Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kehän ulkopuolinen avustaminen
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
tizzian
LAINAUS
Kehän ulkopuolinen avustaminen on kiellettyä. Mikäli ulkopuolista avustamista tapahtuu, voidaan avustamisen kohteena oleva koira hylätä.
(Teksti lainattu täältä )
Tarkoitetaanko tällä esim. vaikkapa sitä, että koiralle maiskutetaan/vihelletään, kutsutaan nimeltä tms kehän laidalta jotta se saataisiin valppaamman näköiseksi? Jos näin, niin onko tuo sääntö ollut kauan voimassa? Ja edelleen jos on, niin siihen ei ilmeisesti suhtauduta kovin tarkasti...?

nimim. näyttelykäytännöstä hyvin tietämätön
zwiebel
Ote koiranäyttelysäännöistä, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2003:

(löytyy kohdasta 8. ARVOSTELU)

Mikäli koiran esiintymistä koetetaan parantaa kehän sisä- tai ulkopuolella arvostelua häiritsevästi, on ulkomuototuomarilla tai kehätoimitsijalla oikeus puuttua asiaan.

>> tämähän on käytännössä erilainen sääntö kun tuo, joka löytyy Voittaja-näyttelyn sivuilta. Enkä usko itsekään, että Voittajassa yhtään useampia koiria hylätään ulkopuolisen avustamisen takia kuin muissakaan näyttelyissä.

.. ja kyllähän se ihan selvää on, että joissain roduissa ns. double handlingia esiintyy enemmän ja toisissa vähemmän ja se on myös eräissä roduissa aika paljon näkyvämpää ja muita näytteilleasettajia häiritsevämpää kuin toisissa. Itse en ole koskaan kuullut, että koira olisi hylätty ulkopuolisen avustamisen seurauksena, mutta seuraamissani roduissa ei sellaista tapahdukaan kuin ihan minimaalisissa mittasuhteissa.
tizzian
Kiitos! flowers.gif
Sekin on tietysti aika suhteellista minkä kukakin kokee häiritseväksi.
Itselle tuosta Voittajanäyttelyn ohjeistuksesta tuli mieleen samainen näyttely, olisiko ollu toissa vuonna?!, jolloin näin/kuulin joitakin koiria "heräteltävän" sieltä laidan puolelta. Suhtkoht asiallisesti minusta - joskin ko herran toiminta koomisuudessaan herätti kyllä hienoista myötähäpeää... biggrin.gif Mutta siis, hyvä tietää, ettei mitään radikaalia linjamuutosta ole asian suhteen tapahtunut.
Nannas
Valitettavasti kehätoimitsijat tai tuomarit eivät kovinkaan helposti tuohon asiaan puutu.
Porissa oli asiassa ihan konkreettinen tapaus, mutta kylläkin koiran esittäjän pyytämättä ja totaalisesti tietämättä. Tapauksessa siis tuomarin arvostelu oli koiralla kesken, kun kehän sivusta ihan yllättäen toinen henkilö siis PYYTÄMÄTTÄ huutaa koiran nimeä useaan kertaan. Arvostelussa oleva koira on nuori uros ja kehän laidalla huutavalla henkilöllä kädessään nuori narttu. Tämän narttu oli aikaisemmin ollut näyttelypaikalla kiimassa, joten jonkinlainen muistijälki arvostelussa olevalle koiralle oli jäänyt, koska tämän jälkeen koiraan ei mitään kontaktia enää saanut. Arvostelussa oleva koira veti huutajan perään ja kun henkilö sitten hävisi näkyvistä alkoi koira piipittää tämän ja nartun perään.
Kehässä olevien koirien arvojärjestyshän oli tämän jälkeen sitten itsestään selvää! TODELLA HARMILLISTA JA ALA-ARVOISTA KÄYTTÄYTYMISTÄ!
tizzian
^ No tuo kyllä on minusta jo enempi tosiaan häiritsemistä kuin avustamista dry.gif
Tapaus jota itse tuon pykälän suhteen mietin oli kyllä varmaankin muille melkoisen harmiton ja kyseinen kehän laidalla olija oli oletettavasti kohteena olevan koiran esittäjän puoliso ei siis tosiaan mikään vieras.
pips_a
Nannas eihän tuo nyt mitään kehän ulkopuolista avustamista ollut... Ilkeää ja törkeää häiritsemistä, josta olisi koiran omistajan pitänyt ilmoittaa, vaikka kehäsihteerille, että tämä käy kieltämässä häiritsijää tai omistajan itse huutaa tälle henkilölle, tollasseessa tilanteessa ei kyllä kannataisi jäädä tumput suorina seisomaan koiran kanssa kehään...

