Metsästyskoiria?
http://www.dakross.cc/pages/present.htmCee
e: Niin, muistakaa että labradori on (tai ainakin oli) metsästyskoira.
Eiks noi näytä sellasilta koirilta että viikon vaikkapa kiertelis tunturijärviä koiran kanssa etsimässä sorsia?
Eiks noi muka näytä siltä, että noi jaksais painaa siinä savivellissä minne ihmisellä ei ole mitään asiaa, sorsien perässä muutaman päivän?
Eikö?
No mutta kasvattajahan on varsin arvostettu lapukkakasvattaja
Voi hyvä isä...
e2: Niin , piti viedä tolle kasvattajalle koira arvosteltavaks, mutta eipä taida kannattaa.. Ees sen kakkosen toivossa. Tuo ihminen elää haavemaailmoissa, joista on oikeat lapukat aika kaukana.
Minkähän takia tulli jne kaipaa hyviä lapukoita? Tolta läskiperseeltähän noita "lapukoita" kyllä riittäis...
e3: Tullihan jne viranomaiset kaipaa kauheesti töihin lapukoita. Minkähän takia noiden "johtavien" kasvattajien tuotokset ei oikein kelpaa

LOL
toiskan muori
14.1. 2008, 20:16
onneksi ei ole suomalainen kasvattaja
eikä kai kysymys ole geelistä, vaan ihan rehellisesti läskistä
LAINAUS(toiskan muori @ 14.1. 2008, 20:16)

onneksi ei ole suomalainen kasvattaja
eikä kai kysymys ole geelistä, vaan ihan rehellisesti läskistä

Suomalaiset kasvattajat on vielä pahempia. Katso vaikkapa
http://www.stronglines.net/ noita koiria
Kysymys on nimenomaan geelistä.
Mitä vikaa läskissä on? Siitä pääsee eroon, mutta noista rakenteista ei pääse...
Nuo koirat kärsivät koko elämänsä sairaalloisista ihmisen mielialavaihteluista. Noiden jalostushetkellä lapukan tartti näyttää öljytynnyriltä!
Katsokaa noita kuvia!
Cee
ps. ja joku vieläki ihmettelee että käyttölinjaiset on eriytyny jo aikaa sitte...
sannukka
15.1. 2008, 08:12
Saiskos esimerkin myös oikea rakenteisesta lapukasta?
Onhan noissa kauheesti eroa.. esim vaununaapurilla on näyttely labukka ja se on huomattavasti tukevarakenteisempi mitä tämä kotonaapurin labbis, tämä naapurin onkin tosi sutjakka likka.. Pikkasen oli kesän aikana tullut painoa lisää ja lekuri siitä kuulemma heti huomautti, nyt on taas päässyt missin mittoihin..
LAINAUS(sannukka @ 15.1. 2008, 08:12)

Saiskos esimerkin myös oikea rakenteisesta lapukasta?
Avaa silmäsi maailmalle ja katso Sannukka ympärillesi. Joka kahdeskymmenes lapukka on erinäköinen ku noi läskipossut.
Jos asut jonkun kaupungin keskustassa, niin sit en voi auttaa. Ne on yleensä geelejä kaikki.
Voisin laittaa paljonkin kuvia, mutta etsi ite. Google auttaa aina.
Jos muu ei auta, mee aluks vaikka satamaan, tai jonnekin missä on tulli.
Tai jos et muuta keksi, niin opaskoirakoulun pihalla saatat nähdä antigeelin.
Cee
ps. Olen kyllä laittanut vaikka kuinka paljon kuvia antigeeleistä tänne ennenkin joten nyt en jaksa.
sannukka
15.1. 2008, 11:55
Juu, erotan läskipossun normaalista. Mutta noi rakennejutut ei aukene mulle ihan noin vaan helposti. Ikuinen päänvaiva, oletettavasti.

Ja ettisinkin itte, jos tietäsin mitä ettin.
Koitas ny jaksaa pistää hyvä ja huono rakenteinen lapukka vierekkäin, niin ehkä mäkin opin jotain.
sannukka
15.1. 2008, 11:58
Tai Cee, pistäs kuva hyvä rakenteisesta, mutta läskistä lapukasta. Ehkä sen eron ymmärtää jo siitä.
LAINAUS(sannukka @ 15.1. 2008, 11:58)

Tai Cee, pistäs kuva hyvä rakenteisesta, mutta läskistä lapukasta. Ehkä sen eron ymmärtää jo siitä.

