Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Eroon tupakasta
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC** > Niitä, näitä, tiilenpäitä...
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6
sipa
Tänään tuli 1 vuosi täyteen ilman tupakkaa.. Hyvä minä.. thumbup.gif
abc
Todellakin, vallan UPEETA, Sipa. Onneksi olkoon.

Palaan aiheeseen, mutta nyt ei pidä uuvuttaa itseään kirjoittamisille ja netissä roikkumisille heti alkuunsa helteiden jälkeen, ettei pääse syntymään minkäänlaista uupumusta tai nettikammoa liiasta urakoinnista wink.gif
Lydia
Hienoa sipa thumbup.gif Jatka samaan malliin smile.gif
abc
LAINAUS(abc @ 20.4. 2010, 09:39) *
Olen tässä itsekin ajatellut, ettei siihen tupakan lopettamiseen kuole, ...

Voihan nenä, mitä mä olen kirjoitellutkaan. Onneks en esittänyt asiaa vahvana mielipiteenäni vaan pelkkänä ajatuksena biggrin.gif . Kun mä delasin siks hetkeks kuukausi sitten, niin mähän olin ollut röökittä n. 3 viikkoa. Oikeastaan koko alkukesän oli irrottelua tupakki paheesta ja mun mielestäni ihan hyvän tasoistakin irrottelua. Jossain vaiheessa mulla oli silleen, että tuli ostettua viikonloppuaski, vähän samaan malliin siis kuin toisilla on tapana hommailla perjantaipullonsa. Sitt mua rupes risoo se tyyli ja pidin 2-3 viikon yhtäjaksoisia taukoja sauhutteluille.

Eli aika vähissä röökeissä kesän olin ja silti vain viikatemies yritti napata mun.

Kun tulin sairaalasta olin vielä viikon polttamatta, mutta sitten AJATTELIN (taas kerran ajattelin), että nyt saa raittiushössötykset olla tupakoiden suhteen ja "melkein mielipiteenäni" oli, että toi hössötys oli kaiken a-o mun sairaustapahtumille biggrin.gif . No, totta puhuen, niin noinhan Ei VOI eikä SAA ajatella. Joten uskon, että kun saan otetta taas elämään arkipäiväisissäkin asioissa ja jaksan enemmän touhuta, niin enköhän taas rupee testailemaan omaa sinnikkyyttäni sauhuttelun vähentämiseksi/lopettamiseksi.

Mun on pitänyt tää kirjoitella jo ajat sitten vastaukseks Sipalle, kun hän tuolla toisessa ketjussa hieman niinkuin kehottaen/vinkiksi mainitsi, että mun olis syytä lopettaa tupakointi. Mun kirjoittelut ja muut toiminnot ovat vain niin hitaassa mallissa, on niinkuin kaikki liikuntaan tähtäävät toiminnat olis aloitettava melko alusta, joten en päivän aikana juuri moneenkaan toimintaan kerkiä tai jaksa. Aivan konttaus tasolta mun ei kuitenkaan tartte aloittaa, keho osaa kaiken, mutta nopeutta ei saa aikaiseksi, siihen tarvitaan vielä aikaa. Eilen tein ekaa kertaa jo reilun lenkin ja vauhtiakin siihen jo hieman sain. Että eiköhän tämä tästä parempaan ole edistymässä, kunhan antaa itselleen aikaa kohentumiseen.
s-ml
On sulla selitykset, aina löytyy syy röökiin, näin se menee smile.gif Samoin kuin viinilasilliseen tai vaikkapa suklaaseen. Milloin menee huonosti tai hyvin tai ei oikein mitenkään. Iloon, vihaan tai normimenoon, aina sitä jotain keksii. Voi meitä, nautintojen vallassa pyöriviä ihmisiä..
Tuli tuosta delaamisesta mieleen, koitko mitään erikoista? Niin monet kertovat vastaavassa tilanteessa nähneensä tai kuullensa jotain. Vai heräsit vaan unesta?

