Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Bisnestä
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
pleaseplease
Hei vaan,
olen vasta miettimässä kasvattamisen aloittamista ja jo pidempään ihmetellyt rodussamme olevaa toimintaa.

Nyt on rodussamme vallitsevana toimintana sellainen, että kun yhdelle kasvattajalle syntyy pentue, ostavat siitä pari muuta kasvattajaa pennun, jonka sitten myyvät jalostusoikeuksilla tai sijoittavat eteenpäin. Ikiomaa koiraa etsivät ihmiset jäävät usein nuolemaan näppejään.

Sitten kasvattajat listaavat useita koiria sivuillaan, jotka ovat sijoituskoiria tai joihin heillä on jalostusoikeus.

Eikö nykypäivänä enää ole ns. kasvattajien omia linjoja?
Yritetäänkö tällä välttää loppujen lopuksi yhteistyötä muiden kanssa?
Mikä on tuon perimmäisenä ideana?

Pentuja syntyy muutenkin runsaasti rotuumme ja tuo toiminta kertoo kyllä jo etukäteen, että jatkossa niitä alkaa syntymään vieläkin runsaammin. Pitäisköhän alkaa harkita toista rotua..

Ne teistä kokeneista kasvattajista, jotka harrastatte tuota samaa, niin kertoisitteko miksi!
Mitenkähän verottaja kanssa toimitaan näissä tapauksissa?

Jos kyseessä olisi joku harvinais sukuinen koira muilta mailta, niin toki tuon toiminnan ymmärtäisi...

Valaiskaa minua tyhmää...
Cerasi
Yleisin syy sijoituskoiriin taitaa kuitenkin yhä olla se, että kasvattajalla ei useinkaan ole itsellään mahdollisuutta pitää kymmeniä koira kotonaan wink.gif Eiköhän sijoituskoiratoiminta ja se, että hankitaan koiria myös toisilta kasvattajilta, eikä käytetä vai sitä yhtä ja tiettyä yhden, oman kantanartun linjaa, nimenomaan ole yhteistyötä?
Moona
Kun omaa koiraani ostin uudesta (minulle uudesta siis) rodusta, törmäsin tähän samaan.

Eli kun löysin kasvattajien sivuilta tiedon tulevasta lupaavasta pentueesta, soitin kasvattajalle.

Aina sain kuulla saman, pennut olivat jo aikaa sitten varatut, kuulemma kotikoiratasoisen nartun voisin saada, jos jäljelle jäisi. Eli kyllä se suhteista kiinni on hyvinkin paljon, kuinka lupaavan pennun voi saada.

Ja se on ihan ymmärrettävää. Kun pentuja tehdään isoilla rahoilla, käytetään ulkomaisia uroksia yms., on riski melkoinen. Ja tälläisistä pennuista on kovin moni kiinnostunut. Miksi sitten kasvattaja ei myísi kasvattajatutulleen pentua? Hän tietää todennäköisesti ihmisen, ja voi näin varmistua että koiraa pidetään hyvin.
Ja voihan olla että sama toimii ko.kasvattajan eduksi joskus myös toiseen suuntaan.

Mitään laitonta tässä ei ole. Verottajakaan tuskin on kiinnostunut, sillä verot maksaa se, jonka nimen alle pennut syntyvät. Ei sitä sijoitusnartulla voi mitenkään kiertää paremmin kuin omallakaan.

Ymmärrän että tää suhteilla eteenpäin pelaaminen harmittaa sua, samoin harmitti mua.

Mutta näin se vaan kaikessa kaupankäynnissä ja harrastamisessa on, ikävä kyllä.

Itsekin aion jatkossa toimia näin, ostaa lupaavan pennun hyvästä yhdistelmästä ja antaa se sijoitukseen. Paljon parempi vaihtoehto kuin haalia koiria itselleen älyttömät määrät.

Ja kun niitä suhteita sitten joskus itsellä on, niin sitten tää ei harmita enää yhtään. happy.gif
GillaRiina
Samaa on meidän rodussa...
Kasvattajien sivuilla kymmeniä jalostusoikeusuroksia ja narttuja. Ei siis selkeitä sijoituskoiria..

Ymmärrän minäkin muutaman sijoitusnartun, mutta että nuo kymmenet jalostusoikeusurokset. (et saa helpolla ostettua urosta täysin omaksi)

Ei edes mitään erityis (harvinais) sukua.

Jos jalostusoikeuksia on urokseen vaikkapa pari ja käy sitten keräämässä tämän keskimääräisen 2X700€ palkkion, niin mitenkähän mahtaa olla veroilmoituksen laita ?? Veikkaanpa, että aika harvassa on noi ilmoitukset.. Eikös tämäkin ole veronalaista tuloa!

Jännä vaan kun niitä uskaltavat sivuillaan luetella. Luulisi jo verottajan kiinnostuvan. ph34r.gif

Luulen, että pleaseplease kirjoitti tuosta yhteistyöstä niin, että ensin tehdään sitä, mutta varaudutaan tilanteeseen, että selvitään "omavaraistaloudessa". Mitä järkeä on muuten haalia noita kymmeniä jal.oik. uroksia??
Flavia
LAINAUS(Moona @ 15.3. 2008, 20:22) *
Eli kun löysin kasvattajien sivuilta tiedon tulevasta lupaavasta pentueesta, soitin kasvattajalle.

