Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mistä aloittaa?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
josemiina
Kohta neljävuotias kääpiösnautseri-poikani Amor vaikuttaisi olevan kiinnostunut tekemään vaikka mitä makupalojen toivossa. Se osaa peruskäskyt sekä monia täysin turhia temppuja.
Hirveästi kiinnostaisi lähteä tosissaan harjoittelemaan, ja jonkinverran ollaan jo treenattukkin ja tutkittu aihetta mutta täältä taitaisi olla järkevää kysyä apua, kun itse ei vielä osaa ajatella tarpeeks selkeästi.

Amor osaa istua, mennä maahan, tulla sivulle, noutaa muttei palauttaa, pysähtyä kesken luoksetulon, hypätä etseen yli käskystä ja seurata pienen pätkän (tosiaankin vain pari askelta ja siinäkin kontakti on makupalaan, ei minuun)

Naksutinta käytän, ilmeisen hyvä apu tässä hommassa.

Mutta mitä seuraavaksi alkaisin opettelemaan? Mitä hiomaan? Miten opetan noutamiseen myös palauttamisen? Olen lukenut paljon koirakirjallisuutta ja käynyt koirani kanssa toko-kursseilla mutta nyt vasta se tokokärpänen iski, ja olisi hirveä himo opettaa koiralle lisää koska sillä siihen rahkeita selvästi olisi!

Kertokaa omia kokemuksia, opetuskikkoja ja kuviakin katselen mielellään! Muutamaa teeniblogia seuraan melko tiiviisti ja videoita olen katsonut. Olen nähyt toki ihan livenäkin tokoa harrastavia valjakoita.

Tiedetään, käppänä ei ole helpoin mahdollisin rotu; mutta ainakin meidän A älyää nopeasti ja klikkerin avulla yhdistää asiat nopeasti, tykkää hurjasti tehdä ja on helposti motivoitavissa makupaloilla.

Kiitos jos jaksoitte lukea, kertokaa te loput biggrin.gif
Hiipivä Siiseli
Käyppä lukemassa Kennelliiton sivuilta toko-säännöt, niin saat vähän osviittaa siitä, mistä liikkeistä alottaa. Alokasluokkaan ei kuulu luoksetulon pysähdystä ja noutoa, mutta ei niiden osaamisesta tietenkään haittaa ole. On ihan hyvä tapa opettaa seuraavien luokkien liikkeitä jo ennen kuin edes on oikeus siirtyä seuraavaan luokkaan, ja se osaltaan helpottaa koesuoritusta, jos tietää koiran osaavan myös ylempien luokkien vastaavat liikkeet (esim. jos koira osaa avoin/ev-luokkien jäävät liikkeet, alokasluokan vastaavat ovat tosi lällyjä).

Kannattaa lähteä vielä toko-kurssille, jos vaan mahdollista, niin saat hyviä vinkkejä uusien liikkeiden opetukseen ja hiomiseen. Itse on tosi hankala nähdä niitä virheitä esim. seuraamisessa, kun se koira kulkee siinä nenän alla, varsinkin jos tietoa ei ole riittävästi, että osaa olla tarpeeksi kriittinen.

Noudon opetuksesta täällä oli muistaakseni joku ketju, sinne tuli melko paljon hyviä neuvoja noudon opettamisesta. Muutenkin kannattaa käyttää etsi-toimintoa ahkeraan, josko sieltä joitakin asiaa käsitteleviä ketjuja löytyisi smile.gif

Aluksi on hyvä treenata se kontakti kuntoon niin, että koira katsoo sinua lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Vahva katsekontakti perusasennossa/edessä seisten tms. auttaa myös seuraamisen kontaktin löytämisessä. Jos käytät naksua, älä pidä nameja näkösällä, vaan laita ne taskuun tms. ja klikkauksen jälkeen sitten kaivat sieltä taskusta. Näin pääset eroon melko yleisestä ongelmasta, eli siitä, että koira ei tee mitään jos namia ei ole näkösällä. Älä kuitenkaan aloita mistään kaikkein vaikeimmasta asiasta (eli seuraamisesta teidän tapauksessanne) niin, että nami on piilossa, vaan ota jotain yksinkertaisia juttuja kuten istumista, maahanmenoa, sivulletuloa ja sitten vaikka niitä täysin "turhia" temppuja ja siirry vasta sitten vaikeampiin juttuihin, kun koira tietää namien olevan sinulla vaikkeivät ne näy.

Tsemppiä ja iloa treenailuun! smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.