Näyttely säännöissä lukee että koiran häiritsevä suorituksen parantaminen kehänlaidalta on kiellettyä.
Mun mielestä se on ihan hyvä ja selkeä kielto. Messari näköjään on kieltänyt kaiken avustamisen... Se poikkeaa näyttelysäännöistä, mutta poiketkoon...

Itselläni on sheltti, joka osaa esiintyä kauniisti, mutta näyttää vielä kauniimmalta katsoessaan jotain konkreettista kohdetta, kuin makupalaa. Siksi kehässä, jollei mene päällekkäin, äiti hihkaisee Ellaa nimeltä pari kertaa ja se riittää. Ei se ole ikinä ketään häirinnyt ja ei tule häiritsemäänkään, jollei sitten ilkeyksissään joku halua siitä tehdä itselleen ongelmaa, sillä ketäpä se häiritsisi, että tyhjässä kehässä, meidän Ellan ollessa yksityisarvostelussa, muutaman kerran hihkastaan kehän laidalta, harva edes kuulee sitä.

edit:// tohon Nannas:in juttuun vielä, että tuo on varsin hyvä juttu kuvaamaan ihmiseen kateutta!
peikkovuorelainen
Itse olin sunnuntaina Super Summer Showssa töissä kehässä jossa rotua usein avustetaan, tuomari ilmoitti kehän alussa että JOS koiria avustetaan kehän ulkopuolella koira hylätään.
Sitten keksittiin juoni, 2 henkilöä heitti PALLOA toisilleen kehän laidalla ja ei takuu varmasti huvikseen heitellyt.. ääntäkään ei päästäneet vaan kivasti palloteltiin toisilleen siinä vai vihkaa ja toisen koiran aikana muistettiin yht.äkkiä et aamulenkki taisi jäädä juoksematta ja otettiin pika spurtteja ees taas kehän reunalla.... huh hah heijaa.... unsure.gif
Tuomari näki ne kylläkin, thänk god ei tullut harmaa nauha käteen ku sitä turpa värkkiä ei avattu... mutta JOS tuomari kieltää, kannattaa oikeasti uskoa eikä ottaa riskiä.....
zwiebel
Meillä kävi Lahden KV:ssa muutama vuosi sitten ihan konkreettinen häirintä, joka tosin oli periaatteessa tahaton. Esitin koiraa kehässä, jonka vieressä oli sellaisen rodun kehä, jossa yleensä tätä avustamista tapahtuu ihan suuremmassakin mittakaavassa. Olin juuri juoksuttamassa koiraa edestakaisin kilpailuluokassa, kun yhtäkkiä päälleni hyppää kovaan ääneen huuteleva nainen vinkulelu kädessä. Nainen pelästytti esittämäni koiran törmäämällä puoliksi siihen ja puoliksi minuun, astui varpailleni ja kommentoi: "Ai oliks tässä kehä menossa?" No ei, kun muuten vaan koirat seisoo rivissä ja tuomari katselee liikkeitä. ph34r.gif Jouduin ottamaan liikkeen tietenkin alusta mulkaistuani naista vihaisesti. Esittämäni koira oli tilanteesta kovin hämillään eikä esiintynyt läheskään niin reippaasti kuin ensin.. Ja nainen jatkoi pomppimista kehän laidalla - onneksi sentään ei enää meidän kehässä. Tuomari ei asiaan puuttunut, olihan kyseessä oikeastaan vahinko, mutta oli se ärsyttävää. dry.gif
Ronde
Oltiin Porvoossa vissiin kaks vuotta sitten ja huhhuh sitä menoa ennen meidän kehää, kun kehässä oli tervut.. rolleyes.gif Kehän ulkopuolella oli sellanen lauma ihmisiä joista jokanen huuh jonkun koiran nimeä ja heilutteli leluja, liikku jne.. Mielenkiintosta katottavaa.

