>tinja<
30.1. 2008, 23:29
Kyllä nyt abeillekin vähän keskustelua

Eli mitenkäs, penkkarit kohta, minne menette risteilylle? Mites kirjoitukset, mitä kirjotatte?

Ja sana on vapaa, en lähe tässä sen enempää neuvomaan
Me lähdetään risteilylle 15.2. Galaxyllä. Onko muita tulossa samallan laivalla?
Penkkaritkin joo ihan kohta.. Maalailtiin tänään julisteita. Onhan niissä vielä työtä, mutta tällä hetkellä näyttää kyllä ihan hyvältä kuitenkin.
Minä kirjoitan nyt keväällä äikän, saksan (pitkä), psykologian ja matikan (pitkä). Viime syksynä kirjoitin jo nuo "helpommat" aineet, eli enkun (pitkä) ja ruotsin (keskipitkä), ja tyytyväinen olen niiden tuloksiin. Saapi nyt sitten nähdä, mitä näistä kevään kisoista tulee arvosanaksi..
Täällä ilmoittautuu yksi stressaantunut abi

Penkkarit on kyllä hyvä keksintö. Me lähdetään samana iltana, eli 14.2, myöskin Galaxyllä.
Mä kirjoitan kaiken nyt keväällä. Tai oli mulla enkku jo syksyllä, mutta haluun kirjottaa sen uudestaan. Muut on sitten äikän lisäks matikka (lyhyt), ruotsi (B1), venäjä (B3) ja kemia. Huomenna oiskin sitten ruotsin preli, en oo yhtään valmistautunu..
~Ninja~
31.1. 2008, 19:16
LAINAUS(Once @ 31.1. 2008, 18:58)

Me lähdetään samana iltana, eli 14.2, myöskin Galaxyllä.
Sama risteily myös täällä

Penkkareihin en ole vielä hirveästi ehtinyt valmistautua, jotain pukuteemaa ollaan kyllä vähän suunniteltu. Koulupäivätkin alkaa loppua pikkuhiljaa, huomenna enää äikän tentti ja ensi viikolla sitten prelejä ja tekstitaito.
Mä kirjoitin syksyllä jo ruotsin, mutta yritän nyt keväällä vielä korottaa sitä, kun jäi pisteen päähän E:stä

Ruotsin lisäksi kirjotan nyt äikän, enkun ja psykan pakollisina ja sitten menen kokeilemaan pitkää matikkaa

Tavoitteena lähinnä läpipääsy, kun tuo kertauskurssi on mennyt vähän niin ja näin..
>tinja<
31.1. 2008, 19:48
Me lähdetään vasta ton viikon sunnuntaina Mariellalla muistaakseni

Toisaalta ihan hyvä että vasta sillon niin ehtii torstaina hyvin käydä abien jatkoilla ja sitten pe/la parin kaverin synttäreitä juhlistamassa ravintolassa + onhan sitä kaikkea muutakin mukavaa tiedossa kyllä

Mulla oli tosiaan alunperin tarkoituksena kirjoittaa nyt keväällä 4 ainetta, mutta motivaatio oli syksyn ylppäreissä niin kateissa että menen noiden neljän lisäksi korottamaan (tai yrittämään korottaa) äikkää (jäi pisteen päähän arvosana, jonka olisin halunnut) ja matikkaa. En ehkä muuten menisi, mutta kun haen sellaiselle alalle, missä juuri matskusta ja äikästä saa pisteitä..

Sen lisäksi hetken mielijohteesta ilmoitin itteni mantsaa kirjottamaan, mutta se nyt tuskin menee kovin hyvin enkä siihen hirveesti kyllä aio panostaakaan. Ja tosiaan nyt keväällä siis kirjoitin kaikki kielet, paitsi englannin (kirjoitin syksyllä jo) eli A-saksan, A-ruotsin ja C-espanjan. Keskipitkän oppimäärän oon ruotsissa lukenu mutta onneks on suomenruotsalaisia kavereita/muita tuttuja niin on tullu puhuttua sitäkin kieltä jonkin verran, että ehkä jopa uskaltautuu tonne pitkän ruotsin puolelle. Parasta toivotaan, mutta kyl vähän jännittää
Täällä myös yksi abi. Tänään oli koeviikon viimeinen koe, huomenna jotain opon seminaaria ja ens viikolla matikan preli ja äikän tentti, kuuloharjoituksia sekä se äikän tekstitaito.
Itse kirjoitan nyt keväällä 6 ainetta: äikkä, matikka (pitkä), ruotsi B, saksa A, kemia ja fysiikka.
Ruotsia miettisin kirjoittaa jopa pitkänä, vaikka opiskeltu on keskipitkänä, mutta päätin, että haluaisin siitä vaan mahdollisimman hyvän arvosanan, joko E:n tai mieluummin L:n

