Heissan
selvittelin tuota asiaa ja näin olen antanut itseni ymmärtää.... aika sekavasti kirjoitettu, sorry!
1. tuoresperma tulee vaikka lentsikalla, mutta on tosi aikakriittinen ja miljoona mahdollisuutta jonkin mennä pieleen.
Suositaan vaan suoria lentoja ja jos eksyy, niin menee pilalle. Samoin ottopäässä, jos tulee ongelmia jne.
Kuitenkin onnistuessaan halvempi. Eli sulla pitää olla narttu just oikeella päivällä ja silloin uros menee omassa päässään luovutukseen, siellä pitää olla juoksunarttu apuna. Sit sperma jäähdytetään, pakataan ja lähetetään jotenkin. Roikut odottamassa lentoa ja toivot, että tulee perille.
2. pakastesperma tuodaan kuljetusfirman avulla hyvissä ajoin perille. Kallis, mutta varmasti odottamassa oikeaa aikaa.
3. Suomessa sperman otto maksut useempia satoja euroja, todennäköisesti euro-alueella samaa luokkaa.
Yleensä sperman "ostaja" maksaa. Tietyt lääkärit esim. Euroopassa ns. sopimuslääkäreitä, joiden kanssa homma pelaa.
Maksut koostuvat ottamisesta, tutkimisesta (pitää olla kunnossa), pakkaamisesta ja lähettämisestä, menee yli 1000€ Euroopan alueelta. Lähettämiskulut tosi korkeet.
4. Pakastesperman säilytysmaksut täällä jotain 100€ vuositasolla. Yhdestä satsista saa useammalle kerralle. Pakastettu yleensä siemennetään suoraan kohtuun kerran tai kahdesti. Pitää olla spesiaali lääkäri. Maksaa myös lähemmäs 500€.
5. Tuoresperman siemennys normaalisti ja halvemmalla. Mutta siinä siis ongelmana tuo saantivarmuus. Eli ilmeisesti säilyy hyvänä n. 1-2 vrk. Nyt ei voi itse edes hakea (halvat lennot), kun ei saa kuljettaa taskussa. Menee rahtiin ja saattaa taas joko vahingoittua tai eksyä.
Eli aikas kalliiksi käy, mutta itse käyttäisin pakastettua, sitä voisi sitten kokeilla uudelleen, jos menee pieleen ekalla krt. Jos varaat ruljanssiin n. 2000€ + pentumaksut urokselle, niin pitäis riittää...