Se oli kieltämättä aika häiritsevää, ja viereisen kehän koirat ei pystyny keskittymään ollenkaan, jotkut kisko lelujen ja ihmisten perään, toiset ei pitäny siitä mökästä - huhhuh..
pips_a
Jep, toi on ihan totta, että yleensä se kehässä avustaminen häiritsee enemmän muita kehiä, mutta mä olen sitä mieltä, että häiritsevä avustaminen on sallittua, mutta kun siitä häirintyy muut niin sitten kiellettävää.

Joskus viime vuonna tai sitä edellisenä vuonna Kouvolassa (vai oliko se Heinola, en muista) oli shelttikehän jälkeen sakemanni kehä ja tuomari myös heti ilmoitti, että "ulkopuolelta avustetut koirat hylätään"... Ai, että siinä oli monta näkemisen arvoista ilmettä, kun sakemanni ihmiset ihan reippaasti kirosivat ääneen (onneksi tuomari oli ulkomaalainen) ja olivat ihan raivona... Äidin kanssa ääneen todettiin, että "noniin, vähän vaihtelua normaaliin" ja yksi vieressä ollut (ehkä kova äänisin näistä raivostujista) sattui sen kuulemaan ja tokaisi "hyvä se on sheltin kanssa, kun sen kun ruokitaan vaan niin esiintyvät" tms. jotain vastaavaa ja mulkaisi meidän Zamppaa ja VSP ja VSP-vetsku ruusukkaita biggrin.gif . Naurahdettiin vaan ja lähdettiin. Kommenttimme ei todellakaan ollut ilkeäksi tarkoitettu tai sarkastinen, mutta taisi olla ukolla hermot kireenä vastaavan yllätyksen takia.
Omalla tavallaan ymmärrän, mutta omalla tavallaan en...
-Juulia-
Ei olla pitkiin aikoihin satuttu viereiseen kehään tällaisten kovaäänisesti avustettavien rotujen kanssa, varmaankin johtuu siitä että kakkosryhmän rodun kanssa kaksipäiväisissä näyttelyissä harvemmin ykkösryhmäläiset ovat samana päivänä wink.gif

Isossa kehässä kerran oli aivan pakko huomauttaa erään koiran lukuisille handlereille, että saisko sen koiran hieman vähemmällä äänellä ja namien kylvämisellä esiintymään, niinkuin muutkin koirat. Siinä vaiheessa oma handlattava ei ollut enää todellakaan ainoa joka häiriintyi tästä käytöksestä.
Daraaa
Meillä on monen monta kertaa ollut double handling -tyylillä esitettäviä rotuja viereisessä kehässä, ja voi huh huh välillä sitä meininkiä. itselläni ei ko. tyyliä vastaan ole mitään, kunhan se tapahtuu äänettömästi. Lähin muistikuva on tämän vuoden Tuurin näyttelystä, kun olin junnukehässä, vieressä bokserit ja olisitte nähneet sen huudon ja möykän! rolleyes.gif blink.gif ph34r.gif Edes sanat eivät riitä kuvailemaan.. taisi olla PN luokka menossa oman arvosteluni aikana, ja kehän vieressä seisoi ainakin 8 ihmistä huutaen, riehuan, viskellen leluja ja herneillä täytettyjä rasioita jotka rapisivat. Viereisissä kehissä ei varmaan ollut yhtäkään koiraa joka ei olisi häiriintynyt asiasta.

Itsellänikin on "oma koira" joka esitetään useimmiten tupla handlingilla, tosin tämä tapahtuu äänettömästi: annan koiran seistä vapaana, ja äitini seisoo kehän laidalla aivan hiljaa - koira tuijottaa häntä ollen kauniissa asennossa. Tämä tuskin muita häiritsee smile.gif
-Juulia-
^Tuollaista äänetöntä avustamista tuskin kukaan voi kieltää tai asiasta valittaa kun se ei häiritse muita koiria. Ei minullakaan periaatteessa ole mitään sitä vastaan vaikka joku muu koira tarvitsisi kymmenen apuhandleria esiintyäkseen parhaimmillaan; niin kauan kuin avustaminen ei ole muita koiria/ihmisiä häiritsevää.

