Ajattelin nyt aloittaa uuden ketjun luonnetesteille, sillä aikaisemmassa keskustellaan myös käyttäytymiskokeesta ja näillähän nyt ei ole mitään tekemistä keskenään. Eli kaikenlainen keskustelu luonnetesteistä on sallittua, kysymykset, kokemukset ja niin edelleen.
Me käytiin Vilman kanssa luonnetestissä lauantaina. Joiltakin osin olin pettynyt tuloksiin, mutta kylähän tuo testi opetti paljon uuttakin tuosta koirasta, jonka kuvittelin tuntevani.
Toimintakyky -1 pieni
Terävyys +1 pieni ilman jäljellejäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu +3 kohtuullinen, hillitty
Taisteluhalu +3 suuri
Hermorakenne +1 hieman rauhaton
Temperamentti +1 erittäin vilkas
Kovuus+1 hieman pehmeä
Luoksepäästävyys +3 hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus +++ laukausvarma
Yhteensä +122
Toimintakyky oli itselleni ehkä se suurin yllätys. Jotenkin olin aina kuvitelut sen paremmaksi, mutta toisaalta, kuten utomari sanoikin, Vilma kiipeäisi tiastelutahtonsa puolesta vaikka puuhun, ja näin ollen se osa kompensoi sitten koiran puutteita. Vilma käytti taistelutahtoa avuksi oikeastaan kaikissa mahdollisissa osa-alueissa. Pehmeyskin vähän yllätti, mutta sitäkin koira on sitten peitellyt taisteluhalullaan enkä ole sitä huomannut sitten. Laukausvarma tuo koira on, ei kuulemma olisi voinut paremmin toimia. Pimeähuone koitui sittne meidän kohtaloksemme, siellä koira ei oikein älynnyt/usklatanut toimia.
Suosittelen kyllä kaikki testaamaan koiransa. Testin ei pitäisi olla millekään rodulle täysin mahdoton, yksilöitä on toki sellaisia jotka eivät testiä läpäise. Se on aina sääli, mutta itse kyllä suosittelen sellaistenkin yksilöiden testaamista - kyllähn siitä kasvattaja ainakin saa tietoa omien kasvattiensa tasosta.
Kaikkiaan testi oli ihan mielenkiintoinen kokemus. Jonkun verran kritisoin tuomarin antamis pisteitä temperamentin suhteen, mutta koska sama linja toistui kaikissa tuomarin tuomaroinneissa, niin ehkä se oli tuomarin ajatus stten. Kukaan tuomari ei voi täysin objektiivinen olla kuitenkaan.
Itse olin Tarun kanssa luonnetestissä viikko sitten lauantaina. Itselleni kerta oli ensimmäinen, kun näin miten luonnetesti "toimii", toki olen siitä lukenut aiemmin, mutta kyllä se pitää omin silmin nähdä, että sen ymmärtää.
Vaikken luonnetestiä pidä mitenkään välttämättönä joka koiralle, onhan se omistajalle mielenkiintoista nähdä miten oma koira toimii. Luonnetesti ei kuitenkaan ole "ehdoton totuus", se on kuitenkin vaan järjestetty tilaisuus. Kyllä luulen, että monikin koira tositilanteessa (siis jos hyökkääjä iskee), toimii erilailla kun testissä. Tietysti tositilanne onkin paljon uhkaavampi ja ratkaisut pitää tehdä nopeammin, niin koirakin toimii sen mukaisesti. Kyllä testi kuitenkin antaa osvittaa miten koira toimisi, jos se joutuisi toimimaan oudoissa tilanteissa ilman ihmisen tukea.
Kyllä mä ainakin koirakohtaisesti miettisin luonnetestiin viemistä, hyvin pehmeät ja arat koirat jättäisin kyllä viemättä. Tuskin omistaja siinä tapauksessa luonnetestiä tarvitsee kertomaan koiran pehmeydestä/arkuudesta, se tulee kyllä arkielämässäkin esiin. Yleensä sellaisten koirien kanssa arkielämäkin on/voi olla hankalaa, joten on turhaa mennä luonnetestiin varta vasten peloittelemaan koiraa. Toivottavasti vaan tällaisia koiria ei paljoa ole, sillä kyllä koiran pitäisi kestää normaalielämän tuomat tilanteet.
