Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Hintojen nousu
Puskaradio > Puskis > K-18
onninen
Kahdessa vuodessa nopeimmin on kallistunut sipuli, toiseksi nopeimmin asuntolainojen korot, kolmanneksi tulevat juurekset ja sienet. Asuntovelkaisen inflaatio on 6,6%.
Sipulin hinnan nousu prosentteina on huimat 130,2.
Vuoden vaihteessa kallistuu viina.
Huhuja on kuulunut myös leivän ja lihan hintojen noususta.

Penninvenyttäjä laittaa pataansa sipulin sijaan kaalia, jonka hinta on laskenut 30,8% kahdessa vuodessa. Tuoko leivän hinnan nousu uudestaan leipäkoneiden buumin takaisin Suomeen? Vaikuttavatko hintojen nousut kuluttajien käyttötottumuksiin?

(lainauksia Taloussanomista 220907)
Maarit S
Olen miettinyt ruisleivän leipomista itse, hain jo ruisleipäjauhot kaupasta. Silloin voi jättää suolan pois.

Leipäkonetta ei ole enkä hanki. Sämpylät on äkkiä leivottu, teen taikinan ja laitan kohoamaan kun tulen töistä. Käytän kohotuksen aikana koirat lenkillä. Kun tulen takaisin on taikina kohonnut, sämpylät pyöräyttää nopeasti ja kiertoilmauunissa paistuu kaksi pellillistä nopeasti.
Tulee halvemmaksi kuin ostaa 3 euron leipiä, jotka on ilmaa täynnä
sipa
Juu tätä ollaan pähkäilty myös, että euron myötä hintojen ei pitänyt nousta, mutta heti euron astuttua voimaan, tai jopa ennen sitä nousi hinnat, ainakin bussilipun hinta pyöristettiin ylöspäin valmiiksi. angry.gif Ja moni mukin on noussut sen 100% ihan huomaamatta.

Leipomininen olis kova sana, mutta mulla ei riitä oikein aika siihen, ja viellä toistaiseksi leipä on tullut ostettua kaupasta.. Mä haluun eläkeelle että mulla olis aikaa leipoa..
KatiT
Moni asia on nyt euroissa saman kuin markoissa - mikä maksoi 2 mk, onkin nyt yllättäen 2 €.

Ennen lapsi pyysi että 'anna kaks markkaa', nyt se on vakiintunut viideksi euroksi rolleyes.gif
Lamppu
LAINAUS(KatiT @ 25.9. 2007, 11:58) *
Moni asia on nyt euroissa saman kuin markoissa - mikä maksoi 2 mk, onkin nyt yllättäen 2 €.
Älä muuta virka dry.gif

Itse on tullut nyt viimeisen parin kuukauden aikan katsottua enemmän ruokatarvikkeiden hintoja, varsinkin siis kauppojen kesken. Esim. Valion ja Ingmanin viilillä saattaa olla puolen ero, toisessa kaupassa 22snt ja toisessa 39 snt, siis merkin välillä. Prosentuaalisesti ero on melkoinen.

Olen taas aloittanut leivän ja pullien leipomisen kotona, kun ilmat viilenivät. Eilen uunista tuli ulos tuoretta ohraleipää. Niin ja makaronilaatikkoa.
showing
LAINAUS(KatiT @ 25.9. 2007, 11:58) *

No sanos muuta. Esimerkiksi kauppakeskusten wc-maksu on hyvinkin usein 2 €, kun ennen pääsi tekemään tarpeensa markalla, max kahdella... angry.gif
~Blink~
Vaatteet on toinen mitkä kallistuivat eurojen myötä.... Kaupoissa on halvimmillaan 7 euron t-paitoja jotka markoissa siis 41 ja hilut. Vaatteet kallistuvat vuosi vuodelta. Kohta sukkaparista saa maksaa 7 euroa ja pikkuhousuista 20....

