Vanhana käpynä minäkin kommentoin....
Harrastus on tuonut ystäviä mutta myös niitä, keiden kanssa voi vaihtaa sen pakollisen tervehdyksen. Tunnustan olevani hyvin ilkeä ja kiero, petyn myös helposti ja toivoisin itselleni lisää itsehillintää. En kuitenkaan lähde leivittämään perättömiä juttuja kenestäkään, koska on niitä tuttavia, ketkä ovat tietyissä asioissa samoilla linjoilla ja heidän kanssaan voi niitä ajatuksia vaihtaa (tai sitten kiroilla omassa päässään). Kateudella ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole tekemistä, usein nämä ei-miellyttävät-persoonat löytyvät koiramaailman ulkopuolelta ja syy siihen, etten heidän kanssaan ole tekemisissä, on enemmän persoonassa ja itsensä ilmaisussa, kuin taitojen tms. puutteessa tai runsaudessa.
Kuten Hanna ja Marika sanoivat, yleistä viihtyvyyttä voi parantaa olemalla kohtelias... Eihän sitä pahintakaan vihamiestä kannata kehään kampata

Kannattaa lähteä siitä, että pyrkii tervehtimään niitäkin, keiden kanssa ei niin hyvin tule toimeen. Koska ei tarvitse lähteä halailemaan tai vaihtamaan kuulumisia, sen ei pitäisi olla yliovimaista (itse tosin kuljen niin ajatuksissani, etten huomaa edes vastaan tulevia tuttavia.)
Aino on niin oikeassa tossa mielipideasiassa! Jos sanoo että koira on ruma, se on oma mielipide, ei juorujen kertomista. Sitä tuskin kukaan huutaa ääneen kehän laidalla, vaan keskustelee esim. kaverinsa kanssa mutta aivan jokaisen rotuhekänkin vieressä kommentoidaan koiran ulkonäköä (sehän se tarkoitus on) eikä se sielläkään mikään rikos ole... Esittäjän kommentointi on enemmän kyseenalaista, esimerkiksi huono vaatevalinta sille päivälle saattaa aiheuttaa erinäisiä mielipiteitä mutta itse pyrin ne tuomaan esittäjää koskevat mielipiteeni ilmi mahdollisimman hiljaa tai esimerkiksi kirjoittamalla tekstiviestin kaverille (vaikka se seisoisi vieressä). Juuri tätä siis tarkoitin sanoessani olevani ilkeä... Vaikken itse olekaan aina edustavimmillani, en voi olla kommentoimatta muita. Tämä harrastus kun kukkii ihan jokapäiväisessä elämässä
Aloittajan viestiin kommentoiden, jos tosiaan haluaa tuoda tuollaisen asian ilmi, pitäisi olla pokkaa kertoa se päin naamaa. Hän myös kertoi sinisilmäisyyden katoavan. Itse inhoan sinisilmäisyyttä, ennemmin kannattaa hieman epäillä, kun luottaa sokeasti. Omaa parastaanhan täällä kaikki ajattelevat (junnuissa varsinkaan ei saa ruveta kumartelemaan muiden puolesta). Tottakai saa ja pitää auttaa kaveria, jos ongelmia ilmenee mutta yksilölajihan tämä on. Ei sitä omaa kisaa pidä pilata siksi, että jollain muulla menee huonosti. Tilanne tulee käyttää hyväksi.

Tiivistettynä: Scheissenjauhanta on turhaa, mielipiteet kannattaa kertoa hiljaisesti ja pitää muistaa ajatella omaa etuaan (reiluuden nimissä kuitenkin).