Lisäksi pitää muistaa, että testi on tarkoitettu palveluskoirille, joten korkeat pisteet ei olekaan toivottavia normaaleille seurakoirille. Jos mahdollista kannattaa pisteitä verrata ennemmin samanrotuisten saamiin pisteisiin ja loppupistemäärähän ei kerro yhtään mitään koirasta. Sikäli musta on tyhmää, että KoiraNetissä on vaan loppupistemäärä. Eihän se kasvattajallekaan kerro yhtään mitään, se riippuu sitten vain omistajan aktiivisuudesta, jakaako hän tiedon kasvattajan kanssa. Tietenkin Palveluskoira-lehdestä tulokset löytyy ja varmaan monet rotuyhdistykset julkaisevat tulokset, mutta en tiedä onko se kaikilla rotuyhdistyksillä tapana. Yksittäisen koiran tuloksen metsästäminen lehdistä on hankalaa, kun netistä se olisi helposti löydettävissä.
Tarun testissä ei suuria yllätyksiä ollut, ainoastaan se miten pelottava kelkkamörkö oli Tarun mielestä. Hienosti Taru testin selvitti ja heti testin jälkeen oli oma itsensä
Tarun tulos:
Toimintakyky -1 pieni
Terävyys +1 pieni ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu +1 pieni, hillitty
Taisteluhalu -1 pieni
Temperamentti +2 kohtuullisen vilkas
Kovuus +1 hieman pehmeä
Laukauspelottomuus +++ laukausvarma
Yhteensä +95
ja Taruhan on rodultaan kk kääpiömäyräkoira
Ei kai luonnetestin tarkoitus olekaan kertoa sitä miten koira toimisi oikeissa uhkatilanteissa (toki se jotain siitäkin voi kertoa), vaan esimerkiksi sen puolustushalun määrän koirassa. Itse kyllä suosittelen testiä kaikille koirille, etenkin niille, joita tullaan käyttämään jalostukseen. Se on niin pieni vaiva kuitenkin ja siitä saatuja tuloksia voidaan mahdollisesti käyttää apuna.
Multa ainakin kysyttiin alusa kaikennäköistä koirasta, juurikin että onko se osoittautunut olevansa pehmeä tai arka tms. Jos tässä vaiheessa jo kertoo testituomareille, että uskoo koiransa olevan ylipehmeä, niin tuomarit eivät vie asioita niin pitkälle > koiraa ei pelotella suotta.
Ja pisteet ovat toki rotukohtaisia. Joillekin roduillehan on tehty omia taulukoita, joissa kerrotaan rodun ihannepisteet kussakin osa-alueessa. Näitä tulee käyttää apuna, ei sitä loppupistemäärää.
LAINAUS(crim @ 7.10. 2007, 13:13)

Multa ainakin kysyttiin alusa kaikennäköistä koirasta, juurikin että onko se osoittautunut olevansa pehmeä tai arka tms. Jos tässä vaiheessa jo kertoo testituomareille, että uskoo koiransa olevan ylipehmeä, niin tuomarit eivät vie asioita niin pitkälle > koiraa ei pelotella suotta.
Tokihan se näin kuuluukin mennä, mutta todella arat ja pehmeät koirat saavat herkästi traumoja ja mä en itse ainakaan menisi luonnetestiin koiran kanssa, joka jo pelkää ihmisiä. Se voi pahimmassa tapauksessa menettää luottamuksen ihmisiin. Samoin jos koira on paukkuarka, sekin kyllä ilmenee arkielämässä, ainakin uutena vuotena.
Luonnetesti on koiralle erittäin stressaava tilanne. Se ei saa ihmiseltä tukea, vaikka sitä hakisikin... Pehmeälle koiralle henkinen rasitus voi olla liian suuri; mörkövaihe voi jäädä päälle ja se voi vaikeuttaa jo mahdollisesti ennestäänkin hankalaa arkielämää.
Tämä koskee siis ääripäitä ja kuten jo edellisessä viestissä totesin, toivottavasti näitä koiria ei paljoa löytyisi. Tällaisissa tapauksessa koirat ovat ns. ongelmakoiria ja kyllä omistajat jo tietävät, ettei luonne ole toivottava. Siksi ei tällaisissa tapauksissa luonnetestiä suosittele; siitä on todennäköisemmin enemmän haittaa koiralle kuin hyötyä.