Viimeksi Karjaalla näin tällaista hiljaista, kaunista avustamista. Taitava handleri esitti upeaa koiraa kehässä, ja koiran omistaja seisoi aivan hiljaa kehän laidalla häiritsemättä ketään, ja koira katsoi häntä, taukoamatta. Se oli hienoa katsottavaa, ja hatunnosto sille parille kontaktistaan smile.gif
Flavia
Se on kieltämättä ärsyttävää kun jotkut huutelee kehänseunalla ja itse sattuu olemaan viereisessä kehässä koiran kanssa joka rakastaa vinkuleluja.. Varsinkin kun he tuntuvat kuvittelevan että omistavat koko maailman ja hyppivät toisten kehissä vaikka arvostelu olisi kesken..

on se kumma juttu, että ei noita kaksoishandlattavia koiria mukamas saa esiintymään ilman sitä räikkää heiluttavaa kaveria.. Mitenkäs ne muut koirat sitten saadaan esiintymään kunnolla. Ei siihen vaadita mitään ulkoista avustajaa että saa koiran esiintymään ryhdikkäästi, koiran kun koiran voi siihen opettaa ja ottaa vaikkapa lelun tms mukaan ja heiluttaa sitä itse koiran nenän edessä...

Yhdessä näyttelyssä sakemanni kehällä olen nähnyt kun ennen kehän alkua tuomari kielsi avustamisen ulkopuolelta, ja kun kielto ei tehonnut hän keskeytti kehän ja sanoi että jos yksikin lelu vielä näkyy, hän lopettaa arvostelun. Sitten lelut katosivat ja ihmiset odottivat kiltisti...
peikkovuorelainen
^Juu jos tuomari kieltää avustamisen, hän KIELTÄÄ sen... smile.gif
Tuomarin sana on laki kehässä ja jos sitä ei uskota, saa vaan syyttää itseään..... se on tosi asia... JOKA asiassa....
Silverys
Torniossa seurasimme rotikka-kehää omaamme odotellessa ja kyllä herätti hilpeyttä, kun erästä koiraa tuplahändlättiin tosissaan. Ilmeisesti pariskunnan toinen osapuoli esitti koiraa kehässä ja toinen juoksi ympäri kehän reunoja törmäillen ihmisiin ja karjuen "lihapullaa" tms., viskellen ko. pyöryköitä käsissään.. Veikkaan että jokainen kehässä olleista koirista seurasi tiukasti tätä "lihapullanaista".. Eli ei ainakaan tämä tuplahändling ollut mitenkään hienovaraista.

Aina sitä hämmästelee, että miten ei saada tällaista viisasta ja upeaa rotua esiintymään ihan itsekseen, kun siihen pystyvät "tyhmät" seurakoiratkin..

Ihmettelee 9-ryhmän edustajan omistaja
toiskan muori
LAINAUS(-Juulia- @ 3.8. 2007, 23:08) *
Ei olla pitkiin aikoihin satuttu viereiseen kehään tällaisten kovaäänisesti avustettavien rotujen kanssa, varmaankin johtuu siitä että kakkosryhmän rodun kanssa kaksipäiväisissä näyttelyissä harvemmin ykkösryhmäläiset ovat samana päivänä ;)

Jos juulia tarkoitat sitä, että ykkösryhmän koiria avustetaan enemmän kuin kakkosryhmän, niin minun kokemukseni perusteella olet totaalisesti väärässä ja arvostelen molempien ryhmien kaikkia rotuja.
pahimpia ovat tänä päivinä dobermannien ja rottweilereiden tuplahändläykset. ei suinkaan enää missään tapauksessa sakemannien, eikä belggareiden ole koskaan ollut. Itse asiassa minä ainakin belggari kehässä yleensä kysyn, että missä on tuplahändleri, esitä koiraa sinnepäin. onhan sitä hienosti paikallaan seisovaa kehänlaidalle tuijottavaa koiraa huomattavasti miellyttävämpi arvostella kun niitä makupalan kanssa kuolaavia koiria, joille vielä jotakin kummallisia leluja heitellään kehän laidalla.