Ruoka kallistuu koko ajan! Sämpylöiden leipomista on täälläkin suunnalla harkittu. Kauhistelen tuotteiden kilohintoja ym. kaupassa ja itkin mustia kyyneliä kun eto-ostoksista (vain pakolliset ruokaostokset) tuli lähemmäs 80 euroa kahdelle ihmiselle. Mukana ei siis ole lapsille, lemmikeille tai erikoisruokavaliota nuodattaville mitään. Kaikki niitä "perusjuttuja". Kahviloissa näkee näitä 1.70 euron teekupillisia... Tuntuu, että nekin on suoraan markoista käännettyjä.
Nirppu
^Mä olen löytänyt vielä t-paitoja 3-4 eurolla ja sukkiakin 1€/pari. Pitänee mennä äkkiä haalimaan kunnon varasto ennenkuin loppuvat tai hinnat nousee noissakin.
sipa
Eilen taas kirosin kun multa oli tomaatit loppu, ja kävin illalla kaupassa, katsoin samalla niitä tomaatteja, mutta niiden kilohinta oli melkein 4€ ohmy.gif Jäi ostamatta.. Mun mielestä toi 2€ on aika kova hinta..
Esmo
Mä tossa taannoin kauhistelin kun kävin ystäväni kanssa kahvilla. Otin latte-lahvin ja cookies-keksin - hintaa näillä oli lähemmäs 7€ eli vanhaa rahaa yli 40 markkaa! blink.gif Ystävät kannattaa siis treffata kotona... Hintojen nousu on niin todellista, mutta palkkojen ei ainakaan meillä... angry.gif

Mulle vesi herahti kielelle kun ajattelin itsetehtyjä sämpylöitä - sitä vaan on niin pirun laiska... dry.gif Joskus tein useinkin, ja kokeilin kaikkia eri maustejuttuja. Joskus taikinan sekaan oliiviviipaleita, joskus fetaa, joskus Auramurua, nam... happy.gif
Nirppu
Mä olen odotellu että saatais appivanhemmilta arkkupakastin. Ne kun on hommannu uuden ja lupasivat meille sen vanhan. Pääsen sitten urakoimaan pakastimen täyteen leipää ja pullaa.
Meillä kun on nyt ihan onnettoman pieni pakastin mihin ei sovi juuri mitään.
throls
Minäkin olen huomannut hintojen nousun normaaleissa arki ostoksissa ,mutta myöskin liikkeellä.Joskus aikoinaan neontetra myytiin tarjouksessa 4 markkaa kappale, nyt hinta on sit 1,40 €..eli näissäkin nousua huimasti.siankorva myytiin ennen tarjouksessa kymmenen korvaa kympillä, nyt hinta on kymmenen korvaa seitsemän euroa..huh.

Vaatteet maksaa maltaita ja pitääkin harkita aina että mitä ostaa ja millä rahalla... crybaby.gif
@rja
Juu, hinnat on muuttuneet kummasti; se mikä maksoi ennen 5 mk, maksaakin nyt 5 euroa sad.gif Pistää miettimään, mitä kaupasta ostaa. Vaikka jonkun yksittäisen tuotteen hintaa välillä ajattelee tyyliin "no, 5 euroa, eihän se nyt ole mitään", niin muutama viiden euron tuote tekeekin äkkiä aikamoisen loven kukkaroon.

Mun tekis mieleni myös leipäkonetta, mutta tuskin sellaista silti tulee hankittua. Pitänee ryhtyä leipomaan sämpylöitä tms. taas.

