Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Pujottelu
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Agility
Heints
Moikka moi.
Koiran kanssa lähdettiin agilitykurssille, jossa heti ekaksi annettiin haastava tehtävä. Koira pitäis opettaa menemään kepit miten päin vaan ja ohjaajan ollessa millä puolella vaan.
Eetu menee oikein hyvin kepit, kun minä olen oikealla eli oikealla puolella wink.gif Aikoinaan opetin ne käyttämällä kierrä-hyvä-kierrä-hyvä -systeemiä. Vanhemman koiran jotenkin sain opetettua menemään kepit sitten ihan automaattisesti, että kun sen sai alkuun, se pujotteli ne loppuun asti yleensä oikein. Mutta sillä ei ikinä olekaan vauhtia siinä, vaan se kävelee ne kepit smile.gif Mutta Eetulla olisi loistava vauhtikin päällä, mutta nyt tosiaan en tiedä yhtään miten alkaisin opettaan keppejä nin että olisin jossain muualla ite. Tai lähinnä vasemmalla puolella.

Nyt jos itse olen vasemmalla, sitä ei voi käyttää sitä samaa systeemiä, koska kierrä onkin aina eri päin koiraan nähden, you know wink.gif Pitääkö mun opettaa koiralle kokonaan uusi käsky kepeille ja jotenkin alusta asti lähteä... Eetu ei siis nytkään mene keppejä, jos itse olen edellä tai paljon taempana, silloin rupeaa ohittelemaan ja menemään miten sattuu. Mutta lähes poikkeuksetta menee virheettä, kun minä vaan kuljen samaa matkaa vieressä oikealla puolella.

Oliskohan naksun käytöstä apua, onko vinkkejä miten sillä saisin alettua opettamaan.. ? Sitäkin käytin kun hiottiin nuita keppejä aikoinaan, mutta en oikein tiedä miten sitä nyt pitäisi tuossa oikeaoppisesti käyttää. Pitäiskö tehdä muutaman kepin sarjoja ja naksauttaa vasta kun koira on mennyt ne kaikki oikein vai miten..
Lydia
Mäkin oon sitkeästi opettanut tuolla "kierrä-täällä" menetelmällä, vaikka se onkin varmaan vaikeimpia tapoja...
Nykyinen koirani on sen kuitenkin hyvin hiffanut... tietysti itse on alussa pitänyt avustaa paljonkin.
Oletko kokeillut kujaa? Siinähän kepeillä on niin iso väli, että koira oikeastaan vaan juoksee kujan läpi ja sitten vähitellen kujaa kavennetaan.
Once
Kuja on kyllä loistava keksintö, jos vain on mahdollisuus treenata sen kanssa. Siinä koira oppii pujottelemaan täysin itsenäisesti, oli itse kummalla puolella tahansa. Kujan kanssa täytyy tosin olla kärsivällinen, liian aikaisin ei saa lähteä kaventamaan, eikä myöskään liikaa kerralla.

Tuo kierrä-hyvä -tapa on ihan hyvä, mutta kai koirasi osaa myös käskyn kepit tms? Pidemmälle kun pääsee, niin koira on sitten helppo lähettää kepeille kepit-käskyllä tms. Koska koira tuskin tunnistaa kauempaa huudettua kierrä-hyvä -käskyä smile.gif Jos kokeilisit vaihtaa kierrä-käskyn kepit käskyyn, niin että käskytys olisikin kepit-kepit-kepit-kepit jne. Kun koira kuitenkin jo tajuaa pujottelun periaatteen.
Heints
Juu nyt kun pääsin kotiin kokeilemaan, niin yllätyin kun Eetu osasi mennä kepit myös ilman sitä kierrä-hyvä-systeemiä, eli on kuitenkin jo tajunnut homman. Jotenkin se meni heti kun lopetti koko homman ajattelun ja piti taukoa, niin koira onkin sitten hoksannut eikä enää puuhailekkaan ihan mitä sattuu wink.gif Että nyt voi alkaa siirtymään siihen pelkkään kepit-käskyyn tms. Mutta en tiedä onnistuuko tuon kanssa ikinä silti se että itse olisin kauempana, mutta eiköhän sekin homma parane kun ahkerasti harjoittelis ja vaikka naksun avulla..
Mutta sitä koira ei oikein ymmärrä vielä, jos kuljen itse vasenta puolta. Eli pitää vaan harjoitella sitäkin pikkuhiljaa..
Ei oikein sellaista kujaa ole itsellä mahdollista harjoitella. Kurssipaikalla oli semmoinen verkko laitettu, että koiran ohjasi tavallaan kujaa pitkin ja se joutui menemään keppien välistä aivan oikein, tai olisi joutunut hyppäämään verkon yli (tosin se oli niin matala että Eetu varmaan hyppääkin..). Sitäkin voisin siellä kokeilla jos jollain tunnilla ehtii.
Once
LAINAUS(Heints @ 14.4. 2008, 19:22) *
Mutta sitä koira ei oikein ymmärrä vielä, jos kuljen itse vasenta puolta. Eli pitää vaan harjoitella sitäkin pikkuhiljaa..
Ei oikein sellaista kujaa ole itsellä mahdollista harjoitella. Kurssipaikalla oli semmoinen verkko laitettu, että koiran ohjasi tavallaan kujaa pitkin ja se joutui menemään keppien välistä aivan oikein, tai olisi joutunut hyppäämään verkon yli (tosin se oli niin matala että Eetu varmaan hyppääkin..). Sitäkin voisin siellä kokeilla jos jollain tunnilla ehtii.

Oletko varma, että ohjaat samalla tavalla myös kun kuljet vasemmalla puolella? Esimerkiksi jos näytät kepit vastaisella kädellä kulkiessasi oikealla niin näytät vastaisella myös vasemmalla? Toki koiralla kestää tottua siihen, että ohjaaja voi olla molemmilla puolilla (etenkin jos toista puolta on harjoiteltu ahkerammin).
Tuo verkkosysteemi ei ole sama kuin kuja, en ole noita verkkoja kokeillut koskaan (vaikka tiedän kyllä idean). Tuntuvat hankalilta ja hitailta rolleyes.gif
Cottoni
Pujettelussa voi opettaa sillen talvella et kotona tekee sellaisen radan siiden et sen on pakko mennä sitä rataa pitkin. Ja kun se sulaa pois, koira voi tajuta sen tarkoituksen paremmin ja voi oppia helpommin pujottelemaan. Omalle pihalle kannattaa rakentaa joistain kepeistä pujottelu este ja kotona harjoitella sitä. Meilläkin on pihalla sellainen ja sitä aina joskus koiran kanssa harjottelen pujottelemaan. biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.