Syksyllä tuli kirjoitettua enkku (A), joka jäi harmittavaisesti E:stä huonosti menneen kuuntelun takia. Eli siis M takataskussa. Mietinnässä on, josko ens syksynä yrittäis korottaa - nyt kun kirjoitan tosiaan tuon saksan.
Pieni stressin poikanen tuntuu jo ilmestyvän, kun tänään oli tenttilistatkin ilmestyneet koulun seinälle. Miten joskus onkin kuvitellut, että se lukuloma on kauhean pitkä...

Onneksi tässä välissä on vielä penkkarit ym. kaikkea mukavaa. Saa vähän ladata akkuja

Me lähdetään täältä abiristeilylle Silja Europalla juuri 14.2. Penkkaripukua just tänään suunnittelin, kaikkia koristeita pukuun kävin ostamassa. Abiliveä (sellainen esitys koulun opettajista ja heidän piinaavista tavoistaan) ollaan kovasti porukan kanssa reenattu, kyllä siitä vielä jotain tulee.. Koristelutkin ovat aika hyvällä mallilla.
zseverus
1.2. 2008, 00:08
Abi löytyy täältäkin. Huomenna sopivasti englannin preli ja valmistautumista tasan nolla tuntia. Noh, katsoo miten menee.
Aion kirjoittaa bilsan (kirjoitin sen jo syksyllä, mutta jäi harmittavasti muutaman pisteen päähän E:stä, niin koitan nostaa sen nyt siihen), mantsan, äikän, matikan (lyhyt) ja englannin. Pelottaa suorastaan nuo matikka ja enkku, olen kummassakin vetänyt aika tasaista vitos-kutos-linjaa kursseista.
Tuosta lukuloman pituudesta, ykkösellä sitä tosiaan vielä ajattelin sen olevan jotenkin pitkä. ;] ....
Itse en abiristeilylle osallistu lainkaan, en vain ole sitä tyyppiä joka tuon kouluporukan kanssa innostuisi lähtemään.
Nyt mä vasta kunnolla tajusin, että äikän tekstitaito on jo ens viikon perjantaina
Ruotsin preli ei ollut mikään kovin vaikea, tai ainakin se tuntui siltä (yo k-07). Matikan preli on tiistaina, viikonloppuna ehtii ihan hyvin kerrata juttuja. Kuuntelut hirvittää aika paljon, en tosin tiiä miks. Kuuntelut on mun vahva alue, mutta ainakin syksyllä sössin enkun kuuntelun ja sain huonoimmat pisteet mitä oon varmaan ikinä saanu.. Jos vaikka nyt keskittyis vähän paremmin.'
~Ninja~: Jee, joku tulee samalla laivalla
Tämä ei kyllä oikein liity aiheeseen, mutta haluan kysyä vanhoilta ja viisailta abeiltaneuvoa!
Elikkäs järjestettiinkö teidän koulussa kielissä (lähinnä ruotsi&enkku) sellaista suullisen kielitaidon kurssia? Meillä järjestetään soveltavana kurssina ja mahdollisuus olis myös suorittaa suullinen kielikoe. Meillä on nyt koeviikko puolessa välissä ja uus jakso alkaa jo ens viikolla, ja ko jaksossa olisi tarjolla ruotsista tällainen kurssi. Olen päättänyt osallistua, mutta jos teillä on ollut tällaisia kursseja, niin voisitteko kertoa, että millainen kurssi käytännössä oli ja jos teillä oli koe, niin millainen? Haluaisin psyykata itseäni näin henkisesti jo