Kyllä se näkyy myös näissä rahankeräyksissä, että varsinkaan vanhemmat ihmiset eivät ole täysin mieltäneet euron todellista arvoa. Jos ennen on laitettu keräyksiin 20, niin laitetaan nytkin, vaikka ero on huimaava markkojen ja eurojen välillä. Mutsikin muinoin tyrkytti mulle aina 20 euroa korvaukseksi kaupassakäyttämisestä, vaikka hänen hakemisensa ostoksille ei omaan matkaan kovin pitkää mutkaa tehnyt. Jos en huolinut rahaa, niin sitten se tyhjensi jääkaappia tai jotain mulle mukaan... Ja jos vahingossa kävin tankkaamassa samalla reissulla auton, se tunki mukaan kassalle. Voi elämä...
wiputar
Juu... Meilläkin menee ihan sievoset summat päivittäin viiden hengen ostoksiin...
Maitokauppareissulta tullaan usein vähintään 20€:a köyhempänä, vaikka ei olisi ostettu kun leipää, maitoa ja leivänpäällisiä dry.gif
wiputar
Eka pellillinen sämpyjä uunissa happy.gif
Maarit S
Sämpylöitä nopeemmin tulee hiivaleipa. Eli yleiskoneella taikina (joka pussin kyljessä on ohje). Koirat ulos. Koirat sisään. Kohonnut taikina kahteen osaan ja kahdelle pellille sellaiset pötköt. Kohotetaan ja kiertoilmauunissa voi paistaa samaan aikaan. Ihana tuoksu ja maksu.
Pussi jauhoja maksaa alle 2 euroa, tarvitaan hiiva ja hieman öljyä.
sipa
LAINAUS(wiputar @ 3.10. 2007, 19:47) *
Eka pellillinen sämpyjä uunissa happy.gif

Voi.. Mä haluun lämpimiä sämpylöitä.. Tunnen niiden tuoksun tänne asti, vaikka olet ne eilen leiponut.. biggrin.gif

LAINAUS(Maarit S @ 4.10. 2007, 07:09) *
Pussi jauhoja maksaa alle 2 euroa, tarvitaan hiiva ja hieman öljyä.

Siis saman verran mitä yksi leipä maksaa kaupassa.. shifty.gif
wiputar
LAINAUS(Maarit S @ 4.10. 2007, 07:09) *
Sämpylöitä nopeemmin tulee hiivaleipa.

No mä leivon melko harvoin (pitäisköhän vähän ryhdistäytyä), että sitten kun aletaan kyökkiä sotkemaan niin sotketaan kunnolla laugh.gif.
Ja sämpyt on enempi lasten makuun smile.gif
Maarit S
Paitsi että pussillisesta (2 kg) jauhoja tulee 4-5 leipää ( riippuu tietty koosta)
Lamppu
Täällä on innostuttu leipomaan ruislimppua, lisää vain vesi pussista. Yksi pussi maksaa noin 1,6e ja siitä tulee kolme limppua. Hieman edullisempaa siis kuin kapasta valmista ostamalla ja samalla lämpeää talo.
onninen
LAINAUS(Lamppu @ 4.10. 2007, 11:26) *
Täällä on innostuttu leipomaan ruislimppua, lisää vain vesi pussista. Yksi pussi maksaa noin 1,6e ja siitä tulee kolme limppua.

Tollaista mä en ole huomannutkaan, täytyypä katsella kaupoissa. Kuulostaa käyttökelpoiselta.
Lamppu
^ juu, me ei olla ikinä saatu ruistaikinaa onnistumaan kunnolla itse tekemällä dry.gif
sipa
Ruislimppu aineita tarttis kattella..Kuulostaa sen verran hyvältä ja helpolta ja halvalta. biggrin.gif

