LAINAUS(Cee @ 9.11. 2007, 20:14)

Eli koitan nyt sanoa sen selvemmin:
2000 euroa on varsin kohtuullinen summa hyvästä koirasta, kun taas 850 euroa kennelliiton rekisteröimästä näyttelyvihanneksesta on aivan liikaa.
Cee
Mä meinasin silmäni pudottaa..
Miten lasketaan hyvä koira? Mielipiteitä on monia. Joidenkin mielestä hyvä koira on sellainen joka on terve ja sillä on hyvä luonne, toiset taas ajattelevat että hyvä koira on sellainen joka omaa hyvät käyttöominaisuudet, ja osa ajattelee että hyvä koira on sellainen joka on rakenteellisesti hyvän näköinen.
Mielipiteitä on yhtä monta kuin on ihmisiäkin.
Mun mielestä hyvä koira on sellainen jolla on hyvä rakenne (jos rakenne on hyvä niin koiralla ai todennäköisesti ole rakenteellisia sairauksia), se on suhteellisen terve (kaikille koirille tulee jossain vaiheessa elämäänsä jonkinlainen "sairaus" oli se sitten silmätulehdus tai korvatulehdus tai ihan mikä vain), ennen kaikkea sillä täytyy olla hyvä luonne ja sen täytyy omata rodunomaisia viettejä.
Esin nyt kun spanieli-ihminen olen, niin hyvä koira on sellainen joka saa nöyttelyistä eh tai parempi, sillä on sosiaalinen mukava ja iloinen luonne, sen kanssa voi harrastaa sorsastusta/mejää/metsästystä mihin nyt sitten itse sattuu mieltymään ja sen kanssa ei tarvitse jatkuvasti käydä ell:llä joskus saattaa olla silmätulehdus, joskus korvatulehdus ei kuitenkaan jatkuvaa sairastelua.
En ikinä osta koiraa "näyttelyvihannekseksi" enkä "käyttökoneeksi" vaan perheen jäseneksi. Koiraa hankkiessa tärkein seikka on se, että sen vanhemmat ovat terveet ja omaavat hyvän luonteen.
Harrastuksieni pohjalta koska pidän näyttelyistä niin plussaa on jos pentu on hyvän näköinen, ja tykkää näyttelyistä. Jotkut koirat oikeasti pitävät siitä.
En sitten tiedä ovatko omat koirani sinusta näyttelyvihanneksia, yksi on Fin & S(n) & Est MVA samaa koiraa käytetään sorsastukseen ja jäljestykseen. Toinen Fin MVA koiraa käytetään sorsastukseen ja ilman kisaamista tosin agilityyn ja tokoon.
sitten vielä JV-04, V-04 V-05 jota käytetään ketun metsästykseen, ja alun perin metsästys mielessä se hommattiinkin koira oli silloin vuoden ikäinen.
Yksi on sitten suoranainen "kotimoppe" jonka rakenne ei anna myöden näyttelyille, mutta joka on hyvä metsästyskoira.
Koirista on maksettu 750€, 850€, 500€ ja 4000mk. En pitä mitään hintaa kohtuuttomana, ja vaisin ihan hyvin ajatella maksavani "näyttelyvihanneksesta" 1000€, mutta en missään nimessä käyttökoirasta yli 2000€, kuten itsekkin sanoit huonostakin koirasta saa käyttövalion, miksi sitten pitää saada superhyper koira joka osaa EVL:n liikkeet alle vuoden ikäisenä? Ei pennusta pysty sanomaan mitä siitä tulee, vaikka se pentuna olisi miten lupaava näyttelykoira, saattaa siitä tulla aikuisena niin ruma ettei se kestä päivänvaloa, tai jos koira on pentuna todella lupaana käyttökoira, saattaa se aikuisena osoittautua "turhaksi".
Millainen on hyvä koira, sen voi kukin omien harrastuksiensa ja mieltymyksiensä mukaan itse päättää.