Red tiger
7.10. 2007, 22:51
Mää oon kyllä Lydian kanssa hieman eri linjalla erittäin herkkien ja pehmeiden koirien testaamisesta. Olen kyllä siinä samaa mieltä, että ohjaajan kannattaa miettiä, viekö koiransa luonnetestiin, jos "tietää" tuloksen ennalta. Toisaalta taas hylätty/keskeytetty tulos kertoo jotain koirasta, ja antaa ARVOKASTA tietoa tuleville kasvattajille/harrastajille. Itse olen vienyt oman heikkohermoni luonnetestiin, vaikka tiesin että koe tullaan keskeyttämään. Pakko myöntää että tunsin itseni hieman tyhmäksi, mutta jos siitä oli edes yhdelle ihmiselle hyötyä, niin.. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.
Se, että herkkää koiraa paineistetaan luonnetestissä, ei mielestäni ole maailmaa kaatava juttu. Herkkä/pehmeä koira tuskin saa ihmeellisiä traumoja lt:stä, kunhan ohjaaja osaa toimia oikein koiran kanssa jolla menee yli. Tuomari tietää (toivottavasti) milloin koe tulee keskeyttää, tai milloin koira tarvitsee enemmän aikaa palautuakseen, eikä koiria ole tarkoitus pelotella hulluiksi. Pehmeys tulee nopeasti esille, ja asiansa osaava lt tuomari ottaa sen huomioon. Kuten mainitsin, käytin oman koirani kokeessa, eikä se todellakaan ole mistään parhaasta päästä koiria. Ei se siellä hullummaksi muuttunut, eikä pelkää ihmisiä yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan.
Crimin mukaan kaikki koirat joita käytetään jalostukseen, kannattaisi testata. Olen pitkälti samaa mieltä, mutta itse en luottaisi metsästyskoiralle (ajokoira/metsästyspystykorva) tehtyyn luonnetestiin. Ajokoira on vaikea saada "syttymään" testin kaltaiseen tilanteeseen, kyllä koiran täytyy jollain tapaa olla "juonessa mukana" että testaaminen ylipäänsä on mahdollista. Oma italianajokoirani nimittäin haisteli maata ja metsästä tulevia ilmavirtoja koko testin ajan. Kelkkaa Luto vilkaisi ensimmäisen kerran kun se oli vedetty melkein Luton yli. Minua se ei edes yrittänyt puolustaa, tapitti vain kohti tulevaa testaajaa, ja lopulta jatkoi haisteluaan.. Tämä on aika lailla yleistystä, ja toki näissäkin roduissa on yksilöitä jotka voivat "loistaa" testissä.
Vaikka olen sitä mieltä, että mikä tahansa täyspäinen koira selviää luonnetestistä, niin en allekirjoita sitä esim. suomenajokoiran kohdalla. Niiden ei kuulu puolustaa tai taistella testin edellyttämällä tavalla. Ajokoiran taistelutahto tulee esiin metsällä.
Perinteisen luonnetestin lisäksihän on olemassa esim. ruotsalaisten MH-kuvaus, joka on osin samanlainen kuin tuo "oikea" luonnetestikin. MH-kuvaus ei ole kylläkään siis virallinen testi Suomessa, mutta mun mielestäni kuitenkin erittäin käyttökelpoinen. Lisää löytyy esim.:
http://www.elisanet.fi/punasukan/SPL.pdfLydian kanssa olen samaa mieltä, että KoiraNetistä saisi ehdottomasti olla esillä luonnetestin eritellyt pisteet, koska se kokonaispistemäärä ei todellakaan loppujen lopuksi kerro sitä koko totuutta..
^ Toisaalta myöskään esim. hermorakenteen arvosana +1 (hieman rauhaton) ei itsessään kerro koirasta paljoakaan, sillä tähän kategoriaan tuomarit laittavat niitä koiria, jotka juuri ja juuri pääsevät plussan puolelle ja myös niitä, joille melkein voisi antaa +2:sen. Jos siis tosiaan halutaan käytää testiä hyväksi, se pitää saada videolle.
Itseäni huvittaisi kauheasti viedä Vilma belgien rodunomaiseen luonnetestiin. Se on ehkä lyhyempi kuin SKL:n luonnetesti, mutta myös jonkun verran rankempi. Myös MH-testi kiinnostaa. Ihan mielenkiinnosta olisi kiva käydä noissa
Mulla on hoffi joka on stressaava ja hieman "heikkohermoinen" ihanuus.