Itse olen poistanut näyttelyalueelta yhden dobermannin ilmeisesti omistajan, joka todella yritti kuumentaa ennestäänkin jo hyvin vilkasta koiraansa purulelun kanssa kehän laidalta. Lopuksi koira oli jo ihan hysteerinen ja vain hyppi ja pomppi. Joten poistin sen ihmisen, en koiraa, Tämän ulko-ovesta poistumisen jälkeen koiraa oli ihan helppo arvostella. Vilkas nuori uros, joka esiintyi riittävän kauan ihan hienosti ilman ulkopuolista häirintää
bellfegor
Sakumaanikkojen avustaminenhan on jo legenda, mutta Turussa Elonäyttelyssä toissavuonna katselin dobberikehää silmät pyöreinä. Yhdelle koiralle heiteltiin kehän ulkopuolella kokonaista 400 gramman lihapullalaatikkoa muutaman pullan tai lelun sijasta. Lisäksi meteli oli muutenkin kohtuullisen suuri. Täytyy näillä avustettavilla koirilla olla tosi hyvä hermorakenne, että kestävät sen äänekkään avustamisen ja vielä esiintyvät kehässä. Turussa on nähty myös Messukeskuksessa mielenkiintoisia sakukehiä, jotka ovat sijoitettu niin, että seinä muodostaa kehän yhden sivun. Hauskaa katsella kuinka ihmisjoukko ravaa puoliympyrää edestakaisin ja heiluttaa kaikenmaailman räikkiä ja huiskia.
peikkovuorelainen
Niin koirien hermorakenne kehässä, miten viereisten kehien koirien hermorakenne? ONKO käyny avustajilla mielessä? EI koska pitää paiskoo lihapullalaatikoita,räikkiä, huutaa murrea, viheltää, juosta ku päättömät kanat... KUN EI voi opettaa koiraa ennen näyttelyä esiintymään.
13.9. Jouduin toimitsijana puuttumaan ulkopuoliseen avustamiseen, erit hyvin ihmiset tottelivat ja uskoivat. biggrin.gif
Doglover
Joo, täähän jo kauan harrastettu juttu tää koirien huomion kiinnittäminen johonkin mielenkiintoiseen. Koira on silloin skarpimman näköinen, mutta mutta mutta... Onko se silloin aito?? angry.gif Kyllä tuomarien pitäisi tähänkin kiinnittää huomio ja poistaa esim. kehäsihteerin avulla tällaiset esitelmöijät kehän laidalta.
Itsekkin kun olen näitä näyttelyitä kiertänyt aika lailla, muistuu mieleeni eräät mätsärit jossa TUOMARI TOIVOI "VAIKKA" AVUSTAJIA KEHÄN LAIDALLE TUOMAAN KOIRAN PARHAAMMAT PUOLET ESIIN!!! Ennen en ollut tullaista edes kuullut, aika pöyristyttävää, että tuomari ihan kehoitti käyttämään apuvoimia!! Ja kappas vaan, kun googletin, saksanpaimenkoirakasvattaja... Mikä yllätys!! Mulla ei rotua vastaan mitään ole, lapsena meillä oli kaksi urosta.
Niiskuneiti
^No huh huh! Meneeköhän vähän liian pitkälle mätsärin tuomarilta tuollainen ohjeistus angry.gif
Maarit S
Minäkin sitten varmaan olen syyllistynyt tuplahandlaukseen, kun tytär esittää koiraa kehässä ja itse yritän lymyillä piilossa, ettei koira paukkaa kehästä pois minua etsimään.
peikkovuorelainen
^Kuinka niin olet syyllistynyt tublahändläykseen??
No ei toi nyt mitään tublahändläystä ole...
.Nemo.
Hehheh, itse voin myöntää tuplahandlauskeen syyllistyväni, ja aion kyllä jatkossakin. biggrin.gif

Itsekkään en voi ymmärtää näitä "jokarodun" näyttelyissä tavaraa viskovia, ja pää punaisena karjuvia, pitäisi ymmärtää että naapurikehän mäyräkoiraa ei yhtään innosta se pomppiminen, varmasti lähinnä pelottaa ja ihmetyttää.