Ne on senverta harvinaisia ettei oikein taida löytyä kuvaa. Katsos kun jalostus ja käyttö tapaa kohdata toisensa, niin siihen ei oikein läski kolmanneks pyöräs sovi.
Mä just lopetutin nartun joka paino melki 25 kiloo. Mun mielestä jopa läski, mutta eipä se olis näyttelyssä saanu ees kakkosta ku oli niin kevyt...
Cee
e: lopetin = lopetutin
sannukka
15.1. 2008, 13:08
Mä arvasin, että vastaat noin.

Näe sitten vähän vaivaa ja pistä niitä kuvia. Mä en näe sitä mitä sä näet noissa pullukoissa.
LAINAUS(sannukka @ 15.1. 2008, 13:08)

Mä arvasin, että vastaat noin.

Näe sitten vähän vaivaa ja pistä niitä kuvia. Mä en näe sitä mitä sä näet noissa pullukoissa.
Sä näet sen sitte ku tarttet oikeesti koiraa johki.
Laitan illalla pari kuvaa omasta uudesta koirasta. Saat sitte jäädä ihan ite pohtimaan eroja.
Cee
sannukka
15.1. 2008, 13:17
No kiitos.

Odotan iltaa ihan innolla.
Näitähän on nykyään jo vaikka kuinka monessa rodussa...
Nyt kun noi noutajat on eksyneet mun maailmaan niin tullut seurailtu vähän enemmän. Löysin muutama päivä sitten aivan järkyttävän näköisiä koiria:
http://www.wildpromotie.nl/jagerslatijn/pics/Labrador-03.jpghttp://www.dickendall.com/clark7.jpghttp://www.leppisnayttelyt.fi/karelia05/pics/su8.jpghttp://i75.photobucket.com/albums/i282/minku1/Chpatsy.jpgmuita kuin noutajia:
http://photos2.meetupstatic.com/photos/eve...res_141649.jpegsit niitä kevyempiä:
http://i4.photobucket.com/albums/y140/roos...entu2442007.jpghttp://i100.photobucket.com/albums/m23/Jan...uvia/189.07.jpg
Ei tämäkään kyllä enään labbikselta näytä:
http://i62.photobucket.com/albums/h108/fun.../kyttlabbis.jpgJos mulle vielä joskus tulee toinen noutaja (mitä ei kyllä ole tapahtumassa ihan hetkeen... jos koskaan...) niin se tulee kyllä olemaan oikean värinen ja käyttöpuolen kultsu.
No Wanssuhan jo kaiken näyttikin kuvillaan.
Miettiköön jokainen sitte asioita.
Cee
Tuon raskaan rakenteen lisäksi pistää silmiin kultsuilla se, että noilla näyttöpuolen koirilla tuppaa välillä takakulmaukset oleen järkyttäviä ja labbiksilla katoaa vatsalinja johonkin ihan kokonaan
Laitetaan vielä muutama kuva
http://www.gospelash-retrievers.co.uk/Phot...00805%20web.jpghttp://www.eagle-owls.com/kvkoe1.JPGTässä koira jonka rakenteesta tykkään kovin:
http://www.batzis.com/uusikuvakansio/buttercup_1.jpgJa kun kattoo esim. tämän takakulmauksia:
http://i78.photobucket.com/albums/j118/caz.../kultainen1.jpgJa sit kun ne jalat katoaa:
http://geocities.com/huiskahannan/pete13.jpg

Siis tuo on niin kaunis! ku omaa koiraa kattois...
Cee
kattokaas tota:
http://www.youtube.com/watch?v=YzILc5twbEYihan ku mun koira, mutta mä en käytä mitään ihme haalareita koirilla...
ja kyllä, osa linnuista tossa videolla oli haavakoita, elikkä hengissä..
Mua niin ällöttää katella noita porsaita joissa ei oo enää rodunomaisuutta yhtän et hyi hitto.
Miten ihmisen silmä voi oikeesti muokkantua niin vinoon että alkaa pitää kauniina kauheeta.
wiputar
16.1. 2008, 00:06
Mua kanssa etoo katella kun nuita tynnyrin omaisia noutajia (etenkin juurikin labukoita) vaappuu kuummallisesti kadulla vastaan

Liikkeet on kun hidastetussa elokuvassa... ja vaivalloisen näköstä on liikehdintä muutenkin.
^^^ Tuo on todellakin kaunis koira!
Mua ei ennen kiinnostanut käyttö vastaan näyttö vääntö, mutta sitten kun itseäni jossain vaiheessa labukka kiinnosti ja varsinkin tän kultaisen saapumisen jälkeen, alkoi kiinnostaan kovasti. Eniten mua kiinnostaa, se että minkä ihmeen takia ihmiset haluavat tuommoisia tankkereita itselleen.
Mutta noi pullalabukat eivät ole mitään näihin verrattuna:

Melkein itku tulee kun noita katsoo!