Pisteitä kuitenkin:
Toimintakyky +1 kohtuullinen
Terävyys +3 kohtuullinen ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu +3 kohtuullinen hillitty
Taisteluhalu +2 kohtuullinen
Temperamentti +3 vilkas
Kovuus +1 hieman pehmeä
Laukauspelottomuus + laukausvarma (testattu vuosi sitten, silloin laukausvarma sai yhden plussan)
yhteispisteet +174
On myös paljon ihmisiä joille käyttötulokset merkkaavat enemmän kuin hyvät luonnetestipisteet ja itsekin kallistuisin niiden puoleen, varsinkin palveluskoiraroduissa. Toisena koirana mulla on stabyhoun joka on niin pehmeä koira että en voisi edes kuvitella vieväni sitä luonnetestiin! todennäköisesti saisi siitä pitkäaikaisia traumoja

. Jokaisen koiranomistajan joka haluaisi sen sessensä viedä sinne luonnetestiin, pitäisi kuitenkin miettiä juuri sitä, onko tästä koirasta sellaiseen .....
Hannele
Lisäyksenä: tietysti luonnetesti on pakollinen määrättyjen rotujen jalostuksessa, esim. hoffeilla täytyy jommankumman vanhemman olla luonnetestattu.
LAINAUS(crim @ 9.10. 2007, 18:06)

^ Toisaalta myöskään esim. hermorakenteen arvosana +1 (hieman rauhaton) ei itsessään kerro koirasta paljoakaan, sillä tähän kategoriaan tuomarit laittavat niitä koiria, jotka juuri ja juuri pääsevät plussan puolelle ja myös niitä, joille melkein voisi antaa +2:sen. Jos siis tosiaan halutaan käytää testiä hyväksi, se pitää saada videolle.
Näinhän se on, mutta antavathan eritellyt pisteet paremmin osviittaa koiran luonteesta kuin testin loppupisteet.
Mä en kyllä luonnetestiä pitäis ehdottomana jalostuskriteerinä... mutta hyvähän se on jos koirat on testattu, niin saa jotain osviittaa luonteesta. Varsinkin kun harvemmin on tilaisuutta kunnolla tutustua urokseen ja ihmisten käsitykset ihanteellisesta luonteesta poikkeavat yleensä kovasti.
Liewec
11.10. 2007, 18:30
LAINAUS(Lydia @ 10.10. 2007, 15:47)

Näinhän se on, mutta antavathan eritellyt pisteet paremmin osviittaa koiran luonteesta kuin testin loppupisteet.
Mä en kyllä luonnetestiä pitäis ehdottomana jalostuskriteerinä... mutta hyvähän se on jos koirat on testattu, niin saa jotain osviittaa luonteesta. Varsinkin kun harvemmin on tilaisuutta kunnolla tutustua urokseen ja ihmisten käsitykset ihanteellisesta luonteesta poikkeavat yleensä kovasti.
Mutta samahan se on minkä tahansa tuloksen suhteen. Mulle testi ei ole ehdoton jalostuskriteeri (nuorimmaisen koirani vanhempia ei ole testattu) mutta pidän sitä suositetavana. Toisaalta mielestäni koiralla pitää olla sitten joku muu koetulos tms. joka kertoo edes jotain. Näyttelytulosta en laske tällaiseksi (paitsi seurakoiraroduilla)
LAINAUS(crim @ 11.10. 2007, 19:30)

Mutta samahan se on minkä tahansa tuloksen suhteen. Mulle testi ei ole ehdoton jalostuskriteeri (nuorimmaisen koirani vanhempia ei ole testattu) mutta pidän sitä suositetavana. Toisaalta mielestäni koiralla pitää olla sitten joku muu koetulos tms. joka kertoo edes jotain. Näyttelytulosta en laske tällaiseksi (paitsi seurakoiraroduilla)
Niin, se juuri luonnetestin ongelma on, että jälkikäteen tuloksista on hankala saada mitään irti. Ei koiranomistajakaan välttämättä osaa kertoa koiran reaktioita (mäkään en itse nähnyt kaikkia Tarun reagointeja) ja varsinkin mitä enemmän aikaa testistä on sitä vaikeampi yksityiskohtia on muistaa.
Joillakin roduillahan luonnetesti on hyväksytty luonnetesti onn vaatimuksena jalostuskäytölle, mutta muissa roduissa se on mun mielestä ihan vapaaehtoinen. Onpahan kasvattajalla jotain mustaa valkoisella ulkopuolisen mielipiteestä koiran luonteestä, vaikka se onkin vain suuntaa antava.