Saksanpaimenkoiraa käytetään usein esimerkkinä kun puhutaan kaksoishadlauskesta, ei se räikän lihapullapaketin heiluttelu ole pahimmasta päästä, tervetuloa erkkaria seuraamaan : D
Marika
Belgeillä näkee myöskin usein tuplahandlausta, mutta kyllä sen eron huomaa, jollei sitten ole koiraa ole oikein opettamalla opetettu pitämään sitä kaulaa niin ylväästi pystyssä kuin vain voi - ja siinä kyllä sitä hommaa riittää. ÄÄNETÖN tuplahandlaus on minun mieleeni ok, sillä se ei häiritse muita kehässä samaan aikaan olevia kuin se kovaääninen huutelu ja taputtelu ja kaiken maailman elämöinti! :S

Naurattaa kyllä kun ekassa mätsärissämme joskus vuosia sitten yritettiin pariamme kovaan ääneen tuplahandlata, ja koiran rotu oli parsonrussellinterrieri ... Eipähän tuplahandlattu terrieriparimme sitten kuitenkaan sijoittunut kun itse sijoituttiin toisiksi wink.gif
triik
Omistan itse useamman saksanpaimenkoira ja käymme aktiivisesti näyttelyissä.
Kävimme kennelliiton näyttelyissä useita vuosia, kunnes uuden koiramme kasvattaja pyysi meitä erkkariin, no lupuduimme tulemaan. Kasvattaja esitti koirani, harvoin sitä tosiaan itse esitin. Tiesin tietenkin millaista on kaksois esittäminen, kun onhan tuota nähty. Oletimme tietenkin mieheni kanssa että lähdemme pois koiran näkyvistä.
Kasvattaja sanoi että hänen vaimonsa kertoo mitä meidän pitää tehdä kun koira on kehässä, olimme jo tässä vaiheessa että siis mitä? kasvattaja sanoo että meidän pitää rikkoa näyttely sääntöjä. blink.gif

Kun kehä sitten alkoi en ole koskaan hävennyt niin paljon koiranäyttelyssä kuin silloin, juoksimme mieheni kanssa kehää toinen toiselta puolelta ja HUUSIMME koiraa. Tunsin itseni siis niin pelleksi, samoin mieheni. Sitten kun se loppu juoksuttaminen alko se oli oikeesti USKOMATONTA! siis aikuiset ihmiset juoksee huomioväri haalareissa megafoni kädessä huutaen koiraa(että se näkee ja kuulee paremmin). Osalla koirista oli monta esittäjää ja osalla koirista juoksi handlaaja kehän ulkopuolella hieman koiran edessä. Sen jälkeen ei olla erkkarissa käyty.

peikkovuorelainen
^APUVA oikeasti :shock:
En yhtään ihmettele että moni ei halua sakemanneja ym rotuja viereiseen kehään.... nämä rodut voitais laittaa 2km näyttely-alueelta keskelle ei mitään.
Nooraa
sen kyllä ymmärrän että rotu kehässä tupla handlataan, huomaamattomasti, siis ettei häiritse muita, seisoo vaikka vaan kehän laidalla. Mutta sitä en ymmärrä jos JH kehässä, missä kisataan koirien esittämisestä, että siellä tupla handlataan... Olen nähnyt (onneksi vain) muutamia kertoja että hei tuohan saa hulivili koiransa esiintymään tosi hyvin, ai kato kappas, perheen isä ja äiti huutavat koiraa ja heittelevät leluja niin että koira näyttäisi valppaalta ja kiinnostuneelta dry.gif pimeetä
peikkovuorelainen
Käykääpä kattomassa v-09 yleistä juttua...
Siel on kehän ulkopuolisesta avustamisesta.... stupid.gif
Marika
No nyt näin sitten messariviikonloppuna tuplahandlatun kleininkin (isokokoinen pommi), omistaja narttukoira sylissään houkutteli ja muiskautteli ym. urokselle kehän laidalta. Ei kyllä tulisi itelle mieleenkään alkaa esittää omia poikia tuplahandlaten, hävetti jo pelkästään katsoa sitä meininkiä mitä siinä kehällä pidettiin ...