Onkohan tuossa sarjassa muita kuin pelkkää ruista..
Nirppu
Tarkotatko Lamppu sitä ruisleipäainetta? Mä oon tehnyt monet ruisleivät siitä kun anoppi kerran sano että kannatta kokeilla, helppoa ja hyvää leipää tulee bleh.gif
wiputar
^ Onko perinteisen ruisleivä tekeminen jotenkin erityisen vaikeeta? *uusavuton on hän* oops.gif
Nirppu
^ Mulla on semmonen mielikuva että perinteiseen ruisleipätaikinaan pitäisi olla taikinanjuuri ja vanhemmat ja viisaammat on sanoneet että sen onnistunut aikaansaaminen ei ole ihan helpoin homma. Joten en ole viitsinyt edes yrittää ja tyydyn helppoon ratkasuun.
Lamppu
Juu tarkoitan ruisleipäainetta. Oisko ollut Myllärin... ei ole yhtään pussia kaapissa. Mutta siis sellainen noin 1kg pussi ja siihen menee muistaakseni lisäksi vain 9dl vettä, muuta ei lisätä. Samalla merkillä on ainakin sämpyläjauhopussi, mutta en ole kokeillut, tarkoitus kyllä olisi.
Tuota valmisruisleipäjauholeipätaikinaa kyllä kans tarvii muutaman kerran tehdä, ennen kuin se onnistuu hyvin. Olen käyttänyt siihen melkein sen koko pussin ja sitten käyttänyt ihan normaalia ruisjauhoja taikinan muokkaamiseen. Jauhoja saa käyttää melko runsaasti, niin alustalla kuin taikinan päällä ja käsissä.

Minä tosiaan olen koittanut tehdä ruisleipätaikinaa jos jonkinlaisella alkuperäisellä ohjeella, ikinä siinä onnistumatta! Se leipä jää joka kerta sellaiseksi ihme "tatinaksi" ja toiseksi se taikinan prosessi on sen näköistä kuplintaa, että on vähän arveluttanut, että uskaltaako sitä edes maistaa wink.gif
Ja se tarvii juuri sen juuren...
Vahtis
Itse joitakin vuosia sitten leivoin viikottain reilut 20 kiloa hapanta ruis-vehnäleipää ja n. 15 kiloa tavallista hiivalla kohotettua vehnäleipää. Jauhot jauhettiin itse jyvistä eikä käytetty mitää kaupan jauhoja, mistä kaikki hyvä on kuorittu pois. Oikeat vehnäjauhot eivät ole valkoisia.

Hapanleivän tekeminen ei ole kauhean mutkikasta, mutta kyllä siihen enemmän menee aikaa ja vaivaa kuin tavalliseen hiivaleipään tai sämpylöihin. Kun kerrotte, että hapanleivän tekemisessä on vaikeuksia arvelisin sen johtuvan jauhojen laadusta. Kaupasta saatavat ruisjauhot ovat tavattoman hienoja. Oman kokemuksen mukaan helpommin onnistuu, jos jauhot ovat selvästi karkeampia. Taikina on myös hieman erilainen riippuen siitä tekeekö leipiä vai limppuja.

Minusta selkeitä ohjeita leivän tekemiseen on vaikea antaa. Erilaiset jauhot käyttäytyvät eri tavalla, joten jonkinlainen näppituntuma siihen, milloin taikina tuntuu hyvältä pitää pikku hiljaa oppia. Jokainen voi sen oppia. Tietysti kaupasta ostetuissa jauhoissa on se hyvä puoli, että ne ovat aika tasalaatuisia, jolloin ohjeen tekeminen onnistuu paremmin. Minulle ohje on kuitenkin vettä, jauhoja, hapate/hiiva, suola.

Hapanleipään suola kannattaa lisätä mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, sillä se heikentää hapattumista.

Hapan leipää voi tehdä monella tapaa. Joko niin, että taikinan kokoa kasvatetaan vähitellen sekä vettä että jauhoja lisäten tai sitten niin että taikina tehdään hyvin löysänä ja vain jauhoja lisätään matkan varrella. Löysä taikina kuplii kyllä aika näyttävästi rolleyes.gif Kyllä toisellakin tavalla tehty taikina kuplii, mutta se ei ole ihan niin "räiskyvää".

Jos ei ole erityisen taitava käärimään limppuja voi käyttää leipävuokia, jolloin taikina voi jäädä vähän löysemmäksi, eikä leivästä tule niin tinttiä. Jälkiuuni leipä, joka paistetaan hitaastijälkilämmössä on perinteisesti aika "laskenut" limppu. Ruislimppu paistetaan kuumassa (225-250) uunissa n. tunti.

