LAINAUS(Silverys @ 8.9. 2008, 14:22)

Aina sitä hämmästelee, että miten ei saada tällaista viisasta ja upeaa rotua esiintymään ihan itsekseen, kun siihen pystyvät "tyhmät" seurakoiratkin..
En todellakaan ole sitten mikään asiantuntija, mutta mulla on sellainen käsitys, että aika iso osa seurakoiraroduista esitetään siten, että esittäjä on ihan vieressä/edessä tai jopa asettelee jalat paikoilleen ja pitää sitten makkaranpalaa nenän edessä, jotta koira olisi terhakkaan oloinen.
Belgit sen sijaan tupataan esittämään siten, että esittäjä seisoo koiran takana, jolloin esittäjä ei itse juurikaan voi vaikuttaa koiraan. Tästä syystä uskoisin tuplahandlausta tapahtuvan melko paljonkin juuri belgeillä. Toki koiran voi opettaa seisomaan terhakkaasti, mutta jos tuntee belgien luonnetta, niin ne tuppaavat kiinnostumaan vähän kaikesta, joten on hyvä, jos kehän laidalla on yksi ihminen, joka kiinnittää koiran huomion paremmin kuin muu ympäristö.
Olen esittänyt koiriani sekä itse, että ollut myös se avustava henkilö. Tosin mä en kyllä mielestäni avusta kuin sen verran mitä tarvitsee ja vanhemman koiran kohdalla riitti se, että seisoin paikallani kehän ulkopuolella. Nuoremman näyttelyura koostuu tällä hetkellä vasta yhdestä pentunäyttelystä, mutta tulevana vuonna on pari näyttelyä tiedossa, joissa koira ei välttämättä vielä osaa seistä terhakkaasti omin avuin. Enkä henkilökohtaisesti viitsi sekalinjaista opettaakaan erikseen siihen, kun näyttelyuraa sille tuskin on tiedossa sen enempää, kuin että saadaan 2 EH:ta.
Muistuttaisin kuitenkin siis vielä, että en koskaan käytä vinkuleluja, huuda kovaäänisesti tai muutoin häiritse muita. Omille koirilleni olen tarpeeksi "tärkeä" jo pelkästään seistessäni niistä muutaman metrin päässä.