Onkohan tuosta tuplahandlauksesta tulossa kohta joku trendi-ilmiö? Yhä useampia rotuja on nyt tullut nähtyä tuplahandlauksella. Viimeisimmässä mätsärissäkin jossa käväistiin, yritettiin pommiakin huudella kehän laidalta että katselisi pois kehästä tuomarin arvostellessa (mikä näytti omasta mielestä vieläpä ihan tajuttoman huonolta).
Liewec
LAINAUS(Silverys @ 8.9. 2008, 14:22) *
Aina sitä hämmästelee, että miten ei saada tällaista viisasta ja upeaa rotua esiintymään ihan itsekseen, kun siihen pystyvät "tyhmät" seurakoiratkin..

En todellakaan ole sitten mikään asiantuntija, mutta mulla on sellainen käsitys, että aika iso osa seurakoiraroduista esitetään siten, että esittäjä on ihan vieressä/edessä tai jopa asettelee jalat paikoilleen ja pitää sitten makkaranpalaa nenän edessä, jotta koira olisi terhakkaan oloinen.

Belgit sen sijaan tupataan esittämään siten, että esittäjä seisoo koiran takana, jolloin esittäjä ei itse juurikaan voi vaikuttaa koiraan. Tästä syystä uskoisin tuplahandlausta tapahtuvan melko paljonkin juuri belgeillä. Toki koiran voi opettaa seisomaan terhakkaasti, mutta jos tuntee belgien luonnetta, niin ne tuppaavat kiinnostumaan vähän kaikesta, joten on hyvä, jos kehän laidalla on yksi ihminen, joka kiinnittää koiran huomion paremmin kuin muu ympäristö.

Olen esittänyt koiriani sekä itse, että ollut myös se avustava henkilö. Tosin mä en kyllä mielestäni avusta kuin sen verran mitä tarvitsee ja vanhemman koiran kohdalla riitti se, että seisoin paikallani kehän ulkopuolella. Nuoremman näyttelyura koostuu tällä hetkellä vasta yhdestä pentunäyttelystä, mutta tulevana vuonna on pari näyttelyä tiedossa, joissa koira ei välttämättä vielä osaa seistä terhakkaasti omin avuin. Enkä henkilökohtaisesti viitsi sekalinjaista opettaakaan erikseen siihen, kun näyttelyuraa sille tuskin on tiedossa sen enempää, kuin että saadaan 2 EH:ta.

Muistuttaisin kuitenkin siis vielä, että en koskaan käytä vinkuleluja, huuda kovaäänisesti tai muutoin häiritse muita. Omille koirilleni olen tarpeeksi "tärkeä" jo pelkästään seistessäni niistä muutaman metrin päässä.
toiskan muori
^
"Belgit sen sijaan tupataan esittämään siten, että esittäjä seisoo koiran takana, jolloin esittäjä ei itse juurikaan voi vaikuttaa koiraan. Tästä syystä uskoisin tuplahandlausta tapahtuvan melko paljonkin juuri belgeillä. Toki koiran voi opettaa seisomaan terhakkaasti, mutta jos tuntee belgien luonnetta, niin ne tuppaavat kiinnostumaan vähän kaikesta, joten on hyvä, jos kehän laidalla on yksi ihminen, joka kiinnittää koiran huomion paremmin kuin muu ympäristö."

ovatkin sitten niitä sivistyneimmin tuplahandlattuja koiria, mitä tiedän. omistaja vain kuikuilee siellä kehän laidalla ja koira seisoo kuin patsas ja on helposti käsiteltävissä.

aivan toista kun esim. dobberi kehissä näinä aikoina. siellä on sellaista menoa, että olen jopa heittänyt (melkein sananmukaisesti) yhden omistajan ulos hallista. Ei tehnyt kuin hallaa koiralleen, joka haukkui ja hillui ja seisoi koko ajan kahdella jalalla. Poistettuani omistajan ulos, koira esiintyi mallikelpoisesti ja oli hyvin sillä handlerilla hanskassa.

toivottavasti tuo sivistyneempi tuplahandlaus tulee jäädäkseen. muut pitää saada kuriin.
mutta se on meidän tuomarienkin tehtävä (tietysti) dogrun.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.