Juuri vaikuttaa aika paljon leivän makuun. Oman juuren saa helposti tehtyä käyttämällä vaikka hapankorppua tai palaa hapanleipää. Kun on oma juuri, voi valmiista taikinasta ottaa juuren talteen. Sitä voi säilyttää pakkasessa, mutta jos juurta käyttää viikottain voi sitä säilyttää jääkaapissakin.

Hapanleivässä on sekin itu, että tiettävästi hiiva jonkin verran edesauttaa osteoporoosin kehittymistä.
LaRa & Olli
Tätä keskustelua lukiessa tulee ihan sellanen olo, että mehän säästetään ihan älyttömiä summia, kun ei käytännössä syödä ollenkaan leipää! shifty.gif Ehkä 1-2 palaa jotain eväsleipää tai ruispaloja, jos antaa itselleen luvan herkutteluun. Lisähyöty tässä low carb ruokavaliossa. wink.gif

Eikä, en oikeesti muista milloin olis meidän 2 hengen talouden kauppalasku ollut alle 100 euroa. Okei käydään kaupassa vain kerran viikossa, mut silti. Siinä ei edes ole mukana mahdollisia viikonlopun / saunasiidereitä ym.

Vaatteiden ja asusteiden hinnat varsinkin on jotain aivan tajutonta, mutta ilmankaan ei oikein tuu toimeen... rolleyes.gif
Nirppu
Lamppu Juuri tuota Myllärin ainetta oon käyttänyt minäkin.

Meillä ei kahden hengen ruokaostoksiin mene normaalisti viikossa kuin joku 50€ - 60€ (maitoa harvemmin ostetaan kaupasta, joten siinä säästyy muutama euro), ja mukaan mahtuu ne saunaoluet ja siiderit. Joskus tulee ostettua jotain oikein hyvää ja saattaa mennä joku kymppi enemmän, mutta aika harvoin.

Vaatteet on aina tarvittaessa löytynyt kohtuullisella hinnalla, asusteista en juurikaan perusta joten niihin ei rahaa mene kuin pakollisiin hanskoihin ja pipoon kylmille ajoille.
Lamppu
LAINAUS(Vahtikoira @ 6.10. 2007, 13:01) *
Joko niin, että taikinan kokoa kasvatetaan vähitellen sekä vettä että jauhoja lisäten tai sitten niin että taikina tehdään hyvin löysänä ja vain jauhoja lisätään matkan varrella. Löysä taikina kuplii kyllä aika näyttävästi rolleyes.gif Kyllä toisellakin tavalla tehty taikina kuplii, mutta se ei ole ihan niin "räiskyvää".

Jos ei ole erityisen taitava käärimään limppuja voi käyttää leipävuokia, jolloin taikina voi jäädä vähän löysemmäksi, eikä leivästä tule niin tinttiä. Jälkiuuni leipä, joka paistetaan hitaastijälkilämmössä on perinteisesti aika "laskenut" limppu. Ruislimppu paistetaan kuumassa (225-250) uunissa n. tunti.

Juuri vaikuttaa aika paljon leivän makuun. Oman juuren saa helposti tehtyä käyttämällä vaikka hapankorppua tai palaa hapanleipää. Kun on oma juuri, voi valmiista taikinasta ottaa juuren talteen. Sitä voi säilyttää pakkasessa, mutta jos juurta käyttää viikottain voi sitä säilyttää jääkaapissakin.

biggrin.gif no tuolla erittäin räiskyvällä tavalla minä olen kokeillut ja siksi ne niin epäilyttikin!! Tuota en kyllä muista missä kohtaa sen suolan laitoin. Mutta oiskos fipa käynyt sitten tuossa uunissa, koska muistelisin, että leivät ovat olleet uunissa noin 40 min, vaikka ohje sanoi vähemmän ja kovemmalla lämmöllä. Täytyy varmaan kokeilla joskus uudelleen. Jauhot ovat olleet meillä ainakin karkeita. Niistä kun on tehnyt esim. karjanpiirakoita, tuntuu käsissä ihan sellaisia piikkejä... Merkki näköjään Koti (Kemiön myllyn ruisjauhoja).