No ei vaiteskaan, mutta jotkut ovat sanoneet sen olevan aikas vaativa.
Millaisia jatko-opintosuunnitelmia teillä muuten on? Meinaatteko mennä suoraan opiskelemaan vai pitää välivuoden? Jos opiskelemaan, niin mihin ja mitä?
Mä toivon pääseväni jatkamaan opiskeluja suoraan, mutta enpä tiedä, kuinka käy. Matkassa on paljon mutkia.. suurimpana tietysti se, että mä en ihan oikeasti vieläkään täysin varmasti tiedä, mikä ala olisi "mun juttu". Sitten se sisäänpääsy voi olla aika ongelmallinen (, koska mulla ei ole todellakaan ole varaa maksaa satoja euroja valmennuskursseista!).
Jos ei mihinkään pääse, niin sitten pitää keksiä jotakin muuta, todennäköisesti töihin. Ulkomaillekin voisi ihan hyvin lähteä.
Onnea abeille kirjoituksiin ja mahdollisiin pääsykokeisiin vähän myöhemmin! (Minuakin kiinnostaa ihmisten jatkosuunnitelmat, ainakin sen verran että tiedän onko meidän laitokselle odotettavissa mahdollisesti uusia koiraihmisiä

) Ottakaa kaikki irti penkkaririehujaisista ja muista mukavista, ja ihan oikeesti: ennen kuin huomaakaan, sitä kipsuttelee jo todistusta hakemaan
Meidän koulussa ei ole mitään suullisia kursseja, vaikka oisin kyllä enkkuun sellaista kaivannut..
Aion pyrkiä nyt keväällä ainakin yliopistolle lukemaan englannin kääntämistä ja tulkkausta. Yritän myös hakea Metropoliaan jatkamaan lauluopintoja, mutta sinne on kyllä aika huono todennäköisyys päästä sisään. Ehkä sinne pyrkimisen voisi jättää ensi vuoteen, laulua kun pitäisi harjoitella tosi paljon. Jos en pääse edes yliopistolle, niin sitten voisi tehdä ensin töitä ja sitten matkustaa. Tai vaikka säästää rahat ja ostaa toisen koiran
En ole abi, mutta lukion kolmannella kuitenkin, joten tulen tänne häiritsemään

Kirjoitan nyt keväällä biologian, äikän ja enkun ja tämän hetkisten suunnitelmien mukaan syksyllä matikan ja mantsan. Voi olla, että tuo mantsa jää kuitenkin pois ja kirjoitan 09 keväällä psykologian ja/tai kemian. Lukio-opiskelu siis jatkuu vielä ensi vuonna kemian ja psykologian kurssien parissa jatko-opintojen suunnitelmamuutosten takia. Lukion jälkeen kiinnostaisi ravitsemustiede, liikuntalääketiede, psykologia tai mahdollisesti ympäristötieteet.
Koulun ohella alan käymään töissä ja suurin osa rahoista olisi tarkoitus laittaa säästöön asuntoa varten. Suunnitelmissa on myös neliviikkoinen matka Etelä-Intiaan, mutta sopiva ajankohta on vielä hakusessa. Mikäli opiskelupaikka ei aukea vielä ensi vuoden syksynä niin syyskuussa meikäläinen pakkaa kimpsut ja kampsut ja lähtee reissuun

. Reissun jälkeen sitten paluu arkeen eli töitä ja avoimen yliopiston opintoja.
QUOTE (Once @ 3.2. 2008, 10:41)

Aion pyrkiä nyt keväällä ainakin yliopistolle lukemaan englannin kääntämistä ja tulkkausta. Yritän myös hakea Metropoliaan jatkamaan lauluopintoja, mutta sinne on kyllä aika huono todennäköisyys päästä sisään. Ehkä sinne pyrkimisen voisi jättää ensi vuoteen, laulua kun pitäisi harjoitella tosi paljon. Jos en pääse edes yliopistolle, niin sitten voisi tehdä ensin töitä ja sitten matkustaa. Tai vaikka säästää rahat ja ostaa toisen koiran

