Olen tässä pidempään miettinyt siirtyväni luonnon mukaisempaan koirien ruokintaan. Ajatuksena olisi syöttää puuroa, raakaa lihaa/ kalaa, vihannesmössöä ja kuivamuonaa. Luita en voi antaa, koska nuorimmalla menee vatsa sekaisin :blink: Kuivamuonasta en haluaisi luopua kokonaan, sillä en ymmärrä näiden ravintoaine taulukoiden päälle mitään, en osaa laskea kuinka paljonko mitäkin pitää antaa jne :hah: Ajattelin että nappulat olisivat pohjana ja lisäksi antaisin noita muita mössöjä. Miltä kuullostaa? Onko kenelläkään mitään ideoita / vinkkejä, koiramme ovat isoja, siis bernejä joten kaikki näkökulmat asiaan ovat tervetulleita
Mielestäni koiralle on terveellisempää saada välillä tuorettakin ruokaa kuin pelkkää kuivamuonaa. Onko koirasi vielä kasvava? Ainakin kasvavan koiran kotiruoka olisi hyvä tasapainottaa esim. Citro oskalla nyrkkisäännöllä 4 tbl / 5 dl ruokaa. Näin saadaan ruuan Ca/P-suhde oikeammaksi. Muistaaksini aikuisenkin koiran Ca-tarve on huomattavasti korkeampi kuin esim. ihmisellä, joten ei lisäkalkki olisi aikuisellekaan koiralle pahitteeksi kotiruokaan. Tietysti ruokaan voi lisätä esim. piimää, mutta sitä pitäisi kyllä antaa ihan älyttömästi, että tarve tyydyttyisi. Mutta muuten jos koiran vatsa sietää esim. piimää, niin esim. gefiluspiimä on hyvää vatsalle.
Hei Crista,
meillä koirat ( mastiffi) eivät ole syöneet kuivamuonaa n. 5 vuoteen ja ilman mitään ravinto-ainetaulukoita olemme pärjäneet vallan mainiosti, myös ihan pennusta saakka. Taisit itse vastata omaan kysymykseesi, eli mitä syöttää koirillesi. Jos ja kun kuivamuonasta et halua luopua, ovat mainitsemasi ruoka-aineet erinomaista syötettävää.
Luista sen verran, että meillä ne muodostavat ruokavalion pääosan ( siis lihaisat luut) ja vatsat ovat erinomaisessa kunnossa. Luultavasti luut aiheuttavat ongelmia silloin jos koirat eivät ole tottuneet niihin ja saavat niitä yhdessä kuivamuonan kanssa. Eli koirasi saa ns. turisti-ripulin luista, joihin vatsa ja sen bakteerikanta eivät ole tottuneet. Luissa on myös ( siis luuytimessä) paljon rasvaa, joka voi myös aiheuttaa löysää vatsaa.
Jos ja kun alat lisätä kuivamuonaan lisiä, ehdotan että etenet varovasti ja lisäät erilaisia ruoka-aineita pikkuhiljaa. Voit myös syöttää kuivamuonan ja muut ruoat eri aterioilla. Myös helokkiöljy, kalaöljy, pellavansiemenöljy ovat erinomaisia lisiä. Myös C-vitamiini.
Itse en juuri anna mitään lisäravinteita tai vitamiineja, kuin juuri mainitsemiani öljyjä (joissa rasvaliukoisia vitamiineja) sekä kalanmaksaöljyä. En myöskään anna mitään kalsium-lisiä, sillä lihaisista luista saavat tarvitsemansa mineraalit.
Eli meillä saavat ne ravinto-aineet, mitkä kuivamuonassa ovat kypsennetty kovassa paineessa ja höystettynä väri-, maku-ja säilöntäaineilla, ihan luonnonmukaisessa raa´assa muodossa. Ainoa ero on, että tässä raaka-ruokinta muodossa ovat kypsennetyt viljatuotteet jätetty kokonaan pois.
T: Heidi Rubin
poppasmaiju
20.8. 2003, 14:26
Meillä syödään sellaiseen malliin, että kuivamuona muodostaa n.40% ruokamäärästä ja loput on kotona tehtyjä sapuskoita. Eli meillä syödään juuri tuolleen, että on kuivamuonaa, puuroa, raakaa lihaa/sisäelimiä vaihtelevasti ja kasvismössöjä. Jonkin verran meillä syödään myös luita.
