LAINAUS(s-ml @ 11.2. 2008, 21:19)

abc, nyt kiinnostaa miten sun koira leikattiin silloin joskus? Oliko haava iso, muistatko montako tikkiä? Kerrohan, olisi mukava kuulla miten leikkaus sujui ja koska tuo "silloin" oli?
Kuuleppas nyt, kun muisti ei pelitä noissa vuosiluvuissakaan. On siitä varmaan sellainen 15 v. aikaa. Tikkien määrää en laskeskele, miks suotta, kun en niitäkään muistais myöhemmin

. Mutta haava oli koko alavatsan pituinen eli navasta alaspäin. Leikkaus meni hyvin ja yllättävää miten nopeasti koirat paranevatkaan, jos haava, mikä hyvänsä, saa rauhassa parantua. Oikeastaan vois sanoa, että kun nukutusaine haihtuu ja muutaman kerran sen jälkeen käy raittiissa ilmassa pissatuksella, niin koira alkaa jo siinä vaiheessa kuntoutumaan. Eli minusta vaikein aika ihmiselle on se ennenkuin koira tokkurasta selviää. Sen jälkeen on vain huolehdittava, että haava umpeutuu eikä aukee mistään uudelleen. Pientä visvavuotoa toki saattaa ilmetä, mutta se kuivuu ja haihtuu itsestään. Toinen hankaluus mikä saattaa tulla eteen on, jos koira ei suostu pitämään kauluria. Silloinhan vahtimista on, ettei koira pääse itseään nuolemaan. Mun koiralle laitettiin kauluri leikkauksen jälkeisenä aamuna, kun töihin lähdin. Kun tulin kotiin, koira ei päässyt kamarin ovea pidemmälle vastaan, kun oli saanut jotenkin kummasti päänsä kaulurin ja sitä sitovan narun välistä. Siihen oviaukkoon pysähtyi tulo, kun kauluri sojotti kaulasta vasemmalle ja otti oven karmiin kiinni. Vieläkin surettaa se näky. Mutta sen jälkeen en kauluria enää laittanut. Otin riskin, että koira ei nuole haavaansa minun töissä ollessani. Eikä se sitä tehnyt. Tosin ei nuollut itseään kotona ollessanikaan.
Tikit otin itse pois, kun mitään lääkärissä käynti tarvetta ei muutoin leikkauksen jälkeen ollut.
LAINAUS(Hugis @ 11.2. 2008, 21:31)

... torstaina sisko tulee taas ja perjantaina mulla on vain kaksi tuntia töitä. Sitten alkaakin hiihtoloma, joten voin vahtia Helmiä aamusta iltaan ja illasta aamuun

.
Tällä hetkellä Helmi painii Hugon kanssa kuin ei mitään. Mietin vain, että miten toppuutan sen menoa leikkauksen jälkeen

Onneks on tuo häkki, johon voin laittaa neidin jäähylle kun meno äityy liian rajuksi.
Jeps, häkki on tarpeellinen useammassakin tilanteessa, etenkin, ellei ole (pitävää) ovea millä erottaa koirat toisistaan esim- juuri leikkausten jälkeen. Vaikka olet vain 2 tuntia töissä perjantaina, niin laita Helmi hyvään säilöön siksi aikaa. Helmi saattaa, siis saattaa olla

vielä rauhallinen, mutta Hugen "hoitotäti" taipumuksesta ei voi olla varma. Myös yöt on syytä varmistaa. Ei ole ollenkaan saletti juttu, että H&H nukkuisivat, vaikka sinä vetelisit täysiä tukkilasteja.
Kyllähän koira voi leikkauksen jälkeen juosta ja touhuta, mutta sitä mitä itse olen aina pelännyt on, etteivät tikit tartu mihinkään kiinni ja revi haavaa uudelleen auki.
Ai niin, nykyleikkausten kohtuhaavat ovat ainakin puolta pienemmät, ellei enemmänkin mitä ennen. Sidettäkään ei tartte kuin sellainen lappunen haavan päälle.