Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: juoksuista...
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
chihu
olen pahoillani jos tästä on jo aiheita yms. oops.gif

mutta en löytänyt suoraan hyvää topikkia ja sen takia kysynkin tässä. minulla on chihu narttu (pienikokoinen,n. 2kg) ja pian helmin edellisista juoksuista on kulunut 8kk. pienillä roduillahan juoksujenhan pitäisi tulla aikaisemmin, toki tiedän että se on yksilöllistä. Helmillä oli ekat juoksut siinä -06 syksyllä (sillon n. 6-8kk ikäinen) ja seuraavat tuli vasta vuoden päästä. itse en kunnolla nähnyt noita ekoja juoksuja, voi olla että niitä ei ole ollutkaan, vaikka kuullostaisi aika kummalta. unsure.gif oli sillon kasvattajalla hoidossa kun mahdolliset juoksut tuli, mutta kasvattaja ei muista tuliko niitä juoksuja vai ei. hän ei ole niin tarkka...

merkkejä on ollut/on juoksuista, pari viikkoa sitten rupesi merkkailemaan, mutta se on nyt jo loppu. viikko sitten ruperi nuolemaan itseään useammin. mutta ei näkynyt verta, eikä pimpula ole ollut turvoksissa tms. (niin kuin sen ed. juoksuissa) kaikkein hämäävintä tässä kuitenkin on että kun ei yhtään osaa sanoa koska ne seuraavat juoksut tulee... tuleeko ne viikon päästä vai vasta puolen vuoden päästä. blink.gif onko mitään testejä millä pystyy näkemään kun "siellä toiminta alkaa" ?

kun tekisi mieli toista pentua ostaa (eri rotuista kylläkin) mutta en viitsi sitä ottaa kun helmin pentueestakin olisi tarkoitus yksi mahdollisesti jättää kotiin. en jaksaisi kahden pennun kans touhuta... yksi tilaisuus meni jo ohi suun... että nyt voisin ottaa toisen pennun, mutta jos helmillä alkaa juoksut heti sillä viikolla kun pentu kotiutuu niin ei hyvä... mutta sitten taas jos juoksut alkaa vasta 4kk päästä niin sitten ei olisi mitään hätää. vitsit kun olisi joku ennustaja! kun vaan tietäis millon ne juoksut on tulossa niin osaisi vähän suunnitella. dry.gif

joka tapauksessa toivon juoksen alkavan pian, voi kumpa alkaisi. sitten eteen tulee toinen juttu, mä olen kesäloman ottanut pentujen hoitoa varten, koska kuvittelin että ne juoksut nyt olisi jo tullut/ olisi nyt tulossa. mitenkäs sitten kun pitäisi töissä olla ja pennut ja emä on kotona? kuinka paljon pitäisi olla lomaa niitä varten? kun esim. joku kalkkishokki voi tulla millon hyvänsä yms. että te töissä käyvät, miten te järjestätte hommanne? kun ette voi kuitenkaan vissiin ottaa töistä 2kk "pentujen hoito lomaa?" että kuinka kauan sitten pitäisi emän ja pentujen kanssa olla kotona, väh. viikko ennen laskettua aikaa? ja kuinka paljon synnytyksen jälkeen... huh.gif

kiitos suunnatomasti avustanne, tiedän että täällä on osaavaa ja taitavaa porukkaa, joten vastaustanne odotan! smile.gif

chihu
ei yhtään vastauksia? confused.gif
Inda
En oikein osaa vastata kysymyksiisi, mutta voin kertoa mun nuoremmasta nartusta..

Se on elokuussa 2-v. Nyt vanhemman nartun kanssa yhtä aikaa huomasin siltä yhtenä päivänä verta. Olin sen karvoja leikkaamassa ja samalla pöydälle ilmestyi veritäppä. En ole aikaisemmin tai sen jälkeen nartulla juoksuja tajunnut/verta pongannut. Käyttäytyminen ei nytkään mitenkään muuttunut tai verta lattioille ton jälkeen ilmestynyt. En sit tiedä oliko hällä nytkään kunnun juoksut vai osaako toi hoitaa itsensä niin siistiksi ettei verta näy (en kyllä ole huomioinut edes ylimääräistä nuolemista). Tämäkin narttu ois joskus tarkoitus astuttaa ja tuleepi olemaa varmasti aika urakka osua oikeaan ajankohtaan....
chihu
totta joo. mutta minä veikkaan kuitenkin, että se johtuu siitä kun asumme niin täällä pohjoisessa... kun yleensä juoksut tulee täällä keväällä niin kun on niin kylmää niin ne tulee myöhässä... dry.gif
Flavia
LAINAUS(chihu @ 24.5. 2008, 13:01) *
totta joo. mutta minä veikkaan kuitenkin, että se johtuu siitä kun asumme niin täällä pohjoisessa... kun yleensä juoksut tulee täällä keväällä niin kun on niin kylmää niin ne tulee myöhässä... dry.gif

Keväällä ja syksyllä ei ole mitään tekemistä koiran juoksujen kanssa. Koirilla juoksut ei tule samoin kuin vaikka susilla, ketuilla jne että kiima on aina keväisin. Juoksut voi alkaa vaikka keskellä kesää ja jouluaattona.

Meillä ainakin seisoja pitää itsensä niin puhtaana ettei sen juoksuja huomaa muutoin kun takapuolen turpoamisesta.
Mona_
meillä huomas tuon Pepin juoskut vaan siitä,että sillä oli alapää turvonnut.. Mitään vuotoa ei tiputtanut
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.