LAINAUS(mayah @ 15.4. 2008, 22:26)

Ja millähän perusteella joku japanilainen rotu "näykkäisi ihmisiä" ihan tuosta vain ja olisi epäluotettava? Yksikään tuntemani yksilö (AA tai akita) ei ole ollut tippaakaan aggressiivinen ihmisiä kohtaan.
Ja mitä muuten tarkoittaa tuo että kaverisi "osaa pitää koiransa aisoissa"? Tarkoittaako se sitä, ettei laske irti? Tai että jaksaa pidellä voimalla koiraa kun on ohitustilanne?
Puhuin kyllä shiboista. Näyttelykehässä ei ainakaan eräs tuomari uskaltanut koiriin koskea, peläten että hammasta saattaa tulla.
Akitoista ja amerikanakitoista minulla on hyviä vain kokemuksia, mutta ne perustuvat vain yksittäisiin koiriin.
Mielenkiintoista kyllä tietää miksi minulta kysyt perusteita koirien epäluottavuudesta, kun itsekin pidät koiria epäluotettavina.
Tosiasiahan on, että koirat ovat petoja ja mikään koira rotuun katsomatta ei ole 100%:n luotettava, joten ei yksikään japanilaisista roduistakaan.
Tuo lainauksesi tarkoittaa ainoastaan tilanteita, joissa kyseinen koira on satojen tai tuhansien muiden koirien kanssa suljetussa ahtaassa tilassa eli näyttelyssä.
Muuhun en voi sanoa, sillä ainoastaan näyttelyissä olen kyseisen koiran nähnyt ja en heidän arkielämäänsä ole perehtynyt, mitä nyt joskus on juteltu ohimennen.
Näyttelyissähän se paremmin punnitaan pystyykö omistaja oikeasti hallitsemaan koiransa, kun tungoksessa koira voi joutua ihan kosketusetäisyydelle toiseen koiraan nähden.
Lenkillä onneksi voi sentään kiertää kauempaankin mikäli tarve vaatii.
En kyllä ymmärrä, miksi teet kärpäsestä härkäsen! Samasta asiastahan me puhumme, vaikka et sitä näköjään ymmärrä.
Viestieni tavoitteena on tuoda esille, että rodun ulkomuodon ei saa antaa hämätä koiraa hankkiessa.
Olen puhunut
shibasta, joka on suloisen näköinen koira, mutta luonteeltaan ei todellakaan mikään "pehmolelu". Jos ihmiset ylipäätään viitsivät ottaa kunnolla selvää roduista, joita harkitsevat hankkivansa, ja ottaisivat myös niistä ei-niin ihanista puolista selvää, voitaisiin ehkä välttyä monilta onnettomuuksilta.
ja jos kerran pilkkua pitää viilata näykkääminen on eri asia pureminen.