Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tuonti Euroopan ulkopuolelta ja ALV
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
NobelHerzensbrecher
Hei kaikki!

Uutena täällä ja heti neuvoa kyselemässä. smile.gif

Täällä lienee joku joka on hiljattain tuonut koiran, pennun tai aikuisen, EU:n ulkopuolelta. Muut maahantuonti koskevat määräykset on selvää pässinlihaa mutta tuo ALV-juttu vielä mietityttää. Verottoman tuonnin rajahan on se 170 euroa, jonka ylittävistä tuomisista menee veroa. Miten tuontikoirien kohdalla olette toimineet, oletteko joutuneet maksamaan alvit jakuinka pennun/koiran hinta on tullissa/tullia varten määritelty? Tullista mulle annettiin ohjenuoraksi kilohinta 147e... Mutta mutta, tässä tapauksessa hintaa tulisi kilojen mukaan laskettuna huomattavasti(!) enemmän kuin minkä verran doggipentu Suomessa maksaa... huh.gif whistling.gif Tullin setä ei oikein heti ymmärtänyt miksi tuumasin että no voi pyhä jysäys ja repesin nauramaan kohtalaisen hysteerisenä kun setä ilmoitti, että kilohinta juu ja siitä ALV22%. Mun piti selittää minkä kokoisesta kaverista on kyse, ja sitten sillekin välähti miksi ajatuskin kilohinnasta on minusta täysin kajahtanut. laugh.gif

Entä miten tulisi menetellä silloin, kun tuo ulkomailta omistuksessaan olevan koiran, joka on asunut siellä pitemmän aikaa? Onko edelleen maksettava ALV22%?

Hyvää ja menestyksekästä alkanutta vuotta kaikille! smile.gif

t. Johanna & Dogit
Lovskars
No tuota, se alvi maksetaan pennun hinta + rahti summasta, ei siinä paljoa kilohintoja tarvita.
Jos pentu maksaa vaikka 1200 euroa ja rahti 600 euroa, tekee se yhteensä 1800 euroa joten alvi tekee päälle 396 euroa. Peace of cake. (Keksin nuo hinnat kun en tiedä paljonko dogit maksaa missäkin...)
NobelHerzensbrecher
Kiitos vastauksesta! smile.gif

Ipana matkaa mun mukana, ei kai mun omista lentolipuistani ALV:a tarvitse maksaa, eikös se ole jo lippujen hinnassa kun liput Suomesta ostaa? Ipanan oma matkalippu taas maksaa noin satasen-kaksi. Tullista tosiaan noita kilohintoja tarjosivat, kun tällä kakaralla ei oikein ole sellaista hintaa jonka voisin suoraan Tullin sedille esittää. Se kilohinta vaan olisi, öhöm, muutaman tonnin, kun on aikasta iso vauva... whistling.gif

Seuraavaan kysymykseen, pitäisikö ALV22% maksaa myös silloin kun koira kulkee matkustajan(=tässä tapauksessa omistajansa) mukana? Olen jotensakin ymmärtänyt että pitäisi, mutta kun ystävän kanssa haettiin hippasen reilu vuosi sitten pentu Norjasta, joka siis ei ole EU-maa, ei ne silloin ALV:a tahtoneet vaikka Tullin setä pikkutunneilla rajalle tullessa herätettiinkin papereita tarkistamaan (se mutisi siinä unenpöpperöisenä hampaidensa lomasta, että "seuraavan kerran ajakaa läpi vaan..."). Toinen pentu samasta maasta matkasi Suomeen lentorahtina ja silloin ALV piti maksaa.

Suomessa syntyneet doggipennut maksaa siinä 1000-1500€ (joillain kasvattajilla jopa 1800€, harlekiinit on kalleimpia). Kalleimmat siniset pennut USAssa maksaa 3000$ eli noin 2200€, muuten taitaa kai olla aika samaa luokkaa kuin Suomessa. Saksassa eli rodun kotimaassa aika vakio hinta siniselle pennulle tuntuu olevan 1500€, ainakin mitä nyt kuuden saksalaisen kasvattajan kanssa olen puhellut, samoin Uudessa Seelannissa noin 1500€.
s-ml
Meille tuli juuri jenkeistä pentu ja ALV lasketaan kuten edellä oikein oli, koiran hinnasta+koiran matkan hinnasta. Se siis menee aina tulee koiran matkustajana tai rahdilla. Ei sinun omasta lipusta sitä mene tietenkään eikä kilot mitään merkitse. ALV maksetaan heti tullissa, mitkään "tämä koira on syntymäpäivälahja" ei mene enää läpi. Ne on kyllä tietää ja jos sulla ei ole kauppakirjaa, josta koiran hinnan näkee, tulli arvioi omien listojen perusteella. Kannattaa siis tosiaan olla paperi maksetusta hinnasta. Voit siis itse laskea valmiiksi ALV-osuuden.
Näin siis periaatteessa. Jos joku tullimies ei tiedä eikä osaa vaatia veroja, kiitä hyvää onneasi ja häivy paikalta savuna ilmaan smile.gif
Lovskars
Joskus tosiaan voi saada koiran aika pilkkahintaan (esim. joku sijoitus, lahja tms), mutta käsittäisin että kannattaa antaa koiralle hinnaksi normaalin Suomen pentuhinta tuossa tapauksessa. Muuten ne sedät voi tosiaan keksiä jonkun utopistisen hinnan. Onhan sitä kuullut että ei ole tarvinnut maksaa alveja ollenkaan.

BTW - milloinkas olet jenkkeihin menossa?
NobelHerzensbrecher
Kiitos vastauksista jälleen! Tuo valaisi jo paljon asiaa! smile.gif Tiedän varata sitten sen verran massia matkakassaan. Koiran lento ei onneksi maksa maltaita. cool.gif

LAINAUS(Lovskars)
BTW - milloinkas olet jenkkeihin menossa?

Heti kun kerkeän. biggrin.gif Siis kirjaimellisesti heti kun kerkeän. Tänä vuonna näyttäisi tulevan reissua reissun perään, juuri viime viikolla kävin Saksassa ja toin tullessani kaksi ihanaista pikkuöhkiäistä, tanskandoggipentuset Limbus vom Hause Wagner, sininen raamikas komistus 4kk ja Qiannah von Haus Tiefenbach, musta 3kk ikäinen pikku prinsessa. wub.gif Kaikkien muiden matkailujen päälle mun pitänee sattuneesta syystä palata Saksaan keväällä, viimeistään toukokuussa, ja syksyllä, ja ensi vuonna. w00t.gif Saksassa on niin hienoja ihmisiä ettei tosikaan ja minä viihdyin siellä vähän liiankin hyvin, etenkin nyt viime reissulla. happy.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.