Voiskos sulta saada vaikka jonkinlaista tarkempaa ohjeistusta, esim. veden ja jauhojen suhde whistling.gif
blush.gif Limput ois haaveissa. Niin ja millä tavalla sitten ne ohkasemmat eroaa, enemmän jauhoja?

Ketuttaa muuten, kun olen hävittänyt yhden leivontaohje vihkosen. Olin jokunen vuosi sitten Kansalaisopiston perinneleivontakurssilla, missä tehtiin mm. kalakukkoja, karjanlanpiirakoita, mustikka... jne. ja nyt pirskatti vihkoa ei ole enää missään. Onneksi ne karjalanpiirakat osaan vääntää ilmankin sitä, mutta ne kaikki muut crybaby.gif
Esmo
Mulla ei mene edes satasta kuussa ruokakauppaan... happy.gif

Mutta töissä kun on aina ruokaa tarjolla. Riippuu työvuorosta miten syödään, mutta aamulla siellä tekee heti vuoronsa alkuun aamukahvin kanssa pari leipää, sitten vähän lämmittää lounasta, kahden aikaan on kahvit kun iltavuoro alkaa, neljältä päivällinen ja illallalla ottaa iltapalaa. Ja aina voi käydä kaapilla ottaa vähän jotain välipalaa jos tekee mieli happy.gif Kahvin kanssa tulee useimmiten otettua kahvikeksi, ja ainakin viikonloppuisin saa hyvällä omalla tunnolla herkutella, tehdä jälkkäriä ja laittaa vähän sipsejä tarjolle, jos joku nuori viettää siellä iltaansa... Ja yövuorossahan tulee sitten syötyä kaikkea... blush.gif

Loppukuusta kun pankkitili alkaa olemaan tyhjänä, niin on oikein hyvä olla töissä. Ollaan joskus sille naurettu. biggrin.gif
wiputar
Meillä menee kyllä viikottain yli 100€ ruokakauppaan, vaikka ei mitään erikoisempaa ostettaiskaan; kiitos molempien tupakanpolton dry.gif.
Jos mennään esim. Cittariin tekemään semmonen "yleistäydennys" ruokakaappeihin, niin lasku on luokkaa 150-180€...
sipa
LAINAUS(wiputar @ 8.10. 2007, 21:24) *
Meillä menee kyllä viikottain yli 100€ ruokakauppaan, vaikka ei mitään erikoisempaa ostettaiskaan; kiitos molempien tupakanpolton dry.gif.

Sama täällä...

Me käydään systerin kanssa tuolla Sellon Prismassa täydennysostoksilla ja harvoin sieltä pääsee alle sadan euron pois.. unsure.gif
Vahtis
LAINAUS(Lamppu @ 8.10. 2007, 08:23) *
biggrin.gif no tuolla erittäin räiskyvällä tavalla minä olen kokeillut ja siksi ne niin epäilyttikin!! Tuota en kyllä muista missä kohtaa sen suolan laitoin. Mutta oiskos fipa käynyt sitten tuossa uunissa, koska muistelisin, että leivät ovat olleet uunissa noin 40 min, vaikka ohje sanoi vähemmän ja kovemmalla lämmöllä. Täytyy varmaan kokeilla joskus uudelleen. Jauhot ovat olleet meillä ainakin karkeita. Niistä kun on tehnyt esim. karjanpiirakoita, tuntuu käsissä ihan sellaisia piikkejä... Merkki näköjään Koti (Kemiön myllyn ruisjauhoja).

Voiskos sulta saada vaikka jonkinlaista tarkempaa ohjeistusta, esim. veden ja jauhojen suhde whistling.gif
blush.gif Limput ois haaveissa. Niin ja millä tavalla sitten ne ohkasemmat eroaa, enemmän jauhoja?