Kyllä ihminen on sairas!!
wiputar
16.1. 2008, 00:27
Ot:ksi menee...
Tässä nyt muutama lihavaksi
syötetty tapaus = eläinrääkkäystä.
Jaa mikä tynnyri?Ai minä vai?Eikös tämäkin muuten ole labukka...kö?
Wiputar oli nopea ja kerkesi muokkaileen viestiä
Noi on todella kauhean näköisiä, mä en tajua kuinka ihmiset voi päästää koiransa tuohon kuntoon
Noita sammareita ei onneksi saisi tuon näköisiksi kun syövät vain sen mikä heille riittää, mutta noutaja... se on kyltymätön, söisi itsensä varmaan kuoliaaksi.
Meidän naapurissa on jo vanhempi sekarotuinen narttu, jolla on oikeasti noin 10kg ylipainoa, kyselevät jatkuvasti neuvoja kun nivelet koiralla kipeät ja olen yrittänyt sanoa, että laihduttakaa. Mutta kun ei, sille syötetään pullaa, yms. Kävivät eläinlääkärissä ja lekuri sanoi että ehdottomasti laihikselle ja heti. Nyt käyvät sit lääkärillä vähän väliä puntarilla ja tarkkailemassa, että paino varmasti putoaa.
Mietitytti tässä että mitenköhän kävis ku laittais tämän näyttely staran ja käyttökoiran mettälle..
Kumpikohan toimis paremmin?

(ei varmaan kauheesti tarvis arvailla???)
mutta ollaan tuohon suuntaan menossa jo setteripuolellakin...
^ Ne vois laittaa rämpiin oikein kunnon mutaan ja katsoa kumpi selviää nopeammin pois sieltä
LAINAUS(Cee @ 15.1. 2008, 22:17)

Siis tuo on niin kaunis! ku omaa koiraa kattois...
Cee
Miten mulla tuli tosta kuvasta heti mieleen että Cee on tossa koiransa kanssa..
Wanssu Ai kamala mitä kuvia..
toiskan muori
16.1. 2008, 08:38
Älkää hyvät ihmiset puhuko eläinrääkkäyksestä.
Olen useamman kerran arvostelun aikana sanonut selvästi ylilihavasta koirasta, että koiran ylensyöttäminen ei ole hyvää hoitoa vaan lähentelee eläinrääkkäystä.
Nyt viime kesän joensuun näyttelystä tuli valitus Kennelliittoon, että olin haukkunut omistajaa eläinrääkkääjäksi ja annoin koiralle EVA:n kun ei sitä oikein voinut istualtaan arvostella. Liikkumaan se ei oikein kuumassa ilmassa pystynyt, joten se EVA oli ainoa vaihtoehto.
Enkä todellakaan haukkunut eläinrääkkääjäksi vaan että lähentelee jo eläinrääkkäystä tuollainen ylensyöttäminen, eikä ole suinkaan koiran hyvää hoitoa.
sannukka
16.1. 2008, 08:38
Kiitos Wanssu. Alkaa vähän sytyttää. Jos ei löydy kuvaa lihavasta käyttölapukasta, niin oisko kuvaa sitten hoikasta näyttölapukasta, jolla siis rakenne pielessä?
LAINAUS(toiskan muori @ 16.1. 2008, 08:38)

Älkää hyvät ihmiset puhuko eläinrääkkäyksestä.
Olen useamman kerran arvostelun aikana sanonut selvästi ylilihavasta koirasta, että koiran ylensyöttäminen ei ole hyvää hoitoa vaan lähentelee eläinrääkkäystä.
Nyt viime kesän joensuun näyttelystä tuli valitus Kennelliittoon, että olin haukkunut omistajaa eläinrääkkääjäksi ja annoin koiralle EVA:n kun ei sitä oikein voinut istualtaan arvostella. Liikkumaan se ei oikein kuumassa ilmassa pystynyt, joten se EVA oli ainoa vaihtoehto.
Enkä todellakaan haukkunut eläinrääkkääjäksi vaan että lähentelee jo eläinrääkkäystä tuollainen ylensyöttäminen, eikä ole suinkaan koiran hyvää hoitoa.

