Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Punaiset Parrat?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 2: Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Pauliina
Onko teidän snautsereilla punaisia partoja? Onko sitä paljonkin?

Minun käppänällä on hiukan punaista mutta ei sitä aina huomaa että ihan niin kun se häviäisi aina välillä confused.gif
Rouva
Onhan sitä punertavaa väriä joillain yksilöillä,enpä kuitenkaan sanoisi,että se on mikään suuri ongelma.Värit yleisesti on todella paljon parantuneet parinkymmenen vuoden aikana,ja punaiset karvat ei tunnu olevan mikään pahasti dominanttina periytyvä ongelma.
Yhdellä omalla koirallani on punaista parrassa aika paljonkin,ja intensiivinen pesu (shampoolla pari-kolme kertaa viikossa) muutaman kuukauden ajan kyllä vähensi väriä,mutta ei niin paljon,että olisin ruvennut jatkamaan enää....
~Merski~
Kyllä meijänkin m-h neidiltä löytyy punainen parta, mutta en sitten tiedä kuuluuko se muka niin hirveesti snautsereille...
Rouva
No eipä tietenkään ole toivottavaa!
Riikka
Mahtaako ominaisuus olla geeneissä jos väri kerran haalistuu pesussa? huh.gif Tuntuu aika hullulta ajatukselta että perityt ominaisuudet voisi pestä pois. Ruokinta voi kyllä muuttaa karvan väriä, olisiko sillä mitään tekemistä asian kanssa tässä tapauksessa? unsure.gif
Rouva
Minä uskon,että punaisuutta voi aiheuttaa sekä periytyvä ominaisuus että ulkoiset seikat.Esim.kuola yms.kosteus varmastikin voi aiheuttaa karvan värjääntymistä (joskushan joillakin koirilla tulee nuolluille alueille punaista karvaa tai esim.bichon friseelle poskiin kyynelnestevuodosta).Ja sen vuoksi usein tehty pesu taas varmaan vähentää siitä johutvaa punertumista).Nämä ovat minun teorioitani...
Pia
Itse leirillä oleessani tapasin m snautserin, jolla oli punainen parta. Kuulemma ruoka polttaa sen sellaiseksi. Ei lähde kuulemma pesemällä.
Pauliina
Minä olen kuullut taas jostain että koiralla olisi rautaa suussa ja se värjäisi suunpielet punaisiksi. Jaa-a.... rolleyes.gif
Rouva
Tuo teoria raudasta suusta tarkoittanee syljen sisältämään porfyriiniä (rautayhdiste),joka nimenomaan värjää karvaa.Itse uskon että se ON osasyy ainakin omalla koirallani.
-Johanna-
Voikos tuon porfyriinin määrään syljessä vaikuttaa millään? unsure.gif Onko sen määrä yksilöstä kiinni vai vaikuttaako esim. ruokinta asiaan?
Rouva
No huh huh,nyt menee yli mun tietojen... porfyriini KUULUU sylkeen,että en osaa vastata....
Jos koira kuolaa "pitkin leukojaan" niin voisi kuvitella että partakin sotkeutuu kuolaan ja sitähän ei oikein voi estää... jos koiralle tuo ruoka tai nami ns.veden kielelle wink.gif ?
-Johanna-
biggrin.gif Okei, ei aleta halkomaan hiuksia.
On vaan tyydyttävä siihen että parrassa menee punaiset juovat, siinä kohdin, mistä koira lipoo huuliaan. confused.gif
Maritsa
Mallu käppänällä on parta vanhemmiten alkanut punertaa. Nuorena ei mitään näkynyt, vasta siinä n. 8 vuoden iässä alkoi punaista sävyä erottua.
Voisikohan hampaiden huonontumisella olla merkitystä asiaan? Samoihin aikoihin nimittäin alkoi hammaskivestä tulla ongelma? Vai ihan sattumaa?
Lotta
Punaisuus parrassa voi johtua niin syljestä kuin ruokavaliosta. Hyvin paljon vanhenemalla(1-2 vuotiailla) koiralla tulevasta värin muuttumisesta on ruokavaliosta johtuvaa.
Lotta
Lisäys vielä edelliseen. Vanhemilla koirilla se parran väri johtuu enimmäkseen siitä syljestä ja onhan se ihan sitten sellanen perinnöllinenkin juttu.
Jennina
En ookkaa ennen kuullut.. aika hassua... wink.gif
Standard Schnauzer
Mä ainakin olen kuullut sen punaisen parran sillä laille että aurinko "rusketutaa" partaa: rolleyes.gif Olen ainakin itse huomannut että Nellalla on aina talvella sitä vähemmän! Näyttelyissä tai missään muussa sen ei pitäisi haitata! smile.gif
---> Uusi väri mustille keskareille, riiseneille tai käppänöoille Kaneli-mustat (;niinkuin musta-hopeat) tongue.gif teehee.gif
-iina-
Vaikka ite en käppänä asiantuntija ookkaan mutta mun äitin kaverilla on käppänä ja se sano kun sen omalla käppänällä parta punersi että kasvattaja kai oli kertonu että se tulis just kuolasta... Ittelläni kun on kaks berniä ja kun ne kuolaa niin niitten leuassa on valkosta karvaa niin se punertaa joten uskon että tämä johtuu kuolasta/syljestä käppänilläkin...l wink.gif
---
Auringossa näkyy, mutta ei sitä muuten huomaa. Vähän löytyy risuparrasta. smile.gif
anna :D
Meilläkin auringonvalossa erottu punaista. Tuskin siihen kukaan muu edes kiinnittää huomiota kuin minä.. Olen aina ajatellut että se johtuisi ruuasta. rolleyes.gif
_berni_
LAINAUS(Inttu @ 4.3. 2006, 21:03)
Vaikka ite en käppänä asiantuntija ookkaan mutta mun äitin kaverilla on käppänä ja se sano kun sen omalla käppänällä parta punersi että kasvattaja kai oli kertonu että se tulis just kuolasta... Ittelläni kun on kaks berniä ja kun ne kuolaa niin niitten leuassa on valkosta karvaa niin se punertaa joten uskon että tämä johtuu kuolasta/syljestä käppänilläkin...l wink.gif

meillä bernillä sama juttu.... kuolasta johtuu smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.