Tuohon lopettamiseen tarvitaan sellainen oma kasvunsa, toisilla se on helpompaa. Yksi mun tuttava ilmoitti lopettavansa 1.11, siihen asti kuulemma valmistautuu henkisesti ja päivämääräkin on kuulemma hieno. Vaimokin lopettaa samalla, saas nähdä smile.gif
abc
laugh.gif , niinpä, selityksiä löytyy vähän joka lähtöön. Voisinpa vaikka hieman jatkaakin omia höpinöitäni biggrin.gif . Esim. mitä voisin laittaa vatsan täytteeksi päivän aikana, ettei ihan tyhjältä tuntuisi? En mä perunoitakaan voi syödä tunnin välein. Mulle riittää, että kerta päivään syön kunnon aterian ja nykyisin se kupillinen kahvia aamuisin. Olis aika tylsä olo ellei päivän aikana sitten muuta suuhunsa laittaisi. Olen yrittänyt löytää sopivan laista karkkia, minkä suuhun vois niinkuin välipalaks heittää, mutta valitettavasti ei sopivaa ole löytynyt. Kaikki pastillit/karkit ei ole mun makuuni ja jos sitten löytyis muutoin sopiva, niin sitten ainaskin tai juuri niissä, on aineita, joihin vatsani reagoi. Hedelmiä ja vihanneksia on tarjolla runsaasti, kyllä, mutta kun nekään eivät ole mun vatsani juttuja. Gluteenitonta leipää olis tarjolla kaupoissa nykyisin kiitettävästikin, mutta kun niissäkin on ainesosasia, mitä mun vatsani hylkii. Mutta kaikesta huolimatta en mä hanskoja tiskiin pläjäytä, mä tulen yrittelemään edelleenkin noita katkoja röökailun suhteen. Ainakin sellainen ajatus tässä on ollut muidenlaisten ajatusten joukossa pinch.gif .

Tohon toiseen juttuun eli heräämiseen, näkemiseen tai kuulemiseen voin sanoa, ettei mitään mystiikkaa ollut. Heräämiseen eli tajuihin tuloa en muista ollenkaan. 5 vuorokautta on mulla täysin hakusessa, tapahtumapäivä mukaan lukien. Ehkä joitain tilanteita olen nähnyt tai kuullut, mutta ne olen osannut näin jälkeenpäin vasta yhdistää olleisiin tilanteisiin, kun asioista on mulle kerrottu. Esim. ambulanssireissusta itselläni oli muistikuva, että ihmettelin miten sinä päivänä oli niin paljon sairasautoja liikkeellä, että pillien ulinat alkoivat tämän tästä soimaan. Nyt tajuan, että olen itse ollut kyydissä ja kun minut on saatu eloon, olen kuullut oman kuljetusauton äänen korviini. Sireeneillähän on nouseva ja laskeva ääni ja liikenteessä mentäessä muistaakseni ääni joskus vaimeneekin, joten aina kun "oman" auton ääni on voimistunut olen nähtävästi ajatellut, että taas lähtee joku sairausauto liikenteeseen.

Sairaalassa olostakin on vasta viimeiseltä päivältä muistikuvia. Tosin en jaksa vieläkään muistaa, mitä kaikkea terapeutti minulle antoi ohjeeksi sinä viimeisenä päivänä. Onneksi sain pari sydänliiton vihkosta mukaani, mistä voin lukea ja arvailla, mistä asioista terapeutti mulle mahdollisesti on haastellut. Olin kolmessa paikassa sairaalassa. Ensin 2vrk mihin ensin viedään (olisko joku toimenpideosasto), sitten 2 vrk tarkkailuosastolla ja sitten 2 varsinaisella osastolla, mutta paikasta toiseen siirrot tai osastoilla olot eivät ole muistissani, ei edes minkäänlaisten kokeiden tai kuvien ottamis muistoja, enkä mä muista olisko mua kukaan henkilökunnastakaan käynyt vilaisemassa tai jututtamassa.

Eli jos joitain unenomaisia juttuja on nähnyt tai kuullut, niin useimmat ovat kuitenkin todellisuuteen liittyviä, vaikka ne omassa mielessä ovat muokkautuneet nähdyksi uneksi tai kuin sivustakatsojan rooliksi. Näin uskon.