Miten ihmeessä ne voi tulla syyttämään sua tuollaisesta asiasta joka on omistajan oma vika.. ei herran jestas sentään.

Musta tuntuu että toi sun duuni on kyllä aika kamala, teet niin tai näin aina se on väärin päin..
toiskan muori
16.1. 2008, 10:30
Vastasin kyllä vastineessani, että sanoisin edelleen samalla tavalla.
Itsepähän tämän osan on valinnut, aivan vapaaehtoista tämä on
Turunen
16.1. 2008, 11:37
LAINAUS(sannukka @ 16.1. 2008, 08:38)

Kiitos Wanssu. Alkaa vähän sytyttää. Jos ei löydy kuvaa lihavasta käyttölapukasta, niin oisko kuvaa sitten hoikasta näyttölapukasta, jolla siis rakenne pielessä?
Suosittelen lukemaan Riitta Ahon kirjoittaman kirjan koiran anatomiasta, en muista tarkkaa nimeä... Oliskohan ollut tavoitteena terverakenteinen koira, tai jotain sinne päin. Kävin joitakin vuosia sitten saman ell. luennolla koirien rakenteesta, todella hyvä ja selkeä, paljon havainto kuvia, suosittelen
sannukka
16.1. 2008, 11:47
Mun piti ostaa Ahon kirja koirien liikkeistä, mutta jostain syystä sekin jäi. Pitäs varmaan ottaa oikeen iltalukemiseks nämä kirjat, kun aihe kuitenkin kiinnostaa.
---
Vai muistinkohan nyt kirjoittajan nimen väärin, vinttikoirakasvattaja oli hän, ketä mulla oli mielessä.
Turunen
16.1. 2008, 11:53
Piti tulla vielä lisäämään että itse olen oppinut hyvin paljon koirien rakenteesta näyttelykehänlaidalla, koska ajokoirakehissä tuomari yleensä kertoo miksi mikäkin koira sai minkäkin palkinnon, kertoo niiden hyvät ja huonot puolet. Esim. yksi tuomari en muista nimeä kehoitti aina koiran omistajaa asettamaan koiran yleisöönpäin sen jälkeen kun oli sen arvostellut ja kertoi samat kuin pöytäkirjaan, yleensä jopa hieman enemmän ja perusteli. Totta kai tämmöinen hidastaa kehän toimintaa, mutta se opettaa todella paljon koirien katselijoita. Jos yhden päivän aikana tuolla tavalla käy läpi parikinkymmentä koiraa alkaa olla jo aika hyvin perillä mitä ko. tuomari ajokoirilta toivoo.
Sannukka löysin googlettamalla hänen kotisivut
http://www.kolumbus.fi/punapaula/Ja sieltä voi tilata uuden version tuosta kirjasta, voisin haluta tuon itsellenikin...
sannukka
16.1. 2008, 12:00
Nopsa muokkaaja Turunen olet.

Tuota uudempaa kirjaa olin ostamassa, pitää varmaan se hanke herättää henkiin uudestaan.
Olen koittanut kehän laidallakin tiirailla sillä silmällä. Saattaa olla, että en käy tarpeeks näyttelyissä.

Tai sitten olen ollu väärän kehän laidalla.
LAINAUS(sannukka @ 16.1. 2008, 08:38)

Tämä näyttäisi olevan ihan suht laihassa kunnossa.
http://www.oseaylabradors.com/images/Buzz_splash.jpg Tuota tynnyrimäistä rintakehää kun liioitellaan niin koirat näyttää liian lihavilta, juurikin kun se vatsalinja häviää samalla. Tuolla noutaja foorumilla alkuun luin kauhulla kun 6kuiset labukat painoi 25kg ja yksi jopa 28kg.
"meiän poika on 60 cm korkee ja painaa täl hetkel.. ehkä vähän liikaa.. 50 kg.."sit kun kummasteltiin painoa:
"ei se meiän koira lihavalta näytä.. mut painaa se 50 kg..
se on lihasta..!"
Sit kummastellaan kun nivelet pettää, yms.
Pitäisköhän kultsut siirtää seurakoiriin ja labukat molosseihin...
LAINAUS(Turunen @ 16.1. 2008, 11:53)