Helsingin yliopistoon?
Olipa hyödyllistä kurkata tätä keskustelua, heti paljastui tänne meille mahdollisesti hakevia
Joku puhui tosta suullisen kielitaidon kokeesta niin meillä ei kyllä mitään kursseja ollut, mutta sai käydä suorittamassa niitä jotain opetushallituksen kielitaitokokeita ja itse suoritin syksyllä pari ja nyt keväällä vielä yhden

Jos kyse on samasta asiasta:P
Mä haen ykkösenä kauppikseen (Helsingin kauppakorkeakoulu) ja haen myös viestintää ja/tai kieliä opiskelemaan, todennäköisesti joko suomea tai pohjoismaisia kieliä.
Mä olen nyt kolmosella, mutta en varsinaisesti kuitenkaan abi. Nyt keväällä kirjoitan matikan (tavoite M-E), ruotsin (tavoite C-M) ja historian (tavoite C-M). Syksyllä on sitten äikkä (toivon että pääsen edes läpi, sen verran joudun aina tappelemaan noiden kurssiaineidenkin kanssa...), enkku (tavoite C) ja uskonto (tavoite C-M). Saapi nähdä että mihinkä sitten loppujen lopuksi tulen hakemaan. Tällä hetkellä kiinnostaisi kauheasti hakea yliopistoon Englantiin, mutta saa nähdä uskallanko koskana sinne lähteä. Joku historiaan liittyvä voisi kuitenkin olla ihan jees.
LAINAUS(Netta @ 3.2. 2008, 12:21)

Helsingin yliopistoon?
Olipa hyödyllistä kurkata tätä keskustelua, heti paljastui tänne meille mahdollisesti hakevia

Joo, juuri sinne

aika jännä sattuma kyllä.
Mulla OLI jatkosuunnitelmat valmiina, ollut jo yläasteen alusta lähtien. Nyt en kuitenkaan tiedä, olisiko se kuitenkaan mun juttu. Eläinlääkikseen oli tarkoitus hakea. Tai lääkikseen.
Nyt kuitenkin olen ajatellut hakevani Helsinkiin TAIKiin sisustusarkkitehtuuria.
Myös viestintä, kauppakorkea tai musiikki kiinnostavat. Mistä tän nyt sitten pitäisi tietää..?

Meijän koulun oposta ei ainakaan ole mitään apua. Kävin juttelemassa siellä; opo sanoi, että "sä voit hakea mihin sä haluut". Kiitti, kunpa tietäisinkin mihin - SITÄ mä menin sinne miettimään.
^ Mulla oli taas se tilanne, että yläasteajoista ihan tähän saakka luulin haluavani opiskella biologiaa, ympäristötieteitä tms. ja siksi valitsinkin reaaliaineiksi bilsan ja mantsan. Noh, suunnitelmat ovat kuitenkin kovasti kallistumassa psykologian ja ravitsemustieteen puolelle ja ehdottoman tärkeää olisi kemia, tilastomatikka ja psykologia. Että näinpä sitten jatkan lukio-opiskelua vielä vuoden ja aion suorittaa kyseiset kurssit. Tuleepahan laaja reaaliainetietämys, kun lukion lopussa olen mitä luultavammin käynyt kaikki kemian, psykan, bilsan, mantsan ja terveystiedon kurssit
zseverus
4.2. 2008, 07:35
Itse toivon kovasti että en joudu pitämään välivuotta.
Omat suunnitelmat on ensisijaisesti pyrkiä yliopistoon lukemaan maantiedettä. Olen kyllä ollut koko lukion ajan enemmän bilsan puolella, mutta sinne bilsaan kun on niin vaikea päästä. :/ Ja oikeastaan maantieto on kiilannut ihan yhtä lemppariksi kuin bilsakin joten. :]
Laitan siltä varalta että jos en yliopistoon pääse (hyvin mahdollista...) muutamia hakuja ammattikorkeaan tai toisen asteen ammatilliseen koulutukseen. Menen sitten ennemmin niihin kuin pidän välivuoden. Vaikka toisaalta vuosi töissä ja rahankerääminen ei sekään nyt katastrofilta vaikuta. Olisi suuremmoista päästä tässä jossain välissä pidemmäksi ajaksi Espanjaan käymään. Se olisi unelma.