Kuivamuonan ja kotiruoan syövät eri päivinä. Eli minä ruokin koirat kerran päivässä.
Kotiruokana meillä on niinkuin jo mainitsin vaihtelevasti lihoja ja sisäelimiä (lammas, nauta, sika, kala, kanaa joskus ja aina joskus jotain erikoisempaa jos jotain saadaan esim. poroa ).
Puuroja niitäkin vaihdellen eri viljoja, aika paljon oon käyttänyt viime aikoina kauraa. Ja kasvissoseita. Lihat, sisäelimet ja kasvissoseet annan yleensä aina raakana. Joskus saavat jotain ihmisten ruoan roippeita jos ovat koirille sopivaa. (minun itseni tähteitä harvemmin kun se on kasvisruokaa ja usein itämaisen tulisesti maustettua).
Sillon tällöin ehkä kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa saavat kananmunaa ja hapanmaitotuotteita.
Lisinä saavat kylmäpuristettuja öljyjä vaihdellen niitäkin, auringonkukka-, oliivi- ja rypsiöljyjä. Calfosumia tai jotain muuta kalkki tai kalkki-fosforivalmistetta saavat yleensä joka kotiruoka-annoksen seassa. Joskus harvoin annan citro-oskaa, kun vitamiineja eivät oikeastaan tarvitse kun syövät kuitenkin tuota kuivamuonaakin ja kasvissoseista saavat kuitenkin vitamiineja jo luonnostaan.
Siinäpä se suurinpiirtein taitaa olla, ainiin saavathan ne tietysti luitakin jonkin verran, naudan putkiluita sekä kaupan puruluita ehkäpä noin kerran parissa viikossa.
Niin joo tosin minun koirat on vähän eri kokomallia kuin Cristan, ovat pomeranian rotuisia, pienin 2,5kg ja suurin reilu 6 kg.
Sitä piti vielä kysyä että paljonko kalaa uskaltaa antaa bernin kokoiselle koiralle viikossa noin grammat riittää. Entä onko se tavallista että koira saa ripulin raasta murskatusta valkosipulista?
Hei Crista,
itse annan kalaa ( silakkaa, lohta) noin kerran viikossa. Saavat sitä noin 500-700 g kerralla yleensä kasvismössön seassa. Jos et ole antanut kalaa raakana ennen, suosittelen lisäämään sitäkin vähitellen, sillä kala on aika rasvaista ja voi tottumattomalle koiralle aiheuttaa löysän vatsan.
Valkosipulia saavat meillä kerran/kaksi viikossa yhden kynnen puristettuna aina kasvismössön sekaan eikä vatsat ole meneet sekaisin. Paljonko annat sitä keralla? Vähennä määrää ja katso onko vaikutusta.
Kuten sanoin, aloita varovasti äläkä innostu alussa liikaa

. Koirasi vatsat varmasti tottuvat ajan kanssa.
Tämä ruokavalion muutos ja siihen tottuminen on hyvin yksilöllistä. Meillä on vaihto kuivamuonasta BARFille tapahtunut ( neljän mastiffin kanssa; kaksi penuta, kaksi aikuista)) muutaman päivän sisällä eikä ole ollut suurempia vaikeuksia. Eli kuivamuona pois ja raakaa tilalle.
T: Heidi Rubin
coton.fan
18.9. 2003, 14:13
Meillä on puolet kuivamuonaa ja puolet jotain riisiä, jauhelihaa tms.
lapukka02
20.9. 2003, 17:45
Meillä on se määrä mikä pitää antaa niin sitä sen omaa koiran ruokaa ja sitten jonkunverran just jotain riisiä tai kalaa ym...
coton.fan
21.9. 2003, 18:01
Eikös 7 kk pennulle voi antaa 2 kertaa päivässä ruuan...?? Kun mun koiruus on olevinaan koko ajan nälkäinen niin...annankohan liian vähän ruokaa sille?? Ajattelin myös sitä kun kasvattaja sanoi Sandyn äidin olleen ahne
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.