Piti tulla vielä lisäämään että itse olen oppinut hyvin paljon koirien rakenteesta näyttelykehänlaidalla, koska ajokoirakehissä tuomari yleensä kertoo miksi mikäkin koira sai minkäkin palkinnon, kertoo niiden hyvät ja huonot puolet. Esim. yksi tuomari en muista nimeä kehoitti aina koiran omistajaa asettamaan koiran yleisöönpäin sen jälkeen kun oli sen arvostellut ja kertoi samat kuin pöytäkirjaan, yleensä jopa hieman enemmän ja perusteli. Totta kai tämmöinen hidastaa kehän toimintaa, mutta se opettaa todella paljon koirien katselijoita. Jos yhden päivän aikana tuolla tavalla käy läpi parikinkymmentä koiraa alkaa olla jo aika hyvin perillä mitä ko. tuomari ajokoirilta toivoo.
Sannukka löysin googlettamalla hänen kotisivut
http://www.kolumbus.fi/punapaula/Ja sieltä voi tilata uuden version tuosta kirjasta, voisin haluta tuon itsellenikin...
Esko Nummijärvi tekee tuota, mun mielestä kiva kun niin tekee. Tuo on ihan ok pienissä ryhmiksissä joissa ei ole niin kiire juosta aikataulua läpi, mutta isossa kv näyttelyssä noin on paha alkaa tekemään.
Muistan elävästi miten Esko joskus totesi mun nartusta (oli silloin nuorten luokassa)
"Erinomainen se ja se ja tämä ja tämä, plaaplaa sipsuttava liike. erinomainen plaaplaa, mutta ei tämä koira narttuja tänään voita."
Olin hetken, että täh? Mistä se sen voi nyt jo tietää, ennen oli muutama junnu narttu joista parhain sai EH, mun koira sai ERIn. No naurattaahan tuo nyt, tais Esko vähän kurkkia luetteloon
Mie sain mieheltä vuosi sitten lahjaksi kyseisen kirjan ja on se kyllä useampaan kertaan tullut luettua..

Meidäm entinen sekarotuinen koira tuli meille 9v. vanhana ja oli liian lihava, ylipainoa ehkä 5kg? Sit sitä laihduin suht hyvällä menestyksellä n. 10kk ja sitten... lähdetiin vkl maalle ja koira jäi kummille hoitoon, kun tultiin 3pvän päästä takaisin, koira oli samassa kunnossa kun 10kk sitten, kummi oli syöttänyt sille 2vk ruuat, ja kun aloin raivota sille niin se totesi vaan "mut kun sillä oli nälkä, se söi miten paljon kuppiin laitoin" No yleensä! Vähän sillo kyllä keitti.

En sit ikinä sitä saanu normi painoiseksi mutta kuitenkin onnistuin sitä laihduttamaan. Ja nyt olen kyllä hirveen tarkka oman koiran kanssa, vaikka se ei syökään mitä tahansa, ettei vaan tule sitä ylipainoa.
Mie olen monesti miettiny et miten ihmiset sais ymmärtämään et sillä koiralla on paha olla jos se on noin lihava

Erään tutun jo edesmennyt koira on kans klassinen esimerkki tästä lihavuudesta: koiralla oli kokoajan nappulasäkki lattialla auki, söi niitä kun halusi. Sain 2pkt maksalaatikkoa päivässä ja joka viikonloppu cesar-koiranmakkaraa, jos koiralla ei ollu kokoajan ruokaa, se meni jääkaapille ja alkoi haukkua niin sitten sitä ruokaa tuli heti. Voi luoja mie aattelin kun ton kuulin. Omistajat asu maalla, kyseessä sekarotuinen koira, mistäpä ne nyt jostain eläinkaupan ruuista tai oikeista ruokintatavoista tietäisivät?

