Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Missäs Ne Palveluskoira Immeiset?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Palveluskoiratoiminta
abc
Niin ihmettelen, että missäs ne palveluskoiran omaavat ihmiset luuraavat. Juuri heillähän olisi vaikka kuinka paljon jutusteltavaa, kun lajejakin on niin paljon. Ja tarkoitan nimenomaan pk-lajeja. Muutama aihe näkyy olevan jäljestämisestä. Niissä kaikissa makupalana on ehdotettu makkaraa, miksei juustoa. Joka koiralle varmaan löytyy, tai luulisi blush.gif , se oikea makupala. Ellei ole ahne koira noin yleensäkään, niin täytyy vain löytää se oikea merkki makkarasta, juustosta tai muusta annettavasta houkuttimesta. Tuli vain mieleeni, kun ei itsellenikään maistu kaikki juusto- tai makkaramerkit.
Sitten havaitsin, että jotkut treenailevat itsekseen. Taitaa olla aika hankalaa, ainakin, jos niitä kysymyksiä eteen tulee, ja silloinhan täältä voisi kysellä, ellei paikkakunnalla olisi pk-harrastajia keiltä kyselisi. Mutta keneltäs täältä kyselet confused.gif , ellei niitä aktiivisia koiransa kanssa puurtavia ala useampi tänne palstalle ilmaantumaan.
No, odotellaan, ehkäpä täällä vielä vilkastuukin. Itselläni ei ole palveluskoiraa enää, mutta silti lukisin kuitenkin mielelläni niistä puuhasteluista, kuin muistellen mennyttä aikaa blink.gif . Oli muutoin hyvää aikaa, se aktiivinen aika, koiran kanssa smile.gif .
dobberi
Aivan totta, tämä palsta on kyllä totisesti aika "kuollut".
Kysymyksiä tänne ei jaksa enää paljoa lähetellä, kun eipä niihin kukaan vastaile. En tiedä, että millä tämän palstan saisi heräämään henkiin. Ainakin minulla olisi tarvetta pk-aiheeseen keskustelupalstaan ja veikkaanpa että niin olisi aika monella muullakin, mutta minkäs teet. Taitaa tämä palsta olla loppunsa edellä, jos sitä ei saada pikaisesti elvytettyä sad.gif
abc
Yritäpä nyt Sinä kertoilla esim. minkä ikäinen koirulisi on, miten tuli mieleesi, että just dopperi olisi se Sinun rotusi, ja tuolla toisaalla kerroitkin, että olet ollut leireillä hakemassa vinkkejä. Oliko ne dobbereiden itsensä järjestämät? Vai järjestikö leirit joku muu seura?
Silloin, kun minun tytöt olivat murrosikäisiä, me käytiin, muutaman kerran, viikon kestävällä suursnautserileirillä. Siellä ja sinä aikana ehti jo näkemään useammankin pk-lajin toimintaa. Ne kerrat taisivat jäädäkin minun viimeisiksi telttaretkiksi. Sekin oli mielenkiintoista, kun tiesi, että joka teltassa oli ainakin yksi tai useampi koira. Samoin näki miten erilailla itsekukin koiraansa käsitteli ja kaikilla tavoitteena se sama, että kiinnostus johonkin lajiin syntyisi, ja siitä sitten kukin harrastamaan sitä omaa ajanvietelajiaan koiransa kanssa. Leireillä syntyy myös niitä ystävyyssuhteita, jotka kestävät, riippumatta missä kukin asustaa, ja aina voi sitten sopia, että minnekäs seuraavaksi mennäänkään ja samalla tavattais. Eli tässä näitä minun höpinöitäni, mutta vastailen Sinulle ihan mielelläni, tosin superaktiivinen en ollut, joten älä esitä kiperiä kysymyksiä biggrin.gif .
dobberi
Mulla on vuoden ikäinen uros dobberi. Dobberiin päädyttiin, kun oltiin vuoden verran mietitty pk-rotuisen koiran hankintaa (kisat ja yleensäkin pk-harrastaminen kiinnostavat). Huoleton turkki, vilkas ja energinen luonne sekä ulkonäkö natsasivat tässä rodussa. Lisäksi muutaman yksilön tavattuani oli dobberi rotuna tehnyt meikäläiseen lähtemättömän vaikutuksen wub.gif

Tällä hetkellä harrastelemme aika aktiivisesti jäljestämistä sekä tietty tottista. Viestiä harrastetaan ihan vain omaksi ja koiran iloksi biggrin.gif Leireilemässä oltiin tosiaan dobberileirillä sekä toisen kerran erään pienemmän yhdistyksen järjestämällä leirillä.