Tosiaan riippuu ihan rodusta miten luonnetestiä painottaa. Itselle ei luonnetesti ole tärkeä, tietty plussaa on jos se on suoritettu, omassa rodussa mä pidän tärkeänä näyttelytulosta (mielellään EH tai ERI) ja aina parempi jos koiran kanssa harrastetaan jotain.
Bluebell
12.10. 2007, 20:32
Täällä olisi tulevaisuudessa tarkoitus käydä sheltin kanssa luonnetestissä..

Tunnetteko/tiedättekö te ketään shelttiä joka olisi käynyt
luonnetestissä? Onko päässyt hyväksytysti läpi vai mihin yleensä ne töppäävät shelttien kohalla? Shelttien omasta keskustelu osiosta yritin
jo kysellä, mutta luultavasti siellä ei tiedetä luonnetestauksista, kun kerran vastauksiakaan ei tullut..
Liewec
13.10. 2007, 09:27
Kyllä shelttejäkin on läpäissyt luonnetestin, eikä luonnetestin läpäissyt sheltti ole mikään kummajainen. Nillä shelteillä, jotka testistä eivät pääse läpi, uskoisin seinän tulleen vastaan toimintakyvyn, liiallisen pehmeyden tai hermorakenteen suhteen. En toki voi varmaksi snaoa, mutta sen verran mitä olen luonnetestejä käynyt katsomassa, niin nämä ovat jääneet mieleen.
Moonakultsi: KoiraNetistä voi katsella luonnetestituloksia (löytyy tapahtumahausta). Siellä ei ole kuin loppupisteet, mutta ainakin sieltä näkyy koirat, jotka ovat luonnetestissä käyneet. Tuo hyväksytty/hylätty on nykyään käytössä VAIN roduilla, jotka tarvitsevat luonnetestin tullakseen muotovalioksi. Eli vaikka meidän Tarukin ne hyväksytyn ehdot täyttää, ei sillä kaavakkeessa ole siinä kohdassa raksia.
Liewec
14.10. 2007, 15:45
Hyväksytyn luonnetestin raja on siis +75 pitettä, jos tään alle jää, testin saa uusia kerran, olikohan se aikaisintaan puolen vuoden kuluttua.
Paimenkoirat
14.10. 2007, 17:01
Rodut jotka tarvitsevat hyväksytyn luonnetesti tuloksen muotovalion arvoon, niin jotkuthan tarvitsevat vielä tietyn määrän pisteitä tietyistä osuuksista. Esim. Kelpiellä on kolme kohtaa joista ei saa mennä miinuksen puolelle...
Onko tälläinen käytäntö monillakin roduilla?
Hjantsu
16.10. 2007, 14:04
Eikö se ole rodussa kuin rodussa että jos tietyt kohdat jäävät miinuksen puolelle niin se ei ole hyväksytty tulos vaikka loppupisteet olisi hyväksytyn puolella. Niin kuin esimerkiksi loppupisteet +200 muttei laukausvarma, kokematon tai ärtyisä niin testi ei silloin ole mennyt läpi? Joku viisaampi taas jos valottaisi.
Kyllä tuon nuorimman kanssa olisi joskus tavoitteena käydä luonnetestissä, isosisko saa hoitaa vanhemman nartun kanssa käymisen

Nimimerkki viime sunnuntaina ensi kertaa luonnetestiä katsomassa käynyt.
Liewec
16.10. 2007, 18:03
Mun käsittääkseni jos koira saa arvosanan laukausarka, se ei pääse testistä läpi oli rotu mikä hyvänsä.
Mutta siis, joillakin roduilla jos esim. hermorakenne on miinuksella, koira ei pääse läpi, vaikka loppupisteet olisivat muuten kuinka isot.
"Koira saavuttaa hyväksytyn tuloksen, kun loppupisteet ovat vähintään +75 ja koira on saanut vähintään arvosanan +1 kohdista II, V, VIII ja laukauspelottomuudesta. (Koskee rotuja, joilta hyväksytään Suomen muotovalion Fin Mva, arvoon hyväksytysti suoritettu luonnetesti"
Noin se siis virallisesti menee eli paukkuärtyisä koira pääsee läpi myös.
(asteikkohan menee: +++ laukausvarma, ++ laukauskokematon, + paukkuärtyisä, -laukausaltis, - - laukausarka)
Se hyväksytty/hylätty kohta on siis vain käytössä roduilla, joilla luonnetestin läpäisemällä voi valioitua.