Sitten kun Castro tuli meille niin juuri tuo tuttu oli ihan ihmeissään että miksi sillä ei voi käyttää nomaali pantaa vaikka hän sellaisen sille osti? Koitin sit selittää kun se on vinttikoira.. Sama ruokinnan kanssa, yritä nyt sit selittää et sille ei syötetä murustakaan ilman miun lupaa koska sillä on tarkka ruokavalio.. Ihmiset kun ei käsitä niin ne ei vaan käsitä.
Kieltämättä tuollanen raivostuttaa miuta henk.kohtaisesti ihan sikana. Viitataan kintaalle koiran hyvinvoinnista ja syötetään vaikka mitä potaskaa koska se on niin sulonen ja ei siltä voi kieltää ja vaikka mitä...
Piti vähän avautua
~Blink~
16.1. 2008, 12:34
Vaikken aiheeseen ole juurikaan perehtynyt, niin meikän mielestä nuo pyöreät (lihavat) labukat näyttää enemmän PullaTorin-noutajilta kuin Labradorinnoutajilta... Tuo kuva, jota Cee kommentoi kuin omaksi koirakseen, tuo meikälle mieleen Noutajan, siis se näyttää siltä että kirjaimellisesti noutaa jotakin, ettei vain makaa sohvalla. Täällä lähiössä asuessa nuita käyttöpuolen koiria ei tule vastaan, joten silmä on tottunut tuohon pullaversioon vaikka sitä jaksaakin joka kerta kauhistella. Täällä ei myöskään tunnu olevan näyttöpuolen vastaavia, ainoastaan näitä "mamin kultia" joille syötetään kaikki mikä pöydästä jää.
Ja tuli tuosta Lazerin tekstistä mieleen. (vaikka rotu vaihtuukin mäyräkoiraan). Tätini pk mäykky oli nuorena sangen sutjakka ja sitä lenkitettiin ahkerasti. Kun sitten tätini joutui muuttamaan pieneen kerrostaloon lapsen, neljän kissan ja koiran kanssa, suuntasi koira mummolaan, että tilanne helpottuisi. Vaan koirapa lihoikin, lihoi lihomistaan ja kaikki kynnelle kykenevät (myös siis koiran omistaja itse) sanoivat että vähempi ruokaa, enemmän liikuntaa. Vuosi sitten se oli jo melkein inhimillisessä kunnossa, ylipainoinen mutta ei niin dramaattisesti. Ja mitä tälle syötetään? Lakuja, lauantaimakkaraa, purkkiruokaa, nappulaa, keksiä, pullaa jne. Ja kovasti ohjeistettiin, että kaksi pikkuannosta ruokaa päivässä ja näkkärin neljäsosa korkeintaan ylimääräisenä herkkuna... Nytpä iskikin mäyräkoirahalvaus ja on isovanhemmat ihmeissään, että miksi se semmoisen sai. (Olisikohan läskillä jotai tekemistä asian kanssa......) Koiraa myös liikutetaan tasan korttelin ympäri vaikka lenkkipolkua olisi mielin määrin. Että näin. Onneksi ei omia koiria tarvitse ikipäivänä sinnne viedä hoitoon.
Turunen
16.1. 2008, 13:27
LAINAUS(Wanssu @ 16.1. 2008, 12:18)

Esko Nummijärvi tekee tuota, mun mielestä kiva kun niin tekee. Tuo on ihan ok pienissä ryhmiksissä joissa ei ole niin kiire juosta aikataulua läpi, mutta isossa kv näyttelyssä noin on paha alkaa tekemään.
No niinpä olikin! Juu ei isoissa näyttelyissä voi tuota tehdä ja joskus ärsyttää pienemmissäkin kun kehät on puolesta tunnista tuntiin jälessä...
LAINAUS(sannukka @ 16.1. 2008, 12:00)

Nopsa muokkaaja Turunen olet.

Tuota uudempaa kirjaa olin ostamassa, pitää varmaan se hanke herättää henkiin uudestaan.
Olen koittanut kehän laidallakin tiirailla sillä silmällä. Saattaa olla, että en käy tarpeeks näyttelyissä.

Tai sitten olen ollu väärän kehän laidalla.
Minkäs sille mahtaa kun kädet kirjoittaa nopeammin kun aivot juoksee