Eilen taas kertasin asioita (teen sitä melkein koko ajan, koska haluaisin muistaa) ja oikein rupes naurattamaan, kun rupesin ihmettelemään, että enkö ole tarvinnut wc:tä 5 vuorokauteen ja siihen jatkoon lisäajatus, että en muista saaneeni ruokaa tai juomaakaan yhtään kertaa ensimmäisten 5 vrk:n aikana.

sipa
^No kaippa sulla oli katetri.. Ei sitä varmaan sekavassa mielentilassa muista onneksi mitään.. rolleyes.gif Juu ja yritä nyt vaan aivopestä itses eroon siitä röökistä, siitä ei ole kuin haittaa.. niin verisuonille kuin sydämmellekin.
s-ml
No olet tosiaan ollut ihan kuutamolla, tulihan ainakin levättyä smile.gif Et kai sinä maksanut täyshintaa, kun ei saanut edes ruokaa eikä juomaa, pelkkä tylsä petipaikka sekin ilman veskiä. Puoli hintaa tuollaisesta kidutuksesta pitäisi mennä tongue.gif
Ei vaan, on se ollut kokemus tuokin, onneksi selvisit! Toivotaan, että pikkuhiljaa jaksat taas normaalimenon. Mihinkään kiirettä ole.

Voi juku, en osaa sanoa mitään välipalaan. Onkos lakritsi vatsaystävällistä vai pistääkö kuralle smile.gif Juuri nimittäin tässä samalla napostelen lakritsia, ehkä se pistää juoksemaan vessaan vähän liiankin haipakkaa. Eikö sulle käy suklaa, siis sellainen, jossa sitä maitoa ei ole? En kyllä yhtään tiedä, meillä on vain laktoosivammaisia. Sen kanssa nyt pärjää nykyään hyvin.
Pitää miettiä, jos keksisi sulle jotain röökin korviketta. Tiedänhän minä, miten on hölmö olo, kädet ihan tyhjänpanttina roikkuvat. Mitä niillä oikein tekisikään, ei sitten mitään smile.gif Sekin menee ajan myöten ohi ja huomaa käsien olevankin aika fiksut vekottimet ilman röökiäkin cool.gif
abc
Joo, noille ns. ruoka-aineallergioille löytyykin monenlaista pulmaa, se on huomattu. Vessa käynneille allergian johdosta löytyy vastinetta, mutta ne tukahduttavat poltot/kivut pallea seudulla, niitä ei voi estää muulla kuin olematta syömättä sitä mikä kipua tuottaa. Maitotuote allergia, mitä minulla ei ole, siihenhän ymmärtääkseni on olemassa kipua lieventävää lääkitystä.

Olen monien vuosien ajan murehtinut niiden pienten lasten puolesta, joilla on ruoka-aine (ei maito) allergioita, koska he eivät osaa kertoa mistä kivut johtuu. Aikuisena ei enää tarvitse useinkaan lääkäriä siihen, että osaa määritellä, mikä ruoka tai ruoassa ollut aine saattaa sen tuskaisen poltteen synnyttää. Esim. suklaa, jota itsekin vielä muutama vuosi sitten mieliteon hetkinä ostin, on nyt tyystin jäänyt multa, kun huomasin sen vaikutuksen omassa vatsassa. Samoin moni muu syötävä, vaikka mielitekoja olisikin. Mikä suklaassa on on se vaikuttava tekijä, siitä en lähde lääkärille pakeille saadakseni aiheuttajaa selville, testailut olisivat kalliita, että oikea aine löytyisi. Paljon yksinkertaisempaa/halvempaa on jättää suklaatuotteet kokonaan ostamatta smile.gif .

Luin Meilanden sairaalan julkaisemansta sydäninfraktioppaasta seuraavan katkelman: Ateroskleroosi alkaa jo lapsuusiässä, noin 10-vuotiaana ihmisen valtimoiden sisäkerrokseen eli intimaan alkaa kehittyä rasvajuostetta. Vuosien saatossa rasvajuosteet paksuuntuvat ja syntyy pehmeän rasvaytimen omaavia plakkeja.

