Olen ottanut enkkumme kanssa arkitottelevaisuutta pihalla, ja tänään pienen tauon jälkeen taas harjoittelimme mikä tuntui menevän todella hyvin. Mieleen sitten juolahti, josko uskaltautuisi kisoihin ja nyt tuleekin se suuri mutta, en tiedä tokokisoista yhtikäs mitään, olen netistä tietoa etsinyt mutta jos joku voisi vielä vääntää rautalangasta minulle asioita.
Eli koira on nyt 4,5v (liian vanha ALO luokkaan? ) ja kuten sanoin olemme perustottista harjoitelleet.
Koe siis ilmeisesti alkaa sillä että tuomari tulee katsomaan koiran hampaat tms? Koirat istuvat perusasennossa vai miten se menee? Väheneekö pisteet jos koira kääntää päätään sivulle tuomarin yrittäessä katsoa hampaita?
Paikallamakuussa ollaan ryhmissä ja koirat käsketään maahan, paljonko pisteitä menee jos tekee kaksoiskäskyn? Lotta nimittäin joskus tekee sitä ettei mene kokonaan maahan vaan jää puolitiehen ja kun käskyn toistaa niin menee loppuun asti.
Entä kun palataan koirien luokse, kuuluuko koirien nousta takaisin istumaan käskystä? saako käskyn näyttää viittomalla vai pitääkö sen olla suullinen?
Seuraaminen kytkettynä/kytkemättömänä, tuo ei ihan aina pidä kontaktia -> paljonko pisteet vähenevät. Entä kun tuo innostuttuaan seuraa liian edessä ja laiskana liian takana? Miten pidän vasemman puolista kättäni, harjoitellessa pidän sen joko mahan päällä tai selän takana koska muuten kävellessä se osuu ikävästi koiraa kuonoon ja häiritsee liikettä.
Mites kun koiraa on käytetty paljon näyttelyissä ja se on ollut junnukoirana ja nyt onkin oppinut sen että jos tekee terävän täyskäännöksen niin vaihtaa puolta, saako iis täyskäännöksen tehdä siten että itse kiertää koiran ympäri tai sitten tekee pienen kaaren ettei ihan viiva suoraan käänny takaisin?
Maahanmenossa saako koira ensin istua (normaalisti istuu lähes automaattisesti seuraamisessa pysähdyttyä) ja sitten vasta maahan meno? Mitä jos koira ei takaisin tullessa nouse istumaan käskystä? Pisteet ropisevat jälleen alas?
Entäs luoksetulossa, saako koira tulla ensin eteen ja sitten sivulle vai pitääkö tulla suoraan sivulle? miten tässä jos koiraa ohjaa pienellä käden liikkeellä (joku 10cm heilautus), mutta ei anna suullista käskyä? onko se koiran ohjaamista?
Mitä jos koira ei tule luokse ihan täysiä laukaten vaan ravaa normaalia vauhtia? lasketaanko se laiskaksi luoksetuloksi?
Seisomisessa onko määritelty mitä käskyä koiralle käyttää? pitääkö sanoa seiso vai riittääkö paikka/jää tms. entä jos käyttää käsimerkkiä ja siinä koskee koiran kuonoa? Lotalla pysähtyminen on nopea jos käytän käsimerkkiä jossa lasken käden kirsun eteen, mutta jos sanon paikka, se astuu vielä pari askelta eteenpäin kunnes pysähtyy.
Vapaahypyssä puolestaan, saako esteettä lähestyessä ottaa "vauhtia" eli vähän kiihdyttää tahtia? Olemme otttaneet hieman agia ja Lotta on tottunut että esteelle tultaessa muutamaa mertiä ennen sitä menee edelleni ja "irtaantuu kyljestä" ja hyppää esteen ja jää odottamaan että itse tulen paikalle ja matka jatkuu.
Mitkä kaikki asiat puolestaan vaikuttavat kokonaisuuteen? ilmeisesti koiran innokkuus/iloisuus ja yhteistyö ym?
Tiedän, ihan tyhmiä kysymyksiä, mutta olisi mukava tietää ennenkuin menen itseäni nolaamaan kokeeseen...