...pääsisipä vielä Espanjaan töihin, se vasta olisikin!
Mulle taas välivuosi ei olisi kovin paha juttu. Mielummin pidän välivuoden kuin menen opiskelemaan vuodeksi jotain mikä ei varsinaisesti kiinnosta.
LAINAUS(crim @ 4.2. 2008, 15:19)

Mulle taas välivuosi ei olisi kovin paha juttu. Mielummin pidän välivuoden kuin menen opiskelemaan vuodeksi jotain mikä ei varsinaisesti kiinnosta.
Oon ehdottomasti samaa mieltä. Mielummin käyn välivuoden ajan vaikka töissä kuin opiskelen alaa, joka ei kiinnosta. Tosin jos en ensi keväänä pääse haluaamani paikkaan opiskelemaan niin ajattelin kyllä käydä joitan kursseja avoimessa yliopistossa.
Joo, eipä meilläkään kyllä opolta juuri apua saa. Sekin, että ylipäätänsä onnistuu tavoittamaan tyypin niin, että sillä olisi aikaa, on jo aika iso saavutus. Onneksi kuitenkin ruotsinopettaja on välillä toiminut mun henkilökohtaisena opona
Joten näillä näkymin siis yrittäisin ensisijaisesti yliopistoon kauppatieteitä lukemaan minäkin.
En vain tiedä, pitäisikö sitä oikeasti yrittää jotakin muutakin alaa..Aika vain ei oikein taida riittää useamman aineen lukemiseen, joten siksi vähän epäilyttää, kannattaako edes yrittää. Ja ammattikorkeaan voisi kyllä laittaa ne paperit menemään kans, mutta niiden tarjonta ei kyllä oikein jaksa kiinnostaa. Toisaalta kun on muiden puheita kuunnellut, moni aikoo hakea useampaan paikkaan, joten minusta tuntuu, että olen ihan tyhmä, jos yritän vain yhtä alaa...
On tämä kovin vaikeata.
Ne on jänniä noi opot. Meillä kanssa on muutamaan kertaan nähty, kun opo lähtee autolla pois koululta 9.05. Nää on tietysti niitä päiviä,kun pitäis palauttaa jotain elintärkeitä lappuja. Sitten kun seuraavana päivänä meet opolle saat kuulla: "Olinhan mäeilenkin paikalla 8.30-9.00 ja 15-17.30."
^ Outoa! Meidän koulussa abien opo on tosi mukava ja yhteyden / tapaamisajan saa helposti. Jos ei satu olemaan paikalla niin sähköpostitse se vastauksen samana päivänä. Muutenkin kannustava, ehdottelee hirveästi eri vaihtoehtoja ja auttaa parhaansa mukaan

. Lukion alussa silloinen opo oli kyllä taas aivan muuta, onneksi sitä ei ole enää näkynyt... Lypsämälläkään ei saanut kunnolla infoa ja tuntui, että tyyppiä ei olisi voinut meidän ykkösten asiat ja kysymykset vähempää kiinnostaa.
zseverus
5.2. 2008, 15:08
QUOTE (<Iida> @ 4.2. 2008, 15:31)

Oon ehdottomasti samaa mieltä. Mielummin käyn välivuoden ajan vaikka töissä kuin opiskelen alaa, joka ei kiinnosta. Tosin jos en ensi keväänä pääse haluaamani paikkaan opiskelemaan niin ajattelin kyllä käydä joitan kursseja avoimessa yliopistossa.
Minä mietin myös, että jos voisin jotenkin käydä Espanjan kursseja työn ohessa, jos nyt välivuosi on tullakseen. Mutta joko avoimen yliopiston tai aikuislukion kurssit taitaa olla aika kalliita? Mä olen ainakin niin köyhä, ettei taida rahat riittää moisiin. En kyllä ole katsonut hintoja, mutta jostain opon tunnilta tms. on jäänyt korvan taakse tämmöinen käsitys. Pitäisi kyllä ottaa selvää, sillä Espanja kiinnostaa nyt niin hirveästi~
Vähän menee asian ohi, mutta ite kirjotin yo:ksi viime keväänä ja nyt olen viettänyt välivuotta. Välivuoden pitäminen oli ihan selvä valinta, koulu alkoi tuntua niin riippakiveltä että tauko oli paikallaan, ja nyt alkaa jo tuntua, että voisi taas jatkaa

