Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Millä Perusteella Valitsette Pentujen Ostajat?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
CoToN
Kiinnostaa tälläinen asia. Onko teillä tietyt kriteerit, jotka pitää täyttää ennen kuin myyt penntu vai onko mitään kriteerejä?
Rouva
On varmasti kovasti rotukohtaistakin,nuo kriteerit...?

Ilman muuta on oltava omat kriteerit,koska kasvattajan AINUT oikeus on valia,minne pennun myy.Sen jälkeen alkaa vain kasvattajan vastuu ja velvollisuudet!

Itse olen tässä muutaman vuoden kokemuksella todennut,että jos MIKÄÄN osatajakandidaatin puheissa "särähtää korvaan" niin odota rauhassa seuraavaa kandidaattia! Kemian pitää synkata HETI alussa.

Kasvattamani rotu ei myöskään ole ihan jokapojalle sopiva,joten aloitan yleensä kuulustelun tiedustelemalla ihmisen koiraharrastustaustaa,elämäntilannetta ja miten plajon hän on juuri tähän rotuun perehtynyt.
Kiddy
Huimalla yhden pentueen kokemuksella tongue.gif voin sanoa että taatusti on kriteerit joista pidän kiinni. Ostajakandidaattia näkemättä en varaa pentua kenellekään ja kemiat on oltava kohdallaan. Sellaiset kyselijät jotka kysyvät puhelimessa heti ensimmäisenä hintaa, ovat aika epäilyttäviä minun näkökannastani katsottuna. Pihan perälle ja pelkäksi tarhakoiraksi ei meiltä pentua myydä. Vaikka mulla ei olekaan kokemusta tämän enempää, olen ihmetellyt miten kirjavaa sakkia kyselijöihin mahtuu sleepy.gif

Osa kysyjistä on loukkaantunt kun pentua ei ole luvattu puhelimessa (itse en ostaisi pentua näkemättä sitä ja kasvattajaa ensin) ja monet illat on odotettu pennun katsojia turhaan. Hyvin yleinen kysymys on ollut: onko ne puhdasrotuisia? Onko hinnassa tinkivaraa jne. jne.

Olenkin sanonut, että meillä on pentuja kotona vielä kahden vuoden päästä näillä kriteereillä, jotka eivät ehkä kuitenkaan ole ylitsepääsemättömän hankalasti täytettävissä. No, tällä hetkellä kuudesta pennusta neljä on myyty ja jäljellä on siis kaksi luovutusikäistä pentua. Toivottavasti ihmistuntemukseni ei ole pettänyt kovin pahasti ja pennut ovat saaneet hyvät kodit thumbup.gif
throls
Meillä myös tietyt kriteerit,jos näin voi sanoa.Kiddyn kanssa samaa mieltä ,eli kemiat pitää loksahtaa heti paikalleen.Taustat kysellään suht tarkkaan ja mikä olisi mukavinta,eli koira pääsisi tekemään myös sitä mihin se on tarkoitettu...metsästykseen lähinnä.Toki muukin harrastus toiminta on hienoa biggrin.gif

Pentuja ei varata puhelimitse ja olenkin ottanut varausmaksun etukäteen.Näin ei niitä turhia odotteluja useinmiten tule.(tosin yhden pennun kanssa poikkeuksen olen tehnyt ja puhelimitse varannut.Isäntä väki odotteli pentua meiltä jo kauemman aikaa ja kun kuulivat,että pentue on syntynyt niin varasivat välittömästi yhden nartun.Koiralla on tosi kiva koti ja katunut en ole rolleyes.gif )
Lydia
Itsellä ei vielä kokemusta asiasta ole, mutta sitten kun pentuja tulee, mietin kyllä tarkkaan kelle pennut annan... Kyseessä kun ei ole kenellä tahansa sopiva rotu.
CoToN
Onhan ne rotukohatisetkin ne kriteerit. Mitä rotua kasvatatte?
shaairah
Kyselen pohjustavia kyssäreitä puhelimessa ja/tai sähköpostitse, sitten on tultava paikanpäälle pentuja tapaamaan. Tarkkailen käyttäytymistä koirien kanssa ja kautta rantain kuulostelen. Jos joku tuntuu väärältä kauppoja ei tule. Sitten saavat vielä mennä kotiin miettimään ja vasta toisella käynnillä saa pennun mukaansa, jos saa.