Minusta mitään ihan tarkkaa veden ja jauhojen suhdetta ei voi antaa, koska jauhot kayttäytyvät niin eri tavalla. Minun leipä ohjeeni ovat: vettä, jauhoja ja suolaa... Sitten voi varioida.

Hiivaleipää tehdessä rapiat 0,5 litraa vettä ja kuutio hiivaa ja jauhoja niin paljon kuin tarvis... Osa jauhoista voi olla talkkunajauhoja (ei savustettuja!!) ja mukaan voi heittää pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä tai vaihtoehtoisesti oliiveja, sieniä tms. Opiskeluaikoina tällaisen leivän päälle ei enää tarvinut mitään, joten edulliseksi tuli.

Hapanleivän kypsymisaika uunissa on n. 20 minuuttia, mutta limppu vaatii tunnin verran. Molemmille uunin pitää olla kuuma vähintään 225 aloitettaessa. Limppua paistaessa voi lämpöä vähän laskea lopussa tai vaikka sammuttaa koko uunin siinä 45 min. kohdalla ja jättää leivät muhimaan rauhassa.

Limpun ohje:
1 litra vettä
10 g hiivaa
2 viipaletta hapanta ruisleipää tai hapankorppuja
8 dl ruisjauhoja

Tee näistä juuri. Liota leipäpalat tai hapankorput ja hiiva tilkkaan lämmintä vettä. Lisää loppu vesi (haaleaa, melkein kylmää) ja jauhot. Jätä tämä happanemaan päiväksi tai kahdeksi. Kun mömmö on mielestäsi sopivan hapanta jatka lisää:

40 g hiivaa liotettuna tilkkaan lämmintä vettä
1 rkl suolaa
1,5 litraa ruisjauhoja

Alusta taikina tasaiseksi ja jätä nousemaan n. tunniksi. Leivo limpuiksi ja anna vielä nousta liinan alla. Paista kuumassa uunissa n. tunti.

Pelkästään ruisjauhoilla tehty taikina ei sitkostu samalla tavalla kuin esim. pulla taikina. Osan ruisjauhoista voi vaihtaa vaikka spelttijauhoihin, joilloin taikinaan saa paremman sitkon.

Jauhojen määrä on ohjeellinen, mutta kokematon leipoja käyttää useammin liikaa kuin liian vähän jauhoja. Koneella minusta taikinaa ei voi tehdä, koska silloin ei saa näppituntumaa taikinaan ja laittaa taatusti ihan liikaa jahoja, jolloin leivästä tulee liian kuivaa.

Sitten toinen tapa on kasvattaa juurta pariin otteeseen. Ensin valmistetaan juuri, jossa ei käytetä ollenkaan hiivaa.
1. aamu:
1,5 dl vettä
1,5 dl jauhoja
iso teelusikallinen hunajaa

1. ilta:
sekoita toisessa astiassa
1 dl vettä
1 dl jauhoja
lisää tämä seos seuraavana aamuna ensimmäiseen.
Toista tämä 3-5 kertaa. Juuri alkaa hapantua sopivasti ja kasvattaa samalla kokoa. Juuri on valmis, kun tuoksu on sopivan hapan ja se hieman kuplii. Kyllä sen huomaa, milloin se näyttää hyvältä.

Nyt sinulla on melko iso juuri, josta otat jo talteen osan, jottei juurta tarvitse tehdä uudestaan alusta alkaen. Lisää jauhoja, jotta juuresta tulee enemmän taikinamainen, eikä se ole niin löysä. Sitten leipomaan.