. Toinen syy välivuoteen oli se, ettei ollut mitään tietoa (eikä ole kunnollista vieläkään...) mitä haluaisin opiskelemaan.
Nyt keväällä haen kuitenkin ammattikorkeaan, ja katotaan pääseekö vai eikö, jos ei, niin sitten toinen välivuosi ja sen aikana ulkomaille, kun nyt on tullut oltua vain töissä ja ensi keväänä useampaan paikkaan haku. Itse en ainakaan jaksa ottaa mitään kuolemastressiä tästä asiasta, uskon että on parempi pohtia ensin asiat loppuun kuin suinpäin rynnätä vain johonkin kouluun ja sitten jättää se kesken.
LAINAUS(<Iida> @ 4.2. 2008, 22:45)

^ Outoa! Meidän koulussa abien opo on tosi mukava ja yhteyden / tapaamisajan saa helposti. Jos ei satu olemaan paikalla niin sähköpostitse se vastauksen samana päivänä.
Teillä on eri opot eri ikäisille?
Ei meillä vaan.. tosin meidän koulu nyt on muutenkin tuollainen pikkuinen sardiinipurkki..
Tekstitaito lähestyy uhkaavaa vauhtia, pelottavaa. Miten siihen pitäisi oikein valmistautua? Varmaan noita äikän kirjoja vielä lueskella.. muistiinpanoihini en oikein uskalla luottaa, koska ne koostuvat pääasiassa monisteista, jotka ovat peräisin 70-luvulta

Onko kenenkään opettaja muuten tärpittänyt tekstitaidonkoetta varten jotain erityistä aluetta? Meillä opettaja vähän epäili, että runo(t) voisi olla tämän kerran juttu (mutta ne nyt oli sit ainakin tossa prelissä..).
^ Jep, meillä on kolme opoa, kun on melkein tuhat oppilasta

Mäkään en tiedä miten tekstitaitoon pitäisi valmistautua, kaiketi vain selailemalla tuota tekstitaitokurssin kirjaa, jossa pitäisi kaikki oleellinen olla. Runoja veikkaili myös meidän koulut opettajat. Huono juttu
Ainahan voitte kysäsitä koulultanne, jos sisitte pysyä koulun kirjoilla vielä sen välivuotennekin ajan. Tai itse ainakin pysyn, kirjoitan ylioppilaaksi syksyllä, mutta ylioppilastodistuksen & juhlat yms. saan vasta seuraavana keväänä. Tämä siisi siksi, että mulla jää muutama kurssi siitä vaadittavasta 75 kurssista, joten en pääse vielä lukiosta pois... Mutta siis, koulun kirjoilla pysyminen tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että aikuislukion ja avoimen yliopiston kurssit ovat maksuttomia (jos olen ymmärtänyt oikein. Eli mäkin varmaan käyn jotakin kivoja kursseja jo ensi vuonna.
LAINAUS(Cerasi @ 5.2. 2008, 17:59)

Tekstitaito lähestyy uhkaavaa vauhtia, pelottavaa. Miten siihen pitäisi oikein valmistautua? Varmaan noita äikän kirjoja vielä lueskella.. muistiinpanoihini en oikein uskalla luottaa, koska ne koostuvat pääasiassa monisteista, jotka ovat peräisin 70-luvulta

Onko kenenkään opettaja muuten tärpittänyt tekstitaidonkoetta varten jotain erityistä aluetta? Meillä opettaja vähän epäili, että runo(t) voisi olla tämän kerran juttu (mutta ne nyt oli sit ainakin tossa prelissä..).
Mä en kyllä tiiä yhtään, miten tekstitaitoon pitäis valmistautua. Kun en oo sitä preliäkään saanu vielä takasin.. En kyllä varmaan lue mitenkään siihen, kun se riippuu mun mielestä niin paljon niistä aiheista/pohjateksteistä että millasta tekstiä saa aikaan. Ainakaan mä en ole mikään maailman lahjakkain kirjoittaja nimittäin..
Mulla oli matskun preli tänään, olikos jollain muulla?

