Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Hollanninpaimenkoirat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
pips_a
Haku ei ainakaan löytänyt aikaisempia keskusteluita...

Oon nyt lueskellut ja kattellut paljon holskuja ja on mielenkiinto herännyt rotua kohtaan...
Tuskin itselleni ottaisiin moniin vuosiin, mutta olisi kiva kuulla ja tutustua rotuun muuten ja jos joskus vaikka sitten ottaisikin... Koskaan ei pitäisi sanoa "ei ikinä"...

Onkos puskalaisilla Holskuja tai edes kokemusta rodusta? Kertoilkaan tongue.gif
Musca
Kokemusta on, mutta se on vuosien takaa. kiertelen nuorempana yhden pk. holskuja kasvattavat kasvvattajan mukana näyttelyissä esittämis apuna ja pk-holskut tuli jollain tapaa tutuiksi. Tosin näyttely paikka ei ehkä ole se paras paikka tutustua rotuun, mutta pitkillä automatkoilla sain kyllä kuulla rodusta paljon (lähinnä siis pk.holskuista). Itsekin harkitsin silloin holskun ottamista, mutta sopivaa yhdistelmää ei löytynyt ja nyt vanhempanna ajatellen ei se holsku tainnut olla minun rotuni. Luonne on ehkä se missä olisi enemmän toivomisen varaa. Tosin niin kuin jo mainitsin niin näyttelyt eivät kerro loppujen lopuksi hirveästi rodusta. Viime aikoina ei ole hhirveän tarkkaan tullut rotua seurattua omien koulu kiireitten ja omien koirien takia.
Lempo
Itse rotu kiinnostaa, mutta mitä tarkoitit Musca että luonteessa on toivomisen varaa?? Jos holskun hankkisin niin TOKOa ehdottomasti alettaisiin harrastaa. Onko kenelläkään holskua jonka kanssa tokoillaan?
Tietääkö kukaan onko suomessa kukaan holsku päässyt tottelevaisuusvalioksi tai agilityvalioksi? Kun tuo agilitykin kiinnostaa happy.gif
Liewec
Tokovalioksi ei ole päässyt KoiraNetin mukaan yksikään, agilityvalioita kolme ja käyttövalioita kaksi.

Musca tarkoittanee luonteessa olevan parantamisen varaa siksi, että valitettavasti myös holskua (kuten useimpia rotuja Suomessa) jalostetaan pitkälti näyttelyiden suhteen. Käyttörodulla pitäisi kuitenkin vaalia nimenomaan käyttöominaisuuksia ja näin ei holskuilla ole tehty. Ongelma on sama lähes jokaisessa käyttörodussa. On huonoja hermoja, puutteellista toimintakykyä ja olematonta saalisviettiä ja taistelutahtoa.
Musca
Crim sen tuossa edellä jo kiteytti. Varsinkin hermorakenne on se jossa holskuilla on parantamisenvaraa aika huimasti. Itse sain hieman sen kuvan holskuista, että ne ovat aika levottomia eivätkä jaksa työskennellä kauaa ja pitkäjänteisesti.
rasva
LAINAUS(crim @ 10.9. 2007, 16:17) *
Tokovalioksi ei ole päässyt KoiraNetin mukaan yksikään, agilityvalioita kolme ja käyttövalioita kaksi.

Musca tarkoittanee luonteessa olevan parantamisen varaa siksi, että valitettavasti myös holskua (kuten useimpia rotuja Suomessa) jalostetaan pitkälti näyttelyiden suhteen. Käyttörodulla pitäisi kuitenkin vaalia nimenomaan käyttöominaisuuksia ja näin ei holskuilla ole tehty. Ongelma on sama lähes jokaisessa käyttörodussa. On huonoja hermoja, puutteellista toimintakykyä ja olematonta saalisviettiä ja taistelutahtoa.

Nyt valioitui yksi lk-holsku Toko-valioksi ja myös yksi lk ruotisin ja suomen agi-valioksi.Ja toivottavasti kohta haussa käyttövalioksi myös..

Mutta tuossa olen samaa mieltä,että suomessa pidetään sitä ulkonäköä liian painavana ja prioriteetti nro 1,että siksi ehkä suomen holskuissa on niin paljon "erillaisia" (aika kärjistynyt sana mutta en osaa sanoa paremminkaan) yksilöitä.
Mutta holskuhan ei ole käyttörotu.FCI:hän ei ole tunnustanut tätä rotua käyttöroduksi vaikka alunperihän rotu on ollut "käyttörotu" maatilan yleiskoirana.

Sehän minusta tässä(koira maailmassa) sairasta on,että kun on ihmisiä joka lähtöön ja KAIKILLA eripäämääräät ja halut jalostaa koiria ja ei mitään ihmeellisempää koiran tuntemusta voi "jalostaa" ja teettä pentuja.. dry.gif surullista..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.