Mutta, minkäs rotuisen koiran sinä abc omistat? Kertoilit, että sinulla on aikaisemmin ollut palveluskoira, harrastitteko sen kanssa jotain tiettyä lajia?
Kertoilkaas muutkin jotain, ettei tästä tule abc:n ja minun kaksinkeskistä höpinää baa.gif
abc
Heippa dobberi. Tällä hetkellä minulla on bullmastiffi ja aivan ihana wub.gif sellainen. Sopii minun kaltaiselleni vanhukselle, joka vielä kykenen liikkumaan ja vähän tottistakin treenailemaan. Mahdollista olisi vielä palveluskoirakin minun kanssani, mutta minulla ei ole autoa, joten niitä metsiä (ei kovin tallattuja) ei ihan lähistöltä löydä täältä H:gistä ja siksi palveluskoiran kanssa treenaileminen olisi minun kohdallani mahdotonta, samoin kuin, jos edettäisiin ihan kilpailuasteelle. Olen sitä mieltä, että jos ottaa palveluskoiran niin sitä on ohjattava myös, kunkin koiran taipumuksen mukaan tietenkin.
Aikanaan, suursnautserin kanssa, minkä tottelevaisuuden koulutti yksi tytöistäni, käytiin viesti treeneissä. Minusta se oli mukavaa syystä, että siellä oltiin joukolla, niin sakemannit, dobberit, risuparrat ja jopa joskus harjoituksiin ilmaantui joku rottiskin. Meitä oli monen "karvaista" ja tunnelma aina korkealla. Muut lajit ovat enemmänkin sellaista yksin touhuamista koiransa kanssa, mutta sopii varmasti toisille ihmisille. Käytiin myös muutamassa kilpailussa, silloinkin oli auto vuokrattava, mutta onneksi yhdellä tytöllä oli jo kortti, että päästiin edes kokeilemaan. Riisenillä oli tottelevaisuus kiitettävä, sen puoleen meni aina hyvin, mutta siellä viestissä olikin sitten ongelmia, ja minun blush.gif kanssani. Tahtoi olla niin, että se ei irtaantunut minusta. Se lähti, kun annoin käskyn, mutta jos se kääntyi vilaisemaan, että seuraanko, niin silloin tiesi, ettei se lähtisi eteenpäin ennenkuin seuraisin sitä. Taisi minussa olla sitä äiteetä niin paljon, ettei koira joka kohdassa muistanut blink.gif , että minuakin olisi pitänyt totella.
Ihailen tavattomasti niitä, ketkä treenailevat koiransa kanssa, etenkin jos koirarotu on tarkoitettu johonkin käyttöön. Sillä ei ole väliä pääseekö koskaan huipulle, mutta se, että näkee vaivaa koiransa kanssa, jos käyttökoira on, niin se on kunnioitettavaa. Joten, Sinulle dopperi, paljon thumbup.gif jatkoon.
alfasusi
ohoo, täällähän on eloa
Olen ollut poissa koko Puskiksesta pitkän aikaa ja ollut ihan muissa touhuissa kuin keskustelupalstoilla.
Ihan kiva että löytyy edes kaksi harrastajaa... biggrin.gif
Meillä siis spu Jami, jonka omilta sivuilta löytyy tietoa meidän harrastuksista.
Tämä kesä on mennyt ihan pieleen harrastamisen kannalta, mulla on tälläkin hetkellä itsellä nivelsiteet nilkassa huonossa kunnossa, eli kävelemään pääsen mutta metsään ei ole asiaa vielä.
Oma tavoite olisi päästä vielä lokakuussa jälkikokeeseen, saas nähdä toipuuko tuo jalkani blink.gif
abc
Ja nyt jalka kuntoon... ja sassiin biggrin.gif . Yritän sanoillani noitua blink.gif , ettei ehtisi alfasuden ja Jamin taidot ruostua cool.gif ja pääsisivät kisaamaan thumbup.gif thumbup.gif .
alfasusi
Joo, kovasti yritetään täällä parantua. Onneksi pääsen jo kävelemään ilman keppejä, siitä ei oikein meinannut tulla yhtään mitään kun oli kepit. Jamikin oli ihan tuttavien armoilla ulkoilujen suhteen, onneksi se pääsi 'mummolaan' viikoksi hoitoon.
HotSpottikin on ollut riesanamme, tosin onneksi parantunut jo - paitsi hännästä, josta löysin eilen vielä viimeiset hotspotin rippeet. Siinä sitten sai karvat kyytiä ja nyt sitten sekin on paranemaan päin.
Tottista yritettiin tuossa treenata toissapäivänä, juoksuosuudet poisjättäen. KylläTämäVieläTästäJonainPäivänä...
dobberi
Tsemppiä paranemiseen alfasusi thumbup.gif
alfasusi
oooh, kiitos! Mukavaa saada täältä näin hyvä osanotto smile.gif
Jalka on jo hieman parempi, tosin monenkirjava se on vielä ja vähän turvoksissa, mutta hieman parempi kuitenkin... rolleyes.gif
Jami ei oikein ymmärtänyt sitä kun keppi kädessä (vasemmassa) nilkutin ja yritin treenata sen kanssa, keskityttiin siinä sitten lähinnä noutoihin, ettei koira-paran pää mene aivan sekaisin.
Kiitos kaikille tsempityksestä, kyllä täältä tullaan vielä!
mirka
alfasudelle pikaista paranemista ja onnea Jamin kanssa myös thumbup.gif
Cara
Täällä on yksi bc, jonka kanssa harrastusmieles otetaan hakua...
abc
Mitenkäs ois Cara, jos hiukan kertoilisit miten te hakua treenailette, saattaisi olla, että siitä syntyisi vaikka pidempikin juttutuokio tongue.gif , kun joku innokas viestisi huomaisi.
alfasusi
joo, kerro Cara kaikki koirastasi ja harrastuksistasi. *odottaa uteliaana*
Jalka jo hieman parempi, mutta metsään ja muille epätasaisille alustoille ei ole vielä mitään asiaa. Tottista ollaan kyllä päästy jo treenaamaan. smile.gif
Cara
Siis harrastusmielessä...Ollaan just aloitettu tänä kesänä ilmaisuharkat ( haukkua räksyttää), Tällä hetkellä "voidaan" jo laittaa ukkelit valmiiksi mettään ( eukko ei tiedä missä ne on), koira löytää...pistoissa ois parannettavaa...en nyt keksi muuta. Ainiin ja koira 2-vuotias narttu, pehmeä, ihmisrakas,energinen, jonka "päälaji on toko ( voi), koira osaa myös agiesteet(omistaja ei), esineruutu ok. Kysykää lisää jos jotain jäi epäselväksi.
dobberi
Täytyy nyt tunnustaa tyhmyytensä *nolo*, mutta minkä rotuinen cara tuo sinun koirasi on? Kirjoitit lyhenteeksi bc, enkä keksinyt, vaikka kuinka pohdin, että mistä nimestä toi lyhenne tulee... stupid.gif
Cara
LAINAUS(dobberi @ 5.9. 2003, 10:11)
Täytyy nyt tunnustaa tyhmyytensä *nolo*, mutta minkä rotuinen cara tuo sinun koirasi on? Kirjoitit lyhenteeksi bc, enkä keksinyt, vaikka kuinka pohdin, että mistä nimestä toi lyhenne tulee... stupid.gif