Kauheeta tosiaan ylihuomenna jo olla kirjoittamassa
Mulla oli eilen matskun preli. Se tuntu kyllä tosi vaikeelta.. (lyhyt)
Noista tärpeistä tekstitaitoon, argumentaatio (retoriset keinot ym.), runo, tyyli ja kerronta. Meillä opettaja sano, että kannattaa opetella "paketteina".
^ Mitäs kun ongelmana on nimenomaan sellaisen arvostelukelpoisen tekstin & kokonaisuuden luominen... Pulmaa kerrakseen kun tekstitaidon vastaukset on vaan 2p tasoa..
mulla oli joskus kans 2-3p tasoa mutta sit kun hiffasin asian niin nyt tulee yleensä 5-6 pistettä riippuen siitä onko jotain tyhmyysvirheitä
Mun tekstitaidon vastaukset oli aikaisemmin 4-5 pistettä, mutta viimeisimmät ovat jostain syystä olleet 3 tai jopa 2

. Ei ole kovin varma olo lähteä kirjoituksiin, etenkin jos niitä pirun runoja tulee... Lisäksi mulle on lähes mahdotonta keskittyä kirjoittamiseen kuuden tunnin ajan, ote herpaantuu viimeistään 2-3 tunnin jälkeen.
Apuva
Meillä oli äikän tekstitaidon tentti tiistaina, tänään saatiin ne takaisin.. Retorisia keinoja ja argumentaatiota meilläkin painotettiin.
Mun tekstitaidon vastaukset on myös aiemmin ollut 5-6p, mutta nyt tuntuu heikolta - tullut 2-4p. Kiva lähteä huomenna kirjoittamaan sitä.. Varsinkin kun esseekään ei ole mikään maailman vahvin itsellä, joten tekstitaidon pitäisi mennä hyvin.

Taidan syventyä vielä tuon käsikirjan pariin.
Hassua miten joillain tolleen laskee

Mä taas toivon että tulis runoja, ite oon aina niitä osannu hyvin tulkita..

Mun painajainen olis sellaset todella pitkät tekstit joita olis vaan pari, kun en jaksa niitä romaanitekstejä ikinä tulkita. Ja tulee liikaa asiaa sitte taas mikä tarkoittaa ylipitkiä vastauksia
Mä sain tänään tekstitaidon prelin takaisin, tuloksena kaksi nelosta ja kolmonen. Sinänsä joo toki ihan kiva (pelkäsin ihan tosissani, että olisin saattanut kirjoittaa aiheen ohi..), mutta huomisesta pitäisi kuitenkin koittaa vähän parempia pisteitä saada..
Ahdistaa.
Mites hei muuten, kun matikassa oli/on tehtävä, jossa kerrotaan, että yksi käyrä ja kolme suoraa rajaavat alueen. Sitten tehtävänantona on vain "Jaa alue kahteen yhtä suureen osaan." Miten tällaiseen tehtävää pitää vastata? Mietin sitä prelissä tosi pitkään, ja päädyin sitten vastaamaan, että suora [yhtälö] jakaa alueen puoliksi..
^ Meillä ainakin luki matikan prelissä "Jaa tämä alue kahteen yhtä suureen osaan y-akselin suuntaisella suoralla." Tähän vastasin sen suoran yhtälön ja sain 6 pistettä.
Huomenna tosiaan tekstitaito

Meillä oli viime jaksossa tekstitaidon kurssi, joten siitä on aikaa kun olen viimeksi kunnon vastauksen kirjoittanut. Onneksi oli viime perjantaina tekstitaidon tentti, niin sain vähän virkistettyä muistia.
Mä kirjoitin tekstitaidon kurssin alussa lähinnä jotain 3p vastauksia, mutta kurssin loppua kohti aloin myös hiffaamaan idean ja prelistä tulikin 4p, 5p, 5p. Johonkin tollaiseen jos pystyisin huomennakin, niin olisin kyllä tosi tyytyväinen! Toivotaan vaan, että tulee kivoja ja sopivia tehtävänantoja

