomaisia, ja vaatiivatkin tekemistä. Erinomainen harrastuskoira, aina valmis teehee.gif

Luonteesta; noh kirjavaan sakkiin mahtuu kaikenlaista. Rodun tuleekin olla vieraita kohtaan varautuneita, mutta ainakin meillä kerrotaan viikon tapahtumat, likka on siis juorukello. blush.gif Mutta onneksi kuulija ei ymmärrä laugh.gif

Terveystilanne on ainakin hyvä, ja aika avointa tietoa saa, verraten ehkä joihinkin rotuihin, mutta vaikea sanoa confused.gif

lisää kokemuksia ja koiruleiden kepposia:
http://keskustelu.australianpaimenkoirat.net/ whistling.gif
CoToN
Kiitoksia infosta.
coton.fan
Mun naapuril on...aika arvaamattomia... On purru muutamaa.. En siis sano että kaikki mutta ne vaan sano et kuuluu luonteeseen. Siis olla arvaamaton. confused.gif
lapukka02
biggrin.gif Mun kaverilla on ja se on tosi ihana ja kiltti!
Annuli
unsure.gif tuota tuota.. ei aussieiden kyllä kuulu olla arvaamattomia, ne voivat olla vieraita kohtaan varautuneita.

Mitä tässä tilanteessa on puremista, jos arvaamattomuus kuuluu luonteenpiirteisiin? Ovatko ne naapurin koirat näykänneet "paimentaessaan" esim. lapsia tai fillareita tmv? Vai siis tosissaan purreet puolustaessaan reviiriä? Vai ihan vaan napanneet arvaamattomuuttaan?

Kiinnostui smile.gif
CoToN
Arvaamattomia?

Ja mullakun on sellainen käsitys, että aussiella on vakaa luonne.
Annuli
blink.gif Tuli tuossa illalla mieleen, että eihän arvaamattomuus taida olla mikään haluttu piirre koiran luonteessa. rolleyes.gif

* vitsi kun täällä on söpöjä hymiöitä!* teehee.gif
CoToN
Niimpä biggrin.gif
Zola
Itselläni on 3,5 v. uros ja muidenkin aussieiden kanssa on tullu oleskeltua. Tosiaankin aussieiden rotumääritelmässä sanotaan että "saattaa olla varautunut vieraita kohtaan, mutta sulaa pian". Eli arvaamattomuus on epätoivottu luonteenpiirre. Mun kohdalle ei oo vielä osunu yhtään tällästä arvaamatonta/näykkivää tapausta vaikka oon tutustunut useampaan kymmeneen rodun edustajaan. Tietenkin koiria on erilaisia ja tästäkin rodusta olen huomannut et luonteiden skaala on iso eli koiria on kaikenlaisia. Mun mielipide on se että pureva aussie on harvinaisuus, mutta koiran käyttäytyminen johtuu tietenkin aina tilanteesta. Joillain yksilöillä saattaa esiintyä ns. paimennuspuremista, vaikka rotu ei varsinaisesti ole näykkimällä paimentava, mutta kyseisen piirteen saa kouluttamalla pois. Itse en ole kyllä tälläisiinkään koiriin tölrmännyt enkä ole tuttujen semmosista kuullut puhuttavan. Agressiivinen australianpaimenkoira ei saa ikinä olla, eikä se olekaan jos sitä on kohdeltu hyvin. Esim. boksereistahan sanotaan että ne varoittavat mielummin kuin hyökkäävät ja sanoisin että sama pätee aussieihin. Yleisesti ottaen nää on mukavia ja ihmisystävällisiä (joskus liiankin) koiria.
Eipä mulla oikeestaan oo tohon annulin kirjotukseen mitään lisättävää. Turkki on ihan helppohoitonen, koulutettavuus on hyvä, mutta vaati muutakin tekemistä kuin sohvalla makoilua, sopii kaikennäköiseen harrasteluun ja on aina valmis tekemään kaikkea mitä omistaja vaan keksii. Ei voi muuta sanoa kun että kyllä tää on vaan ihan mun rotu. tongue.gif
CoToN
Mite te muuten harrastatte omien aussienne kanssa?
Zola
Mä harrastan oman urokseni kanssa näyttelyitä, agia ja tottista. Pk-lajeista ei olla kokeiltu ku ihan pikkusen hakua. Poika nimittäin tuppaa oleen niin mun perääni ettei oikeen irtoo musta hakeen vieraita ihmisiä, vaikka niistä tykkääkin. tongue.gif Mut niin ku tuolla jo jollain palstalla kirjottelin et seuraavan koiran kanssa haluun alkaa harrastaan sit kunnolla hakua. smile.gif
CoToN
Aussie on kuitenmkin oppivainen ja sen kanssa voi harrastaa lähes mitä tahansa??

Onko kukaan harrastanu vepeä? cool.gif
Blaze
Meillä on kokeiltu viime kesänä omatoimista vepeä, kumpikin oli ihan hulluna, a) kun ovat vesipetoja cool.gif sai tehdä jotain tosi kivaa biggrin.gif

Jos aussie puree niin saa miettiä syytä toisesta päästä.

Energinen ja aktviinen rotu joten jotain täytyisi tehdä jotta ei tulisi ikävää häiriökäyttäytymistä.
<Iida>
Meille muutti red merle aussie-vauveli pari viikkoa sitten. Erittäin ihana otus wub.gif

Harrastuksia on jo suunnitteilla: ainakin toko (se on siis varma...), palveluskoiratoiminta ja agility.
<Iida>
Minkäs väirisiä aussieta löytyy...?? Täällä asuu red merle smile.gif
Moonpearls
Täältä löytyy BlueMerle tan merkein wub.gif
dogrun.gif

http://ms_luna.tripod.com
Annuli
... Pitkästä aikaan täällä .. whistling.gif

Meidän lajit on toko ja agility, näyttelyä emme kutsu harrastukseksi.

PK-puolelta vähän .. tällä hetkellä erittäin vähän .. himottaisi jälki. Ja sitä kyllä luultavasti tullaan jossain vaiheessa kokeilemaan ja koira näyttäisi toimivan siihen suuntaan, kun sitä tuolla metsälenkeillä seurailee.

Kaikkeen ei kuitenkaan riitä oma keskittyminen, ja toko ja agility tukevat mielestäni toisiaan loistavasti. cool.gif Ja kun on ensimmäinen harrastuskoira menossa, niin joutuu itsekin opettelemaan paljon tässä sivussa.

Värinä täällä on black tan merkein wub.gif
Neekus
Muutama aussie harrastaa vepeä.

Meillä on black tri ja harrastetaan agilitya, hakua, viestiä ja tottista.
zandra
Meillä on 2 aussieta. Lerppu on red&white ja Takoda black tricolour. Tokoa on tämä kesä opeteltu poikien kanssa.
<Iida>
Tällä hetkellä ei vielä aussie-vauvan kanssa harrasteta mitään (ikää 12 viikkoa), mutta tulevaisuudessa tähtäimessä on ainakin toko ja agility.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.