Mene johonkin pieneen ryhmänäyttelyyn jossa tuo ^ Esko arvostelee ajokoiria
Katsoiko kukaan muuten eilen illalla JIM:ltä tullutta ohjelmaa tulien toiminnasta, olipa hienon näköisiä beagleja. Ei mitään pullamössöjä tynnyreitä vaan todellakin sellaisia jotka varmasti jaksaivat juosta sen koko päivän myös jäniksen perässä.
toiskan muori
16.1. 2008, 14:25
sanottakoon nyt vielä kerran, että kaikki kotimaiset rodut on pakko arvostella myös ääneen, aina kun se vain on mahdollista.
ja oikeastaan se on lähes mahdotonta vain Messarissa, Tampereella ja Turussa, ellei sitten ilmoita, että jotka haluavat kuulla suullisen arvostelun, niin siirtykää tänne nurkalle. Eihän noissa halleissa ääni paljon kanna.
Mutta kyllä Toiskan muori ja kaikki muutkin suomalaiset tuomarit, jotka arvostelevat jotakin kotimaista rotua, arvostelevat aina myös ääneen. Ei se ole ainoastaan Nummijärvi, sillä vaan on niin kova ääni.
^ Kyllä juu niitä suomalaisia rotuja, mutta samojedinkoiria harva tuomari ääneen arvostelee. Mattilan Paavo taitaa olla ainut Nummijärven lisäksi johon olen törmännyt joka on arvostellut ääneen - samojedinkoiria.
Mutta tosin samojedinkoiria on melkein joka näyttelyssä järkyttäviä määriä, joten ymmärtäähän sen ettei aika välttämättä anna periksi.
LAINAUS(toiskan muori @ 16.1. 2008, 14:25)

Mutta kyllä Toiskan muori ja kaikki muutkin suomalaiset tuomarit, jotka arvostelevat jotakin kotimaista rotua, arvostelevat aina myös ääneen. Ei se ole ainoastaan Nummijärvi, sillä vaan on niin kova ääni.
On sillä Sakari Potillakin kuuluva ääni

Nimim. Kerran kuunnellu kehän vieressä ja ihastunu ikihyviksi

Edit: Eipä tuota ennen osannut itekään kattoo lapukoita, ne oli "vaan koiria", mutta kun olen sitä suomenpystykorvaa itelleni metästänyt, niin olen ruvennut kiinnittämään enemmän huomiota muihinkin rotuihin. Talven mittaan ei nyt paljoa ole näyttelyissä tullut käytyä, mutta tuossa kylänpinnassa on näkynyt muutamakin pullanoutaja. Ei voi ku ihmetellä, miten ihminen voi syöttää koiransa sellaiseksi, ja miten sillä voitetaan näyttelyssä palkintoja?
Ehkäpä ne pullanoutajat ei olekaan näyttelykoiria eikä lihavat koira voita näyttelyissä, luulisin. Liikalihavuus on melkoinen ongelma koirilla ilman omaa syytään. Ihmiset inhmillistää koiria liikaa ja kuvittelevat niidenkin tarvitsevan kaiken maailman välipaloja jne... eikä liikunnasta niin välitetä. Joskus vaan tuntuu siltä, että läheskään aina sopiva koira ei kohtaa sopivaa ihmistä itselleen jostain syystä.
onninen
18.1. 2008, 14:13
^ Neliskulmaisia tankkeja!
Sen verran karmean näköisiä, että noilla on pakko olla ainakin kuusi titteliä nimensä edessä.
Tuuli V
18.1. 2008, 15:24
Labradorin rotumääritelmän ensimmäiset rivit:
YLEISVAIKUTELMA: Vankkarakenteinen, tiivisrunkoinen ja hyvin toiminnanhaluinen koira, jolla on leveä kallo, leveä ja syvä rintakehä sekä leveä ja voimakas lanne ja takaosa.
Vaikeissa olosuhteissa (kova merenkäynti yms) uskoisin, että koiralle on massasta ja voimasta vain etua. Kevyen koiran vie virta ja aallot mennessään. Hyvä ystäväni on metsästänyt geelien kanssa. Hyvin ovat toimineet.
En harrasta labradoreja, enkä muitakaan metsästyskoiria, mutta omasta mielestäni molemmat linjat on vedetty yli. Käyttikset on ylikevyitä, geelit yliraskaita.
Lynkatkaa.
LAINAUS(Tuuli V @ 18.1. 2008, 15:24)

Vaikeissa olosuhteissa (kova merenkäynti yms) uskoisin, että koiralle on massasta ja voimasta vain etua. Kevyen koiran vie virta ja aallot mennessään. Hyvä ystäväni on metsästänyt geelien kanssa. Hyvin ovat toimineet.
Olen suorastaan sanaton.
Oletko koskaan nähnyt kun mikään koira ui?
Ja mistä lähtien lapukan massa on ollut voimaa? Massa on yleensä varsin suurelta osin läskiä, jota geelarit kutsuvat kauniisti massaksi. Toki se voi olla lihastakin, mutta oletko nähnyt bodaria juoksemassa pitkiä matkoja?
Suuren painon ja raskaan rakenteen liikuttelu vaatii enemmän energiaa kuin kevyen. Käyttölinjaiset lapukat ovat kestävyydeltään aivan toista luokkaa kuin läskit geelit.
tuuli ja virta vie kevyen mukanaan? Voi herran jestas mikä näkemys