Tsemppiä kaikille!
Cerasi: Meillä taisi olla tuo sama preli ja mallivastauksissa ratkaisuna tuohon tehtävään on tosiaan suoran yhtälö.
Itseasiassa tosi tyhmää, että meidän koulussa toi tekstitaidonkurssi kakkosjaksossa ja esseekurssi nyt tässä jaksossa, jolloin myös prelinä oli esseekoe. En siis ole todella pitkään aikaan kirjoittanut tekstitaidon vastausta..
Nyt kyllä vähän jo hirvittää huominen. Preli meni kyllä tosi hyvin, ihan yli odotusten (kaks vitosta ja kutonen). Ikinä en oo kirjottanu niin hyvin. Meillä ei kyllä painoteta mitään juttuja, retorisia keinoja tms. En mä vaan oikein tajua että huomenna on sitten se oikee kirjotus, tosipaikkka..
Miten teillä meni tekstitaito? Itse vastasin tehtäviin 2, 4 & 5. Kahdesta viimeisestä sain 2 sivua tekstiä, toivottavasti oli asiaakin. Kovasti ainakin luettelin retorisia keinoja ja argumentaatiotapoja. Kakkosesta taas teki tiukkaa saada edes sivu.. Huh, kun pursuaa sudet korvista. (Tuli koko jutusta varmasti ihan susi..?

)
Uuh, ei tainnut mennä erityisen hyvin

. Vastasin kysymyksiin 1, 4 & 5 ja tein ne myös tuossa järjestyksessä. Kahdesta ensimmäisestä tuli kaiketi ihan kohtuullisen hyvät, mutta tuo viimeinen meni aika metsään, kun en vaan jaksanut keskittyä siihen tekstiin.
Taisi(vat sudet) mennä aika metsään.. tai ainakaan tällä hetkellä ei mikään kehuttava fiilis ole :/ Vastasin 3,4,5. Ykköstä harkitsin, mutten sitten uskaltanut, koska tuli yhtäkkiä hirveä blackout kertomuksen rakenteen suhteen..
Mut pisteet näkeen sitten joskus, eipä tuota kannata murehtia, koska ei siihen enää itse voi vaikuttaa.
Kiva, mä siis ilmeisesti vastasin siinä matikan prelissä ihan oikein (edellyttäen, että yhtälö, jonka sain on oikein..

)
Jaah, en oikeen osaa sanoa juuta tai jaata tekstitaidosta. Vastasin kysymyksiin 1, 2 ja 3, tuossa järjestyksessä. Alunperin mun ei pitänyt kirjoittaa kolmosesta, mutta sitten mulle tuli paniikki enkä jaksanu enää lukea uutta tekstiä.
ÖÖ no en oikeen osaa sanoa miten meni.. Omasta mielestä vastaukset onnistui ihan hyvin, tosin mulla on aina välillä taipumusta sekoilla pilkkusääntöjen kanssa niin niistä voi mennä joku piste, jos sattuu huono tuuri käymään. Toinen moka, jonka tajusin oli että sitä punahilkkasatua rupesin kutsumaan faabeliksi, vaikken tosiaankaan ollut varma asiasta (eikä se vissiin ollu sitten, kun eläinhahmoja oli vain yksi, en tiedä) Tein 2,3 ja 5. Varmaan aika samaa tasoa kaikki vastaukset, uskon kyllä, etten mistään alle neljää pistettä saisi, mutta mistäs sen tietää. Mitä oon netissä käynyt katselemassa niin ihmiset piti koetta aika tylsänä, niin kyllä itsekin pidin. Sudet sinänsä ihan ok aihe, mutta 6 tuntia susitekstejä on ainakin mulle ihan liikaa, hyvä kun jaksoin alussa keskittyä. Niin ja runon rakenteeseen mainitsin myös vähän kielestä, en tiedä miten tuo vaikuttaa, prelissä ainakaan ei haitanneet pienet "hyppäykset" muihinkin aiheisiin, vaikka meidän koulu on tunnettu siitä, että pisteet harvoin muuttuu radikaalisti. Opettajat siis laittaa mieluummin alakanttiin kuin yläkanttiin. Varsinkin tuo, joka mulla tarkastaa, on todella ankara, joten en usko että pisteet niistä ainakaan tippuu.. Mutta en tiedä, en oikeen oo vielä näihin ylppäreihin herännyt. Toivottavasti nyt menis hyvin..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.