1. vaihe: (esim. illalla)
30 gr juurta
40 gr jauhoja
15 gr vettä

2. vaihe: (esim. aikaisin aamulla)
Lisää juureen
110 gr jauhoja
50 gr vettä

3. vaihe: (esim. töiden jälkeen ja leipä on valmista uuniin illalla ja pöytään seuraavana aamuna)
lisää taikinaan
20 gr suolaa
620 gr vettä
kilo jauhoja

Sekoita 1. vaiheen aineet keskenään ja vaivaa kevyesti. Jätä nousemaan 6-24 tuntia, kunnes taikina on kolminkertaistunut. Siirry vaiheeseen 2., jonka jälkeen annat taikinan hapattua 6-18 tuntia - kunnes taikina on kolminkertaistunut. Ota itsellesi nyt juuri talteen. Lisää 3. vaiheen aineet ja vaivaa taikina hyvin. Anna levätä ja nousta tunnin verran. Vaivaa uudelleen ja leivo limput. Anna limppujen nousta n. 4 tuntia ja paista kuumassa uunissa. Voit nauttia täysin hiiva vapasta leivästä.

Säilytä juuri suljetussa lasipurkissa jääkappissa tai pakastimessa, jos käytät sitä harvemmin kuin kerran viikossa. Juuri elää koko ajan jääkaapissa ja voi hapattua liikaa ja pilaantua, jos sitä siellä säilyttää liian pitkään.

Tämä jälkimmäinen ohje on hieman mutkikkaampi, mutta kun rytmin oppii ja keksii miten sen saa upotettua omaan päivärytmiin ei tämä niin vaativaa ole. Hieman pitää kyllä ensin logistiikkaa miettiä.
Lamppu
KIITOS!!!!
Tämä tyttö kokeilee ihan varmasti ensi viikolla.
Vahtis
Ollos hyvä. Kumpaa ajattelit kokeilla?

Mainittakoon, että minä en ole tätä jälkimmäistä reseptiä koskaan käyttänyt näin pienelle määrälle. Olen aina leiponut n. 20 kg leipää kerralla, mutta kyllä pienikin määrä pitäisi onnistua. Kohoaminen ja hapattuminen varmasti ainakin onistuu, kun määrä on pienempi.

Itse mittaan aina veden määrän ja sitten lisään jauhoja "sopivasti". Kyllä nekin olen yleensä edes suurin piirtein mitannut, mutta laitan enemmän tai vähemmän riippuen jauhoista, miten pumppaavat vettä itseensä.

Tässä jälkimmäisessä ohjeessa muut tekivät leipää jauhojen suhteen ollessa 1/3 ruisjauhoja ja 2/3 spelttijauhoja. Minä laitoin puolet ja puolet. Mutta nämä jauhot siis jauhettiin itse jyvistä, joten ne olivat ihan toisenlaisia, kuin mitä kaupasta ostetut.

Iloa leipomuksiin. Itselläkin alkaa jauhopeukalo syyhyämään.
Lamppu
Kyllä mä nyt alkajaisiksi tyydyn ihan tuohon hapanleivän hiivalliseen versioon blush.gif Tuo sopivan hapan vaan laittoi vähän naurattamaan wacko.gif Noh, kerron kyllä mitä siitä tuli.
Huomenna ois tarkoitus pitkästä aikaa vääntää Saaristolaisleipää, jos vaan ohjeen löydän kaappien perukoilta.

Niin ja eilen leivon voipullia. Mielestäni tein niistä melko pieniä, mutta paisuivatkin tällä kertaa melkoisesti ja voipi sanoa, että lopputulos muistutti enemmän bostonkakkua happy.gif Yritys taas hyvä kymmenen!!
Esmo
Tää topic kun on mennyt ihan ruokahintakeskusteluksi... Mä äsken tein loistavaa lohipastaa bleh.gif
Kävin kaupassa - lohisuikaleet oli tarjouksessa. Lisäksi sipulia, kevyt&paksu-ruokakermaa ja kaapista löytynyttä oliivia ja aurinkokuivattua tomaattia silputtuna. Laskin ruuan hinnaksi pastoineen 4 € ja söin siitä nyt, jonka lisäksi jätin annoksen huomiseksi ja kaksi annosta pakkaseen. Tämä hinta ei kyllä päätä huimannut... thumbup.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.