Koitappa muuten laittaa sellanen läskikasa noutamaan pikkusen hankalimmissa paikoissa. Ei meinaa läski jaksaa ponnistella vellissä.
Mutta koska tuo mietteesi on niin mainio, niin kiitän sinua perjantaini pelastuksesta hyvän huumorisi ansiosta!
Cee
ps. Ai niin, mä muuten metsästän meren rannoilla, vaikkakin toki myös rauhallisimmissa meren pohjukoissa ja jopa sisäjärvillä.
Käytiin tänään Evitan kanssa mätsärissä vähän tutustumassa paikkaan jossa paljon koiria ja ihmisiä. Paikalla oli myös toinenkin kultsu.
Tässä jonkinmoinen kuva yhdestä, harmi kun toisen pylly jäi vähän piiloon.
Kuvissa siis kaksi kultsunarttua, toinen sekasikiölinjainen jolla ikää 7kk, toinen näyttelylinjainen jolla ikää 5kk. Arvaatteko kumpi on kumpi?

Saatte vertailla tyttöjä keskenään...

Järkyttävä tuo ilmeisesti näyttelylinjainen vaihtoehto, jos ikää varsin se 5 kk

Varmasti osa tuosta blösöstä tulee solurakenteessa, mutta osansa on jo antanut omistajakin - ilmeisesti on saavista ruokkinut tuota pentua.
Mun tuttavapiirissäni on läyhäkekasvattajia ( = labradorikasvattajia ), jotka jalostusvalinnoillaan koittavat ylläpitää hivenen vielä hengissä käyttöominaisuuksia mutta todellisuudessa ei niistä kenestäkään varmasti todelliseen, pitkäkestoiseen työhön olisi. Saavat taipparit läpi puoliksi tuurilla, ja sorsa pysyy suussa sen verran että ehtii kuvan ottaa

En mä nyt sanoisi että käyttiskään mikään kaunis on, mutta ei ne tynnyritkään. Ehkä sitten koko rotu ei miellytä sen vertaa, että olisin siitä suosikkityyppini löytänyt. Omakin rotuni silti on alunperin työtä tehnyt, ja alkuperämaassaan tekee vieläkin, ja vahvasti olen aina ollut sitä mieltä että käyttöominaisuudet eivät saisi kärsiä ulkomuotojalostuksen vuoksi. Niin vain on käynyt useissa roduissa, ei vain läyhäkkeillä ja/tai puleilla. Mä en edes uskalla kuvitella tuollaisten tynnyreiden vanhuusikää.....
sannukka
20.1. 2008, 10:25
Mä en kyllä kauheesti näe muuta eroa, kuin läskin määrässä. Korvista tunnisti kyllä kumpi on kumpi, jollei muuten arvannut.

Olihan niitä eroja rungon pituudessa ja jalkojen korkeudessa. Mutta en tiedä voiko niitä verrata kovin paljon, kun on niin eri ikäiset koirat ja vielä keskeneräisiä molemmat. Mutta mähän en näistä vielä mitään tiedä.
^ No vertaappa vaikka luustoa, mun mielestä tuo 5kuinen on aivan liian raskas, ei noutajan kuulu olla noin raskasluustoinen. Ja sit kun katot tuota kaulaa, tuo löysyys ja ylimääräisen nahan määrä siinä on järkyttävä. Lihavahan tuo koira oli hiukan, mutta ei ihan oikeasti niin paljon miten tuossa kuvassa näyttää. Mä luulin aluksi, että se on uros kun oli niin julmetun massiivinen. Tuo kuono on tosi massiivinen ja huulet tuolla roikkuu kohta ihan kunnolla. Ja sit tuo karvan määrä. Ja tosiaan jalkoja ei ole.
wiputar
20.1. 2008, 13:41
Aamulenkillä tuli kaks "pulladoria" vastaan. Käytiin pullien isännän kanssa seuraavanlainen keskustelu:
"Taitavat koirasi juosta kovaa?"
"Joo, onhan niiden perässä vaikea pysyä."
"Just just. Mutta kyllä mä luulen että meidän Santtu saattais juostakin kiinni, se on kova poika jouksemaan."
Niimpä niin....
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.