Ulkomaille meneviltä haluan suositukset jotka voin myös tarkistaa.
retku
Toki pennunostajat valitaan. Mutta itselläni ei ole mitään muita ehdottomia vaatimuksia kuin että ostajan pitää vakuuttaa minut siitä, että hän olisi vastuuntuntoinen koiranomistaja, jolla on riittävästi aikaa ja halua huolehtia koirasta sen koko eliniän ajan kuin perheenjäsenestä. Tietysti ihmisten pitää tulla sen verran toimeen, että yhteyttä voidaan pitää tulevaisuudessakin.

Kaikenlaisia kyselijöitä on vastaan tullut ja eniten minua on ärsyttänyt sellaiset, jotka sopivat tulevansa katsomaan pentuja, mutta eivät sitten koskaan ilmesty paikalle. Vaikka kasvatankin koiria, on minulla myös muuta elämää... Silloin kun jää vain ja ainoastaan jonkun pennun katsojan takia kotiin (eli jää jokin muu meno väliin) eikä kukaan ilmestykään paikalle, niin hieman tuntuu typerältä. No, pentu varmasti löytää lopulta paremman kodin jostakin muualta smile.gif
caitlin
No yksi ehdoton kriteeri on ainakin että ei ole alle kouluikäisiä lapsia, ellei henkilöllä sitten ole vakuuttava koiratausta.
Ehkäpä muutenkin tulen olemaan tarkempi vastaisuudessa, sillä eräs kasvattini hävisi, toisella puolen Suomea olivat sitten vieneet koiran lopetettavaksi 3-vuotiaana, lapsen tullessa koirasta oli sitten tullut hullu rasittava otus että kelpasi vain hautaan. Onneksi ihana eläinlääkäri pelasti nuoren terveen koiran ja selvitti sen alkuperän, papereita kun ei ollut tallella, syntymäpäivä ja kotipaikkakin muistettiin väärin. Ties millon oli rokotettu ja pentukulmahampaitakin oli suussa angry.gif
Henrietta
En myy pentua puhelimitse ja haluan tavata pennun ostajan ennen pentujen luovutusta ja haastatella millainen ihminen hän on. Jos jo puhelun aikana jokin asia alkaa epäilyttämään kerron, että seuraava pentue on jo kokonaan varattu.
Vanha kokenut/menestynyt kasvattaja aikoinaan neuvoi, että jos jokin asia ostajassa häiritsee, älä myy pentua hänelle.

Itselläni ei ole lapsia ja en suostu myymään pienikokoista koiraa perheeseen jossa on pieniä lapsia.
En myöskään myy perheeseen jossa epäillään allergian mahdollisuutta/ joku perheestä on allerginen koirille.
Koiran pitää uudessa kodissa olla "perheenjäsen", eli en suostu myymään koiraa häkki koiraksi tai niin, että se asuu eri tiloissa ihmisten kanssa.

Tähän mennessä on kaikkien pentujen kodit onnistuttu valitsemaan sopiviksi ja välillä
kun meille jo joku tullut katsomaan pentuja/rotua olen ystävällisesti kertonut, että minusta tämä rotu ei ole heille paras mahdollinen tai pyydän harkitsemaan koiran hankintaa vielä uudelleen.
Viimeksi oli aivan ihana pariskunta joista molemmat olivat menestyviä ja matkustivat paljon, käytännössä koira olisi ollut enemmän hoidossa kuin omistajansa kanssa, minusta tilanne ei ollut koiran hankintaan järkevä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.