En kaikkea tarpeellista kirjoittele, mutta itselleni tuli yllätyksenä tuo, että jo 10-vuotiaana meille kaikille ihmisille alkaa kertyä valtimoihin plakkia eli valtimoiden seinämät alkavat kovettumaan. Näin ollen jokaisella on vaarana saada jossain elämänsä vaiheessa sydänifraktin. Joten onkin sitten paljolti kiinni itsekunkin liikunnasta ja ruokavaliosta sepelvaltimotaudin syntyyn, unohtamatta, että tupakointi on yksi riskitekijä taudin todennäköiselle synnylle.

Sydänifrakti minulla oli ja sepelvaltotaudiksi diagnostoitiin. Nyt oman liikunnan ja ruokavalion lisäksi olen saanut lääkityksen, että taudin kulku hidastuisi. Jotain hyvääkin on minun kohdallani todetussa taudissa, omasta mielestäni ainakin. Minulla veri kiertää vielä, eikä tukkeutumia, joita olis pitänyt avata, ollut.
abc
Sipa ootko ollut jossain katonrajassa kurkkimassa laugh.gif wink.gif . Kysyin tytöltäni tota katetrijuttua ja kyllä niin on ollutkin, että mulla on katetri ollut, tosin lyhyen ajan. Ja vessassa olen sitten itse käynyt. Likka vielä painotti, että hän on nähnyt, että mä ihan itse kävin vessassa biggrin.gif .
Muutoin, multakin on nyt otettu keuhkokuva. Sairaalassa sen tekivät, vaikken muista. Epikriisissä se lukee maininnalla: ei merkittävää. Muutoinkin näyttäisi, että otettujen kokeiden ja filmien osalta kaikki olisi vailla mitään hälyttävää ainakaan tapahtumien aikaan, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen niin ehkäpä mä sitä röökin lopetusta vielä harkitsen.

Pikkusen kirpoo,kun tää tapahtuma sotki mun kesäiset koitokset röökaamattomuuteen, sillä ne olivat niin hyvät, että vaikka olis jäänyt sellainen putki päälle, niin niistä ei suurempaa haittaa ois ollut, sillä niin vähissä oli aika ajoittaiset röökaillut. Oli itsellenikin suuri yllätys, kun joskus ostin askin, niin se röökaamatta olo jatkui sen poltetun askin jälkeen. Ennen aina kuvittelin, että vain absolutismi röökin suhteen olis mun ainoa tie.

Nyt on kaikilta osin pari päivää tuntunut voinnin osalta hyvin. Kuntoa on ruvennut karttumaan. Ja jos vielä ton röökin jättäis... biggrin.gif , mutta kuten on jo tullut useasti todetuksi, niin eiköhän senkin aika vielä tule.

Just havahduin, että täällä "tupakkisalongissa" on ollut paljon juttua muustakin kuin tupakista. Mutta olkoon, ainakin sairausaiheet liipaisevat mielestäni kuiteskin aika liki tupakointijuttujakin, jopa hyvinkin läheltä.
sipa
abc En oo ollut katossa kurkimassa, tiedän kun äidillekin laittoivat.. biggrin.gif

Oikein hyvä että ei ollut mitään hälyttävää sun tuloskissa, ja kyllä se kunto siitä kohenee ajan myötä.. thumbup.gif
Hugis
Mä oon luvannu mun äidille, että vuoden sisällä lopetetaan molemmat. Ja jos mun äiti lopettaa ja pysyy päätöksessään, mä en voi tehdä yhtään vähempää thumbup1.gif Yhä enemmän alan kypsyä ajatukseen, en terveyteni takia vaan ihan puhtaasti sen takia, että tupakka haisee pahalle.
sipa
Hyvä Hugis thumbup.gif Mitenköhän mä saisin meidän likan lopettamaan...ja ton miehen.. unsure.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.