Täytyy sanoa, että itse en tunne lainkaan PSP:tä, Gimpin olen avannut mielenkiinnosta muutaman kerran, mutta en koskaan varsinaisesti käyttänyt. Photoshopia olen käyttänyt jo vuosia ja kameran mukana tulleeseen Elementsiin tutustuin ihan mielenkiinnosta ja vertaillakseni normaaliin Photoshopiin.
Photoshopin ja Photoshop Elementsin suurin ja oleellisin ero on ettei Elementsillä voi tuottaa kuvia CMYK värimaailmaan, jota käytetään painotöissä. Näin ollen painotalot ja ammatti graafikot, jotka tekevät töitä sekä painettaviksi että verkkoon eivät pärjää Elementsillä. Sen sijaan, jos tekee kuvia verkkoon, tulostaakseen niitä kotona tai vaikka lähettääkseen niitä teetettäviksi Ifolorille (ent. Ifi) pärjää Elementsillä vallan mainiosti.
Muutamia muitakin eroja näistä ohjelmista löytyy. Elementsistä puuttuu esim. joitakin hienoimpia suotimia, kaikkia maksullisia (usein varsin kalliita) plug-inejä ei saa Elemetsiin (mutta kuka maksaa plug-inistä enemmän kuin varsinaisesta ohjelmasta?)
Elements on ollut Adobelta loistava veto taistelussa piratismia vastaan. Siinä tarjotaan hyvä ohjelma kohtuulliseen hintaan niille, joista useimmat käyttävät ohjelmaa kotona ja harrastuksiin, eivät ansio mielessä.
Elements on varmasti hyvä hankita eivätkä ominaisuudet ihan heti lopu kesken.
Jos englanti taipuu edes auttavasti kannattaa tutustua
Janeen sivuihin. Sieltä löytyy hyviä ohjeita "kädestä pitäen" Photoshopille, joita soveltaen onnistuu myös Elementsillä ja Elementsillekin löytyy joitakin ihan omia ohjeita.