Bluebell
16.10. 2007, 19:56
Kiitoksia vastauksistanne. Pitääkin käydä katselemassa tuolta koiraNetistä.
Crim: Arvelinkin shelttien kohdalla sen stoppaavan hermorakenteeseen ja muuhun vastaavaan.. Itse en ole ikinä luonnetestiä käynyt katsomassa, joten asiasta en sen enempää tiedä, luulisin vain..

Mitä nyt olen näihin sheltteihin kiinnostukseni ansiosta tutustunut niin yllättävän moni on ollut
arka tai arkuuden ja pidättyvyyden rajamailla haahuillut, joten en yhtään ihmmettele jos tämä on luonnetestauksissakin käynyt ilmi.
Moonakultsi: Jos saat käsiisi shelttien JTO:n (netissä ei tainnut olla, ainakaan pikainen haku ei tuottanut tulosta), niin siinä luulisi olevan myös luonnetestit mainittuna. Eri asia sitten kuinka tarkasti ne on eroteltu. Esimerkiksi pk collieilla näytti olevan JTO:ssa paljonkin asiaa luonnetesteihin liittyen, mutta nehän kuuluvat rotuihin, jotka valioituvat luonnetestituloksen saatuaan...
Liewec
17.10. 2007, 10:32
Suosittelen ehdottomasti käymäään ainakin katsomassa luonnetestiä. Parhaiten siitä saa toki käsityksen jos vie oman koiransa testiin (tätä ennen kannattaa kuitenkin käydä katsomassa). Testi ei ole suuri vaiva, se vie aikaa noin tunnin (oman koiran suoritus noin 15 min). Ilmoittautuminen voi olla vaikeaa, sillä testeihin on suuri tunku. Kannattaa siis soittaa noin puolta vuotta aikaisemmin ja ilmoittautua vaikka varasijalle - usein tulee peruuntumisia! Itse pääsin testin soittamalla n. 2 viiko aikaisemmin, eli niitäkin testejä on, joihin pääsee lyhyemmällä varoitusajalla (usein ne ovat niitä, joista ei ole ilmoitettu Koiramme-lehdessä).
Ilmoittautumiskäytännöt saattavat vaihdella, ainakin Lappalaiskoirien järkkäämässä testissä oli rajoitettu ilmoittautumisaika. Palveluskoiraliiton sivuilta löytyy luonnetestit, mutta vielä ei ainakaan ole ensi vuoden testejä.
Liewec
18.10. 2007, 07:29
Ja SPKL:n lehdessähän noi on paljon aikaisemmin.
<Iida>
21.10. 2007, 09:38
Ensimmäisiltä varasijoilta pääsee mukaan lähes aina, sillä yleensä joku narttu aloittaa juoksun juurin testin aikaan
Jep. Mä vähän vieroksun noita "Ilmoittautuminen xx - xx klo 18-19", koska ainakin pk-kokeisiin ilmoittautuessa voi olla 18.01 kaikki paikat menneet...
Sain kaksi peruutuspaikkaa Orimattilan kotieläinpuistossa lauantaina 4.10.2008 pidettävään luonnetestiin.
Jos joku haluaa koirulin testiin ilmoittaa , niin kontaktia merviholopainen@gmail.com tai puhelimitse 040 7323 677
Pikana tosiaankin
meidän molemmat koirat ovat saaneet luonnetestipaikkansa juuri tuolla tyylillä että ilmoittautuminen esim 14.10. klo 17.00-20.00. Joten minä pidän tätä käytäntöä erittäin hyvänä, minä kun herään noihin yleensä niin myöhään
meillä Oili aikanaan testattiin. Koira oli luonteeltaan erittäin kova ja näin ollen en yllättynyt pistemäärästä ja testin tuloksesta. Luonnetesti on erittäin mielenkiintoinen ja omasta mielestäni jokaisen tulisi edes käydä katsomassa sitä.
Oilin testitulokset:
Paikka: Äänekoski Aika: 26.5.2007
Tuomarit: Jorma Kerkkä ja Irene Puputti
Tulos:
Toimintakyky: +1 Kohtuullinen
Terävyys: +1 Pieni ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu: +3 Kohtuullinen, hillitty
Taisteluhalu: +2 Kohtuullinen
Hermorakenne: +1 Hieman rauhaton
Temperamentti: +3 Vilkas
Kovuus: +3 Kohtuullisen kova
Luoksepäästävyys: +3 Hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus: +++ Laukuisuvarma
Loppupisteet: +188p !!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.