Lukaisehan viestini allekirjoitus....on niin vaikea olla nöyrä, kun omistaa oman bordercollien...
dobberi
Ai jahas...*minäkö muka sokea* oops.gif
alfasusi
Mainostin jo erikseen, mutta mainitsen tässäkin ketjussa, että meillä on tuolla uudenkarhea foorumi, johon on hakusessa palveluskoiraihmisiä jäseniksi. Lajeittain on omat palstansa. Toki kaikki ikään, lajiin ja rotuun katsomatta ovat tervetulleita, meille on jäseninä kääpiökoirien omistajista lähtien (joita jo muutama onkin) kaikki tervetulleita!
Titta
Nyt vasta hoksasin tämän palstan... lookaround.gif

Eli täältä löytyy myös ihminen (ja koira... biggrin.gif ) joka PK-lajeihin on vähän hurahtanut... Partacollie nartun kanssa treenaillaan PK-tottista, ja jälki hommatkin pitäisi pikkuhiljaa aloittaa... wink.gif

Alkutekijöissä täysin ollaan, koiralla ikää n. 10 kk mutta haaveina että jospa sitä vielä joskus kisaamaan pääsisi... ? huh.gif

Saksanseisojalla ja tipsuilla olen myös huvin vuoksi jälkeä ottanut, mutta se vaan sellaista omaksi iloksi- hommaa... tongue.gif
Miia
Harrastan australianpaimenkoira urokseni(1v)kanssa pk-lajeista esim.hakua ja tottista. biggrin.gif
kaksinvalta
Täältä löytyy yksi ainakin. Pk-puolelta harrastamme vepeä, IPOa, hakua, viesti wink.gif
veau
Itseäni en voi sanoa kunnon pk harrastajaksi kutsua mutta ajatelin jos alottaisin joskus tuon sakemanni rääpäleen kanssa joko viestin, haun tai jäljen.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.