Aina sain kuulla saman, pennut olivat jo aikaa sitten varatut, kuulemma kotikoiratasoisen nartun voisin saada, jos jäljelle jäisi. Eli kyllä se suhteista kiinni on hyvinkin paljon, kuinka lupaavan pennun voi saada.

- -

Ja kun niitä suhteita sitten joskus itsellä on, niin sitten tää ei harmita enää yhtään. happy.gif

Ei se ihan noin mene.
Itse etsin pentua pitkään, sitten yhdessä näyttelyssä ihastuin yhteen narttuun ja tein päätöksen että tulevan pennun haluaisin juuri siitä. Otin yhteyttä koiran omistaneeseen kasvattajaan ja tein pentuvarauksen, koira oli silloin juuri siirtynyt junnu luokkaan kisaamaan. Nyt tuosta on kulunut reilut 1,5v ja narttu on nyt astutettu ja todettu tiineeksi. Olen ollut varauslistalla koko tuon ajan, ja näillä näkymin minulle olisi tulossa sijoitus narttu jos syntyy narttu jonka kasvattaja sijoittaa haluaa.
Olin ensimmäinen varaaja ja olen koko varausajan pitänyt kasvattajaan yhteyttä.

Ehkä sinun tapauksessasi on käynyt samoin, eli ne ihmiset jotka ovat pennut varanneet ovat varauksensa tehneet kauan ennen kuin päätös nartun astuttamisesta on edes tehty. Kun itse varasin pennun narttua ei oltu vielä terveystutkittu tms, toki niin minä kuin kasvattajakin tiesimme että jos koira ei ole terve, sitä ei käytetä jalostukseen. No onneksi sillä on kuitenkin A lonkat ja silmät ok.
Flavia
LAINAUS(GillaRiina @ 16.3. 2008, 08:51) *
Jos jalostusoikeuksia on urokseen vaikkapa pari ja käy sitten keräämässä tämän keskimääräisen 2X700€ palkkion, niin mitenkähän mahtaa olla veroilmoituksen laita ?? Veikkaanpa, että aika harvassa on noi ilmoitukset.. Eikös tämäkin ole veronalaista tuloa!

Jännä vaan kun niitä uskaltavat sivuillaan luetella. Luulisi jo verottajan kiinnostuvan. ph34r.gif

Siinähän on raja että paljonko vuodessa koirilla saa "tienata". jos oikein muistan niin se summa on jotain 8500€, jonka jälkeen siitä menee alv. Mistä tiedät että maksavatko kasvattajat veroa? tuskin ne niistä sivuillaan kirjoittaa "Pennut ovat kaikki saaneet uudet hyvät kodin ja verot pennuista saaduista rahoista on maksettu"
GillaRiina
Heissan,
tietenkään en tiedä maksaako joku/kaikki/ei kukaan veroja koiratuloistaan,mutta tuo raja on nimenomaan alv:a varten. Sehän on sitten ihan eri juttu kuin tulovero.
Muuten toki pitäisi maksaa verot voitosta ja kuitit menoista pitää olla !
Lisätään normi tulojen päälle, jos ei mitään toiminimeä, yritystä tms.

Senhän takia tuota ihmettelin, että jos esim. uroksen jal.oik. maksuista "tienaa" ylimääräisen tonnin, niin siitä kun maksat lisäprosentilla veroa, ei paljon käteen jää.
Itse kyllä varmaan pysyisin hiljaa tuosta tulosta ja siksi ihmettelin, että listaavat netissä näitä tienistimahkujaan unsure.gif
Moona
Flavin:

Kyseessä oli kuinka vaikea on OSTAA hyvää pentua itselleen. Sä olet ottamassa pentua sijoitukseen, mikä on täysin toinen asia. Yleensähän se paras pentu sijoitetaan. Ja hyviä sijoituskoteja ei kasva joka oksalla. Mutta tuskinpa saisit edes tuosta pentueesta sitä lupaavinta pentua, vaikka kuinka olet jonottanut, jos yrittäisit ostaa pennun itsellesi.
Flavia
LAINAUS(Moona @ 8.8. 2008, 23:16) *
Flavin:

Kyseessä oli kuinka vaikea on OSTAA hyvää pentua itselleen. Sä olet ottamassa pentua sijoitukseen, mikä on täysin toinen asia. Yleensähän se paras pentu sijoitetaan. Ja hyviä sijoituskoteja ei kasva joka oksalla. Mutta tuskinpa saisit edes tuosta pentueesta sitä lupaavinta pentua, vaikka kuinka olet jonottanut, jos yrittäisit ostaa pennun itsellesi.

Itse asiassa ostin pennun itselleni ja sain juuri sen minkä halusinkin. Pentueessa oli kaksi lupaavaa narttua, ihastuin niistä toiseen ja sen myös sain, toisen kasvattaja päätti jättää itselleen joten sen vuoksi sovimme ettei minun pentuni tule sijoitukseen, vaan jos hän sitä joskus haluaisi käyttää niin liisaa sitten.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.