Jack Londonin kirjasarjan olen minäkin lukenut. Useita erillisiä osia Alaskan retkistä. Oliskohan ollut toi Hopean harmaa, joka tuli myös telkusta aikanaan tai Valkohammas tai jotain, kun sekin kuului Londonin tuotantoon. En pysty tarkistamaan, kun olen antanut sarjan yhdelle lapsenlapsistani tonne maalle.
Olin kova likka lukemaan nuorena. Mutta, kun lapset syntyivät lukeminen jäi. Ensin vähemmälle ja sitten loppui tyystin. Ei ollut yh-äidillä aikaa lukea ansiotyön ja lastenhoidon lomassa. eikä yksinkertaisesti jaksanutkaan, kun siihen aikaan eivät pesukoneetkaan olleet automaattisia.
Sujuvasti luettavat ovat minun mieleeni ja myös tekstin koolla on merkityksensä. Muistelen, että Setä Tuomon tupa oli niin sanotusti raskas luettava, mutta ah, silti niin rakas, että kerran olen sen aikuisenakin lukenut uudelleen. Victor Hugon -Nauruihminen- oli myös raskas luettava, mutta kun sain kirjan luettua, muistan tunteneeni tyytyväisyyttä, että tuli luettua.
Alexandre Dumasin -3 muskettisoturia- ja Monte Criston kreivikin ovat tulleet ainakin kahdesti luettua.
Laila Hietamiehen 4 kirjaa, mitkä kuvaavat evakkoon lähtöä ja aikaa. Helppo lukea ja koskettava, vaikken itse ollut karjalaisia enkä evakossa.
Toinen suomalainen kirjailija Eeva Joenpelto. Hän kuvaa 3-osaisessa romaani-trilogiassa mielestäni aidosti aikaa 1920-luvun loppupuolta. Tunnen enemmän läheisyyttä niiden aikojen ihmisiin kuin nykyihmisiin. Aitoutta sen ajan ihmisistä/elämästä, minkä kirjailijat ovat saaneet henkiin.
Onhan montaakin luettu, mutta eihän ne nimet päässä pysy. Sinuhe, Kotiopettajattaren romaani, ja tietenkin Linnan Tuntematon ja Täällä pohjantähden alla, viime mainittujenkin ajanhengen voin tunnistaa kirjoituksista. Tuulenviemää jne , yksittäisiä kirjoja sieltä täältä. Nykypäivän kirjat ja kirjoittajat ovatkin sitten tuntemattomampia.
Ennen luin sänkyyn mentyäni ja jopa aamutunneille asti, mutta eipä enää jaksa, vaikka lapset maailmalla ja on automaattipesukone

.